Урок трудового навчання для здобувачів освіти 8-го класу без поділу на групи. Тема: Творчій проєкт “Чарівний ліхтарик”. Виготовлення новорічної прикраси з світлодіодами.

Про матеріал
План-конспект уроку трудового навчання розроблено та проведено зі здобувачами освіти восьмого класу без поділу на групи. Запропонований творчій проєкт "Чарівний ліхтарик" мотивує хлопців та дівчат до плідної роботи в групах, дозволяє комбінувати різні конструкційні матеріали та застосовувати на практиці сформовані предметні компетентності.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з трудового навчання

для здобувачів освіти 8-го класу без поділу на групи.

Тема: Творчій проєкт “Чарівний ліхтарик”.

Практична робота: Виготовлення новорічної прикраси з світлодіодними елементами.

Мета уроку:

  1. формування предметних компетентностей:

- проєктно-технологiчних: забезпечити здобуття знань про технологiю виготовлення швейних виробів, виробів в'язаних в техніці макраме, виробів з елементами електротехніки; формувати вміння та навички здобувачів освіти виготовляти ліхтарик з джерелом електроживлення, використовуючи різні технiки; застосовувати особистий досвiд у предметно-перетворювальній діяльності;     

 - інформацiйної: розширити та доповнити знання школярів за допомогою застосування друкованих джерел інформацiї, ІКТ для ознайомлення з iсторією новорічних іграшок та гірлянд, технологією виготовлення світильника з світлодіодними елементами;

- міжпредметної естетичної: розвивати – інтелект, креативність, обдарованість, логічне мислення, творчу уяву, художній та естетичний смак, почуття прекрасного;

 - комунікативної: формувати навички роботи в групі;

  1. формування загальних ключових компетентностей:

- уміння вчитися: розвинути здатність до пошуку, поглиблення і вдосконалення знань, умінь та навичок роботи у різних техніках, логiчного обґрунтування своєї думки щодо вибору виробу;

- загальнокультурної: розвивати в учнiв мистецькі смаки;

- умiння спiлкуватися державною мовою;

 - соцiальної: удосконалювати вміння працювати в групі для досягнення мети, виховувати працелюбність та повагу до праці дорослих, потребу проявити себе в різноманітних видах діяльності;

- здоров'язберігаючої: забезпечити свідоме дотримання правил безпечної праці під час роботи з колючим, ріжучим інструментом, електроприладами, розвивати моторику пальців рук.

 Обладнання: комп’ютер, телевізор, гаджети школярів, дошка, інструменти і матеріали: пістолет клейовий, ножиці, лінійка, сантиметрова стрічка, голка, клей силіконовий, клей ПВА, нитки, пряжа білого кольору з вовни, фетр білий, тканина оксамитова, синтепон або вата, диск DVD, 2 пластикові пляшки 2л, гірлянди 3-4 шт, серветки білі, дрібні декоративні прикраси.

 Очікувані результати: учні мають знання про різні конструкційні матеріали та способи їх поєднання, застосовують отримані знання під час проєктної діяльності; дотримуються правил безпеки під час виконання практичної роботи. Наочність: зразки виробів для оздоблення оселі до новорічних та різдвяних свят, виготовлених із різних матеріалів, інструкційні картки, QR коди відео майстер класу.

Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

Привітання, перевірка присутності учнів, наявності необхідних інструментів та матеріалів.

  1. Девіз нашого уроку: «Вигадуй, пробуй, твори! Фантазію прояви!»
  2. Вправа очікування. На дошці знаходиться малюнок ялинки та кошика. Дітям пропонується написати на стікерах, вирізаних у вигляді ялинкових прикрас,  чого вони чекають від цього уроку. Після заповнення діти прикріплюють свої відповіді на малюнок кошика.

 

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів.

 

Наближення Нового року багато хто починає відчувати, коли на прилавках магазинів з'являються новорічні іграшки - різнокольорові кулі, пухнасті гірлянди і інша ялинкова мішура. При погляді на блискучі, як дзеркало, ніжні та крихкі новорічні кульки в кожному дорослому прокидається дитина, в душі прокидаються спогади з дитинства і прагнення знову доторкнутися до чарівництва.

   Новорічне свято, це, перш за все, красиво вбране новорічне дерево - ялинка, сосна або ялиця. А очікування новорічної казки, чарівництва, і виконання своїх найзаповітніших бажань пов'язано з Новорічною ніччю не тільки у дітей, а й у багатьох дорослих, які готуються до самого радісного свята року ще з початку грудня.

Розкажіть, будь ласка, що ви знаєте про історію виникнення новорічних іграшок та гірлянд.

Доповіді учнів про історію виникнення ялинкових прикрас:

 Новорічні ялинкові прикраси, які є невід'ємним атрибутом свята, пройшли тривалий шлях розвитку, а їхня історія дуже цікава. Передноворічне прикрашання будинків жителями європейських країн відомо ще з часів середньовіччя, для цього використовувалися і гілки хвойних дерев, аромат ефірних масел яких розлітався по всьому приміщенню. Звичай приносити додому не гілки, а цілу ялинку або сосну, і прикрашати її з'явився в Європі тільки в XVI столітті, ялинку тоді стали називати «різдвяним деревом» (christmas tree) - у жителів католицьких країн вона дотепер асоціюється не з Новим роком, а з Різдвом.

Класичні правила прикраси зеленої красуні досі практично не змінилися, хоча сучасні іграшки сильно відрізняються від ялинкових прикрас тих часів. Верхівку ялинки вінчає «Вифлеємська зірка», яку за радянських часів заміняли червоною зіркою, в цей час багато прикрашають верхівку іншими стилізованими пристосуваннями, раніше на гілках ялинки красувалися стиглі і соковиті яблука, що уособлювало згадуваний в Біблії «заборонений плід», які згодом були замінені яскравими різнокольоровими кульками. Необхідним атрибутом для прикраси різдвяного дерева були і запалені свічки, запалювали їх в самий урочистий момент. Вже давно замість справжніх свічок використовуються електричні гірлянди, блискучі всіма кольорами веселки.

У старі добрі часи всі ялинкові прикраси були символами, кожне з яких несло глибокий сенс з релігійним підґрунтям. Так, здавалося б, солодкі вафлі - всього лише смачне частування, але вони, розвішані на гілках зеленої ялинки, були нагадуванням про прісних хлібах, які церква в усі часи використовувала для причастя. До середини XVIII століття ялинка прикрашалася тільки їстівними «прикрасами»- яблуками, вафлями, горіхами в золотих папірцях, іншими фруктами та солодощами, пастилою і медовими пряниками. І тільки, починаючи з другої половини XVIII століття, з'являються перші «неїстівні» ялинкові прикраси. На цьому етапі вони ще були примітивними, в кожній родині вони виготовлялися своїми руками з паперу, яєчної шкаралупи і ялинових шишок, покритих напиленням. Незабаром з'являються і перші іграшки, виготовлені майстрами, це були фігурки з латуні і карбуванням, що зображують, головним чином, казкових фей і невинних янголят.

До кінця XVIII століття для прикраси різдвяної ялинки стали використовувати блискучі сріблясті зірочки, різні паперові квіти і всіляку мішуру. Перші ялинкові кулі, так добре знайомі нам сьогодні, з'явилися тільки в 1848 році, а їх батьківщиною став містечко Лауша, розташований в Тюрінгії. Ці кулі не були такими легкими і крихкими, як сьогодні, вони виготовлялися з важкого скла, прозорого або кольорового, а для додання дзеркального блиску з внутрішньої сторони покривалися тоненьким шаром свинцю. Такі кульки зовні покривалися різнобарвними блискітками, але, варто відзначити, таке нововведення коштувало недешево, і дозволити собі покупку ялинкових куль міг не кожен.

Доповіді учнів про історію виникнення новорічних гірлянд:

Традиція прикрашати  новорічне дерево вогниками починається з далекого минулого. І виникла вона набагато раніше, ніж можна собі уявити.

Наприклад, римляни під час святкування сатурналій прикріплювали до гілок запалені свічки. Те ж саме в дні народження нового сонця за 2 тис. років до нашої ери робили друїди.

Згадки освітленого дерева зустрічаються в легендах про короля Артура. Різдвяну ялинку прикрашали свічками і Мартін Лютер, про що свідчить збережена до наших днів гравюра XVI століття.

Перші письмові джерела, що свідчать про прикрашання ялинки свічками, датуються XVII століттям – кілька таких ялинок стояло в центрі Ганновера.

У XVIII столітті, за твердженням однієї німецької баронеси, в кожному будинку «готується ялинове дерево, вкрите свічками і солодощами, з чудовим освітленням».

В Англії різдвяне дерево вперше поставили в 1841 році, коли королева Вікторія вийшла заміж за Альберта Саксен-Кобургского. Після цього всі англійці стали наслідувати вінценосну сім’ю».

У далекому минулому В найбагатших будинках до лап різдвяних ялинок прикріплювали воскові свічки. Кілька десятків свічок являли собою дивне видовище. Щоб дозволити собі таке диво, люди повинні були не тільки підготувати величезну кількість свічок, але і зробити все можливе, щоб після новорічних дитячих вигуків «Ялинка, гори!» дерево спалахнуло повністю.

Зараз електричні гірлянди перетворилися на прикрасу, доступну кожній родині. Їх активно стали використовувати не тільки при декоруванні приміщень, але і в зовнішній рекламі, що говорить про «просунутості» сучасних електрогірлянд.

22 грудня вважається офіційним днем народження гірлянди. Саме цього числа в 1882 році помічник винахідника електричної лампочки Томаса Едісона Едвард Джонсон придумав ялинкову електрогірлянду, якою прикрасив зелену красуню у себе вдома на Різдво.

Але Різдвяні ялинки ще довго прикрашали звичайними свічками. Вперше реклама електрогірлянд була опублікована в грудні 1901 року, а популярними вони стали тільки з 20-х років минулого століття.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Тема уроку: Творчій проєкт “Чарівний ліхтарик”.

Практична робота: Виготовлення новорічної прикраси з світлодіодними елементами.

- Сьогодні на уроці ми з вами разом створимо новорічний декор у вигляді ліхтарика, схожого на новорічного ельфа. Під час роботи над творчим проєктом ви зможете практично застосувати знання, вміння та навички, отримані на попередніх уроках.

Для роботи вам необхідно об'єднатися в групи, пропоную це зробити з учнями, які сидять поруч за одним рядочком.

Діти об'єднуються в групи.

Технологічні карти виготовлення ”Чарівного ліхтарика” ви зможете знайти, за умови правильної відповіді на загадки. Оберіть, будь ласка, капітана. Капітан обирає загадку та разом з групою шукають технологічні картки з послідовністю виготовлення ліхтарика.

Загадка № 1.

Влізла на стіл вона з-під лави,

Озирнулася на підставці,

Гнучким хвостиком вильнула,

Складки з краватки злизнула.

 Відповідь: Праска (діти знайдуть технологічні картки на робочому місці виконання ВТО.

Загадка № 2.

На галявині вовняний

Скаче тонконіжка.

З-під туфельки сталевої

Виповзає стібка.

Відповідь: Швейна машина (діти знайдуть технологічні картки поруч з швейною машиною.

Загадка № 3.

Він швидше за людину

Перемножить два числа,

У ньому сто разів бібліотека

Поміститися б змогла,

Тільки там відкрити можливо

Сто віконець за хвилину.

Вгадати зовсім і  не складно,

Що ця  загадка про…

Відповідь: Комп'ютер (діти знаходять технологічні картки біля комп'ютера)

Молодці, сонечки, ви швидко впорались та отримали технологічні картки з послідовністю виготовлення ліхтарика. А зараз швиденько оберіть ту операцію, яку ви будете виконувати. Хочу нагадати, що від швидкого та якісного виконання завдання кожним учасником групи буде залежати результат творчого проєкту. Зверніть увагу на технологічних картах надрукований QR код. За цим кодом ви знайдете підказку - відео майстер класу з виготовлення новорічного ліхтарика. Внесок кожного з вас буде оцінено згідно критеріїв оцінювання.

 

IV. Вступний інструктаж.

Учитель нагадує учням правила безпечного користування ножицями, голками, клейовим пістолетом:

  • До початку роботи необхідно одягнути спецодяг, прибрати волосся. Прибрати зайві речі з робочого місця. Перевірити стан робочого інструменту.

Пам'ятайте: несправний інструмент, використання інструментів не за призначенням призводить до нещасних випадків.

  • Виконуйте лише ту роботу, яка передбачена завданням, або доручену вчителем.
  • Будьте обережні при роботі з голкою, не беріть голки до рота, якщо голка зламалась, загорніть її у папірець та віддайте вчителю. Зберігайте голки в гольнику. Перераховуйте кількість голок на початку та по завершенню роботи.
  • Ножиці передавати кільцями вперед, класти  зімкнутими лезами, направленими від працюючого. Під час роботи слідкувати за пальцями лівої руки.
  • Під час роботи з клейовим пістолетом  не торкатися гарячого сопла, щоб не обпалити руку. Не залишайте термопістолет увімкненим. Не розбирайте пістолет. Не можна працювати мокрим, несправним термопістолетом.
  • По закінченню роботи перевірити стан інструменту, у випадку несправності повідомити вчителю. Скласти  інструменти у відведене для цього місце.

 

V. Практична робота.

Учні відсканувавши QR код, переглянувши відео та ознайомившись з технологічними картками виготовлення виробу виготовляють новорічний ліхтарик.

Діти розподіляють між собою виконнання технологічних процесів.

Один з учнів готує основу ліхтарика за технологічною карткою № 1

“Послідовність виготовлення основи “Чарівного ліхтарика”:

1. Відрізає верхню частину двох  пластикових пляшок та різьбу.

2. Робе ножицями надсічки та наносе клей на одну з півкуль.

3. Склеює дві півкулі разом.

4. Наклеює на пластикову поверхню шар серветок білого кольору.

5. Висушує заготовку.

 

Другий учень нарізує пряжу та зв’язує бороду вузлами макраме за технологічною карткою № 2 “Послідовність виготовлення бороди “Чарівного ліхтарика” :

 

1. Відрізає шматочок білої пряжі довжиною 40 см.

2. Приклеює до столу смужками скотчу.

3. Намотує на пляшку білу пряжу, знімає та розрізає.

4. Складає нарізану пряжу навпіл та зав'яззує на найдовшому шматочку репсовим вузлом.

5. Розчесує  гребінцем пряжу.

6. Рівняє довжину бороди ножицями.

 

Третя дитина опрацьовує технологічну картку № 3

 “Послідовність виготовлення рук та ніг “Чарівного ліхтарика” :

1. Складає оксамитову тканину лицьовою стороною всередину.

2. За допомогою шаблонів обводе деталі рук 2 шт. та ніг 2 шт., враховуючи припуски

3. Вирізає деталі рук та ніг.

4. З'єднує обидві частини кожної руки за допомогою шва “вперед голку” (або “назад голку”).

5. З'єднує обидві частини кожної ноги за допомогою шва “вперед голку” (або “назад голку”).

6. Обережно вивертає деталі рук та ніг на лицьовий бік.

7. Наповнює синтепоном кожну з деталей.

8. Зашиває отвори деталей швом “через край”.

9. Відрізає дві смужки білого фетру та приклеює до деталей рук, імітуючи манжети

10. Перевіряє якість виконаних технологічних операцій.

 

Четвертий учень шиє капелюх, використовуючи технологічну картку № 4

“Послідовність виготовлення капелюха “Чарівного ліхтарика”:

 

1. Складає оксамитову тканину лицьовою стороною всередину.

2. Креслить трикутник висотою 30 см, завширшки 18 см.

3. Врахувує припуски на шви 7-10 мм.

4. Вирізає капелюх по контуру припусків на шов.

5. З'єднує краї капелюха швом “вперед голку” або “назад голку”.

6. Вирізає з білого фетру дві смужки завширшки 5 см та довжиною 20 см.

7. Зшиває дві смужки білого фетру швом “через край”.

8. Вкладає частину капелюха з оксамитової тканини виворітною стороною між шарами деталі з фетру.

9. З'єднує деталі крою швом “вперед голку” або “назад голку”.

10. Вивертає капелюх лицьовою стороною назовні.

11. Приклеює на кінчик капелюха  декоративну кульку.

 

Наступний школяр з’єднує всі деталі ліхтарика та декорує виріб, користуючись

технологічною карткою № 5 “Послідовність комплектування “Чарівного ліхтарика”:

 

1. Приклеює бороду до верхньої частини основи ліхтарика за допомогою термопістолету.

2. Приклеює руки, ноги до основи ліхтарика за допомогою термопістолета.

3. Приєднує основну частину до DVD диску термоклеем.

4. Наповнити капелюх синтепоном.

5. Перевіряє справність гірлянди.

6. Розміщює гірлянду в середині основи ліхтарика.

7. Приклеює капелюх на верхню частину ліхтарика за допомогою термопістолета, залишаючи вимикач назовні.

8. Приклеює декоративну кульку червоного кольору під капелюхом.

9. Оздоблює капелюх декоративною сніжинкою.

 

VI. Фізкультхвилинка для очей

Діти переглядають відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

 

VII. Підбиття підсумків практичної роботи.

Презентація результатів роботи груп, самооцінювання виробів, участі кожного учня в досягненні мети уроку.

 

VIII. Рефлексія.

Здобувачі освіти згадують свої очікування від уроку, якщо сподівання здійснилися, тоді діти прикрашають новорічними кульками ялинку.

 

ІХ. Підсумок уроку.

Сьогодні на уроці кожен з вас створив власними руками креативний декор, яким можна прикрасити кабінет, оселю, подарувати рідним, друзям. Цей чудовий ліхтарик буде зберігати тепло ваших рук, щирість ваших думок, любов ваших сердець та випромінювати позитивну енергетику.

 

Х. Виставлення та мотивація оцінок.

 

ХІ. Домашнє завдання:

Для першої групи: розрахувати собівартість творчого проєкту “Чарівний ліхтарик”.

Для другої групи: розробити рекламу презентацію творчого проєкту “Чарівний ліхтарик”.

Для третьої групи: скласти казку, де головним героєм буде чарівний ліхтарик.

 

ХІІ. Використані джерела:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340
  2. http://vidpoviday.com/yak-zyavilisya-novorichni-girlyandi-foto-starovinnix-girlyand
  3. https://igrashka.kiev.ua/articles/istoriya-yalinkovih-igrashok-novorichnih-ta-rizdvyani
  4. https://www.moyo.ua/ua/news/kak_polzovatsya_kleevym_pistoletom_instruktsiya_v_5_punktakh.html

 

docx
Додано
22 грудня 2021
Переглядів
1418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку