Урок "Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу."

Про матеріал
Конспект уроку із використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів. Мета даного уроку - систематизація знань учнів про тваринний світ України, спираючись на знання з біології; про закономірності поширення тваринного світу; знайомство з видами тварин, занесеними до Червоної книги України, сприяння формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.
Перегляд файлу

Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України.

Мета уроку: систематизувати знання учнів про тваринний світ України, спираючись на знання з біології, сформувати знання учнів про фауністичний склад             лісів, луків, степів, боліт, водойм; видовий склад і поширення тварин; тваринні ресурси України; про закономірності поширення тваринного світу; познайомити з видами тварин, що занесені до Червоної книги України; з’ясувати значення понять акліматизації та реакліматизації тварин; продовжувати розвивати навички критичного мислення; сприяти формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

üназивати видовий склад тваринного світу; 

üнаводити приклади акліматизації та реакліматизації тварин; 

üхарактеризувати фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; 

üрозпізнавати тварин, які занесені до Червоної книги України;  ü аналізувати карту тваринного світу України;

üхарактеризувати основні типи рослинного покриву України;  

üаналізувати вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив;

üробити висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні; 

üоцінювати стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини;

üусвідомлювати наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України та своєї місцевості.

Наскрізні  змістові  лінії: екологічна безпека та сталий розвиток - усвідомлює необхідність збереження тварин та їх угрупувань; здоров’я і безпека - дотримується правил безпечної поведінки в природі; громадянська відповідальність - сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє необхідність раціонального використання тваринних ресурсів, усвідомлює наслідки впливу господарської діяльності людини на тваринний світ України та своєї місцевості; підприємливість і фінансова грамотність – оцінює можливості використання тваринних ресурсів у господарській діяльності людини.

Обладнання: підручники, зошити, атласи, мультимедійна презентація, відеоролик. Форма проведення: урок із використанням мультимедійних технологій та   інтерактивних методів.

Тип уроку: Особистісно зорієнтований

СТРУКТУРА УРОКУ

I. Організаційний момент.

Позитивне налаштування на урок «Мій настрій»

image 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.  

           Прийом «Знайди пару»

Встановіть відповідність. Кожна правильна відповідь принесе вам 1 бал. 1) Релікти;

2)  Ендеміки; 

3)  Рослинні угрупування;

4)  Ліси;

5)  Червона книга України;

 

а) нині уже понад 600 видів рослин;

б) 15 % території України, найбільше у гірських районах і на півночі країни;

в) види рослин, які залишилися від давніх геологічних епох;

г) рослини, що ростуть на певній території, пристосувавшись до однакових природних умов;

ґ) рослини, що трапляються тільки на даній території.

             

Бліцопитування  

1)  Назвіть основні типи рослинності поширеної на території України.

2)  Які ліси за видовим складом рослинності є в нашій країні? Наведіть приклади 3) Назвіть степові види рослин.

4)  Які болотні види рослинності Ви знаєте?

5)  Якими різноманітними ресурсами забезпечує людину рослинний світ?

6)  Назвіть рослини, що занесені до Червоної книги України. 

7)  Які лікарські рослини Вам відомі?

 

ІІІ. Мотиваційний етап.

        Молодці! Як ви вже багато знаєте про рослинний світ України. А я хочу розповісти вам дещо цікавеньке про тварин, які живуть в Україні. 

 Прийом «Дивуй!»

           Факти про тварин, які ви навряд чи знали:

1.   З усіх тварин тільки кролики та папуги можуть дивитися назад, не повертаючи голови.

2.   Домашні кішки – це єдиний різновид котячих, здатний тримати хвіст вертикально при ходьбі. Усі дикі кішки тримають свої хвости горизонтально або між ногами.

3.   У комарів є зуби. Під мікроскопом у них у роті видно 22 зуби.

4.   Метелики відчувають смак лапками.

5.   Найшвидші сухопутні комахи - таргани. Вони можуть бігти зі швидкістю шість з половиною кілометрів на годину.

6.   Швидкість блохи на початку стрибка більша, ніж швидкість космічної ракети на орбіті.

7.   Найсильніша тварина на Землі - жук-носоріг. Він може підняти вантаж в 850 разів важчий за себе.

      Сьогодні ви матимете змогу ще більше дізнатися нової інформації про  тваринний світ України, бо саме такою і є тема нашого уроку.

 

IV. Етап цілевизначення і планування      

Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота. 

Тема уроку: Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. 

           Ми будемо працювати за таким планом:

1.   РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИННОГО СВІТУ

2.   ПОШИРЕННЯ ТВАРИН.

3.   ТВАРИННІ РЕСУРСИ.

4.   ОХОРОНА І ВІДНОВЛЕННЯ ТВАРИННИХ РЕСУРСІВ.

 

Прийом «Проблемне питання»

 Який вплив має господарська діяльність людини на тваринний світ України?

 

V. Етап опрацювання навчального матеріалу.  

imageУчитель.  В Україні налічується майже 45 тис. видів тварин. Територія України вкрита лісами нерівномірно. В деяких регіонах, зокрема в Карпатах, лісистість становить 38,8 %, на Поліссі – 26, 1%. Найбільш залісені Закарпатська, Івано- Франківська, Рівненська, Житомирська та Волинська області. Дуже низька лісистість у степових областях: Херсонській, Запорізькій, Миколаївській. Молоді, посаджені людиною, ліси півдня України і вікові праліси Карпат населяють звірі. Великі, менші, зовсім малі, вони є невід’ємною складовою частиною лісового біогеоценозу – складного природного комплексу. Проте, не лише у лісі мешкають звірі. Вони є і у степу, і в горах, і у морі. Різноманітний тваринний світ України.

2. Прийом «Мікрофон»

Пропоную назвати тварин, які мешкають на території України. (робота з картою атласу)

1. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИННОГО СВІТУ

      Тваринний світ України постійно змінювався впродовж історії розвитку Землі. Під впливом геологічних, кліматичних та інших чинників одні види зникали, інші з’являлися. З розвитком людини зростав і її вплив на формування тваринного світу.

      Метод «Мозковий штурм»  

      Висвітлюю тему разом із учнями, застосовуючи їх знання, отримані при вивченні інших предметів у попередніх класах (природознавство, біологія, географія).  

      З’ясовуємо зміст понять «фауна» та тваринний світ. 

      Нині тваринний світ України налічує понад 45 тис. видів. Серед них більш як 100 видів ссавців, понад 300 видів птахів, 20 видів плазунів, 17 видів земноводних, 240 видів риб і більш як 26 тис. видів безхребетних. 

 

2. ПОШИРЕННЯ ТВАРИН.

      Різні види тварини поширені по території України нерівномірно. Це пояснюється відмінностями умов життя в різних її частинах, такими як особливості клімату, рельєфу, внутрішніх вод, ґрунту, рослинності. Ці чинники взаємодіють між собою, забезпечуючи потреби тварин в їжі, захисті від негоди, хижаків тощо. Певні види поширені переважно там, де їх існування найкраще забезпечене. Такими природними комплексами в Україні є ліси, степи, гірські райони, болота, річки, заплави, дельти, лимани, моря.

Учитель. Відповідно до природних зон виділяють основні зональні типи фауни. За допомогою таблиці та карти атласу заповнюємо таблицю

Робота в групах

Клас розбивається на малі творчі групи, які одержують завдання за 10 хвилин підготувати доповідь про фауністичні комплекси регіонів України. Бажано, щоб групи отримали фліп-чарт (листок ватману, білого паперу), на якому вони мали б змогу записати назви тварин, які мешкають у певному регіоні.

За допомогою атласів, підручника, схем сказати, які тварини характерні для: Полісся (група 1); Лісостепу (група 2);

Степу (група 3);

Українських Карпат (група 4);

Кримських гір (група 5);

Азовсько-Чорноморського узбережжя (група 6).

Типи фауни

Типові тварини

Фауна полісся

Зубр,лось, благородний  олень,бурий ведмідь, рись, дикий кіт вовк, лисиця, тетерук, глухар, дятел та ін.

Фауна лісостепу

Поєднує представників тваринного світу полісся і степів

Фауна степу

Тхір, ласка, вухатий їжак, гризуни (байбак, хом’яки, тушканчики), жайворонок, дрохва та ін..

 

До азональних типів фауни належать:

-       фауна Українських Карпат (подібна до поліської, але є види притаманні тільки їй (тритон гірський і карпатський, плямиста саламандра, кумка гірська).

-       фауна Кримських гір (має лісовий характер; з птахів тут живуть сип білоголовий, кримська чорноголова сойка, чорний гриф; серед комах є кримський богомол, кримський скорпіон та хрущ).

-       фауна Азово-Чорноморського узбережжя (поєднує степові види з багатющою фауною птахів, тут селяться сіра і руда чаплі, мартини, качки, в дельтах Дунаю, Дністра, Дніпра гніздяться сіра гуска, лебідь-шипун, пелікани.)

 

        Пропоную дітям назвати, які види тварин живуть у нашій місцевості (по черзі).

        Прийом «Творча робота» - робота в групах

        Для того, щоб дізнатися, які представники тваринного світу живуть на інших територіях  у нас є три джерела інформації:

1)                підручник – пункт 2. – с. 169-170 параграфа 35, 

2)                карта атласу «Тваринний світ України». – с.30-31,

3)                відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=dlpZYGMMJbk

          Пропоную вам співставити інформацію з цих джерел, тобто, з’ясувати, яке ж із них містить найбільш повну інформацію.

         Опрацювавши його, заповнити таблицю «Поширення тварин» (перші три типи природних комплексів)

Типи    природних комплексів

Типові тварини

Ліси

 

Лісостеп

 

Степ

 

Кримські гори

 

Азово-Чорноморське  узбережжя

 

Прісні водойми

 

Чорне море

 

Азовське море

 

 

           Даю вам на виконання завдання 10 хвилин. Повністю виконане завдання буде дорівнювати 6 балам.

          А потім використовуючи критичне мислення порівнюємо отриману інформацію.

           Один із учнів читає свої записи, а інші помічають галочками назви тварин, які зустрічаються і в них. Робимо висновки про надійність різних джерел інформації.

 

«Фізкультхвилинка»: Виконаємо гімнастику для очей по схемі… Молодці! Добре відпочили. Продовжуємо роботу.

 

Учитель. Тварини – це джерело духовного збагачення та виховання людей, об'єкт наукових досліджень, база для одержання промислової лікарської сировини, харчових продуктів та інших матеріальних цінностей. Люди використовують тваринні ресурси, тому часто впливають на фауну негативно. Для урізноманітнення, збереження та охорони тваринного світу вони проводять акліматизацію та реакліматизацію тварин.

4. Прийом «Словничок». З’ясуйте зміст понять: акліматизація, реакліматизація.

Учитель. У XX ст. вченим вдалося переселити до України (в основному на територію заповідників) ондатру, нутрію, муфлона, лань, єнотоподібну собаку, коня Пржевальського, страусів, оленя плямистого, американську норку, фазана, куріпкукеклика, деяких риб: білого амура, товстолобика, а також акліматизувати деяких інших тварин. Акліматизація — пристосування організмів до нових умов існування. (Робота зі словником.)

Учитель. Для збільшення тварин, їх збереження в природних умовах створені заповідники; вченим вдалося повернути на територію України окремих тварин, які раніше населяли наші простори, а потім зникли. Це — дикий кабан, лось, байбак, зубр, бобер річковий. Таких тварин називають реакліматизованими.

З вантажами з інших держав були завезені такі шкідники – виноградна філоксера, каліфорнійська щитівка, колорадський жук.

3.   ТВАРИННІ РЕСУРСИ. 

       Тварини відіграють надзвичайно важливу роль у природі. Вони беруть участь у грунтоутворенні, розмноженні рослин, знищують шкідників рослин, очищують воду. Тварини мають велике значення для людини. Одомашнені види забезпечують її цінними харчовими продуктами, сировиною для інших галузей промисловості. Їх використовують як тяглову силу. У річках людина виловлює рибу, у певні сезони в Україні дозволено полювання на диких тварин.

4.   ОХОРОНА І ВІДНОВЛЕННЯ ТВАРИННИХ РЕСУРСІВ

Прийом «Асоціативне гроно»

       Пропоную дітям скласти асоціативне гроно «Роль тварин у природі», за

потреби доповнюю його.

             

   Учитель. Чи загрожує тваринам вимирання? Вчені кажуть,що поява і зникнення різних видів тварин запрограмовані в природній історії нашої планети.

-   Які види діяльності впливають на тваринний світ?

-   Тих тварин, яким загрожує зникнення,  занесено  до Червоної книги України.

Не лише люди можуть говорити. Говорять з нами і книги. Та є одна книга, вона кричить!!!! Це – «Червона книга». Це довідник про зниклі, або зникаючі рослини та тварини. «Червона книга» - це книга червоного кольору. Чому саме червоного? Червоний колір це символ заборони. Стій! Це сигнал котрий відомий всім. Це сигнал,що говорить: «Людино, зупинись!»Це колір крові, колір життя. І поки є життя  - є надія! Чому щодня зникають тварини? Зникають назавжди.

    Інтенсивне полювання на звірів, господарська діяльність людей, вирубка лісу, утворення полів, водосховищ, каналів привели до зникнення у 16 ст. куланів, у 18 ст. – турів, зубрів; у 19 ст. – росомах та літучих білок. 

До І-го видання «Червоної  книги» було занесено 85 видів рідкісних тварин, ІІ-го – 382 види (1994 р.), ІІІ-го – 542 види (2009 р.). На сьогодні всім їм загрожує знищення. І цю загрозу тваринам несе людина. «Червона книга» кличе на допомогу! В Україні таку книгу було створено у 1976 році.

Учитель. Ми теж послухаємо про тварин Червоної книги України. (Учні, які отримали випереджальне домашнє завдання, розповідають про види тварин, що занесені до Червоної книги України.) 

Найбільша тварина України — зубр. Ви чули, що він у XVII ст. зник з території нашої держави, а у ХХ ст. зубра було завезено до заповідників Полісся і Карпат. Про зубра розповість...

imageЗубр – найбільший звір з парнокопитних, схожий на бика. Ці дужі, незграбні тварини легко і швидко можуть пересуватися, скакати галопом, долати перешкоди. Зубри добре плавають, вправно переходять через болота. Із органів чуття найкраще в них розвинені нюх і слух. Зубри — короткозорі, ведуть сімейно-гуртовий спосіб життя. До гурту входять самки з телятами і самці; старі бики найчастіше живуть поодинці. Живиться зубр

трав’янистими рослинами, гілками, корою, листям. (Показ фотографій, картинок) 

 

Одним із найбільших птахів на Україні є дрохва, про неї наступна розповідь.

imageДрохва – рідкісний гніздовий птах степової і лісостепової зон. Живе у відкритих степах, на великих полях. Птах вагою до 16 кг, висотою 120 см. Щоб злетіти, дрохва розганяється. Бігає із швидкістю до 40 км, а літає — понад 50 км/год. Живиться комахами. За один раз може з’їсти до 4–4,5 тис. жуків та інших шкідників злаків. Поїдає також листя, молоді пагони, суцвіття і насіння різних рослин. У дрохв немає

куприкової залози, тому її пір’я не змащується жиром, і після тривалих осінніх дощів, коли наступають морози, пір’я в них замерзає. Дрохва — цінний мисливський птах. (Показ картинок)

 

Найбільший і найкрасивіший жук наших лісів – жук-олень, якого найчастіше можна побачити на дубах у тих місцях, де витікає сік.

У Міжнародній Червоній книзі є не тільки червоні сторінки, а й чорні, на яких розміщені тварини, які зникли. До таких тварин, що проживали в Україні, відносять тура і тарпана. (Показ картинок.)

image

Тур – предок рогатої домашньої худоби. Був стрункою, красивою твариною, що жила в сирих заболочених лісових місцях невеликими стадами.

imageТарпан – європейський степовий кінь, винищений заради м’яса. У ХІХ ст. вони зустрічались на Азово-Чорноморському узбережжі, а зараз ні турів, ні тарпанів на планеті не залишилось. (Показ картинок.)

Пощастило сайгакам, які в XVII– XVIII ст. населяли Україну, а з другої половини ХІХ ст. залишились тільки в Центральній Азії, де і зараз проживають. Сайгак занесений у чорний список зниклих тварин України.

На цю сторінку може потрапити і тхір перев’язка, що живе в сухих степах. Їх у країні залишилось до 100 шт. З кожним роком унаслідок використання хімічних добрив кількість гризунів, якими живиться тхір, зменшується, а разом з ними зникає і сам тхір. Зараз він у Червоній книзі. (Показ картинок.)

Тому, щоб не збільшувався список зниклих видів, щоб тварини не залишилися тільки на малюнках, до них треба бережливо ставитися. Тож чи потрібно охороняти тварин? Від кого? Від тих, хто не розуміє: якщо ти хочеш жити на красивій планеті, то навколо тебе повинні бути і зубри, і ворони, і хом’яки, і борсуки. Та й чи зможе людина обходитись без чудових мелодій природи, чути кожного дня тільки гуркіт машин і станків?

         Метод «Прес». Обговорюємо проблемне питання.   

 Який вплив має господарська діяльність людини на тваринний світ України?

1. «Я вважаю, що …»   2. «…тому, що…»,   3. «…наприклад…»  4. «Отже (тому), я вважаю…»  

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.  

       Тваринний світ України представлений лісовими, степовими, болотними і водними видами. Внаслідок господарської діяльності людини тваринний світ збіднюється, багато видів тварин зникають або стають рідкісними, тому потребують охорони.             

        Прийом «Знайди помилку»

         Тваринний світ України бідний і одноманітний;

         Тварини будь-якої природної зони певним чином не можуть пристосуватися до навколишнього середовища та змін, що відбуваються у ньому;

         Активна господарська діяльність людини та нераціональне природокористу вання призвели до появи різних видів тварин та різкого збільшення чисельності інших видів;

         Червона книга України зазначає ті види тварин, саме існування яких залежить тільки від людини;

         Охорона тваринного світу є справою не тільки природоохоронних закладів, але й кожного громадянина України.

 

VІ. КОРЕКЦІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП Прийом «Географічний диктант» («так» чи «ні»)

1.             На різноманітний тваринний світ України вплинули різноманітні природні умови та обширність території? (так)

2.             За природними умовами територію України можна поділити на природні комплекси: степ, гори, моря? (ні)

3.             Червона книга в Україні була створена 1976 року? (так)

4.             Тваринний світ не змінювався протягом геологічних періодів? (ні)

5.             В Україні налічується близько 44 тис. видів тварин? (так)

6.             Росомахи та летючі білки зникли у 16 ст.?(ні)

7.             До І видання «Червоної книги» було занесено 85 видів рідкісних тварин?(так)

8.             Тваринний світ України має зональні та азональні типи фауни? (так)

9.             Фауна Українських Карпат належить до азонального типу фауни?  (так)

10.        Фауна лісостепу поєднує представників тваринного світу мішаних лісів і полісся? (ні)

                        Перелічіть заходи, які проводяться в Україні щодо збереження та відтворення тваринного світу.

                        Назвіть тварин, що занесені до Червоної книги України.

          Рефлексія.  

Висловіть, будь ласка, свої враження від сьогоднішнього уроку.

Чи справдилися ваші очікування? 

Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому уроці ...

На уроці мені особливо сподобалося (не сподобалося)...

Знання із сьогоднішнього уроку мені знадобляться ... На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...

          Домашнє завдання.   

Опрацювати параграф 35, продовжити заповнення таблиці, повторити параграфи 28-

34.

 

Список використаних джерел: 1. Брижик Н.І. Тваринний світ України: конспект уроку з географії: 8 клас / Н.І. Брижик: електронний ресурс. – адреса джерела: На урок. – режим доступу:

https://naurok.com.ua/tvarinniy-svit-ukra-ni---konspekt-uroku-z-geografi-8-klas332727.html   

2.                 Кононенко І.О. Тваринний світ України: конспект уроку з географії: 8 клас / І.О. Кононенко: електронний ресурс. – адреса джерела: ВсімОсвіта. – режим доступу: https://vsimosvita.com/konspekt-uroku-z-geografiyi-u-8-klasi-quot-tvarinniy-svit-ukrayiniquot/

3.                 Лях С.О. Тваринний світ України: конспект уроку з географії: 8 клас / С.О. Лях. – електронний ресурс. – адреса джерела: На урок. – режим доступу https://naurok.com.ua/tvarinniy-svit-ukra-ni-390311.html

4.                 Тваринний світ України: конспект уроку з географії: 8 клас. – електронний ресурс. – адреса джерела: Шкільне життя. – режим доступу:

https://www.schoollife.org.ua/tvarynnyj-svit-ukrayiny-8-klas-geografiya/

5.                 Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу: конспект уроку з географії: 8 клас. – електронний ресурс. – адреса джерела: На урок географії. – режим доступу: https://naurokgeogr.blogspot.com/2021/01/8-34

6.                 Бойко В.М. Географія: підручник для 8 класу ЗЗСО / В.М. Бойко, І.Л. Дітчук, Л.Б. Заставецька. – Ірпінь: Перун, 2021. – С. 169-173.

7.                 Тваринний світ України. Різновиди. Розміщення. – електронний ресурс. – адреса джерела: Цікавий світ. – режим доступу: 

https://www.youtube.com/watch?v=dlpZYGMMJbk

 

 

pdf
Додано
19 березня
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку