Конспект уроку з трудового навчання.
Для учнів 10 класу
Тема. Інструменти для вимірювання, розмічання і контролю. Штангенциркуль. Підготовка для точіння.
Мета: ознайомити учнів з будовою, принципом роботі та технологією вимірювання розмірів за допомогою штангенциркуля типу ШЦ-І, вимогам до заготовок з деревини для оборобки на токарному верстаті; навчити виконувати вимірювання інструментом, визначати припуски на обробку, формувати навички економного витрачання матеріалів; виховувати працелюбність, акуратність, повагу до людей праці, розвивати зв’язне мовлення.
Основні поняття: вимірювальний засіб, безшкальний прилад, глибиномір, ноніус.
Обладнання: слюсарні лінійки з різними шкалами та різною точністю вимірювання, кутоміри, транспортири, кутники, штангенциркулі типу ШЦ-І та ШЦ-ІІ, мікрометри, шаблони, пробки, калібри, інші шкальні та безшкальні інструменти.
Міжпредметні зв’язки: фізика (розділи «Вимірювання маси та розмірів тіл» та «Визначення густини тіл»), математика.
Очікувані результати навчальной діяльності: розпізнавання вимірювальних засобів; визначення меж та точності вимірювання шкальних інструментів; дотримання правил безпечної праці та умов зберігання вимірювальних засобів; виконання вимірювань за допомогою штангенциркуля типу ШЦ-І; уміння визначати припуски на обробку та застосувати прийоми економії матеріалів; дотримання вимог до заготовок з деревини для обробки на токарному верстаті.
Структура заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Види та типи контрольно-вимірювальних інструментів.
2. Шкальні та безшкальні вимірювальні інструменти.
3. Будова та призначення штангенциркуля типу ШЦ-І.
ІV. Практична робота «Вправи на вимірювання розмірів штангенциркулем»
V. Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання
Хід заняття
1. Організаційний момент
2. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів
2.1.Фронтальна бесіда. (З яких етапів складається проектно-технологічна діяльність? Які з цих етапів ми з вами опрацювали на попередніх заняттях? У чому полягає сутність наступного етапу? Що називають науковою організацією праці? Яких правил безпечної праці необхідно дотримуватись у шкільних майстернях? Що називають робочим місцем? Як розміщують інструмент на робочому місці? За яких умов учень може приступати до роботи в шкільній майстерні?)
Узагальнюючи відповіді учнів, повідомляю, що в 7 класі учні конструюватимуть об’ємні вироби з деревини, вивчатимуть техніку і технологію їх виготовлення, будову, призначення та застосування різного виду інструментів., пристроїв, токарно-гвинторізного верстата тощо.
2.2.Репродуктивна бесіда. ( Які роботи виконуються у столярній майстерні? Чим відрізняється обробка деревини від обробки металів?До чого призводить неправильна організація робочого місця? Яких правил безпечної праці необхідно дотримуватись при виготовленні виробів з деревини? Назвіть основні вимоги до робочого місця і ручних інструментів? Які основні причини травмування під час виготовлення виробів? Яких правил особистої гігієни має додержуватись учень? Назвіть обов’язки чергового по майстерні. Якими є обов’язки бригадира? Як необхідно діяти під час виникнення пожежі?)
Узагальнюючи відповіді учнів, проводжу вступний інструктаж з безпеки праці в столярній майстерні.
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Види та типи контрольно-вимірювальних інструментів.
Фронтальна бесіда.
1) Назвіть контрольно-вимірювальні інструменти.
2) Які з них мають шкали вимірювання?
3) Від чого залежить точність вимірювання та контролю розмірів?
4) Назвіть методи контролю якості обробки виробів.
5) Із якою точністю вимірюють розміри за допомогою слюсарної лінійки?
6) Чи можна точно виміряти розміри деталі, якщо припуск на її обробку становить 0,5мм?
При підведенні підсумків бесіди, повідомляю, що, крім названих контрольно-вимірювальних інструментів, на сьогоднішній день сконструйовано багато інших, які дають можливість вимірювання та контролю розмірів з більш високою точністю.
3.2. Розповідь учителя. Шкальні та безшкальні вимірювальні інструменти. Вимірюванням називають процес визначення фізичної величини дослідним шляхом за допомогою технічних засобів. Замість визначення значення фізичної величини часто перевіряють, чи міститься дійсне значення цієї величини у встановлених межах. Такий процес називається контролем.Вимірювання виконують вимірювальними засобами. Вимірювальний засіб - це технічний пристрій для проведення вимірювань.
До технічних пристроїв належать уже відомі вам інструменти- масштабна лінійка, рулетка, кронциркуль, нутромір, косинець, малка, транспортир, кутомір, перевірна лінійка тощо
Розрізняють прямі і непрямі вимірювання. При прямому вимірюванні шукане значення величини визначають безпосередньо з дослідних даних. Наприклад, вимірювання довжини лінійкою або кута кутоміром.
При непрямому вимірювання шукане значення величини знаходять на основі відомої залежності між цією величиною і величинами, які визначають прямим вимірюванням. Наприклад, щоб визначити діаметр D великого вала, треба виміряти довжину його кола l, і тоді D=l/П.
Точність вимірювання значною мірою залежить від правильного вибору вимірювльного засобу. Для цього треба знати їх технічні характеристики ( їх ще називають метрологічними показниками). До них належать: ціна та інтервал поділки, допустима похибка вимірювального засобу, межі вимірювання і вимірювальне зусилля.Ціна поділки шкали - різниця значень величин, що відповідають двом сусіднім поділкам шкали. Інтервал поділки шкали – це відстань між двома сусідніми її позначками.У більшості вимірювальних засобів інтервал поділки становить 1-2,5 мм.Допустима похибка вимірювального засобу –найбільша похибка, за якої ним можна користуватися.Межі вимірювань вимірювального засобу - найбільше і найменше значення величини, яке можна виміряти цим засобом. Вимірювальне зусилля – зусилля, що виникає в процессі вимірювань під час контакту вимірювальних поверхонь з контрольованим виробом.Під точністю вимірювань розуміють якість вимірювань, яка відображає близкість їх результатів до дійсного значення вимірювальної величини.
3.3.Будова та призначення штангенциркуля типу ШЦ-І.
Розповідь учителя.
Найпоширенішим засобом вимірювання є штангенциркуль. Розрізняють два типи штангенциркулів. У технічній лутературі їх скорочений запис позначають символами ШЦ-І і ШЦ-ІІ.
Демонстрація штангенциркуля. Штангенциркулі призначені для вимірюваня лінійних розмірів, зовнішнього і внутрішнього діаметрів, довжини, товщини заготовки, глибини уступів, канавок тощо. Кожен з цих інструментів має свої конструктивні особливості і точність вимірювань. Штангенциркуль ШЦ-І призначений для вимірювання розмірів у межах 0-125 мм з похибкою вимірювання до 0,1 мм. Він складається із штанги з масштабною лінійкою і двома рухомими губками. По штанзі переміщується рамка з ноніусом і двома рухомими губками. Коли губки зімкнуто, нульові поділки ноніуса і штанги збігаються. Шкалу ноніуса з ціною поділки 0,1 мм завдовжки 19 мм поділено на 10 однакових частин. Довжина шкали ноніуса відповідає 19 поділкам шкали штанги, завдяки чому одна поділка ноніуса дорівнює 1,9 мм. Під час вимірювання рамку переміщують по штанзі, поки робочі поверхні губок щільно доторкнуться деталі. Щоб відчути щільність прилягання губок інструмента до поверхні деталі, розміри якої вимірюються, необхідно злегка «качнути» інструмент. Упевнившись, що його губки розмістилися без перекосів, закріпити гвинтом 3 рухому рамку, прочитати показання розміру, що вимірюється. При цьому напрямок погляду повинен бути спрямований вперед. Неправильний погляд призводить до зчитування неправильних розмірів. Відлік цілих міліметрів виконується до нульового (першого) штриха ноніуса, а десяті частки міліметра визначають за штрихом ноніуса, який збігається зі штрихом штанги. Наприклад, нульовий штрих ноніуса пройшов 39-й штрих на штанзі і не дійшов до 40-го, а сьома поділка ноніуса збіглася з одним із штрихів штанги. Вимірюваний розмір буде 39+0,7 = 39,7 мм.
Для вимірювання зовнішніх розмірів користуються внутрішніми поверхнями тупих губок, а для вимірювання внутрішніх розмірів зовнішніми поверхнями гострих губок. Глибину отворів пазів або виступів вимірюють висувним глибиноміром, причому результат зчитують так само, як і при вимірюваннях губками.
Для робіт, що виконуються з більшою ніж до 0,1 мм точністю, застосовують штангенциркуль ШЦ-11, що дає точність відліку 0,05 мм.
4. Практична робота «Вправи на вимірювання розмірів штангенциркулем»
4.1.Інструктаж до виконання практичних робіт.
Виконання практичної роботи організовую у формі змагання між групами. Практична робота складається з двох етапів. На першому етапі кожна група отримує однаковий набір деталей різної форми та картки, до яких необхідно занести виміряні розміри цих деталей. Завдання необхідно виконати найшвидше, а вимірювання штангенциркулем-найточніше. На другому етапі кожна група має підготувати заготовки для виготовлення деталей проектованого на попередніх заняттях виробу на токарному верстаті. Повторюю з учнями правила розмічання заготовок, які учні вже вивчали в 5-6 класах, нагадую про необхідність залишення пропусків на обробку та прийоми економії матеріалу під час розмічання.
4.2.Інструктаж з безпеки праці. Інструктаж з безпеки праці проводиться за затвердженою інструкцією
4.3. Виконання практичної роботи.
Учні виконують вправи на вимірювання розмірів штангенциркулем. Під час виконання завдання контролюю роботу учнів; здійснюю поточний інструктаж.
4.4. Визначення групи - переможця шляхом порівняння результатів ви -мірювання.
5. Підсумки уроку. Вправа « Рефлексія»
6. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника.
3.2. Конспект уроку з трудового навчання.
Для учнів 10 класу
Тема. Технологічний процес виготовлення виробу.
Вішалка для рушників. ( Продовження)
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури.
Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
діяльнісної – ознайомити учнів з технологічним процесом виготовлення виробу, удосконалювати уміння технологічного проектування, сприяти розвитку логічного і аналітичного мислення, збагачувати словниковий запас.
соціокультурної – виховувати ціннісне ставлення до праці, допитливість, наполегливість.
Обладнання: свердлильний верстат, ножівки, заготовки, приспособлення, розмічальний інструмент (лінійки, кутники, циркулі), картки, презентація «Види вішалок».
Словник: штангенциркуль, кернер, малка, крейцмейсель, шпунтубель.
Очікувані результати. Учні повинні характеризувати результати на різних етапах проектування, обґрунтовувати доцільність виробу,розраховувати собівартість, виконувати технологічні процеси відповідно до вибору проекту.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
- перевірка наявності учнів;
- визначення чергового;
- визначення готовності до уроку.
2. Активізація опорних знань.