Відкритий урок з української мови в 2 класі
Тема. Тверді та м’які приголосні звуки. Позначення м’якості приголосних знаком м’якшення (ь).
Мета.
Тип уроку. Урок відкриття нових знань.
Обладнання: підручник «Українська мова» для другого класу (авт. Вашуленко М.С.), малюнки тварин, зображення букви «ь», опорна схема «Мозаїка», запис пісні «Листопад», малюнки із зображенням осіннього дерева,кленових листочків,куб,сигнальні картки.
Хід заняття:
І. Організаційна частина. Визначення девізу уроку.
Встаньте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей –
Привітайтесь:
Учні : Добрий день!
Сьогодні чудовий осінній день. Вдихніть свіжість ранку, тепло сонячних променів і гарний настрій. Видихніть занепокоєння і образу. Посміхніться один одному. Я бажаю Вам успіху у сьогоднішній мандрівці.
На уроці рідну мову,
зараз будемо вивчати.
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам краще знати.
– Гадаю, ми із натхненням проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто…
Відгадайте, кого саме. Складіть із розсипаних слів речення. (навчати, Добре, знати, того, хто, хоче, все)
Добре того навчати, хто хоче все знати.
Тому, пропоную працювати на уроці під девізом: «Хочу все знати!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Асоціативний кущ.
1.Відгадати загадку. Звучить музика.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?
Учні. Це осінь!
Що виникає в уяві,коли ми згадуємо про осінь?
Дощ, хмарки, гриби, сонечко, листя, вітерець.
Заходить дівчинка осінь.
Завітала я до вас . Я– Осінь, славна господиня і вам, діти, щирий шлю привіт! І тим, що припасла в коморі, і у скрині, я можу пригостити цілий світ. Але я хочу, щоб цей день чудовий перетворився на казковий. І деревце засмучене оце стало знову золоте. Дуже прошу вас, прикрасьте його , моїми чарівними листочками!(Осінь віддає кошик і листочки з завданнями вчителю і уходить) Дякуємо,тобі,осінь.
Діти,щоб прикрасити деревце,ми маємо виконати завдання чарівних листочків!
Вчитель: За гарні відповіді, старанність ви також отримаєте листочки і зможете прикріпити на деревце.
III. Самовизначення до діяльності. Визначення змістової частини матеріалу, який буде вивчатись.
«Мозковий штурм» (Завдання від листочка)
Ось саме сьогодні приголосні звуки в центрі нашої уваги.
Cлова: жовтень, ліс, квіти, рік, намисто, лялька, дерево, урожай.
Висновок:
- Як же можуть вимовлятися приголосні звуки в українській мові? (Приголосні звуки можуть в українській мові вимовлятися твердо і м’яко.)
- Молодці! Про те, як це позначається на письмі,піде розмова на цьому уроці.
- Виконали завдання від осені!Прикрашаємо деревце!
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка. ( Завдання від другого листочка)
Щоб рівно і гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.
1. Повторення правильної посадки,вміння тримати ручку.
2. Запис числа і класної роботи.
3. Каліграфічна хвилинка: Де нь ть лю
У буквосполученні Де дотримуйтесь верхнього з’єднання!(Ні); у буквосполученнях нь, ть дотримуйтесь нижнього з’єднання. (Ні) ,у буквосполученні лю дотримуйтесь верхнього з’єднання !(Так)
( метод «Капкан»: говорю,що верхнє з’єднання,а діти виправляють сказане).
4.Прочитайте речення записане на дошці.
День за днем біжать роки, підростають малюки.
Сформулювати завдання і тему уроку.
Сьогодні на уроці будемо вчитися позначати м’якість приголосних знаком м’якшення . Також аналізувати звуко-буквенний склад слів,у написанні яких уживається знак м’якшення .
- Виконали завдання!Прикрашаємо деревце!
V. Вивчення нового матеріалу (Завдання від кленового листочка)
1.Спостереження за роллю знака м’якшення в словах.
Робота над метаграмами.
Завдання від листочка:
- Діти, я прочитаю загадки, а вам потрібно відгадати й записати пари слів-відгадок й пояснити , чим вони відрізняються.
Готуйте з мене кашу, плов,
У суп насипте трішки.
Коли ж знак м’якшення припишем,
Страшенна буде кішка! (Рис — рись)
Знак м’який — чарівник;
Він з’явився, а син зник! (Син — синь)
2.Зустріч із знаком м’якшення. (Учень виконує роль –ь-)
Так,діти, я такий м’який, такий добрий. Зі мною радісно і приємно усім. Буває приголосний такий твердий, такий сердитий, а варто мені стати з ним поруч, як відразу ж пом’якшується.
3.Ознайомлення з правилом.
- Прочитайте правило. Чи правильно зробили висновок?
3.Вірш про знак м’якшення.
А щоб легше було запам’ятати правило, послухайте віршик.
Знайте: буква ця німа,
В неї голосу нема.
Загадковий хитрий знак
Не читається ніяк!
І сам не вимовляється,
Хоч часто зустрічається.
А потрапивши до слова,
Він пом’якшує вимову.
Знайте: буква ця німа,
Лиш коли стоїть сама.
Поруч з приголосним стане —
Звук м’яким одразу стане.
- То навіщо потрібен знак м’якшення? (Щоб показати м’якість попередніх приголосних звуків)
4. Малюнковий диктант із самоперевіркою .(Завдання від кленового листочка)
Слова завчасно записані на закритій дошці. Учитель показує малюнки, а учні записують слова: олень, лось, лань, заєць.
Назвіть м'які приголосні звуки у кожному слові. Підкресліть букви , які позначають м'якість попередніх приголосних звуків.Назвіть звуки у слові кріль.
Заплющіть очі. Уявіть погожий день. Приємно дме вітерець. Небо синє-синє. Ви стоїте на полі серед чудових квітів. Давайте затанцюємо разом із квітами та листочками.
5.Самостійне творче списування (за вправою 130) з фронтальною перевіркою.Робота з підручником. Індивідуальна робота на картках.(Під час виконання вправи 4 учні працюють індивідуально на картках)
Вчитель. Підручник слово хоче мати – завдання пропонує нам.
Гра «Мозаїка» (на індивідуальних картках працюють 4 учні)
( Кожен учень(4) моделює рядок слів вірша (фразу) за поданим ключем таблиці «Мозаїка»: у певному порядку розташовані геометричні фігури, на яких записані слова відповідного рядка вірша)
Змоделюйте строфу вірша. Кожен учень повинен змоделювати окремий рядок вірша. Записати слова рядка за поданим ключем. Підкреслити однією рискою твердий приголосний звук( т),а двома рисками м’який приголосний звук( т’) в словах свого рядка.
Прочитайте складений вірш.
Твоя це мати – Батьківщина,
Твій дім з малих дитячих літ.
Звідсіль дороги і стежини.
Тобі лежать в широкий світ.
Доберіть до слова Батьківщина близьке за значенням.
VI. Узагальнення і систематизація вивченого (Завдання кленового листочка)
Розвиток зв’язного мовлення.
а) розгадування метаграми:
А буде наша загадка така:
Три букви означають те, що й поле.
Додай знак м’якшення — і вже тварина з родини оленів.
Що це таке? (Лан — лань)
б) Робота над засвоєнням слова лань методом « Кубування»:
1.Тлумачення слова.
Лань-тварина родини оленів,струнка і дуже швидка.
2.Добрати слово,близьке за значенням (синонім):олень.
3.Скласти словосполучення зі словом.(роги лані,швидка лань,струнка лань, копитця лані,чарівна лань,молода лань,лісова лань)
4.Скласти речення зі словом лань .
У лісі промчала маленька лань. Я бачив лань у зоопарку.
5.Розказати прислів’я,загадки, порівняння.(Граціозна як лань,боязка як лань,очі як у лані).
Прислів’я. Обличчя лані,а серце тигра.
Загадка:
З родини оленів вона
Струнка,швидка.
рогата. Впізнали,що то за
дикань тварина ?(Лань)
На голові його корона з гілля,
Копитця топчуть буйне зілля.
На спинці плямки білі,наче день,
Звірятко звати це – (Олень)
6.Назвати кількість звуків і букв у слові.(4букви,3 звука)
VІІ . Підсумок уроку. Рефлексія.
- Із сьогоднішнього уроку я дізнався… (Якою літерою позначається м’якість приголосного )
- Знак м’якшення вживається…..
Висновок уроку:
Ми сьогодні працювали.
Старанно усе вивчали.
Треба нам запам’ятати й про знак м’якшення все знати!!!
- Чи сподобався вам урок? Подивіться яке стало красиве наше деревце! Поаплодуйте один одному за створене диво!
Резервне завдання.
На кленовому листочку запишіть своє бажання, дуже важливе. І це здійсниться, бо осінь ще і чарівна пора року. Нам так не хочеться з нею прощатися!
VІІ . Домашнє завдання.(На кленовому листочку № д/з)
Ось і дзвоник пролунав
Закінчився наш урок
За плідну працю по заслузі
Прийміть дарунки Осені,друзі!
Вчитель виставляє кошик з фруктами.
ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ!