(конспект уроку)
Підготувала
вчитель російської мови
та зарубіжної літератури
Орлівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Кликова Карина Олексіївна
Тема: Творчість і кохання – дар чи покарання? (За романом М. Булгакова «Майстер і Маргарита»).
Мета: продовжити працювати над текстом роману, допомогти учням зрозуміти значення рятівної сили творчості і кохання для людини, розкрити трагізм долі Майстра і Маргарити;
розвивати вміння аналізувати твір, давати власну оцінку зображуваним подіям, характеризувати героїв; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження;
виховувати шанобливе ставлення до одвічних людський цінностей, прагнення до щирості і гармонійності у взаєминах, сприяти духовному вихованню старшокласників.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору (з елементами дискусії)
Обладнання: текст роману «Майстер і Маргарита», портрет М.Булгакова, Біблія, обгорілий аркуш паперу, троянда, запис творів. Для оформлення кабінету використовувати додатки до уроку.
Поклади мене , як печатку на серці
твоєму, як перстень на руці твоїй,
тому що міцне, як смерть, кохання і
жорстокі, як пекло, ревнощі:
стріли їх - стріли вогненні
Біблія
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань. (Звучить музика «Історія кохання» (Поль Маріа)
(Слайд 1)
1. Слово вчителя. Як часто, коли за вікном зима, холодне гіркувате повітря і люті морози, ми відчуваємо потребу у весняному теплі і сонці. Наша душа потребує цього затишку, потребує любові. (Беру троянду). Сьогодні ми з вами поговоримо про кохання, про його неймовірну рятівну силу у житті Майстра та Маргарити.
(Слайд 2)
1.Чи вірите ви в існування кохання?
2.Чи було коли-небудь кохання?
3.Чи існує кохання ,сильне,як смерть?
Почнемо з першого питання:
– Чи вірите ви в існування кохання?
(Слайд 3)
Відповідь на це питання людство шукало століттями. Чи існує таке кохання, про яке в Біблії сказано: «Поклади мене, як печатку…» (див. епіграф)
(Учні приймають участь у дискусії, висловлюють свої думки. Аргументуючи відповідь варто посилатися на сонети Петрарки, присвячені Лаурі, твори Шекспіра).
Тема кохання – центральна тема лірики Середньовіччя. На жаль, сьогодні багато хто зневірився в існуванні кохання. Але зневірився лише до того часу, поки не звідав на собі магічної сили цього почуття.
Пригадуєте міф про Купідона? (То була сліпа любов. Ситуація добре знайома: адже закохані по-іншому бачать світ, по-своєму сприймають реальність, вони ніби живуть в іншій дійсності)
Доказом існування кохання є портрети дружин художників, які були музою своїх геніальних мужів. Жоден художник, не закоханий у свою модель, не здатний створити шедевр.
1. Рембрант, «Автопортрет із Саскією на колінах» (Слайд 4)
2. М.Врубель, «Царівна-либідь» (Слайд 5)
3. Сальвадор Далі, «Портрети Гали» (Слайд 6)
2. Слово вчителя. Мотив справжнього кохання викладено вже в перших рядках глави «Маргарита» роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Чи повірите ви в те, що цієї чудової книги колись не існувало?А в те, що коли вона вже існувала її не можна було прочитати і друкувати було небезпечно?
(Слайд 7)
Отже, «За мною,читачу! Хто сказав тобі,що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання? Хай відріжуть брехунові його паскудного язика. За мною, читачу, і тільки за мною. І я покажу тобі таке кохання!» (Цитата з роману)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя. Давайте пригадаємо, що на попередніх уроках ми познайомилися із структурою роману, розібрали дві сюжетні лінії: філософську (Понтій Пілат, Ієшуа Га-Ноцрі та ін.) та містичну (Воланд, його свита, москвичі)
Залишилось розібратись із любовною лінією Майстра і Маргарити.
Отже, почнемо?
Прийом «Мозковий штурм».
(Слайд 8)
– Звідки ми вперше дізнаємось про зустріч Майстра і Маргарити?
– Хто послужив прототипом Майстра?
– Кого називають «майстром»? Чому Маргарита дала коханому таке ім’я?
(Слайд 9)
– Хто послужив прототипом Маргарити? (Слайд 10)
– Хто ж такий Воланд? З якою метою він прибув до Москви? (Слайд 11)
– Чому Воланда зацікавили Майстер і Маргарита?
(Учні мають знайти у тексті і зачитати цитати про Воланда: «Я частка тієї сили….».
(Слайд 12)
2.Метод «Ґронування»
Для осягнення образу Воланда, я пропоную вам скласти ґроно ( можна скласти російською мовою, використовуючи оригінальний текст твору. (рис.1) За бажанням, використовувати переклад).
А чому він зацікавився саме нашими героями? Для компанії сатани, мабуть, підходили б інші? Справа в тому, що Майстер і Маргарита – майже єдині, хто зберіг душу, але саме душа потрібна була дияволу.
3.Евристична бесіда
– Чи були Майстер і Маргарита щасливі до зустрічі один з одним?
– Чи була їх зустріч випадковою?
(Слайд 13)
4. Перегляд епізоду з фільму «Зустріч Майстра і Маргарити»
5. Бесіда після перегляду уривку
– В чому особливість їх розмови?
– Чим незвичайне кохання героїв?
(Учні мають розповісти про життя Майстра та Маргарити до їхньої зустрічі, використовуючи цитати з роману).
(Слайд 14)
6. Метод «Ґронування »
Проаналізуйте характерні риси вдачі Майстра та Маргарити, склавши ґроно. (рис.2, рис.3).
(Слайд 15)
Рис.3
7. Прийом «Мозковий штурм»
– Чи можна вважати Маргариту щасливою? (Так. За Булгаковим, коли людина все має, вона усвідомлює, що щастя – це не забезпеченість, не достаток, а щось більше).
– Що ж потрібне було Маргариті? (Мабуть, кохання, а ще вона могла б бути щасливою, якби у неї була дитина).
– Що трапилось з Майстром? Чому він зник?
– Що робить Маргарита в ім’я кохання?
– Чому приймає пропозицію Воланда? І чи був у неї вибір? (Зачитують цитату: «Я знаю, на что иду…Я погибаю из-за любви!» (Гл.19)
8. Пошуково-дослідницька робота
– На які жертви іде Маргарита заради свого кохання?
(Учні розповідають, що вона не просто любить Майстра, а заради нього готова на все: відьмою – добре, на бал до Сатани – будь ласка. Тільки б повернути коханого.)
– Чому Майстер називає час, проведений в підвальній квартирі поблизу Арбата, «золотим віком»?
(«Золотий вік» для нього – це творчість, кохання, свобода)
– Чому ж він зникає? Чому залишає Маргариту й не посилає їй жодної звістки?
(Він залишає арену боротьби. Вважає, що таким слабким і безсилим Маргариті не потрібен. Спалює рукопис і все своє життя збирається провести в лікарні для душевно хворих).
Слайд 16
9. Слово вчителя: За Майстром немає жодної провини, та все ж він заслуговує не світло, а отримує спокій. Маргарита, безумовно, заслуговує світла, але розділяє з Майстром спокій. Тому що вони – люблячі душі, і, на думку автора, повинні бути разом.
Воланд в нагороду за «королівство» на балу повертає Маргариті коханого, а чому не повертає щастя?
(Щастя залежить тільки від них самих. Навіть Воланду це не під силу щось змінити).
(Гідність Майстра в тому, не змішався із сірим середовищем. А гідність Маргарити – у рішучості, наполегливості, вірності).
Подолавши всі випробовування, Майстер і Маргарита не заплямували свою честь, гідність, але йдуть у вічне життя.
Слайд 17 (відео від’їзд Воланда )
12. Слово вчителя. Тепер ми переглянемо з вами кіноепізод, у якому показано від’їзд Воланда, його свити, Майстра та Маргарити з Москви, а потім спробуємо відповісти на проблемне питання:
«Чому вчить нас роман М.Булгакова «Майстер і Маргарита»?
(Після перегляду відповіді школярів)
– Роман М.Булгакова вчить нас критично мислити, критично ставитись до тоталітарної дійсності, бути вірним своїм ідеалам;
– здатності на самопожертву заради коханої людини, бути великодушним;
– вчить розбиратися в вічних проблемах життя: добра і зла, адже ці сили тісно пов’язані між собою.
(Про кохання, красу, про силу любові і творчості, яка підносить душу);
– читаючи роман, ми розуміємо, що кохання – це безодня і спасіння. Відчути таке почуття мають можливість лише добрі душі. Неможливо пояснити кохання, але таке кохання, як у Майстра і Маргарити, робить світ кращим – воно долає і добро, і зло.
І зло, і добро присутні на світі, породжені людьми. Отже, людина вільна в своєму виборі, тому вона відповідає за свої вчинки.
Саме Воланд виражає улюблену думку М.Булгакова.
Сьогодні голос М.Булгакова продовжує лунати у всіх кінцях світу. Це останній роман письменника, в ньому митець поєднав всі проблеми, які хвилювали його протягом усього життєвого і творчого шляху. Булгаков робить висновок, що все благо земної влади засноване на злі. Тому і доля Майстра приводить при взаємодії з владою до загибелі. А головні цінності, вічні цінності на землі і в світі на всі віки – це творчість і кохання. Роман «Майстер і Маргарита» – це роман-застереження. Хотілося, щоб вчасно він був почутий людьми.
Слайд 18
ІІІ. Домашнє завдання:
1. Поміркувати над питаннями:
а). «Творчість і кохання в романі»
б). Чи кохав Майстер Маргариту, чи тільки дозволяв себе кохати?
2. Підготуватись до письмової роботи : «Рятівна сила кохання» (за романом «Майстер і Маргарита» М.Булгакова)
Додаток 1
Література