Українська мова. 7 клас
Тема. Творення дієслів умовного і наказового способів.
Мета: пояснити особливості творення дієслів умовного та наказового способів, звернути увагу на вживання м’якого знака у формах наказового способу, на вживання форм дійсного й умовного способів у значенні наказового, наказового у значенні дійсного; розвивати логічне мислення, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку – формування знань, умінь і навичок.
Навчальний метод: проблемно-пошуковий, метод закріплення знань.
Обладнання: таблиця «Творення дієслів умовного і наказового способів», картки самооцінювання, виборчі бюлетені.
План уроку
І. Організаційний момент. Позитивна установка на роботу.
ІІ. Актуалізація і корекція знань, умінь і навичок.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку, мотивація учіння.
ІV. Поглиблення, систематизація учнями знань.
V. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання (самооцінювання).
VІІ. Домашнє завдання.
І. Організаційний момент.
Позитивна установка на роботу.
Дорогі учні! Людина ніколи не повинна зупинятися ні в своєму навчанні, ні в творчості, ні в оволодінні новими методами і прийомами. Тому невпинний пошук – це потреба душі. Ти працюєш над собою, бо робота стає невід’ємною часткою твого єства.
Простягніть долоню. Подаруйте нам для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу.
А тепер обміняймося дарунками (доторкніться долонькою до долоньки).
Думаю, з такою позитивною установкою на роботу у вас все вийде. Так?
ІІ. Актуалізація і корекція знань, умінь і навичок.
Спочатку уважно послухайте усмішку. Вкажіть дієслова, які називають дію: а) реальну, б) можливу за певних умов, в) дію, що виражає наказ чи прохання.
Дитина голосно плакала. Її запитали, що з нею.
Тільки – но вона їх одержала, як почала ще дужче кричати.
Бесіда.
Які дію, можливу за певних умов? (було б)
дію, що виражає наказ, прохання (перестань, візьми, не плач).
(реальну дію виражають дієслова дійсного способу, можливу за певних умов – умовного, а дію, що виражає наказ чи прохання – наказового способу).
Сьогодні ви самі будете оцінювати себе. У кожного на парті знаходиться картка самооцінювання, у яку ви будете заносити бали за кожний відрізок виконаної роботи. Допустима кількість балів показана в дужках.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку, мотивація учіння учнів.
ІV. Поглиблення, систематизація учнями знань.
а) Бесіда.
– Ви вже знаєте, що дієслова умовного способу змінюються за родами і числами, а наказового – за особами і числами. Подивіться на таблицю і скажіть, чому.
(тому, що умовний спосіб утворюється від дієслів минулого часу, а дієслова минулого часу змінюються за родами і числами…)
– Що можете сказати про особливості творення умовного (показового) способів? Чому частка би (б)?
– Як пишемо частки би (б) з дієсловами? Частка би (б) може стояти після дієслова: (Чи жила б Україна без кобзи-бандури?),
перед ним: (А вона б усміхнулася усім радісно)
або віддалена від дієслова: ( Я б навіть сонцю одягнула вінок із житніх колосків).
– Зверніть увагу на вживання м’якого знака в дієсловах наказового способу.
сядь – насип;
стань – ріж;
помиріться – зважте;
їдьмо – повірмо;
гляньмо – удармо.
– А тепер називаємо орфограми і записуємо у ваш перелік вивчених орфограм, наводимо три приклади.
«Частка би (б) з дієсловами умовного способу», «М’який знак у дієсловах наказового способу».
Ті учні, які були активні на цьому етапі уроку, оцінюють себе і виставляють певну кількість балів у графу картки самооцінювання «Я знаю утворювати форми умовного і наказового способів».
V. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях.
1. Завдання № 1. Робота біля дошки у формі естафети хвилинних випробувань.
Ділимо клас на три команди. З кожної команди виберіть собі по три учасники в естафеті. Учасник підходить до столу, бере картку з написаним там дієсловом, дійсного способу минулого часу, умовного способу, наказового способу. Перемагає команда, яка першою справиться із завданням.
(Працювати, сміятися, малювати, допомагати, прочитати, подивитися, подумати, запитати, приїхати, написати.)
Завдання № 2. Гра « Лінгвістичний м’ячик».
Учні перекидають один одному невеличку м’яку іграшку. Той, хто кидає, називає будь-яке дієслово, а той, хто ловить – визначає вид, час, особу чи рід, число, спосіб.
Завдання № 3. Робота в парах. Гра «Сейф мовних знань».
Учні отримують аркуші, на яких написано 20 слів, що поділені на 4 групи по 5 слів у кожній групі. Завдання: знайти дієслова наказового способу, виписати порядкові номери цих слів. Це буде вашим кодом до сейфу.
Сейф мовних знань відкрили, а в ньому запитання:
а)Які форми має дієслово?
б)За чим змінюються дієслова теперішнього і майбутнього часів?
в)Що таке інфінітив?
Учасники гри оцінюють свою роботу у картках самооцінки.
Прочитайте в підручниках на с.99 теоретичний матеріал про вживання одних способів дієслів замість інших. Зверніть увагу на приклади речень, які там наведені. Подумайте і скажіть, у яких стилях мовлення можлива така заміна?
Учитель зачитує речення. Завдання: з’ясувати, у яких реченнях способові форми дієслів вживаються одна замість іншої. Замінити показовим способом.
а) Сину! Залишив би ти вже свої ковзани та сідав за уроки. – умов. – наказ. : прохання.
б) Після уроків забіжиш до бібліотеки і візьмеш книгу. дійсн. – наказ.: наказ, обов’язковість дії
в) Виходимо по одному, щоб не створювати шуму. дійсн. – наказ.: обов’язковість дії
г) Може б залишився ще на день у нас, Петрику? – умовн. – наказ.: побажання, прохання.
3. Виконання вправи 187 (усно).
Розминка. Слова вчителя: а зараз
- Встати! Стояти струнко! Не озиратися. Не розмовляти! Слухати мою команду! Сідати!
Завдання: прокоментуйте, яку дієслівну форму я щойно використовувала? Що виражає така форма? (категоричність наказу, обов’язковість виконання).
4.Робота в групах.
Складіть і розіграйте діалоги, використовуючи слова умовного і наказового способів.
1 група:
Ви хочете, щоб батьки подарували вам мобільний телефон. Вони погоджуються, але натомість вимагають від вас краще вчитися.
2 група:
Ви напередодні контрольної роботи відпрошуєтесь до друга в гості. Мама вас відпускає, але з певною умовою.
3 група:
Вам пропонують придбати річ, про яку ви давно мріяли. Але ви збирали гроші мамі на подарунок. Ви вагаєтесь і приймаєте рішення…
Діалог №1
Діалог № 2.
Діалог № 3.
По два учні з кожної групи розігрують діалог. Ті учні, які готували діалоги, виставляють бали у свої картки самооцінювання.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання (самооцінювання).
А тепер підведемо підсумки уроку. Під час роботи ви оцінювали себе самі і виставляли бали в таблицю у такі колонки: «Я вмію утворювати дієслова умовного і наказового способів», «Естафета хвилинних випробувань», «Лінгвістичний м’ячик», «Сейф мовних знань», «Створення діалогів». Підрахуйте бали і запишіть загальну суму балів. Це і є ваша оцінка за урок. Хто працював на 12 балів? на 11? на 10?..
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал (§ 14-15).
Письмове завдання: виконати вправи 185, 191.
Дякую всім за роботу на уроці. До побачення!