Тема: Мумі-мама та її країна добрих друзів
Мета: ознайомити учнів з фактами біографії фінської письменниці Туве Янсон; розвивати навички дослідницької роботи учнів, усного мовлення, інтерес до художньої літератури; вдосконалювати вміння працювати із прозовим твором, визначати його жанр; сприяти вихованню кращих рис характеру на основі загальнолюдських моральних цінностей.
Обладнання: слайд-презентація, малюнки персонажів твору, фарби та пензлик
Хід уроку:
I. Оргмомент.
- Читання портрету. Як би ви охарактеризували людину, зображену на портреті? Яка в неї доля? Слайд 3, 4 (відповіді учнів; «У цієї худенької жінки хлопчаче обличчя Пітера Пена, що так і не подорослішав, непокірна копиця як-небудь підстриженого волосся, майже непомітна посмішка і печальні, але строгі очі втомленого ангела»».)
II. Мотивація навчальної діяльності.
Іноді на небі з’являється незвичайна «хвостата» зірка – комета. Вона швидко рухається на фоні зоряного неба. Це надзвичайно гарне видовище. Чим ближче комета підходить до сонця, тим яскравіше світиться її голова і тим довшим стає її туманний хвіст.
Таким яскравим явищем , але тільки на землі, стала творчість сучасної фінської письменниці Туве Маріки Янсон і шалена популярність її творів про мумі-тролів. Вірш М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», який ми вивчили на минулому уроці, зайвий раз нам наголошує, що світ літератури чарівний і захоплюючий. А герої, з якими знайомимося, читаючи книги, стають нашими добрими друзями. Сьогодні коло книжних друзів розшириться, бо ми розпочинаємо вивчення нового твору. Написала його фінська письменниця ХХ ст. Туве Янсон.
III. Опрацювання нового матеріалу.
Розповідь учителя про письменницю.
У далекому 1914 році в сім’ї скульптора та художниці з’явилася дитина. Тоді ніхто не здогадувався, що народилась не просто дитина, не просто дівчинка, а мама... Мама тисяч книжок для дітей, героїв сновидінь.
Туве провела своє дитинство в творчій сім’ї, доброзичливій, гостинній та трохи безалаберній.
Пізніше в сім’ї народилося два молодших брати Туве - Пер (1920) та Ларис (1926), і їй, як старшій, довелося брати участь у їх вихованні. В один прекрасний момент Туве спала на думку ідея створить свою країну. Більш того, кожному з братів давалося завдання створювати свою країну, малювати її, а ввечері розповідати про неї усім присутнім. І ніхто в далекому 1930 році не надав значення тому, що, бажаючи подратувати Ларса, Туве намалювала на картонній стіні маленького бегемотика, майбутнього героя фінської та світової літератури - Мумі-троля.
Звідки взявся Мумі-троль?
За словами Софії Янсон, племінниці Туве, історія появи Мумі-тролля така. На острові, де сімя Янсон проводила кожне літо, туалет розташовувався не в домі, а на вулиці. Зсередини він був оббитий картоном. На цьому картоні все члени сім’ї любили малювати та писати, там йшла дуже активна переписка. Наприклад, з братами вони розмірковували про філософські проблеми. Одного разу брат написав там якусь історію про Канта. Туве не змогла придумати щось у відповідь і намалювала якусь істоту. Тоді вона сказала, що це була найнесимпатичніша істота, яку вона тільки могла вигадати. Це був перший Мумі-троль . Чотири місяці на рік вся сім’я Янссон проводила в будиночку на острові в Пеллінкі, який 50 км від Порвоо. Вони арендували котедж у місцевих рибалок з кінці травня і на початку вересня поверталися до міста. На цьому острові живее близько 300 людей. Саме цей острів, цей затишний дім, ліси навколо, море та крихітні острови стали праобразом світу, згодом змальованого Туве в книгах про мумій-тролей. Слайд 5
Помітивши здібності дочки до малювання батьки дитини вирішили віддати дівчинку до школи мистецтв. Так почалось її навчання великому та прекрасному.
В 1946 році виходить її перша книга "Комета прилетає" ("Гонитва за кометою", 1946) Книги шли одна за одною: "Капелюх Чарівника" (1949); "Мемуари тата Мумі-троля" , 1950); "А що було потім?" (1952, книжка-картинка); "Небезпечне літо" (1954); "Чарівна зима" (1957 ); Хто втішить маля" ( 1960, книжка-картинка); "Дитя-невидимка" ( 1962); "Тато і море" ( 1965).
У 1963 році письменниця отримує державну фінську премію, а в 1966 році її визнає увесь світ, нагородивши Золотою медаллю Ганса Христіана Андерсена. Її будинок перетворився на казкову майстерню – адже тепер весь світ перекладав її твори, перемальовував її малюнки.
- Як ви зрозуміли, хто такі мумі-тролі? Слайд 6
- Що ми цінуємо у своєму житті? Коли ми себе можемо назвати щасливими? (Коли у нас є затишок, здоров’я, добробут, любов, дружбу, вірність, щирість стосунків)
- Сім’я мумі-тролей названа щасливою. З чого ж «складалось» їхнє щастя, ми розглянемо на уроці.
Словникова робота.
Повість – прозовий твір середнього обсягу про події із життя героїв.
Цикл – ряд творів, об’єднаних однією темою.
Комета – небесне тіло у вигляді світлої туманної плями з яскравим ядром і хвостом? який світиться. (Сучасний словник іншомовних слів. Ранок 2008)
Обсервато́рія (від лат. observo — спостерігаю, стежу) — наукова установа, в якій за допомогою особливих інструментів виконують астрономічні, метеорологічні та інші спостереження, а також обробляють одержані результати.
Слайд 7
Обсерваторія – спеціалізована наукова установа, обладнана для проведення астрономічних, фізичних досліджень. А також приміщення такої установи.
Читаються уривки про відвідування Чмихом обсерваторіїї, про порятунок мумі-троля та Хропусі, зясовується, які риси характеру притаманні героям
Робота з інформаційними картками. У процесі бесіди діти додають риси характеру кожного із персонажів. На дошці прикріплені зображення героїв, учні. Характеризуючи їх, розмальовують їх фігурки тим чи іншим кольором. Відповіді аргументують. Слайди з 8 по 16
IV. Робота з текстом твору «Слідом за автором» Бесіда за змістом казки
Чому Мумі-троль і Чмих вирушили у Велику подорож?
Завдання: заповнити таблицю
«Їх зустрів на своєму шляху Мумі-троль»
Ім’я |
Вчинки, дії |
Характеристика |
Чмих |
Знаходить таємний шлях. Боїться, але завжди поряд із Мумі-тролем |
Боязкий, вразливий, вірний |
Нухмумрик |
Грає на гармоніці, дає корисні поради, розповідає про рубіни |
Дружелюбний, щирий, щедрий, веселий |
Хемуль |
Збирає й вивчає комах, рятує мумі-троля та його друзів |
«тугодум», але добрий, якщо його не сердити |
Сестричка Снорк |
допомогає мумі-тролю боротися з кущем, господарка, добре танцює |
Відчайдушна, ввічлива господарка, весела |
Братик Снорк |
Любить збори, хоче бути головою зборів |
Серйозний, розважли-вий, але балакун |
Висновок: Мумі-троль – герой, останні – персонажі твору .
Слово вчителя
Мумі-троль разом із Чмихом вирушили до Обсерваторії, щоб з’ясувати ступінь небезпеки, яка загрожує жителям не тільки Мумі-долини, але й планеті Земля. Протягом Великої Подорожі коло друзів буде ширитися, багато пригод і випробувань випаде на долю героїв. Та чи вдасться їм вижити? ( Читання уривку про відвідування Чмихом обсерваторії.)
Слово вчителя
«Долина мумі-тролів» - унікальне місце, один із найкращих дитячих парків, розташованих у місті Наанталі (Фінляндія). Разом з «мумі-героями» відвідувачі подорожують парком і стають безпосередніми учасниками казок про мумі-тролів. Парк функціонує в літній час і закривається в останній тиждень серпня, коли «мумі-тролі впадають в сплячку».
У місті Тампере, в приміщенні дитячої бібліотеки «Метсо», знаходиться Музей мумі-тролів.У ньому зібрано понад 2000 ілюстрацій до книг Туве Янсон. Слайд 18
V. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
Мумі-троль кидає в них згорток із одягом).
награвав Снухмумрик).
прірву).
Та найбільшою небезпекою для жителів Землі була комета. Вона щодуху наближалася, ставала більшою, впливала на природу, загрожувала всьому живому.
4. Робота з текстом твору.
Переказ уривків16 розділу «День комети». (Настало 7 жовтня, до 8 години 40 хвилин 4 секунд усі мають сховатися у гроті, комета пролітає над Землею, злегка зачіпає її хвостом і мчить далі…).
5. Виразне читання останнього розділу повісті «Чудовий день».
VI. Розвиток умінь і навичок.
(сім’я гостинна, доброзичлива, щедра)
2. Характеристика героїв:
- завдання за рядами: 1) Мумі-тато; 2) Мумі-мама; 3) Мумі-малюк.
- дати характеристику: повідомити про факти з життя героя, рід занять,
захоплень, вказати риси характеру і ситуацію, в якій вони розкриваються,
зробити висновок.
- учні презентують невеликі розповіді про героїв
VIІ. Підсумки уроку.
VІІI. Домашнє завдання.