Урок "Творчість і кохання – дар чи покарання? (За романом М. Булгакова «Майстер і Маргарита»)"

Про матеріал
Тип уроку: урок вивчення художнього твору (з елементами дискусії) Обладнання: текст роману «Майстер і Маргарита», портрет М.Булгакова, Біблія, обгорілий аркуш паперу, троянда, запис творів. Для оформлення кабінету використовувати додатки до уроку.
Перегляд файлу

http://thumbs.dreamstime.com/z/stack-old-papers-burned-edges-pile-several-weathered-fire-damaged-isolated-white-34577785.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

Каштан

 

(конспект уроку)

 

 

C:\Users\фея\Desktop\i.jpg

 

Підготувала

вчитель російської мови

та зарубіжної літератури

Орлівської ЗШ І-ІІІ ступенів

Кликова Карина Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Творчість і кохання – дар чи покарання? (За романом М. Булгакова «Майстер і Маргарита»).

Мета: продовжити працювати над текстом роману, допомогти учням зрозуміти значення рятівної сили творчості і кохання для людини, розкрити трагізм долі Майстра і Маргарити;

розвивати вміння аналізувати твір, давати власну оцінку зображуваним подіям, характеризувати героїв; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження; 

виховувати шанобливе ставлення до одвічних людський цінностей, прагнення до щирості і гармонійності у взаєминах, сприяти духовному вихованню старшокласників.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору (з елементами дискусії)

Обладнання: текст роману «Майстер і Маргарита», портрет М.Булгакова, Біблія, обгорілий аркуш паперу, троянда, запис творів. Для оформлення кабінету використовувати додатки до уроку.

 

                                    Поклади мене , як печатку на серці

                                    твоєму, як перстень на руці твоїй,

                                    тому що міцне, як смерть, кохання і

                                    жорстокі, як пекло, ревнощі:

 стріли їх - стріли  вогненні

                                                 Біблія

 

 

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань. (Звучить музика «Історія кохання» (Поль Маріа)

(Слайд 1)

1. Слово вчителя. Як часто, коли за вікном зима, холодне гіркувате повітря і люті морози, ми відчуваємо потребу у весняному теплі і сонці. Наша душа потребує цього затишку, потребує любові. (Беру троянду). Сьогодні ми з вами поговоримо про кохання, про його неймовірну рятівну силу у житті Майстра та Маргарити.

(Слайд 2)

1.Чи вірите ви в існування кохання?

2.Чи було коли-небудь кохання?

3.Чи існує кохання ,сильне,як смерть?

Почнемо з першого питання:

– Чи вірите ви в існування кохання?

(Слайд 3)

Відповідь на це питання людство шукало  століттями. Чи існує таке кохання, про яке в Біблії сказано: «Поклади мене, як печатку…» (див. епіграф)

(Учні приймають участь у дискусії, висловлюють свої думки. Аргументуючи відповідь варто посилатися на сонети Петрарки, присвячені Лаурі, твори Шекспіра).

Тема кохання – центральна тема лірики Середньовіччя. На жаль, сьогодні багато хто зневірився в існуванні кохання. Але зневірився лише до того часу, поки не звідав на собі магічної сили цього почуття.

Пригадуєте міф про Купідона? (То була сліпа любов. Ситуація добре знайома: адже закохані по-іншому бачать світ, по-своєму сприймають реальність, вони ніби живуть в іншій дійсності)

Доказом існування кохання є портрети дружин художників, які були музою своїх геніальних мужів. Жоден художник, не закоханий у свою модель, не здатний створити шедевр.

 

1. Рембрант, «Автопортрет із Саскією на колінах» (Слайд 4)

2. М.Врубель, «Царівна-либідь» (Слайд 5)

3. Сальвадор Далі, «Портрети Гали» (Слайд 6)

 

2. Слово вчителя. Мотив справжнього кохання викладено вже в перших рядках глави «Маргарита» роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Чи повірите ви в те, що цієї чудової книги колись не існувало?А в те, що коли вона вже існувала її не можна було прочитати і друкувати було небезпечно?

(Слайд 7)

Отже, «За мною,читачу! Хто сказав тобі,що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання? Хай відріжуть брехунові його паскудного язика. За мною, читачу, і тільки за мною. І я покажу тобі таке кохання!» (Цитата з роману)

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя. Давайте пригадаємо, що на попередніх уроках ми познайомилися із структурою роману, розібрали дві сюжетні лінії: філософську (Понтій Пілат, Ієшуа Га-Ноцрі та ін.) та містичну (Воланд, його свита, москвичі)

Залишилось розібратись із любовною лінією Майстра і Маргарити.

Отже, почнемо?

Прийом «Мозковий штурм».

(Слайд 8)

– Звідки ми вперше дізнаємось про зустріч Майстра і Маргарити?

– Хто послужив прототипом Майстра?

– Кого називають «майстром»? Чому Маргарита дала коханому таке ім’я?  

(Слайд 9)

– Хто послужив прототипом Маргарити?  (Слайд 10)

– Хто ж такий Воланд? З якою метою він прибув до Москви? (Слайд 11)

– Чому Воланда зацікавили Майстер і Маргарита?

(Учні мають знайти у тексті і зачитати цитати про Воланда: «Я частка тієї сили….».

(Слайд 12)

 

2.Метод «Ґронування»

Для осягнення образу Воланда, я пропоную вам скласти ґроно ( можна скласти російською мовою, використовуючи оригінальний текст твору. (рис.1) За бажанням, використовувати переклад).

C:\Users\фея\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\воланд.png

А чому він зацікавився саме нашими героями? Для компанії сатани, мабуть, підходили б інші? Справа в тому, що Майстер і Маргарита – майже єдині, хто зберіг душу, але саме душа потрібна була дияволу.

 3.Евристична бесіда

– Чи були Майстер і Маргарита щасливі до зустрічі один з одним?

– Чи була їх зустріч випадковою?

(Слайд 13)

4. Перегляд епізоду з фільму «Зустріч Майстра і Маргарити»

5. Бесіда після перегляду уривку

– В чому особливість їх розмови?

– Чим незвичайне кохання героїв?

(Учні мають розповісти про життя Майстра та Маргарити до їхньої зустрічі, використовуючи цитати з роману).

(Слайд 14)

6. Метод «Ґронування »

Проаналізуйте характерні риси вдачі Майстра та Маргарити, склавши ґроно. (рис.2, рис.3).

C:\Users\фея\Desktop\Безымянный.png

 

(Слайд 15)

http://dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/28/27608/img22.jpgРис.3

 

7. Прийом «Мозковий штурм»

– Чи можна вважати Маргариту щасливою? (Так. За Булгаковим, коли людина все має, вона усвідомлює, що щастя – це не забезпеченість, не достаток, а щось більше).

– Що ж потрібне було Маргариті? (Мабуть, кохання, а ще вона могла б бути щасливою, якби у неї була дитина).

– Що трапилось з Майстром? Чому він зник?

– Що робить Маргарита в ім’я кохання?

– Чому приймає пропозицію Воланда? І чи був у неї вибір? (Зачитують цитату: «Я знаю, на что иду…Я погибаю из-за любви!» (Гл.19)

8. Пошуково-дослідницька робота

– На які жертви іде Маргарита заради свого кохання?

(Учні розповідають, що вона не просто любить Майстра, а заради нього готова на все: відьмою – добре, на бал до Сатани – будь ласка. Тільки б повернути коханого.)

– Чому Майстер називає час, проведений в підвальній квартирі поблизу Арбата, «золотим віком»?

(«Золотий вік» для нього – це творчість, кохання, свобода)

– Чому ж він зникає? Чому залишає Маргариту й не посилає їй жодної звістки?

(Він залишає арену боротьби. Вважає, що таким слабким і безсилим Маргариті не потрібен. Спалює рукопис і все своє життя збирається провести в лікарні для душевно хворих).

 

Слайд 16

9. Слово вчителя: За Майстром немає жодної провини, та все ж він заслуговує не світло, а отримує спокій. Маргарита, безумовно, заслуговує світла, але розділяє з Майстром спокій. Тому що вони – люблячі душі, і, на думку автора, повинні бути разом.

Воланд в нагороду за «королівство» на балу повертає Маргариті коханого, а чому не повертає щастя?

(Щастя залежить тільки від них самих. Навіть Воланду це не під силу щось змінити).

 

  1.          В чому ж гідність наших героїв?

(Гідність Майстра в тому, не змішався із сірим середовищем. А гідність Маргарити – у рішучості, наполегливості, вірності).

  1.          Висновки

Подолавши всі випробовування, Майстер і Маргарита не заплямували свою честь, гідність, але йдуть у вічне життя.

 

Слайд 17 (відео від’їзд Воланда )

12. Слово вчителя. Тепер ми переглянемо з вами кіноепізод, у якому показано від’їзд Воланда, його свити, Майстра та Маргарити з Москви, а потім спробуємо відповісти на проблемне питання:

«Чому вчить нас роман М.Булгакова «Майстер і Маргарита»?

(Після перегляду відповіді школярів)

– Роман М.Булгакова вчить нас критично мислити, критично ставитись до тоталітарної дійсності, бути вірним своїм ідеалам;

– здатності на самопожертву заради коханої людини, бути великодушним;

– вчить розбиратися в вічних проблемах життя: добра і зла, адже ці сили тісно пов’язані між собою.

 

  1.  Про що цей роман?

(Про кохання, красу, про силу любові і творчості, яка підносить душу);

 – читаючи роман, ми розуміємо, що кохання – це безодня і спасіння. Відчути таке почуття мають можливість лише добрі душі. Неможливо пояснити кохання, але таке кохання, як у Майстра і Маргарити, робить світ кращим – воно долає і добро, і зло.

І зло, і добро присутні на світі, породжені людьми. Отже, людина вільна в своєму виборі, тому вона відповідає за свої вчинки.

 

  1. Отже, вибираючи, пам’ятайте: «Кожному буде дано по його вірі».

Саме Воланд виражає улюблену думку М.Булгакова.

Сьогодні голос М.Булгакова продовжує лунати у всіх кінцях світу. Це останній роман письменника, в ньому митець поєднав всі проблеми, які хвилювали його протягом усього життєвого і творчого шляху. Булгаков робить висновок, що все благо земної влади засноване на злі. Тому і доля Майстра приводить при взаємодії з владою до загибелі. А головні цінності, вічні цінності на землі і в світі на всі віки – це творчість і кохання. Роман «Майстер і Маргарита» – це роман-застереження. Хотілося, щоб вчасно він був почутий людьми.

Слайд 18

ІІІ. Домашнє завдання:

1. Поміркувати над питаннями:

а). «Творчість і кохання в романі»

б). Чи кохав Майстер Маргариту, чи тільки дозволяв себе кохати?

2. Підготуватись до письмової роботи : «Рятівна сила кохання» (за романом «Майстер і Маргарита» М.Булгакова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Булгаков М.А.Сочинения в 3-х т.Т.3.Мастер и Маргарита// Роман. Письма. – М.:Книга.2002. – 616 с.
  2. Михаил Булгаков в XXI веке.// Литературная газета. – М.: 2006, №46.
  3. Матеріали до вивчення роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»// Зарубіжна література. –2007,№1
  4. Світова література в схемах і таблицях 5 – 11класи. – Самарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів. – 2014. – 59 с.
  5. Урок на тему: Проблематика твору М. Булгакова «Майстер і Маргарита»., Корчик Н. Д. учителя російської мови та літератури, СШ №1, м Запоріжжя.
  6. http://school.xvatit.com/
  7. http://shkola.ostriv.in.ua/
docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
12 березня 2021
Переглядів
1402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку