Урок "Творення прикметників"

Про матеріал

Тема .Творення прикметників.

Мета: поглибити знання учнів про способи творення слів в українській мові, виробити вміння утворювати прикметники різними способами, визначати спосіб творення загальновживаних прикметників; розвивати вміння лінгвістично мислити, оперувати мовознавчими термінами; застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати орфографічну пильність, любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: підручник, таблиця «Способи творення прикметників», дидактичний матеріал(картки),ілюстрації-таблиці про мову(вислови-вірші), малюнок-ребус, виставка книг про мову.

Перегляд файлу

Тема .  Творення прикметників.

Мета:  поглибити знання учнів про способи творення слів в українській мові, виробити вміння утворювати прикметники різними способами, визначати спосіб творення загальновживаних прикметників; розвивати вміння лінгвістично мислити, оперувати мовознавчими термінами; застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати орфографічну пильність, любов до рідного слова.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: підручник, таблиця «Способи творення прикметників», дидактичний матеріал(картки),ілюстрації-таблиці про мову(вислови-вірші), малюнок-ребус, виставка книг про мову.

 

Епіграф

Вчімося, друзі, слово любити.

Слово до слова – й думка сповита.

Люди без думки – птиці безкрилі.

З думкою люди мудрі й щасливі.

Л. Лужицька

 

Перебіг   уроку

I.  Організаційний  момент

  • Рефлексія настрою

- Діти, подумайте про щось приємне. Уявіть теплі кольори або зверніться подумки до Бога, ангела-охоронця чи просто рідної вам людини, прокажіть якісь позитивні заклинання… .

- Діти, у якій казковій країні ми з вами перебуваємо?

(Діти відповідають,розвязуючи ребус «Прикметник»).

  • Вірш-загадка «Прикметник»

Я веселий і звабливий,

Гарний, милий і красивий,

Несказанний, незрівнянний:

Маю ступінь порівняння.

Я відносний чи присвійний,

А чи якісний незмінно.

Відповім я залюбки

На питаннячко – який?

Маю ознаку предмета,

Називаюсь я … .

                             (Прикметник)

Щоб активізувати пізнавальну діяльність школярів, пропоную провести урок у формі змагання. Кожен учасник записує у своїй картці бали, зароблені протягом уроку.

II.  Активізація розумової діяльності учнів

О р ф о г р а ф і ч н а   х в и л и н к а

  • Диктант – загадка

- Запишіть прикметники – відповіді на такі загадки-жарти.

1. Який журавель не літає?

2. Яким гребенем не розчісуються?

3. Який вузол не можна розвязати?

4. З якого посуду не їдять?

5. Яку косу не можна розчесати?

6.Якого каміння немає в річці?

7. Який зайчик не боїться вовка?

Відповідь. 1.Колодязний, деревяний. 2.Півнячий, соломяний. 3.Залізничний. 4.Порожнього. 5.Піщану, залізну. 6.Сухого. 7.Сонячний.

- Прочитайте записані прикметники – відгадки, визначте, до якої групи за значенням вони відносяться. Які з них похідні?

III.  Повторення  вивченого  матеріалу  про прикметник  як  частину  мови

  • А в т о т р е н і н г  

Я – учень. Я – особистість творча. Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати.

  • Бліц – опитування  ( «Так» чи «Ні» )
  • Прикметник – це службова частина мови? (Ні).
  • Прикметник означає дію або стан предмета? (Ні).
  • Відповідає на питання який? чий? (Так).
  • Прикметник у реченні виступає додатком? (Ні).
  • Прикметник має три розряди? (Так).
  • Прикметник вживається тільки в повній формі? (Ні).
  • Ступені порівняння мають  дві форми? (Так).
  • Прикметник не відмінюється за відмінками? (Ні).
  • Прикметник змінюється за родами і числами? (Так).

 

  • Р е д а к т о р

   Гра «Знайди і виправ помилку»

  • Прикметником називається частина мови, що означає предмет і відповідає на питання який? чий?  (виражає ознаку предмета)
  • Прикметники: золотий, ніжний, хитрун, веселий.  (хитрун)
  • Прикметники відносяться до певного роду і змінюються за відмінками і числами.  (змінюються за родами)
  • У словосполученні прикметник найчастіше буває головним словом.  (залежним)
  • У реченні прикметник найчастіше виступає означенням, рідше обставиною.

( присудком)

  • Прикметник у реченні «Рідна мати моя, ти ночей не доспала» чол. р., одн., Н.в.  (ж. р.)

 

  •  Т е с т и

Конкурс   ерудитів

(За кожну правильну відповідь – 1 бал)

  1. Продовжіть речення   «Прикметник – це частина мови, яка вказує на:

а) дію або стан предмета;

б) назву предмета і відповідає на питання хто? що? ;

в) ознаку предмета або його належність і відповідає на питання який? чий?;

г) предмети, ознаки, кількість, але не називає їх.

  2.  У якому рядку всі прикметники належать до твердої групи?

       а) літній день, широкий степ, багатий фермер, осіннє сонце;

       б) гірський район, велике озеро, пізня година, манна каша;

       в) вишневий сад, старий дідусь, рідна пісня, веселе хлоп’я;

       г) останній рік, зелений чай, сосновий ліс, вчорашній день;

  3.  У якому рядку всі прикметники належать до розряду якісних?

       а) тепла хустка, червоне яблуко, вузька стежка, холодний ранок;

       б) вороний кінь, батьків наказ, скляний стовп, далекий друг;

       в) сусідський півень, Марійчин зошит, дерев’яна скриня;

       г) найкращий учень, гречана каша, Олешківська Січ, найближча станція.

4.  У якому рядку всі прикметники належать до розряду відносних?

      а) маків цвіт, гаряча вода, свіжа газета, материна порада;

      б) легка ноша, довгий шлях, сільський учитель, дідова хата;

      в) кришталева ваза, міська ратуша, польова квітка, пташиний базар;

      г) крутий берег, ситцева сукня, вечірній концерт, радісна звістка.

5.  У якому рядку всі прикметники належать до розряду присвійних?

      а) фермерів, технічний, паперовий, гарний;

      б) братів, сестрин, Софіїн, Тарасів;

      в) фізичний,кривий, бронзовий, материн;

      г) Шевченків, Лесин, медичний, могутній.

Відповідь:  1в, 2в, 3а, 4в, 5б.

  • Р о з у м о в а     г і м н а с т и к а

Гра  «Аукціон»  -   «Хто більше?»   (за 1 хв.)

  • Назвіть і запишіть ознаки, які може мати  МОВА.

   (Діти називають: рідна, мамина, українська, щира, багата …)

Підготовлений учень читає напамять вірш про мову А.Каніщенко.

Ніжна, мила, світанкова,

ясна, чиста, колискова, 

мелодійна, дзвінкотюча,

дивна, радісна, співуча,

лагідна, жива, казкова,

красна, чарівна, шовкова,

найдорожча,добра, власна,

мудра, сонячна, прекрасна,

соловїна, барвінкова

Українська мова!

  • П о е т и ч н а    х в и л и н к а

 

Вірші про мову

           Моя  мова

Все в тобі зєдналося, злилося –

Як і помістилося в одній!

Шепіт зачарований колосся.

Поклик із катами на двобій.

Ти даєш поету дужі крила,

Що підносять правду в вишину.

Вченому ти лагідно відкрила

Мудрості людської глибину.

І тобі рости, не вянуть зроду,

Квітувать в поемах і віршах,

Бо в тобі – великого народу

Ніжна і замріяна душа.  ( В. Симоненко)

       П л а к а т и    з   в и с л о в а м и   п р о    м о в у

  1. Ну що б,здавалося, слова …

Слова та голос – більш нічого.

 А серце бється – ожива.

Як їх почуєш!    (Т. Шевченко)

  1. Ти постаєш в ясній обнові,

як пісня, линеш, рідне слово.

Ти наше диво калинове,

кохана материнська мово!

             Несеш барвінь гарячу, яру

 в небесну синь пташиним граєм         

і, спивши там від сонця жару,

зеленим дихаєш розмаєм.

Плекайте в серці кожне гроно,

прозоре диво калинове.

Хай квітне, пломенить червоно

в сім’ї великій, вольній, новій.(Д.Білоус)

 

  1. Мова, наша мова-

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова, наша мова-

 Літ минулих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

 

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці,

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє. (Ю.Рибчинський)

  1. О прекрасна рідна мова, -

Краю отчого окраса,

Є в тобі вогонь Тараса –

Українська рідна мова.

Розвивайся ж барвінково

У саду нового часу,

Наша рідна щира мова,

Краю отчого окраса!

  1. Як парость виноградної лози,

Плекайте мову.

Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям. 

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля,

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля.   (М.Рильський)

  1. Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись мови-блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В огневиці пружноному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової;

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна-мати.(А.Малишко)

Привертаю увагу учнів до епіграфа, записаного на дошці. Діти висловлюють свої міркування.

Учитель підводить підсумок знань і умінь школярів з теми «Прикметник як частина мови».

  • Діти, продовжуємо нашу мандрівку по чарівній та цікавій мовній країні

П р и к м е т н и к.

IV.  Оголошення   теми   уроку

Учні записують у зошитах.

V.   Актуалізація   опорних   знань   школярів

                 «Я це знаю!»

  • Який розділ науки про мову вивчає способи творення слів?
  • Назвіть відомі вам способи словотворення.

          Т е м а т и ч н и й     с л о в н и к

          Твірна основа

          Основні способи словотворення

          Словотворчі суфікси і префікси

          Словотвірний словник

            VI.   Мотивація навчальної діяльності школярів

Марійка з Сергійком засперечалися. Дівчинка твердить, що слово «прикордонний» твориться префіксально-суфіксальним способом, а хлопчик – префіксальним.

Розсудіть, хто правий. Відповідь аргументуйте.

  • Що ви очікуєте від вивчення теми «Творення прикметників»?
  • Що нового хочете дізнатись?
  • Навіщо вам потрібні відомості про творення прикметників?

 

                     О ч і к у в а н і        р е з у л ь т а т и

  Сьогоднішній урок навчить вас :

  • творити нові прикметники за допомогою відомих словотворчих афіксів та визначати способи творення прикметників;
  • правильно вживати суфікси;
  • правильно, стилістично вмотивовано вживати прикметники зі зменшеними, пестливими суфіксами;
  • збагатити словниковий запас прикметниками, утвореними префіксальним, суфіксальним, префіксально-суфіксальним способом, складанням.;
  • виховувати в собі любов до рідного слова.

 

                        П р о г н о з у в а н н я

  • На вашу думку, якими способами найчастіше творяться прикметники?

Кожен учень записує свій прогноз у зошит, а в кінці уроку перевіряє наскільки

він є правильним.

  VII.  Сприймання  навчального матеріалу

  • Мовне спостереження.    (Учні – юні дослідники-мовознавці)
  • Від яких твірних основ чи слів утворений кожен з прикметників? Визначте способи творення.

На дошці записані слова: зимовий, прещирий, прибережний, широкоплечий.

       Учні записують слова в зошити і виконують завдання за зразком:

       Зимовий  < зима

  • Аналітичне   читання
  • Розгляньте таблицю «Способи творення прикметників».  Чи все вам зрозуміло?

На чистій закладці позначте: «V» - знаю, «+» - нова інформація, «?» - незрозуміле (або забуте), «Х» - невідоме і незрозуміле.

За позначками «?», «Х» підготуйте питання до вчителя.

Способи   творення   прикметників

Спосіб творення

Приклади

Префіксальний

добрий – недобрий

міський – приміський

поганий - препоганий

Суфіксальний

Марія – Маріїн

темний – темнуватий

фізика - фізичний

Префіксально - суфіксальний

школа – пришкільний

вечір – надвечірний

кордон – прикордонний

дощ - бездощовий

Сполучення основ або слів

загальноосвітній

далекоглядний

історико - культурний

 

  • Робота  з  підручником

С к а р б н и ч к а    м у д р и х   д у м о к

  • Мовчки прочитайте теоретичний матеріал і дайте відповіді на питання:
  1. Яких прикметників більше: непохідних чи похідних?
  2. Який із способів творення не властивий для прикметників?
  3. Якому способу творення у параграфі приділено найбільше уваги?
  4. Якого відтінку в значенні прикметників надають суфікси –еньк-, -есеньк-,

-ісіньк-, - юсіньк-? Як вони пишуться?

  1. У яких ще суфіксах пишеться м’який знак?
  2. Від яких частин мови творяться прикметники?
  • В е с е л а     п е р е р в а

 Усмішки

  • Чому ми кажемо «материнська мова»?
  • Бо мати більше говорить, ніж батько.

 

  • Оленко, якого роду « парта»?
  • Якщо Олегова – чоловічого, якщо Тетянчина – жіночого, а якщо та, де сидять Наталка і Віталик, - то спільного.

 

 

  • Чому це ти, Івасю, тільки двійки та трійки на уроках заробляєш?
  • Треба, тату, з найменшого починати…

 

VIII.   Вироблення практичних умінь і навичок

                           Т в о р ч а     л а б о р а т о р і я

      Я – творча   особистість

  • Орфографічна хвилинка

        Запишіть під диктовку слова. Поясніть їхній спосіб творення та правопис     префіксів.

Безхмарний, безхребетний, прегарний, предобрий, препишний, приміський, прибережний.

  • Утворіть відносні прикметники за допомогою суфікса  -ськ-  від власних

назв.

      Галич ,Запоріжжя, Львів, Чехія, Париж, Острог, Крим, Кривий Ріг, Буг,      

      Прилуки, Золотоноша.

  • Які зміни приголосних відбуваються при творенні прикметників?
  • Утворіть прикметники від слів: артист, географія, історія,класика,демократія, патріот, електрика,вулкан, оптика.
  • Чому в одних прикметниках ви вжили суфікс  -ичн- , а в інших -  -ічн-?
  • У с н о.   Утворіть прикметники від поданих сполук.

     Поза уроком, поза чергою, за морем, між школами, на скелі, од віку, жовтий і зелений, кислий і солодкий, мовний і літературний.

  • Яким способом словотвору ви скористались?
  • Від поданих слів утворіть прикметники з різними відтінками пестливості, згрубілості.

   Р о б о т а   в   г р у п а х

    Для I групи: старий, білий, синій, молодий.

    Для II групи: мокрий, круглий, кислий, радий.

  • Гра «Ромашка».  Всіма можливими способами утворіть від слова «мова» прикметники.
  • Гра «Ви нам – слово, ми вам – десять»
  • Продовжіть до десяти ряд прикметників з тим самим способом словотвору:

а) прекрасний…

б) золотистий…

в) темно-зелений…

г) присадибний…

 

 

  • Творчий   диктант

   - Дібрати до поданих словосполучень граматичні синоніми «прикметник+іменник», визначити до якої групи за значенням належать утворені прикметники, пояснити їх спосіб творення та орфограми.

      Варення з малини, суп із грибів, будинок з цегли, посуд з глини, звіт за рік, хор студентів, вулиці Бережниці, кімната для вчителів, береги Десни, рами для вікон.

  • Скласти твір-мініатюру «Мова – душа народу» з використанням прикметників, утворених різними способами. Обсяг твору – 8-9 речень. 
  • Вправа 277.       Розподільне письмо.
  • У с н о.      Скласти діалог «Творення прикметників».

 

     IX.   Підсумок   уроку

      - Чого ви навчились на уроці?

     - Що нового дізнались?

     - Які завдання були найкращі?

     - Що на уроці було найскладнішим?

     «Мікрофон».    Закінчіть речення:   «На цьому уроці…»

   - Чи збувся ваш прогноз? Чи справдилися ваші очікувані результати?

   - Чи можете ви сазати: «Я задоволений (задоволена) собою?»

   - Я також задоволена собою і вами.

     Дуже хотілося б, щоб, вийшовши з уроку, ви не тільки запам’ятали, як творяться прикметники, а й серцем відчули красу рідного слова, його глибоке значення в житті кожної людини й зрозуміли, що потрібно вивчати й берегти рідну мову, як чисте джерело нашої Батьківщини, її найбільше і найдорожче добро, її багату скарбницю, бо людина, яка не любить рідної мови, якій нічого не промовляє рідне слово, - це людина без роду й племені.

   X.   Оцінювання

   Діти рахують бали, зароблені протягом уроку, визначають переможців, учитель їх оцінює.

   XI.   Домашнє завдання

    Вивчити матеріал: параграф 27, повторити параграф 5.

    Вправи (на вибір):  279, 281, 283.

    За бажанням виконати одне із завдань:

  1. Розв’ язати кросворд (завдання на окремому листку).
  2. Скласти кросворд до теми «Способи творення прикметників».
  3. Скласти план - повідомлення на тему «Творення прикметників».
  4. Написати твір-перевтілення «Я – мова».
  5. Написати етюд «Музика слова».
  6. Написати замітку до газети «В гостях у прикметника».
  7. Скласти лінгвістичну казку про прикметник.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Єрьоменко Олена Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. мягкова ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. мягкова ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 липня 2018
Переглядів
6508
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку