Урок . "Тверді та м’ які приголосні звуки. Позначення м’якості приголосних знаком м’якшення (ь).

Про матеріал
Урок відкриття нових знань. Для збагачення словникового запасу учнів використала метод «Кубування» Слово розглядали з точки зору різних розділів науки про мову: орфографії (запам’ятали написання словникових слів), орфоепії (правильна вимова словникових слів та постановка наголосу), лексикології, графіки (правильне позначення звуків мови під час письма), каліграфії, фонетики (характеристика звуків).
Перегляд файлу

Відкритий урок з української мови в 2 класі

Тема. Тверді та мякі приголосні звуки. Позначення м’якості приголосних знаком м’якшення (ь).

Мета.

  • Поглибити знання учнів про тверді та мякі приголосні звуки;удосконалювати вміння розрізняти тверді та мякі приголосні звуки на слух; формувати навички літературної вимови слів з м’якими і твердими приголосними, учити позначати м’якість при­голосних на письмі знаком м’якшення.
  • Розвивати навички звуко-буквеного зіставлення; спостережливість, пам’ять, увагу;створити умови для розвитку усного і писемного мовлення другокласників;збагачувати лексичний запас слів.
  • Виховувати самостійність,уміння творчо виконувати завдання;виховувати любов до природи,рідного краю,Батьківщини.

Тип уроку. Урок відкриття нових знань.

 Обладнання: підручник «Українська мова» для другого класу (авт. Вашуленко М.С.), малюнки тварин, зображення букви «ь»,  опорна схема «Мозаїка», запис пісні «Листопад», малюнки із зображенням осіннього дерева,кленових листочків,куб,сигнальні картки.

                                            Хід заняття:

І. Організаційна частина. Визначення  девізу  уроку.

Встаньте, діти, ви рівненько,

Посміхніться всі гарненько

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей –

Привітайтесь:

Учні : Добрий день!

Сьогодні чудовий осінній день. Вдихніть свіжість  ранку, тепло сонячних променів і гарний настрій. Видихніть занепокоєння і образу. Посміхніться один одному. Я бажаю Вам успіху у сьогоднішній мандрівці.

На уроці рідну мову,

зараз будемо вивчати.

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знати.                                            

– Гадаю, ми із натхненням  проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто…

Відгадайте, кого саме. Складіть із розсипаних слів речення. (навчати, Добре, знати, того, хто, хоче, все)

Добре того навчати, хто хоче все знати.

Тому, пропоную  працювати на уроці під девізом: «Хочу все знати!»

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Асоціативний кущ.

1.Відгадати загадку. Звучить музика.

Хто вона, ота красуня

В золотім намисті,

Що без пензля і без барв

Скрізь малює листя?

Учні. Це осінь!

Що виникає в уяві,коли ми згадуємо про осінь?

Дощ, хмарки, гриби, сонечко, листя, вітерець.

Заходить дівчинка осінь.

Завітала я до вас . Я– Осінь, славна господиня і вам, діти, щирий шлю привіт! І тим, що припасла в коморі, і у скрині, я можу пригостити цілий світ. Але я хочу, щоб цей день чудовий перетворився на казковий. І деревце засмучене оце стало знову золоте. Дуже прошу вас, прикрасьте його , моїми чарівними листочками!(Осінь віддає  кошик і листочки з завданнями вчителю і уходить) Дякуємо,тобі,осінь.

Діти,щоб прикрасити деревце,ми маємо виконати завдання чарівних листочків!

Вчитель: За гарні відповіді, старанність ви  також отримаєте листочки і зможете прикріпити на деревце.

III. Самовизначення до діяльності. Визначення змістової частини матеріалу, який буде вивчатись.

«Мозковий штурм» (Завдання від  листочка)

  • На які дві групи поділяються звуки в українській мові?(голосні та приголосні)
  • Яких звуків більше: голосних чи приголосних? (Приголосних)
  • А як ви думаєте, чого більше: приголосних звуків, чи букв, що їх позначають. (Звуків, бо вони ще можуть бути як твердими, так і м’якими)

Ось саме сьогодні приголосні звуки в центрі нашої уваги.

  • Гра «Зворотній зв'язок». (Завдання від наступного листочка).У кожної дитини на парті по два кленових листочка:червоний та зелений. Вчитель називає слова. Якщо перший звук у слові твердий приголосний, діти піднімають зелений листочок,а якщо мякий - червоний листочок.

Cлова: жовтень, ліс, квіти, рік, намисто, лялька, дерево, урожай.

Висновок:

 - Як же можуть вимовлятися приголосні звуки в українській мові? (Приголосні звуки можуть в українській мові вимовлятися твердо і мяко.)

 - Молодці! Про те, як це позначається на письмі,піде розмова на цьому уроці.

 - Виконали завдання від осені!Прикрашаємо деревце!

  ІV. Актуалізація опорних знань

         1. Каліграфічна хвилинка. ( Завдання від другого листочка)

Щоб рівно і гарно слова написати,

Нам зєднання букв слід усім пригадати.

1. Повторення правильної посадки,вміння тримати ручку.

2. Запис числа і класної роботи.

3. Каліграфічна хвилинка: Де нь ть лю

У буквосполученні Де дотримуйтесь верхнього зєднання!(Ні); у буквосполученнях нь, ть дотримуйтесь нижнього зєднання. (Ні) ,у буквосполученні лю дотримуйтесь верхнього зєднання !(Так)

( метод «Капкан»: говорю,що верхнє зєднання,а діти виправляють сказане).

4.Прочитайте речення записане на дошці.

День за днем біжать роки, підростають малюки.

  • Назвіть букви , що позначають м’які при­голосні звуки.
  • Побудуйте  звукову модель слова день. Скільки в цьому слові букв? А скільки звуків? Чому? (- 0 =,4б.,3зв.)

Сформулювати завдання і тему уроку.

Сьогодні на уроці будемо вчитися позначати м’якість приголосних знаком м’якшення . Також аналізувати звуко-буквенний склад слів,у написанні яких уживається знак м’якшення .

- Виконали завдання!Прикрашаємо деревце!

              V. Вивчення нового матеріалу (Завдання від кленового листочка)

1.Спостереження за роллю знака м’якшення в словах.

Робота над метаграмами.

Завдання від   листочка:

- Діти, я прочитаю  загадки, а вам потрібно відгадати й  записати  пари слів-відгадок й пояснити , чим вони відрізняються.

Готуйте з мене кашу, плов,

У суп насипте трішки.

Коли ж знак м’якшення припишем,

Страшенна буде кішка! (Рис — рись)

Знак м’який — чарівник;

Він з’явився, а син зник! (Син — синь)

  • Прочитайте записані пари слів. Рис- рись, син- синь.
  • Назвіть звуки,якими відрізняються перша пара  слів?друга пара?
  • Якою буквою позначено мякість приголосних  звуків н,c?
  • Зробіть висновок: навіщо потрібен знак м’як­шення? (Щоб пом’якшити вимову слова). (Буква знак м'якшення (ь) позначає м'якість попереднього приголосного звука.)

2.Зустріч із знаком м’якшення. (Учень виконує роль –ь-)

Так,діти, я такий м’який, такий добрий. Зі мною радісно і приємно усім. Буває приголосний такий твердий, такий сердитий, а варто мені стати з ним поруч, як відразу ж пом’якшується.

 3.Ознайомлення з правилом.

- Прочитайте правило. Чи правильно зробили висновок?

  • Читання правила самостійно
  • Робота в парах
  • Розкажіть гостям (голосно)

3.Вірш про знак м’якшення.

А щоб легше було запам’ятати правило, послухайте віршик.

Знайте: буква ця німа,

В неї голосу нема.

Загадковий хитрий знак

Не читається ніяк!

І сам не вимовляється,

Хоч часто зустрічається.

А потрапивши до слова,

Він пом’якшує вимову.

Знайте: буква ця німа,

Лиш коли стоїть сама.

Поруч з приголосним стане —

Звук м’яким одразу стане.

 

- То навіщо потрібен знак м’якшення? (Щоб показати мякість попередніх приголосних звуків)

4. Малюнковий диктант із самоперевіркою .(Завдання від кленового листочка)

Слова завчасно записані на закритій дошці. Учитель показує малюн­ки, а учні записують слова: олень, лось, лань, заєць.

Назвіть м'які приголосні звуки  у кожному слові. Підкресліть  букви , які позначають м'якість попередніх приголосних звуків.Назвіть звуки у слові кріль.

  1. Хвилинка релаксації. Танок – фізкультхвилинка з осінніми листочками.

Заплющіть очі. Уявіть  погожий  день. Приємно дме вітерець. Небо синє-синє.  Ви стоїте на полі серед чудових квітів. Давайте затанцюємо разом із квітами та листочками.

5.Самостійне творче списування (за вправою 130) з фронтальною пере­віркою.Робота з підручником. Індивідуальна робота на картках.(Під час виконання вправи 4 учні працюють індивідуально на картках)

Вчитель. Підручник слово хоче мати – завдання пропонує нам.

  • Спишіть слова, вставляючи, де треба, знак м'якшення.

  Гра «Мозаїка» (на індивідуальних картках працюють 4 учні)

( Кожен  учень(4)  моделює рядок слів вірша (фразу) за поданим ключем таблиці «Мозаїка»: у певному порядку розташовані геометричні фігури, на яких записані слова відповідного рядка вірша)

Змоделюйте  строфу вірша. Кожен учень повинен  змоделювати окремий рядок вірша. Записати  слова рядка за поданим ключем. Підкреслити однією рискою твердий приголосний звук( т),а двома рисками мякий приголосний звук( т) в словах свого рядка.

  • Учень  №1, №2, №3, №4 Прочитайте  слова свого рядка у дошки й назвіть підкреслені букви.

Прочитайте складений вірш.

Твоя це мати – Батьківщина,

Твій дім з малих дитячих літ.

Звідсіль дороги і стежини.

Тобі лежать в широкий світ.

Доберіть до слова Батьківщина близьке за значенням.

VI.  Узагальнення і систематизація вивченого (Завдання кленового листочка)

Розвиток зв’язного мовлення.

а) розгадування метаграми:

А буде наша загадка така:

Три букви означають те, що й поле.

Додай знак м’якшення — і вже тварина  з родини оленів.

Що це таке? (Лан — лань)

б) Робота над засвоєнням слова  лань  методом « Кубування»:

1.Тлумачення слова.

Лань-тварина родини оленів,струнка і дуже швидка.

2.Добрати слово,близьке за значенням (синонім):олень.

3.Скласти словосполучення зі словом.(роги лані,швидка лань,струнка  лань, копитця лані,чарівна лань,молода лань,лісова лань)

4.Скласти речення зі словом лань .

 У лісі промчала маленька лань. Я бачив лань у зоопарку.

5.Розказати прислів’я,загадки, порівняння.(Граціозна як лань,боязка як лань,очі як у лані).

Прислівя.  Обличчя лані,а серце тигра.

Загадка:

З родини оленів вона

 Струнка,швидка.

 рогата. Впізнали,що то за

дикань  тварина ?(Лань)

 На голові його корона з гілля,

 Копитця топчуть буйне зілля.

 На спинці плямки білі,наче день,

 Звірятко звати це – (Олень)

6.Назвати кількість звуків і букв у слові.(4букви,3 звука)

VІІ . Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Гра «Утвори пару». Придумати таку пару слів,щоб в одному слові кінцевий приголосний має бути твердим,а в другому – м’яким .(Карась-глобус,молодець-палац,біль-стіл,кінь-слон,лис-карась,пень-барабан)
  2. «Вправа « Незакінчене речення»

- Із сьогоднішнього уроку я дізнався… (Якою літерою позначається м’якість приголосного )

- Знак м’якшення  вживається…..

Висновок уроку:

Ми сьогодні працювали.

Старанно усе  вивчали.

Треба нам запам’ятати й про знак м’якшення все знати!!!

  1. Враження від уроку.

- Чи сподобався вам урок? Подивіться яке стало красиве наше деревце! Поаплодуйте один одному за створене диво!

Резервне завдання.

На кленовому листочку запишіть своє  бажання, дуже важливе. І це здійсниться, бо осінь ще і чарівна пора року. Нам так не хочеться з нею прощатися!

VІІ  .  Домашнє завдання.(На кленовому листочку № д/з)

  Ось і дзвоник пролунав

Закінчився наш урок

За плідну працю по заслузі

Прийміть дарунки Осені,друзі!

Вчитель виставляє кошик з фруктами.

 

 

 

G:\Фотки к моим урокам\IMG_8047.JPG

G:\Фотки к моим урокам\IMG_8024.JPG

G:\Фотки к моим урокам\IMG_8034.JPG

G:\Фотки к моим урокам\IMG_8043.JPG

ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ!

 

 

H:\ФОТО !!!!\IMG_9902.jpg

 

 

 

 

 

 

 

H:\книга\укр2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
26068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку