Урок "Тварини взимку"

Про матеріал
Розширити і поглибити знання й уявлення учнів про звірів, їхні звички, характерні ознаки, з’ясувати особливості життя звірів узимку, необхідність допомоги їм; розвивати увагу, пам’ять, мислення, кмітливість; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин ,викликати бажання вивчати життя звірів.
Перегляд файлу

Тема: Тварини взимку

Мета: Розширити і поглибити знання й уявлення учнів про звірів, їхні звички, характерні ознаки, з’ясувати особливості життя звірів узимку, необхідність допомоги їм; розвивати увагу, пам’ять, мислення, кмітливість; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин , викликати бажання вивчати життя звірів.

Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, роздавальний матеріал,

  Тип уроку: інтегрований урок.

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. а)Ранкове вітання:

        Встаньте, дітки, всі рівненько,

                  Посміхніться всі гарненько.

                  Посміхніться всі до мене,

             Посміхніться і до себе.

        Привітайтесь: Добрий день!

        Хай гарно розпочнеться новий день!

б)Коло вітань:

- Діти, а ви любите тварин? Тоді будемо вітатися таким чином.

Діти вітаються:

-Я, Софійка, моя улюблена тваринка ...тому, що….  А твоя? (і так далі по колу)

Синоптик

-  Діти, подивіться за вікно. Яка пора року?  Давайте запросимо нашого синоптика з бюро погоди, щоб розкрити таємницю, яка стосується сьогоднішньої погоди.

Виходить синоптик  з опорною схемою, звучить  тиха музика Чайковський  “Осінь”)

- Добрий день! З вами бюро погоди.

- Ось і настає кінець ( пізньої) осені. Сонечко рідко світить, але не … (гріє).

- Небо вкрите чорними  (хмарами). Часто ідуть … (дощі). Сильно віє … (холодний вітер).

- Листя на деревах давно … пожовкло) і майже все… (опало). Практично всі дерева стоять повністю … (голі).

- Дні стали … (коротші), а ночі …(довші). Ось - ось настане … (зима).

- З яким кольором ви можете її порівняти? ( за допомогою цеглинок лего). Чому?

- А ви чекаєте на зиму?

- Діти, а як ви гадаєте чи всі чекають і радіють зимі? Можливо комусь взимку дуже важко? ( Взимку важко тваринам і птахам).

 

Безумовно, зміни в неживій природі вплинули на життя звірів.

 

II. Актуалізація знань учнів

- Діти, а де живуть всі ці тварини? (Деякі тварини живуть в лісі, а деякі – вдома.)

 - Як називають тварин, які живуть вдома і за ними доглядають люди?(Свійські тварини)

– А як називають тварин, що живуть у лісі? (Дикі тварини або звірі.)

Сутужно тваринам взимку, дошкуляє холод, а найбільше — голод. Одні тварини сплять узимку. Інші ще восени відлетіли у теплі країни. А треті зимують.

Важко їм прогодуватися взимку.

IIІ. Оголошення теми і мети уроку

- Як ви думаєте, яка ж тема нашого уроку?

- Так, правильно. Тема  нашого уроку «Звірі взимку». Ми з вами проведемо дослідницьку роботу і дізнаємося , як же звірі готуються до зими, які вони мають звички та характерні ознаки.

 

І V. Вивчення нового матеріалу.

 

- Де живуть звірі?

Гра  Асоціаціативний кущ Ліс»

  - складемо з вами асоціативний кущ зі словом Ліс                                                 

                                                   Комахи                   гриби   

  

                                    тварини            Ліс        кущі

 

                                              дерева              Трав’янисті рослини

 

- А що за звірі проживають в цьому лісі?  Ви відгадаєте загадки і дізнаєтесь

 

 

Загадки

1  Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
                        (Лисиця)

 

2.  Я веселенький звірок,
    Плиг з ялинки на дубок.
                          (Білка)

3. Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
Прокидається від сну.
                  (Ведмідь)

4  Довгі ноги
    Скік та скік…
    Ми погнались –
     Він утік…
                  (Заєць)

5.  Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі.
             (Вовк)

-  Ви самі досліджували , як зимують наші звірі , ви підготували цікаву інформацію. Отож зараз вислухаємо, чи справилися ви зі своїм завданням.  ( вчитель надіває маски  звірів  учням)

Дослідник зайчик ( розповідає учень)

Зайчик весь час дрімає у ямці, зробленій у снігу. Не задовго до заходу сонця він виходить на пошуки корму. Обгризає кору, пагони молодих дерев і кущів, знаходить копиці сіна, пожухлий бур’ян. Може забігти в сад , щоб поласувати корою фруктових дерев.

( вчитель вивішує малюнки, аналізує)

     http://900igr.net/datas/okruzhajuschij-mir/Kak-zveri-gotovjatsja-k-zime/0010-010-Mnogo-bed-tajat-lesa.jpg   

-  Зайчик приніс нам завдання. Вам потрібно взяти лист з конверта, уважно розглянути його та домалювати із закарлюки тваринку. Потім продемонструємо результати.

 

Дослідник Лисичка.

- Лисиця взимку живе сама. Хутро в неї в цей час густе й пухнасте. Тому вона спить просто на снігу.  Лігво лисиці на снігу – це невелика ямка. Коли розгуляється негода – снігопад чи сильний мороз, лисиця ховається в нору. Найчастіше лисячі сліди можна побачити біля стіжків соломи, де зимують миші. Полює лисиця і на зайців та пташок. Буває що і заглядає до курника.

 

( вчитель вивішує малюнки, аналізує)

 

   

 

Завдання від лисички

-                          Діти , лисичка дуже полюбляє курочок. Вона в мішку принесла з собою 3 курочки . Щоб вона їх не з’їла ми повинні розгадати загадки.. Загадки про зиму.

 

1.  Падаю на ваши хати.
    Я білий-білий, волохатий.
    Я приліпаю вам до ніг
    І називаюсь просто.... (сніг)

 

    2.  Взимку вкрили ми навкруг

        Ліс, дорогу, поле й луг,

         А як сонце припече -

        Ми струмочком потечем. (Сніжинки)

 

     3.  Узори вишиває

         Без голки і без нитки.

         Улітку спочиває,

         А взимку - дуже рідко. (Мороз)

    

  

 

         

 

Фізкультхвилинка  з використанням цеглинок  LEGO

Синій колір – покрутись,

Жовтий – навколо себе озирнись.

Червоний – покажи всім літачок,

Зелений – другу дай «кулачок».

Голубий – дістань до пальців ніг,

Оранжевий – покажи щирий сміх..

Дослідник Ведмідь

Ведмідь заліз у барліг до весни. Йому не треба виходити на полювання, бо вистачає власного жиру, який він накопичив восени. На кінець зими у ведмедиці народжуються маленькі сліпі ведмежата. Ведмедиця годує їх  своїм молоком. А коли пригріє весняне сонце, виведе їх з барлогу.

      

 

-                          Ведмедик нам теж приніс завдання , яке називається Асоціація.   

( використовуємо Лего). Вам потрібно назвати назву тварини до кожного кольору.

  

Дослідниця Білочка

У зимовому лісі чи парку цікаво спостерігати за білкою. На своєму шляху вона залишає недогризки шишок ялини чи сосни, З яких дістає насіння. До свого  гнізда білка завжди наближається, перескакуючи з дерева на дерево, щоб не залишити на снігу слідів, по яких її можна знайти.

 

Робота в групах.

— А тепер попрацюємо в групах.

Згадаємо правила роботи в групах:  вислуховувати уважно кожного; пам’ятати, що кожен має право на власну думку.

    І група

………… живе у дуплі дерева. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то ………… згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у ………. в коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. Шубка у …………… взимку сіра.  (Білочка)

ІІ група

…….. старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ………… — всеїдна тварина. Він любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринами. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у …….. відкладається багато жиру під шкірою і він залягає у сплячку.(Ведмідь)

ІІІ група

… має руде хутро. Живе … в нірці. Полюбляє їсти зайчиків, мишей. (Лисичка)

ІV група

Сірому …  пізня осінь й зима не страшні. … постійно ганяється в пошуках поживи. Їжу … не запасає й в сплячку не впадає. Це хижий звір. Він живиться різноманітними тваринами.

V  група

Вдень …..дрімає в ямці, зробленій із снігу. Увечері виходить на пошуки корму. …. Дуже любить обгризати кору молодих дерев і кущів.  Особливо полюбляє фруктові дерева.

 

— З настанням осені звірі починають готуватися до зими. Але кожен з них готується по-різному. Давайте відкриємо наступну головну таємницю. Як же звірі восени готуються до зими. А співпрацювати зі мною будуть мої сьогоднішні помічники з довідкового бюро.

(Підготовлені учні виходять до дошки та дають під час презентації короткі відомості про тварин)

Звірі, які роблять запаси на зиму:

          Польова і лісова мишки, кріт.

    Восени лісові мишки збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх в норах або дуплах повалених дерев. Польові мишки, кроти та хом’ячки заповнюють свої зимові комори зерном. В одній такій коморі може бути до 5 кг зерна.

          Білочка.

Білочка збирає  суху траву, мох і затуляє ними  усі щілини в дуплі. Також вона збирає горішки, жолуді, насіння та гриби і зберігає їх  у своїй комірці в дуплі. Тому взимку білочка не голодує.

          Бобри.

Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.

Звірі, які засинають: ведмідь, борсук, їжак.

Їжачок.

 Восени у їжачка мало поживи, бо заховались у землю черв'яки, ящірки, вужі. Важко також знаходити комах, жаб. Тому їжачок не робить запаси собі на зиму. Та й йому це не потрібно. Бо взимку він спить. Лише у гарні осінні дні їжачок готує собі нірку для зимівлі. Вночі він таскає в нору сухе листя й м'який лісний мох, застилає зимову постіль, щоб було тепло спати або заривається у сухе листя.

Борсук, ведмідь.

Також до зими готуються борсук і ведмідь. Вони влітку і восени  також нагулюють собі жир, щоб взимку відпочивати. Жир для них - це запас їжі, а також він цих звірят зігріває. Ведмідь живитися ягодами, корінням, дрібними тваринами, а борсук їсть личинок, жуків, равликів, черв’яків, жаб.  З жовтня ведмідь старанно й вміло готує до зими зимове лігвисько. М'якою запашною хвоєю, корою із молодих ялинок, сухим лісовим мохом він вистилає свою барлогу. А борсук пізньою осінню закриває вхід в нору травою або землею і залишається  спати в ній до весни.

Звірі, які линяють:

Зайці, лисиці, вовки, олені взимку не сплять. Їх можна побачити в лісі. Тому восени вони не роблять собі запаси їжі. Зайчик харчується корою дерев і тим, що залишилось на полях. Вовка та лисицю в народі кажуть «ноги годують». Що спіймають – те й з’їдять.  Ці тварини восени  лише змінюють забарвлення і густоту хутра, тобто линяють.

 

                    Скажіть мені, будь ласка, чи однаково звірі готуються до зими? (Ні) Вірно.

— Таким  чином, усіх звірів можна об’єднати в чотири групи:

 Тварини, які взимку сплять, але  вони можуть прокидатися.

 Тварини, які впадають у справжню зимову сплячку.

 Звірі, які роблять на зиму запаси.

 Звірі, які ведуть активний спосіб життя.

— А що таке линяння? (зміна забарвлення і густоти хутра)

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Робота  з малюнками
Кожна дитина  отримує картки із зображенням тварин: білка, бобер, їжак, сойка, змії, лисиця, лось, миші, жаби, ящірки, кабан, вовк, дятел, заєць

Розподіліть тварин на 3 групи.

Роблять запаси

Впадають у сплячку

Шукають корм у природі

білка
бобер
миші
сойка

їжак
змії
жаби
ящірки
кажан

лось
лисиця
кабан
заєць
вовк
дятел

     VI . Підбиття підсумків.               

  •                       Дітки, а ми маємо змогу у будь-яку пору року та у будь-який час ласувати різноманітними стравами.
  •                                     Давайте складемо корзину їжі для тварин.
  •                                     Взимку тварини зайняті пошуками...(кормів)

Рефлексія

Вправа «Інтерв»ю»

  •                 Сьогодні на уроці я дізнався …
  • Про що ми дізнавалися на сьогоднішньому уроці?
  • Яких звірів ми пригадували?
  • Що вам було цікавого?
  •                 Мені сподобалось, як ви працювали, але хочу звернутись до вас, діти, із проханням.

  Холодно взимку зайчатам і білці,

  песику в будці, в сараї корівці...

  Мерзнуть у котика лапки і вуха,

  мерзне ворона в лиху завірюху.

  Як допоможемо дружно, малята,—

  виживуть взимку птахи і звірята.

 

 

doc
Додав(-ла)
Куркодим Юлія
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
1057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку