6 клас
Учитель Шудра Н.Г.
«ОСТРІВ СКАРБІВ»
Урок позакласного читання.
Тема. Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності
( пірат Сільвер і його поплічники)
Епіграф. Золото вбило більше душ, ніж залізо тіл.
В. Скотт
Мета: охарактеризувати образи піратів у романі « Острів скарбів», продемонструвати авторське ставлення до них; формувати цілісний світогляд учнів з використанням між предметних зв’язків; формувати навички характеристики персонажів із використанням цитатного матеріалу, виразного читання художнього твору; розвивати ерудицію учнів; формувати вміння компаративного аналізу художніх образів; виховувати непримиренність до підступності, зрадливості, жаги до збагачення.
Обладнання: епізоди з кінофільму « Острів скарбів», пісні із мультфільму
«Острів скарбів», картки «Тези до розповіді про Сільвера», таблиця порівняльної характеристики Бена Гана і Робінзона Крузо, ілюстрації до роману.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом.
І. АОЗ.
1. Літературна гра « Вірю – не вірю»
- Таверна батьків Джима називалась « Веселий Роджер».
- Чорну мітку Біллі Бонсу приніс сліпий пірат на ім’я П’ю.
- Джим поплив на острів скарбів одразу, разом з піратами.
- Компас у вигляді скелета – вигадка капітана Флінта.
- « Мертві не тікають», - говорили пірати.
- Щоб дістатись « Еспаньйоли» , Джим узяв човен піратів.
2. Перегляд уривку з мультфільму ( «Пісня про острів скарбів»)
- Хто виконує цю пісеньку, ви впізнали?
(Пірати)
- Що пірат називає найбільшим злом?
( Гроші)
ІІ. Робота над темою уроку.
1.Слово вчителя.
– Тема нашого уроку « Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності ( пірат Сільвер і його поплічники). Сьогодні у нас мова піде про піратів. Вони готові на все заради грошей – на розбій, підлість, зраду і вбивство.
2. Хвилинка ерудита.
З 1535 по 1660 рік із поневолених держав інків та ацтеків вивезено коштовностей на суму 2,5 млн. доларів. Це вдвічі перевищувало вартість цінностей, набутих у Старому Світі до 18 століття.
Уряди Європейських країн – Великобританії, Франції, Голландії, які спізнились у відкритті Нового Світу, організували спустошливі грабежі країн Америки. Вони роздавали спеціальні грамоти на право грабувати. Так з’явились королівські пірати.
3. Слово вчителя.
- Чи є пірати у наш час? На жаль, є. Напад на морське або річкове судно з метою заволодіння чужим майном карається позбавленням волі від 5 до 10 років.
4. « Гронування».
- З якими рисами людини, деталями зовнішності асоціюється у вас пірат?
Грабіжник
Кровожерливий
Сережка у вусі
Жорстокий
Підлий
Безтурботний
Шрами на тілі
Обвішаний зброєю
Хитрий
Холоднокровний
Сміливий
Мужній
Любитель рому
5. Словникова робота.
Пірати (з грецького) – грабіжники. Італійці називали їх корсарами, голландці – буканьєрами, піраканами, флібустьєрами.( Флібустьєрське – колишня назва Карибського моря).
6. Інтерв’ю з Френсісом Дрейком.
- Кого з піратів вважають найвідомішим?
( Френсіса Дрейка)
- Сьогодні до нас у гості завітав знаменитий пірат і ви можете взяти у нього інтерв’ю. ( Роль Дрейка виконує підготовлений учень, одягнений у костюм пірата).
- Що означає Ваше прізвище – Дрейк?
- Мовою вікінгів моє прізвище означає « дракон» - так називали свої кораблі стародавні мореплавці.
- Де і коли Ви народилися?
- Я народився 1545 року у графстві Девоншир за 20 км. Від відомого порту Плімут.
- Як розпочалась Ваша морська кар’єра?
- У 15 років я вирушив у плавання на торговому кораблі . Потім мій дядько Джон Хоукін прилучив мене до торгівлі рабами на островах Карибського моря. Пізніше я став капітаном на кораблях, які грабували іспанські каравани, що везли золото на материк. Одного разу я побував на прийомі у самої англійської королеви Єлизавети, яка схвалила мої проекти, але неофіційно. Одного разу англійські пірати захопили стільки золота, що навіть не могли забрати усе награбоване з собою, тому частину здобичі заховали в джунглях.
- Чому Вас ще називають відомим мореплавцем?
Так, я багато плавав і переконався , що іспанські географічні карти дуже неточні. Я встановив справжні обриси західного узбережжя Південної Америки. Також я здійснив ще одну ( після Магеллана) навколосвітню подорож та відкрив у Тихому океані протоку, яку пізніше назвали протокою Дрейка.
7. Слово вчителя.
« Острів скарбів» вважають зразком піратського роману, хоча в ньому немає класичних піратських сцен, та й героями є залишки піратства: грабіжники – мародери, які самостійно здобути в бою скарби не можуть, але ще мають сили виривати з рук одне одного скарби Флінта.
8. Бесіда.
- Як ми дізнаємось, що Біллі Бонс пірат? Знайдіть у тексті його портрет
(ст.209).
- Чи не схожий цей опис з асоціативним портретом, створеним нами раніше?
- Чому старий пірат так боявся « чорного знаку»?
- Ким на справді був Біллі Бонс? (Першим помічником на судні в старого Флінта)
- Чому піратів називали джентльменами фортуни? Доведіть думку текстом твору ( ст..240, 238, 236, 231)
( Кожний заробіток пірати намагалися швиденько витрачати, оскільки не були впевненими в завтрашньому дні. Ховали здобич лише в крайньому разі і лише з дозволу команди)
-Як ви гадаєте, чому пірати потерпіли поразку, хоча переважали чисельністю команду Джима?
( Кожен думав тільки про себе, не було команди, хворіли на малярію
«Жовтий Джек «та постійно були п’яні)
9. Перегляд фрагментів мультфільму.
(Пісенька про любителя рому; пісенька про те, як школить здоров’ю куріння)
10. Бесіда.
- Про які погані звички піратів говориться в цих піснях?
- Чи привабливо виглядають пірати в цих епізодах?
11. Переказ розділу « Що я почув, сидячи в діжці з - під яблук».
12. Перегляд відповідного фрагменту кінофільма.
- Як автори фільму відтворили цю сцену? Чи є відмінність з текстом?
( Зміст однаковий, але Джим підслуховує розмову піратів на сходах, а не в бочці).
- Яке враження на нас справляє Сільвер? Чи співпали ваші уявлення про Сільвера з тим образом, що створив актор?( Лев Борисов).
- Користуючись картками, складіть розповідь про Сільвера.
* Сільвер – матрос в команді Флінта.
*Ногу втратив у баталії, де П’ю позбувся « баньок».
*Гроші вкладає в різні банки.
* Має дружину, яка чекає на нього з цього рейсу в домовленому місці.
*Любитель перебільшити: «Мене боявся сам Флінт».
*Має план щодо здобуття скарбів Флінта.
* « Не хочу, щоб до мене , коли я сидітиму в парламенті й роз’їжджатиму в кареті, вдерся непроханим гостем, мов біс до ченця, один з тих позивайлів, що там , у каюті…)
- Що ми дізнаємося про Сільвера на початку розділу «Плавання»?
(ст.215-216)
- Чи змінив перші наші враження Сільвер на острові?
- Чому на зустріч Сільвер –парламентер одягнув найкраще своє вбрання?
- Зачитайте опис ватажка піратів.( ст.226)
- Назвіть умови, які Сільвер висунув на переговорах.(ст. 227)
- Чому наприкінці перемовин ніхто не подає каліці-пірату руки, щоб допомогти підвестися з землі?
- Які деталі в портреті Сільвера свідчать про те, що справи на острові йдуть не так, як він сподівався? (ст.228)
- Чому пірати приносять вожаку чорний знак на сторінці Біблії? Як на це реагує Сільвер?
- Які докази наводить пірат на свій захист? (ст.240)
- Чому автор залишає живим Джима?
(«…Тільки пошуком скарбів я спроможуся врятувати життя собі й цьому хлопцеві…»)
- Чи змінився Сільвер після подорожі на острів? (Ні, він втік з допомогою Бена Гана, який боявся, що «поки цей «одноногий дідько залишався на борту», всім загрожує небезпека. Та ще й поцупив мішок золота)
- Як ви гадаєте, чи може пірат змінитися?
(Прикладом цього служить життя Бена Гана)
14. Перегляд фрагмента кінофільма з участю Бена Гана (роль грає актор Валерій Золотухін).
15. Бесіда.
- Яке враження на вас справив цей фрагмент фільму?
- Чому Джим вважає Бена божевільним? А ми, читачі, погоджуємося з цим?
16. Порівняльна характеристика Робінзона Крузо і Бена Гана
|
Робінзон Крузо |
Бен Ган |
На початку твору |
Авантюрист |
Пірат |
В кінці перебування на острові |
Чесна людина |
Чесна людина |
Час перебування на острові |
28 років |
3 роки |
Який мають вигляд |
Поводиться, розмовляє як цивілізована людина; пошив собі зручний одяг |
Має вигляд дикуна « Невідома лісова потвора», «дике створіння» |
Спосіб життя на острові |
Щоденна невтомна праця; робить записи у щоденник і читає Біблію |
Полює та шукає скарби |
Ставлення до грошей |
« Непотрібний мотлох» |
«Я – багатій!» |
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
Продовжити речення:
Сьогодні на уроці я…
*дізнався …
*був вражений…
*замислився…
IV. Домашнє завдання.
Підготуватися до тематичної контрольної роботи.