Тема: Туве Янссон «Комета прилітає». Втілення ідей доброти, щирості, сімейних цінностей у повісті – казці «Комета прилітає»
Тема: Туве Янссон «Комета прилітає». Втілення ідей доброти, щирості, сімейних цінностей у повісті – казці «Комета прилітає»
Мета: навчальна: продовжити роботу над змістом повісті-казки «Комета прилітає»;розвивальна: вчити учнів сприймати й аналізувати художній текст, бути уважними до розвитку характеру персонажів, важливості окремих епізодів, деталей; виховна: виховувати почуття відповідальності за долю інших, любові і уваги до рідних.
Тип уроку: урок-аналіз читацького сприйняття художнього твору.
Наочні засоби навчання: мультимедійна презентація, портрет Туве Янссон,
ілюстрації до твору.
Очікувані результати.
Учень(учениця): переказує близько до тексту зміст прочитаного твору;
характеризує образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших; висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв; розкриває специфіку їх зображення у прочитаному творі.
...без Мумі-троля я нізащо не
змогла б існувати в цьому яскравому, з
райдужними відтінками, житті.
Туве Янсон
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Презентація учнями власних малюнків, створених за казкою.
2. Завдання: Діти,перед вами лежать на столі різнокольорові кружечки, в які вписані пункти плану повісті – казки «Комета прилітає», але вони перемішалися. Ваше завдання – встановити послідовність розвитку дії у творі.
(учні по черзі підходять до стола за кружечком із запитанням і розміщують його на дошці)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Робота з текстом твору
1.Бесіда за прочитаним:
2. Конкурс на кращого оповідача (учитель демонструє слайди,учні переказують побачені епізоди повісті-казки)
* «Жовтий намет Нюхмумрика»
* «Пригоди у Гранатовому Урочищі»
* «Гемуль, який цікавився тільки рідкісними комахами»
* «Обсерваторія. Звістка професора»
* «Дорога додому»
* «Визволення Хропусі»
* «Перехід через висохле море»
* «Сильний вітер»
* «Велике переселення до печери»
* «Комета досягла Землі»
* «Земля все ще існує»
3. Бесіда:
- Які випробування випали на долю героїв?
- Які риси характеру герої виявили в небезпечних обставинах?
- Хто з героїв вам найбільше сподобався і чому?
- Як комета змінила життя на Землі? Які зміни відбулися в Долині? Знайти у тексті твору і зачитати.
- Що свідчить про те, що зростала емоційна напруга?
- Що допомогло героям залишитися живими?
4. Складання асоціативного грона на тему «Дім тролів»
5. Складання сенкану для характеристики героїв (звучить мелодія пісні)
Мумі-тато
Розумний, добрий
Допомагає, пише, рятує
Добрий порадник та щирий друг
Справжній тато
Мумі-троль
Безстрашний, допитливий
Переживає, допомагає, рятує
Цілеспрямовано іде до мети
Герой-рятівник
та інші
6. Складання пам’ятки для тих, хто потрапив у екстремальну ситуацію.
Наприклад:
* не панікувати,
* намагатися знайти вихід із скрутного становища,
* піклуватися один про одного,
* не впадати у відчай,
* діяти розумно і злагоджено,
* бути стриманим і толерантним,
* сподіватися на краще.
7. Пошукова робота.
- Згадайте, які ознаки має чарівна казка?
- Які вигадані істоти (герої) діють у казці Туве Янсон?
- Назвіть реальні і чарівні предмети, події у творі?
- Чи є чудеса і перетворення у казці?
- Спробуйте довести, що казка Туве Янсон має елементи чарівної казки.
ІУ. Підсумок уроку
- Діти, як ви гадаєте, які проблеми піднімає у своєму творі Туве Янсон?
Слово вчителя: Хоча у творі Туве Янсон йдеться про казкові пригоди, але
водночас тут порушуються питання, важливі для всього сучасного людства: Земля – наш спільний дім, і люди повинні згуртуватися перед загрозою глобальних катастроф, бо тільки любов, дружба і порозуміння можуть врятувати цей світ. Туве Янсон говорила: «Світ дітей – це пейзаж, який намальовано яскравими фарбами, де добро і зло нероздільні. У цьому світі є місце для всього і немає нічого неможливого.»
Тож яким буде світ залежить і від нас з вами.
Звучить пісня
У. Домашнє завдання.
Читати інші твори Туве Яесон (за вибором)