На уроці учні створюють прилад для визначення часу реакції людини. Визначають гальмівний шлях автомобіля враховуючи час реакції водія. Аналізують результати
|
Шестірнянська СЗШ |
Нестандартний урок. Пізнай себе.
Конспект уроку фізики 9 клас.
Творча лабораторія. Визначення часу реакції людини за допомогою лінійки
Мета: Подальше формування особистої впевненості кожного учня, що фізика - цікава і потрібна наука, показати зв’язок фізики з психологією людини на практиці дослідження особистих психологічних властивостей; пропагувати ідею, що створювати нове може кожен, розвивати вміння фронтального виготовлення кожним учнем простого приладу та проведення з ним експериментальних досліджень; продовжити формування просторового уявлення , логічного мислення, наукового підходу до вивчення фізичних явищ ( математична компетентність)
Обладнання : лінійка, калькулятор, таблиці для роботи у класі та для домашнього експерименту
План
Хід уроку
Вступне слово .
Вчитель. Добрий день! Вітаю Вас у творчій лабораторії Центру досліджень психологічних особливостей людини! Шановні учні, Ви не прості глядачі, а мої помічники - співавтори. Хай у нашій лабораторії панує дух пошуку, творчості та взаєморозуміння.
Центр поставив перед нами завдання - маючи лише лінійку визначити час реакції людини.
Швидкість реакції (у психології) це тривалість від початку сигналу до реакції організму людини на цей сигнал (час реакції на якусь подію).
Час реакції є одним із важливих критеріїв під час відбору водіїв, операторів, космонавтів , льотчиків. Іноді від того, як швидко одна людина може зорієнтуватися у складній, нестандартній ситуації, залежить збереження життя і здоров’я людей.
Як ви гадаєте, який час реакції у вас?
Чи можете ви бути льотчиками, космонавтами, операторами, водіями? Щоб відповісти на це запитання необхідно час реакції виміряти. Це не важко зробити за допомогою простої лінійки. Причому час ми зможемо виміряти з точністю до однієї тисячної долі секунди.
Ключове питання .
Як же лінійкою виміряти час? Як пов’язати час падіння тіла з часом реакції людини?
Зараз ми почнемо процес створення приладу, за допомогою якого можна визначити час реакції людини. Лише згадаємо деякі відомості з кінематики.
Мозкова атака.
Фізична ідея створення приладу.
Вчитель притискає лінійку до дошки і відпускає її. Учень, помітивши що лінійка падає, ударом долоні повинен зупинити її. Визначаємо яку відстань пройшла лінійка?
Обчислюємо час руху лінійки.
Виводимо робочу формулу.
; ;
Отже, на падаючій лінійці фіксуємо відстань Н, а потім за робочою формулою обчислюємо час падіння лінійки (час реакції людини).
Підрахунки. Робота у парах
Учні за 1 партою - обчислюють за робочою формулою час руху лінійки, якщо вона вільно падала 1 см.
2 парта- 2 см, 3 парта- 3 см і т.д.
Результати округлюємо до тисячних і заносимо до таблиці на дошці і у зошити учнів.
Н, см |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
t, с
|
0,045 |
0,064 |
0,078 |
0,09 |
0,101 |
0,111 |
0,12 |
0,128 |
0,136 |
0,143 |
0,15 |
0,156 |
0,163 |
0,169 |
0,175 |
0,181 |
0,186 |
0,192 |
0,197 |
0,202 |
Виготовлення приладу
Відповідно до табличних значень робимо позначення на лінійці ( наносимо час поряд з сантиметровими поділками).
Одержуємо прилад. Залишаеться найцікавіше - виміряти час реакції, порівнювати, дивуватися.
Учні виходять до дошки, демонструють дію приладу.
Перший учень притискає лінійку до дошки та відпускає .
Другий учень ребром долоні зупиняє лінійку. За лінійкою визначають час реакції людини.
Якщо ви зупинили лінійку на поділках 0,1- 0,2 с, у вас дуже гарна реакція; 0,3 с це також непогано, а якщо 0,4 с і більше професія пілота не для вас.
Розв’язування задач
Задача
Визначити гальмівний шлях автомобіля, що рухається зі