6 клас
Мета: навчити складати твори-описи за картиною; розвивати вміння розуміти зміст живописного твору; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати естетичний смак.
Обладнання: картини, ілюстрації, тлумачний словник.
Хід уроку
(Учень читає вірш М. Познанської «Квіти»)
Ми недарма почали говорити про квіти, тому що на уроці ви будете описувати картини, де намальовані квіти. Оскільки в нашому класі
більшість хлопців, то сподіваюся, що ті, хто не дуже задивлявся на квіти, побачать їхню красу.
Проблемне питання: «У щастя людського два рівних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне» Чи погоджуєтеся ви з думкою поета?
Цікава інформація. Запишіть слова в словничок (марина – зображення моря, ведуга – міський краєвид).
Отже, картини бувають різні. На одних зображено природу, на інших – людей або події. Та є такі, де головні герої – квіти, фрукти, овочі, дичина. Вони називаються натюрмортом, що в перекладі з французької означає
«нежива природа».
Учитель. Розгляньте ці картини. Чи бачили ви їх раніше? Так, вони висять у нас на стіні в шкільному коридорі. До речі, це не репродукція (фотографічне відтворення чи поліграфічне), а оригінал. Автором цих картин є колишній учень нашої школи Василь Рижук. Народився в селі Новостав. Він - архітектор , скульптор і художник. Зараз живе й працює у Луцьку. Митець є автором меморіального комплексу загиблим в Афганістані солдатам, а також пам’ятника Шевченку в Горохові. А ще ця людина любить квіти, особливо чорнобривці, які й сам висаджує.
Картини Василя Рижука
Учитель: Погляньте на ці картини.
Отже, квіти прикрашають життя людини. Вони оспівані в піснях, про них складені поетичні рядки.
Учитель: Нагадую: вибираєте одну картину й описуєте в художньому стилі. Повторімо, які є художні засоби (епітети, порівняння, метафори).
Складання колективного плану опису.
Добір робочого матеріалу до твору.
Враження |
Не відвести очей, викликає захоплення, вражає, прекрасна, дивовижна, милує око, чарує, святкова. |
Стебло |
Високе, невисоке, тонке, розгалужене, густо вкрите листочками. |
Квітки |
Дрібні, великі, пишні, суцвіття скромні, тендітні, розкішні, неповторні. |
Пелюстки |
Загострені, круглі, ніжні, білі, голубі, блакитні, жовті, фіолетові, темно - коричневі. |
Запах |
Тонкий аромат, приємно пахнуть, духмяні, запашні, ніжні. |
Кольори (барви) |
Небесний, сліпучо - білий, зелений, смарагдовий, сонячний, полум’яний. |
Словникова робота.
Орфографічна розминка.
Сліпучо - білий, ясно - синій, жовтогарячий, духмяний, полум’яний, святково.
Учитель: Учні, під час написання твору ви обов’язково маєте
використовувати епітети, порівняння, метафори, дібравши їх самостійно.
Робота з проблемним питанням.
Самостійна робота на чернетках.
Редагування написаного.
Написання чистового варіанта твору - опису.
Гра «Визнач настрій» (зобразити настрій протягом уроку за допомогою кольору або смайлика).
Домашнє завдання. Підібрати репродукції картин - пейзажів, до однієї з них дібрати лексичний матеріал.