Конспект уроку допоможе розвивати мислення учнів, виробляти вміння самостійно аналізувати та робити висновки; розкрити як засобами експресіонізму митець змалював найважливіші проблеми галицького селянства; виховувати співчуття, співпереживання до драматичних напружених життєвих ситуацій.
«ТВІЙ ХРЕСТ СТРАШНИЙ»
Тема. В.Стефаник. Новела «Камінний хрест» - художнє відтворення трагедії переселення галицьких селян до Канади.
Мета: розвивати мислення учнів, виробляти вміння самостійно аналізувати та робити висновки; розкрити як засобами експресіонізму митець змалював найважливіші проблеми галицького селянства; виховувати співчуття, співпереживання до драматичних напружених життєвих ситуацій.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Наочність, обладнання: портрет В.Стефаника, виставка книжок, епіграфи.
Форми, методи й прийоми роботи: «Загадкові числа», «Довідка», «Це цікаво!», «Художня галерея», «Цитата для роздумів», словникова робота, «Історична довідка», проблемні запитання, дискусія, «Погляд збоку», метод «ПРЕС», бесіда, «Незакінчене речення», робота з епіграфами, «Речення-думка» з творчим завданням.
Міжпредметні зв’язки: українська мова (діалектизми та їхня роль у художньому творі), усна народна творчість (народна українська пісня «Ой Канадо, Канадочко, яка ж ти зрадлива»), образотворче мистецтво (Ф.Манайло. «Дідо-бідняк»; М.Попович. «Камінний хрест». Гравюра. 1965; Д.Лазаренко. «Камінний хрест». Гравюра. 1970; О.Кульчицька. «За море». Офорт, аквантина. 1914), кіномистецтво (художній фільм «Камінний хрест». Режисер Л.Осика. 1968. Кіностудія імені О.Довженка), всесвітня історія (освоєння нових земель у Канаді), історія України (еміграція українців за кордон кінця ХІХ-початку ХХ ст.), зарубіжна література (європейський експресіонізм), українська література (віршовий цикл І.Франка «До Бразилії), музичне мистецтво (М.Огінський. «Прощання з Батьківщиною»).
Теорія літератури: пафос, прототип, дума, новела, оповідання, студія.
Епіграфи:
Еміграція!.. Гонить їх голод з дому за світові води… Море сліз, ціле пекло муки!..
В.Стефаник
«Камінний хрест» - це воздвигнутий рукою і словом письменника
величний пам’ятник людським стражданням.
В.Яременко
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
«Загадкові числа».
14, 1915, 1899, 7, 1908
Відповідь: 14- народився письменник, 1915 – арешт, 1899 – вийшла друком перша збірка «Синя книжечка», 7 – смерть митця, 1908 – Стефаника обирають депутатом.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
(Звучить музичний твір М.Огінського «Прощання з Батьківщиною»).
Звіяні вітром, як листки кленові, летіли в світи шукати кусня хліба русівські селяни. З голосінням і безнадією побачитися ще хоч раз на білому світі прощалися рідні, падали на стоптані прадідівські пороги, обіймали дерева над шляхом, а на серці в села лишалася рана. Крик душі над їх долею виривався із зболених грудей письменника і переливався в солону сльозу, що світилася перлиною у велично-трагічній мозаїці національного героя, ймення якого «Камінний хрест».
IV. СПРИЙМАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Теорія літератури.
Пафос – почуття особливого піднесення, великого захоплення.
«Довідка».
Кирило Гаморак (1835-1909) – громадський і культурний діяч на Покутті.
«Це цікаво!»
Панотець, прочитавши новелу, плакав і радив Стефаникові не писати так виснажливо, бо помре.
Плакав над «Камінним хрестом» і Франко, кажучи, що «той хрест страшний».
«Цитата для роздумів».
Я писав тому, щоби струни душі нашого селянина так кріпко настроїти і натягнути, щоби з того вийшла велика музика Бетховена. Це мені вдалося, а решта – це література.
В.Стефаник
- Під впливом яких вражень був написаний твір? (Масова еміграція галицького селянства за океан).
Словникова робота.
Еміграція – (лат. emigratio — «виселення», «переселення») — вимушена чи добровільна зміна місця проживання окремих груп людей (емігрантів, переселенців), переселення зі своєї батьківщини, країни, де вони народилися і виросли в інші країни глобального суспільства з економічних, політичних або релігійних причин.
Теорія літератури.
Прототип – (від дав.-грец. пρῶτος - перший + τύπος - відбиток, відтиск; первообраз) - прототип, конкретна історична чи сучасна автору особистість, яка послужила йому відправним моментом для створення образу.
«Цитати для роздумів».
Всі вони у розпуці, бо земля не тільки скорчилася, але і спісніла та не родить, а лише з’їдає мужицьку силу, а весь світ хоче, щоб мужик йому дав харч і одежину, та рівночасно жалує йому землі і вільності.
Марко Черемшина
Простий люд, обібраний та знедолений, мандрує світ за очі, кидає дорогу, та пекельну батьківщину, шукає по других сторонах собі щастя, щоб кінець кінцем пересвідчитись, що його ніде нема й бути при сучасних обставинах не може…
П.Грабовський
Причини еміграції |
«земельний голод», різні форми соціального гніту, прагнення ствердитися, багатодітні родини, надмірна скупченість населення, нерозвинутість промисловості, неможливість знайти роботу, поміщицький контроль над лісами, луками та пасовищами, сваволя здирників, високі податки, заборгованість селян, уболівання за майбутнє дітей, темнота і безправ’я селян, щоденні злигодні |
«Історична довідка».
В ІІ половині ХІХ ст. із Східної Галичини та Північної Буковини емігрувало 250 тис. чоловік. Із Закарпаття – 170 тис. Це 7% населення.
Проблемне запитання.
«Дискусія».
«Погляд збоку».
«Чужа земля» |
«далека могила», невідомість, нова біда |
(Звучить народна українська пісня «Ой Канадо, Канадочко, яка ж ти зрадлива»).
Асоціативне значення назви.
Особливості композиції твору.
І розділ – живописний портрет Івана Дідуха з авторськими екскурсами в його біографію.
ІІ – VII розділи – комплекс складних почуттів героя, спогади селянина, зміни душевного стану Івана Дідуха.
Теорія літератури.
Дума – жанр суто українського речитативного народного та героїчного ліро-епосу, який виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники в Центральній і Лівобережній Україні.
Ознаки народної думи |
Образ головного героя набуває монументальності; твір відрізняється з-поміж інших епічністю, піднесеністю оповіді; важку щоденну працю письменник зображує як подвиг, високе служіння; Іван і його кінь завжди змальовуються п парі (єдність); повторення слова «однако» (герой і його кінь схожі, у них спільна доля; цей повтор є анафорою, що споріднює твір з народним епосом); розгорнуті народнопісенні порівняння героїзують образ Івана Дідуха; сум героя, почуття сирітства (спів Івана), ритмізація мовлення |
Ознаки експресіонізму |
Лаконічність і місткість художнього вислову; зображення людини у винятковій екстремальній ситуації, у ситуації хронічного соціального зубожіння; емоційне напруження внутрішнього світу особистості; асоціативність мови; емоційно виразні монологи героїв; глибокий підтекст |
Метод «ПРЕС».
Теорія літератури.
Новела |
Оповідання |
Студія |
(італ. novella, від лат. novellus - новітній) - невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією. |
невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу. |
походить від італійського слова «studium» (від studere) - навчання). |
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Бесіда.
Проблемні запитання.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
«Незакінчене речення».
Тема еміграції… (страшне лихо західноукраїнського селянства, породжене системою бездарного політичного правління краєм).
«Художня галерея».
Робота з епіграфом.
«Речення-думка» з творчим завданням.
Слово вчителя.
Неперевершений майстер соціально-психологічної прози, Василь Стефаник посів особливе місце серед новелістів української літератури зламу віків. Віртуозне володіння словом, тонке спостереження людської психології, глибокий гуманізм його творів, уміння осягнути безодні людської душі, віднайти неповторний один-єдиний образ, що, як у краплі роси, виявляє цілу картину, подарували Стефаниковим новелам численних вдячних читачів серед різних поколінь, а модерністська техніка письма поставила його на чільне місце серед письменників-новаторів.
VIII. РЕФЛЕКСІЯ
ІХ. ОЦІНЮВАННЯ
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
М.Коцюбинський «Intermezzo» |
Леся Українка «Лісова пісня» |
В.Стефаник «Камінний хрест» |
|
|
|
За бажанням:
«Камінний хрест» В.Стефаника – символ утраченої Батьківщини.
Художні студії душі покутського селянства.
«Камінний хрест» - поетична партитура В.Стефаника.
Реалістичні картини трагічного життя українського селянства в умовах Австрійської імперії.
Страшна правда селянського життя.
«Твій хрест страшний» (І.Франко).
Т. Бордуляк «Бузьки», А.Камю «Привид хрестів» (спільне і відмінне).