Тема: Тварини взимку
Мета: Розширити і поглибити знання й уявлення учнів про звірів, їхні звички, характерні ознаки, з’ясувати особливості життя звірів узимку, необхідність допомоги їм; розвивати увагу, пам’ять, мислення, кмітливість; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин , викликати бажання вивчати життя звірів.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, роздавальний матеріал,
Тип уроку: інтегрований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
б)Коло вітань:
- Діти, а ви любите тварин? Тоді будемо вітатися таким чином.
Діти вітаються:
-Я, Софійка, моя улюблена тваринка ...тому, що…. А твоя? (і так далі по колу)
Синоптик
- Діти, подивіться за вікно. Яка пора року? Давайте запросимо нашого синоптика з бюро погоди, щоб розкрити таємницю, яка стосується сьогоднішньої погоди.
Виходить синоптик з опорною схемою, звучить тиха музика Чайковський “Осінь”)
- Добрий день! З вами бюро погоди.
- Ось і настає кінець ( пізньої) осені. Сонечко рідко світить, але не … (гріє).
- Небо вкрите чорними (хмарами). Часто ідуть … (дощі). Сильно віє … (холодний вітер).
- Листя на деревах давно … пожовкло) і майже все… (опало). Практично всі дерева стоять повністю … (голі).
- Дні стали … (коротші), а ночі …(довші). Ось - ось настане … (зима).
- З яким кольором ви можете її порівняти? ( за допомогою цеглинок лего). Чому?
- А ви чекаєте на зиму?
- Діти, а як ви гадаєте чи всі чекають і радіють зимі? Можливо комусь взимку дуже важко? ( Взимку важко тваринам і птахам).
Безумовно, зміни в неживій природі вплинули на життя звірів.
II. Актуалізація знань учнів
- Діти, а де живуть всі ці тварини? (Деякі тварини живуть в лісі, а деякі – вдома.)
- Як називають тварин, які живуть вдома і за ними доглядають люди?(Свійські тварини)
– А як називають тварин, що живуть у лісі? (Дикі тварини або звірі.)
Сутужно тваринам взимку, дошкуляє холод, а найбільше — голод. Одні тварини сплять узимку. Інші ще восени відлетіли у теплі країни. А треті зимують.
Важко їм прогодуватися взимку.
IIІ. Оголошення теми і мети уроку
- Як ви думаєте, яка ж тема нашого уроку?
- Так, правильно. Тема нашого уроку «Звірі взимку». Ми з вами проведемо дослідницьку роботу і дізнаємося , як же звірі готуються до зими, які вони мають звички та характерні ознаки.
І V. Вивчення нового матеріалу.
- Де живуть звірі?
Гра Асоціаціативний кущ Ліс»
- складемо з вами асоціативний кущ зі словом Ліс
Комахи гриби
тварини Ліс кущі
дерева Трав’янисті рослини
- А що за звірі проживають в цьому лісі? Ви відгадаєте загадки і дізнаєтесь
Загадки
1 Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)
2. Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
(Білка)
3. Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
Прокидається від сну.
(Ведмідь)
4 Довгі ноги
Скік та скік…
Ми погнались –
Він утік…
(Заєць)
5. Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі.
(Вовк)
- Ви самі досліджували , як зимують наші звірі , ви підготували цікаву інформацію. Отож зараз вислухаємо, чи справилися ви зі своїм завданням. ( вчитель надіває маски звірів учням)
Дослідник зайчик ( розповідає учень)
Зайчик весь час дрімає у ямці, зробленій у снігу. Не задовго до заходу сонця він виходить на пошуки корму. Обгризає кору, пагони молодих дерев і кущів, знаходить копиці сіна, пожухлий бур’ян. Може забігти в сад , щоб поласувати корою фруктових дерев.
( вчитель вивішує малюнки, аналізує)
- Зайчик приніс нам завдання. Вам потрібно взяти лист з конверта, уважно розглянути його та домалювати із закарлюки тваринку. Потім продемонструємо результати.
Дослідник Лисичка.
- Лисиця взимку живе сама. Хутро в неї в цей час густе й пухнасте. Тому вона спить просто на снігу. Лігво лисиці на снігу – це невелика ямка. Коли розгуляється негода – снігопад чи сильний мороз, лисиця ховається в нору. Найчастіше лисячі сліди можна побачити біля стіжків соломи, де зимують миші. Полює лисиця і на зайців та пташок. Буває що і заглядає до курника.
( вчитель вивішує малюнки, аналізує)
Завдання від лисички
- Діти , лисичка дуже полюбляє курочок. Вона в мішку принесла з собою 3 курочки . Щоб вона їх не з’їла ми повинні розгадати загадки.. Загадки про зиму.
1. Падаю на ваши хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я приліпаю вам до ніг
І називаюсь просто.... (сніг)
2. Взимку вкрили ми навкруг
Ліс, дорогу, поле й луг,
А як сонце припече -
Ми струмочком потечем. (Сніжинки)
3. Узори вишиває
Без голки і без нитки.
Улітку спочиває,
А взимку - дуже рідко. (Мороз)
Фізкультхвилинка з використанням цеглинок LEGO
Синій колір – покрутись,
Жовтий – навколо себе озирнись.
Червоний – покажи всім літачок,
Зелений – другу дай «кулачок».
Голубий – дістань до пальців ніг,
Оранжевий – покажи щирий сміх..
Дослідник Ведмідь
Ведмідь заліз у барліг до весни. Йому не треба виходити на полювання, бо вистачає власного жиру, який він накопичив восени. На кінець зими у ведмедиці народжуються маленькі сліпі ведмежата. Ведмедиця годує їх своїм молоком. А коли пригріє весняне сонце, виведе їх з барлогу.
- Ведмедик нам теж приніс завдання , яке називається Асоціація.
( використовуємо Лего). Вам потрібно назвати назву тварини до кожного кольору.
Дослідниця Білочка
У зимовому лісі чи парку цікаво спостерігати за білкою. На своєму шляху вона залишає недогризки шишок ялини чи сосни, З яких дістає насіння. До свого гнізда білка завжди наближається, перескакуючи з дерева на дерево, щоб не залишити на снігу слідів, по яких її можна знайти.
Робота в групах.
— А тепер попрацюємо в групах.
Згадаємо правила роботи в групах: вислуховувати уважно кожного; пам’ятати, що кожен має право на власну думку.
І група
………… живе у дуплі дерева. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то ………… згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у ………. в коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. Шубка у …………… взимку сіра. (Білочка)
ІІ група
…….. старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ………… — всеїдна тварина. Він любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринами. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у …….. відкладається багато жиру під шкірою і він залягає у сплячку.(Ведмідь)
ІІІ група
… має руде хутро. Живе … в нірці. Полюбляє їсти зайчиків, мишей. (Лисичка)
ІV група
Сірому … пізня осінь й зима не страшні. … постійно ганяється в пошуках поживи. Їжу … не запасає й в сплячку не впадає. Це хижий звір. Він живиться різноманітними тваринами.
V група
Вдень …..дрімає в ямці, зробленій із снігу. Увечері виходить на пошуки корму. …. Дуже любить обгризати кору молодих дерев і кущів. Особливо полюбляє фруктові дерева.
— З настанням осені звірі починають готуватися до зими. Але кожен з них готується по-різному. Давайте відкриємо наступну головну таємницю. Як же звірі восени готуються до зими. А співпрацювати зі мною будуть мої сьогоднішні помічники з довідкового бюро.
(Підготовлені учні виходять до дошки та дають під час презентації короткі відомості про тварин)
Звірі, які роблять запаси на зиму:
Польова і лісова мишки, кріт.
Восени лісові мишки збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх в норах або дуплах повалених дерев. Польові мишки, кроти та хом’ячки заповнюють свої зимові комори зерном. В одній такій коморі може бути до 5 кг зерна.
Білочка.
Білочка збирає суху траву, мох і затуляє ними усі щілини в дуплі. Також вона збирає горішки, жолуді, насіння та гриби і зберігає їх у своїй комірці в дуплі. Тому взимку білочка не голодує.
Бобри.
Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
Звірі, які засинають: ведмідь, борсук, їжак.
Їжачок.
Восени у їжачка мало поживи, бо заховались у землю черв'яки, ящірки, вужі. Важко також знаходити комах, жаб. Тому їжачок не робить запаси собі на зиму. Та й йому це не потрібно. Бо взимку він спить. Лише у гарні осінні дні їжачок готує собі нірку для зимівлі. Вночі він таскає в нору сухе листя й м'який лісний мох, застилає зимову постіль, щоб було тепло спати або заривається у сухе листя.
Борсук, ведмідь.
Також до зими готуються борсук і ведмідь. Вони влітку і восени також нагулюють собі жир, щоб взимку відпочивати. Жир для них - це запас їжі, а також він цих звірят зігріває. Ведмідь живитися ягодами, корінням, дрібними тваринами, а борсук їсть личинок, жуків, равликів, черв’яків, жаб. З жовтня ведмідь старанно й вміло готує до зими зимове лігвисько. М'якою запашною хвоєю, корою із молодих ялинок, сухим лісовим мохом він вистилає свою барлогу. А борсук пізньою осінню закриває вхід в нору травою або землею і залишається спати в ній до весни.
Звірі, які линяють:
Зайці, лисиці, вовки, олені взимку не сплять. Їх можна побачити в лісі. Тому восени вони не роблять собі запаси їжі. Зайчик харчується корою дерев і тим, що залишилось на полях. Вовка та лисицю в народі кажуть «ноги годують». Що спіймають – те й з’їдять. Ці тварини восени лише змінюють забарвлення і густоту хутра, тобто линяють.
— Скажіть мені, будь ласка, чи однаково звірі готуються до зими? (Ні) Вірно.
— Таким чином, усіх звірів можна об’єднати в чотири групи:
Тварини, які взимку сплять, але вони можуть прокидатися.
Тварини, які впадають у справжню зимову сплячку.
Звірі, які роблять на зиму запаси.
Звірі, які ведуть активний спосіб життя.
— А що таке линяння? (зміна забарвлення і густоти хутра)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з малюнками
Кожна дитина отримує картки із зображенням тварин: білка, бобер, їжак, сойка, змії, лисиця, лось, миші, жаби, ящірки, кабан, вовк, дятел, заєць
Розподіліть тварин на 3 групи.
Роблять запаси |
Впадають у сплячку |
Шукають корм у природі |
білка |
їжак |
лось |
VI . Підбиття підсумків.
Рефлексія
Вправа «Інтерв»ю»
Холодно взимку зайчатам і білці,
песику в будці, в сараї корівці...
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможемо дружно, малята,—
виживуть взимку птахи і звірята.