Урок позакласного читання «ОСТРІВ СКАРБІВ»

Про матеріал
Тема. Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності ( пірат Сільвер і його поплічники) Епіграф. Золото вбило більше душ, ніж залізо тіл. В. Скотт Мета: охарактеризувати образи піратів у романі « Острів скарбів», продемонструвати авторське ставлення до них; формувати цілісний світогляд учнів з використанням між предметних зв’язків; формувати навички характеристики персонажів із використанням цитатного матеріалу, виразного читання художнього твору; розвивати ерудицію учнів; формувати вміння компаративного аналізу художніх образів; виховувати непримиренність до підступності, зрадливості, жаги до збагачення.
Перегляд файлу

6 клас

Учитель Шудра Н.Г.

 

«ОСТРІВ  СКАРБІВ»

Урок позакласного читання.

Тема. Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності

          ( пірат Сільвер і його поплічники)

 

Епіграф. Золото вбило більше душ, ніж залізо тіл.

                                                                                 В. Скотт

 

Мета: охарактеризувати образи піратів у романі « Острів скарбів», продемонструвати авторське ставлення до них; формувати цілісний світогляд учнів з використанням між предметних зв’язків; формувати навички характеристики персонажів із використанням цитатного матеріалу, виразного читання художнього твору; розвивати ерудицію учнів; формувати вміння компаративного аналізу художніх образів; виховувати непримиренність до підступності, зрадливості, жаги до збагачення.

 

Обладнання: епізоди з кінофільму « Острів скарбів», пісні із мультфільму

«Острів скарбів», картки «Тези до розповіді про Сільвера», таблиця порівняльної характеристики Бена Гана і Робінзона Крузо, ілюстрації до роману.

 

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом.

 

І. АОЗ.

 

1. Літературна гра « Вірю – не вірю»

- Таверна батьків Джима називалась « Веселий Роджер».

- Чорну мітку Біллі Бонсу приніс сліпий пірат на ім’я П’ю.

- Джим поплив на острів скарбів одразу, разом з піратами.

- Компас  у вигляді скелета – вигадка капітана Флінта.

- « Мертві не тікають», - говорили пірати.

- Щоб дістатись « Еспаньйоли» , Джим узяв човен піратів.

2. Перегляд уривку з мультфільму ( «Пісня про острів скарбів»)

- Хто виконує цю пісеньку, ви впізнали?

(Пірати)

- Що пірат називає найбільшим злом?

( Гроші)

 

ІІ. Робота над темою уроку.

 

1.Слово вчителя.

– Тема нашого уроку « Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності ( пірат Сільвер і його поплічники). Сьогодні у нас мова піде про піратів. Вони готові на все заради грошей – на розбій, підлість, зраду і вбивство.

2. Хвилинка ерудита.

 З 1535 по 1660 рік із поневолених держав інків та ацтеків вивезено коштовностей на суму 2,5 млн. доларів. Це вдвічі перевищувало вартість цінностей, набутих у Старому Світі до 18 століття.

Уряди Європейських країн – Великобританії, Франції, Голландії, які спізнились у відкритті Нового Світу, організували спустошливі грабежі країн Америки. Вони роздавали спеціальні грамоти на право грабувати. Так з’явились королівські пірати.

3. Слово вчителя.

- Чи є пірати у наш час? На жаль, є. Напад на морське або річкове судно з метою заволодіння чужим майном карається позбавленням волі від 5 до 10 років.

4. « Гронування».

- З якими рисами людини, деталями зовнішності асоціюється у вас пірат?

Грабіжник                            

Кровожерливий

Сережка у вусі

Жорстокий

Підлий

Безтурботний

Шрами на тілі

Обвішаний зброєю

Хитрий

Холоднокровний

Сміливий

Мужній

Любитель рому

5. Словникова робота.

Пірати (з грецького) – грабіжники. Італійці називали їх корсарами, голландці – буканьєрами, піраканами, флібустьєрами.( Флібустьєрське – колишня назва Карибського моря).

6. Інтерв’ю з Френсісом Дрейком.

- Кого з піратів вважають найвідомішим?

( Френсіса Дрейка)

- Сьогодні до нас у гості завітав знаменитий пірат і ви можете взяти у нього інтерв’ю. ( Роль Дрейка виконує підготовлений учень, одягнений у костюм пірата).

- Що означає Ваше прізвище – Дрейк?

- Мовою вікінгів моє прізвище означає « дракон» - так називали свої кораблі стародавні мореплавці.

- Де і коли Ви народилися?

- Я народився 1545 року у графстві Девоншир за 20 км. Від відомого порту Плімут.

- Як розпочалась Ваша морська кар’єра?

- У 15 років я вирушив у плавання на торговому кораблі . Потім мій дядько Джон Хоукін прилучив мене до торгівлі рабами на островах Карибського моря. Пізніше я став капітаном на кораблях, які грабували іспанські каравани, що везли золото на материк. Одного разу я побував на прийомі у самої англійської королеви Єлизавети, яка схвалила мої проекти, але неофіційно. Одного разу англійські пірати захопили стільки золота, що навіть не могли забрати усе награбоване з собою, тому частину здобичі заховали в джунглях.

- Чому Вас ще називають відомим мореплавцем?

Так, я багато плавав і переконався , що іспанські географічні карти дуже неточні. Я встановив справжні обриси західного узбережжя Південної Америки. Також я здійснив ще одну ( після Магеллана) навколосвітню подорож та відкрив у Тихому океані протоку, яку пізніше назвали протокою Дрейка.

7. Слово вчителя.

« Острів скарбів» вважають зразком піратського роману, хоча в ньому немає класичних піратських сцен, та й героями є залишки піратства: грабіжники – мародери, які самостійно здобути в бою скарби не можуть, але ще мають сили виривати з рук одне одного скарби Флінта.

8. Бесіда.

- Як ми дізнаємось, що Біллі Бонс пірат? Знайдіть у тексті його портрет

(ст.209).

- Чи не схожий цей опис з асоціативним портретом, створеним нами раніше?

- Чому старий пірат так боявся « чорного знаку»?

- Ким на справді був Біллі Бонс? (Першим помічником на судні в старого Флінта)

- Чому піратів називали джентльменами фортуни? Доведіть думку текстом твору ( ст..240, 238, 236, 231)

( Кожний заробіток пірати намагалися  швиденько витрачати, оскільки не були впевненими в завтрашньому дні. Ховали здобич лише в крайньому разі і лише з дозволу команди)

-Як ви гадаєте, чому пірати потерпіли поразку, хоча переважали чисельністю команду Джима?

( Кожен думав тільки про себе, не було команди, хворіли на малярію

«Жовтий Джек «та постійно були п’яні)

9. Перегляд фрагментів мультфільму.

(Пісенька про любителя рому; пісенька про те, як школить здоров’ю куріння)

10. Бесіда.

- Про які погані звички піратів говориться в цих піснях?

- Чи привабливо виглядають пірати в цих епізодах?

11. Переказ розділу « Що я почув, сидячи в діжці з - під яблук».

12. Перегляд відповідного фрагменту кінофільма.

- Як автори фільму відтворили цю сцену? Чи є відмінність з текстом?

( Зміст однаковий, але Джим підслуховує розмову піратів на сходах, а не в бочці).

- Яке враження на нас справляє Сільвер? Чи співпали ваші уявлення про Сільвера з тим образом, що створив актор?( Лев Борисов).

- Користуючись картками, складіть розповідь про Сільвера.

* Сільвер – матрос в команді Флінта.

*Ногу втратив у баталії, де П’ю позбувся « баньок».

*Гроші вкладає в різні банки.

* Має дружину, яка чекає на нього з цього рейсу в домовленому місці.

*Любитель перебільшити: «Мене боявся сам Флінт».

*Має план щодо здобуття скарбів Флінта.

* « Не хочу, щоб до мене , коли я сидітиму в парламенті й роз’їжджатиму  в кареті, вдерся непроханим гостем, мов біс до ченця, один з тих позивайлів, що там , у каюті…)

- Що ми дізнаємося про Сільвера на початку розділу «Плавання»?

(ст.215-216)

- Чи змінив перші наші враження Сільвер на острові?

- Чому на зустріч Сільвер –парламентер одягнув найкраще своє вбрання?

- Зачитайте опис ватажка піратів.( ст.226)

- Назвіть умови, які Сільвер висунув на переговорах.(ст. 227)

- Чому наприкінці перемовин ніхто не подає каліці-пірату руки, щоб допомогти підвестися з землі?

- Які деталі в портреті Сільвера свідчать про те, що справи на острові йдуть не так, як він сподівався? (ст.228)

- Чому пірати приносять вожаку чорний знак на сторінці Біблії? Як на це реагує Сільвер?

- Які докази наводить пірат на свій захист? (ст.240)

- Чому автор залишає живим Джима?

(«…Тільки пошуком скарбів я спроможуся врятувати життя собі й цьому хлопцеві…»)

- Чи змінився Сільвер після подорожі на острів? (Ні, він втік з допомогою Бена Гана, який боявся, що «поки цей «одноногий дідько залишався на борту», всім загрожує небезпека. Та ще й поцупив мішок золота)

- Як ви гадаєте, чи може пірат змінитися?

(Прикладом цього служить життя Бена Гана)

14. Перегляд фрагмента кінофільма з участю Бена Гана (роль грає актор Валерій Золотухін).

15. Бесіда.

- Яке враження на вас справив цей фрагмент фільму?

- Чому Джим вважає Бена божевільним? А ми, читачі, погоджуємося з цим?

16. Порівняльна характеристика Робінзона Крузо і Бена Гана

 

 

 

 

 

 

Робінзон Крузо

Бен Ган

На початку твору

Авантюрист

Пірат

В кінці перебування на острові

Чесна людина

Чесна людина

Час перебування на острові

28 років

3 роки

Який мають вигляд

Поводиться, розмовляє як цивілізована людина; пошив собі зручний одяг

Має вигляд дикуна

« Невідома лісова потвора», «дике створіння»

Спосіб життя на острові

Щоденна невтомна праця; робить записи у щоденник і читає Біблію

Полює та шукає скарби

Ставлення до грошей

« Непотрібний мотлох»

«Я – багатій!»

 

ІІІ. Підведення підсумків уроку.

Продовжити речення:

Сьогодні на уроці я…

*дізнався …

*був вражений…

*замислився…

 

IV. Домашнє завдання.

Підготуватися до тематичної контрольної роботи.

 

doc
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
1413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку