Тема. Твір за уявою «Уже прилинула весна» Мета: вчити учнів будувати тексти-розповіді, формувати вміння викладати свої думки в логічній послідовності, правильно будувати речення, користуватися опорними словами; збагачувати мовлення дітей образними висловами; розвивати творчі здібності, спостережливість; виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідного слова. Обладнання: ілюстрації на тему "Весна прийшла", аудіозапис твору П. І. Чайковського "Березень", голосів пташок, дитячі малюнки про весну, таблиці. Хід уроку
РОБОТА ЗА ЕКРАНОМ Як ви мене чуєте? Одягніть апарати. Який сьогодні день? Яка сьогодні погода? Яка зараз пора року? Місяць? Назвіть весняні місяці. Артикуляційна гімнастика
Фонетична зарядка Який зараз черговий звук? Давайте разом його промовимо. (В) Прочитайте слова в яких зустрічається звук (в). КВІТИ, ВЕЄР, СОВА, ПАВЛІН, ВІКНО, ВОВК. Де зустрічається звук (в)? РОЗУЧУВАННЯ ЧИСТОМОВКИ Ва-ва-ва – летить сова. Ева-ева-ева – великі дерева. Ів-ів-ів – за парту сів. Ово-ово-ово – добре слово. Ив-ив-ив – я квіти полив. 2. Актуалізація опорних знань 2.1. Зачитуванняповідомлення. - Діти, прилетіла пташечка і принесла нам повідомлення. Але воно зашифроване. Допоможіть його прочитати. 1 4 2 7 3 9 5 11 6 8 102 5 1 3 7 4 62 4 1 5 3 з т у ч с й реіата в чр у і не н ву с (Зустрічайте чарівну весну) 2.2. Загадки Привітанням журавля Я пробуджую поля, Небеса і ручаї Та заквітчую гаї І усякий мене зна... Відгадали? Я...(Весна)
Ще вітер зимовий з дощем загуде, Ще сніг острівками Блищить де-не-де. Береза сережки свої розпускає. Чи ви здогадались, Коли це буває?(у березні) Вже пташки повернулися В наш край, Про весну співає Поле й гай. Ніжаться на сонці Трави, квіти, Вже настав ласкавий місяць... (квітень) А в тім місяці підряд Маємо багато свят. Зеленіють буйно трави, То іде веселий ...(травень)
3. Оголошення теми і мети уроку У нас сьогодні дуже цікава робота. На уроці ми будемо говорити про весну. Ви дізнаєтесь про неї багато цікавого і чарівного, а також напишете твір. Будете творити, працювати творчо, висловлювати свої думки правильно, красиво, самостійно. Словами передавати почуття, мрії, надії, захоплення, стан вашої душі. А весна пробуджує світ від сну, вносить у природу красу, чарівність. 4. Робота з мовним матеріалом 4.1. Гра «Продовжити речення» Як приходить весна
- Про що свідчать слова, якими ви доповнювали речення?(Що прийшла весна) 4.2. Вступне слово вчителя Весна... Скільки в цьому слові криється чудес! Це чисте й безхмарне небо з таким добрим і теплим сонцем; і перші ніжні несміливі первоцвіти; прохолодне свіже повітря, напоєне духмяними пахощами вовчого лика чи верболозу; і дзвінка весела пісенька чепурухи-синиці; і так довго очікуваний приліт наших улюбленців — ластівок, жайворонків, соловейків; дзвінкоголосий дзюркіт повноводних струмків. Ну, яка пора року може зрівнятись з весною? Прийшла весна. В природі відбувається багато змін. Теплі промені сонця розтопили сніги, з'явились перші весняні струмочки. Вони ще маленькі, але впевнено прокладають собі дорогу серед снігу. А скільки звуків чути навколо: веселий спів пташок, дзюрчання перших струмочків, пісенька весняного вітру! Весна пробуджує світ від сну, вносить у природу красу, чарівність. 4.3. Гра «Так чи ні» - Чи піднімається весною сонце все вище і вище над горизонтом?(Так ) - Кажуть, що шпаки прилітають першими з вирію?(Ні, граки) - Чи правда, що березень — перший місяць весни?(Так) - Чи правда, що день навесні стає коротшим?(Ні, довшим) - Чи правильно те, що весною дні стають тепліші?(Так) - Першими навесні розцвітають проліски.(Ні, підсніжники) 4.4. Загадки (Вчитель вивішує ілюстрації птахів і квітів.) Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку.(Пролісок)
Тільки вчора теплий вітер Вість приніс нам від весни, А сьогодні дивні квіти Крізь замети проросли.(Підсніжники) Вона цвіте в травневі дні Між великим листом. Виснуть квіточки дрібні Запашним намистом.(Конвалія)
Маю п'ять пелюсток І напівкруглий зелений листок, А серединка у мене жовтенька, Личко не кругле, А трохи довгеньке, Квітка я ніжна, Низенька, дрібна, А як запахну — Приходить весна.(Фіалка)
Стала на поляні В жовтім сарафані. Підросте — всміхнеться, Для вітрів вбереться В платтячко біленьке, Пишне та легеньке. Хто вона? (Мати-й-мачуха)
- Подивіться, яке диво перед вами — весняні квіти! Любов і ніжність струменіє. Чарівність, неповторне диво. І кожна квітка серце гріє, Щоб на землі жилось щасливо. - Які дієслова можуть розказати про ті дії, що характерні для весняних квітів? (Пробиваються, виставляють, зацвіли, усміхаються, заглядають, чарують,дивляться.) - Хто цілує їхні личка? (Промінці сонця.) - Кому вони усміхаються? (Нам з вами.) - Як треба ставитися до весняних квітів? (Милуватись, але не рвати.) - Діти, що за звуки ми чуємо? (Звучить аудіозапис голосів пташок.) Довгі ноги, довгий ніс. Прилетів — обід приніс: Смачних жабеняток для своїх маляток.(Журавель)
Швидко скрізь цей птах літає, Безліч мушок поїдає, За вікном гніздо будує, Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Птах великий і красивий, Чорний або сніжно-білий, Гострий дзьоб, тоненькі ноги, Вернувся із далекої дороги. Майстер цей з'явився рано, На даху помудрував, І без цегли, і без крана Дім собі побудував.(Лелека)
В мене є великий хист, Я співаю, як артист. Спів мій радісний усюди Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
Хто гнізда свого не має, Яйця іншим підкидає, Та у лісі, в холодку, Все кує: "Ку-ку! Ку-ку!" (Зозуля)
5. Словникова робота - Якою ви уявляєте весну? - Щоб написати твір про весну, треба підібрати такі слова, які допоможуть нам розповісти про цю чарівну пору року. Погляньте у віконечко, подумайте і назвіть такі слова. Добір прикметників:
Добір дієслів:
Фізкультхвилинка Руки вгору! Погойдали — Це дерева в лісі. Опустили і стріпнули — Збив росичку вітер. Руки в сторони, змахнули — Летимо, мов птахи. Приземлились, відпочили — Руки-крила склали. 6. Складання твору 6.1. Повторення вивченого про текст - Послухайте два уривки і визначте, який з них єтекстом.Доведіть
|