Тема програми: Поняття норми в сучасній українській літературній нормі.
Морфологічна норма
Тема: Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові. Творення кличного відмінку.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Вид уроку: комплексно – узагальнюючий.
Мета (формувати компетентності):
предметні: узагальнити та систематизувати знання учнів про творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові, формувати вміння правильно вживати їх в усному і писемному мовленні; знаходити й виправляти помилки на вивчені правила;
ключові: уміння вчитися: застосування здобутих знань у позанавчальних комунікативних ситуаціях;
комунікативні: словниковий запас учнів; уміння бачити помилку у власних відповідях; толерантне ставлення до думок оточуючих;
інформаційні: навички роботи з різними джерелами інформації та вміння критично оцінювати теоретичний матеріал;
загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови; розуміння цінності мови; повага до людей праці.
Очікувані результати: учні правильно утворюють і пишуть чоловічі й жіночі імена по батькові, знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила, правильно вживають їх в усному і писемному мовленні.
Міжпредметні зв′язки: українська література, технології приготування їжі, біологія.
Комплексно-методичне забезпечення: конспект уроку; тестові завдання; презентація на тему «творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові»; відеоролик (експрес – урок Авраменка) «ІгорОвич чи ІгорЕвич» ; випереджувальне завданн; кубик; підручник «Українська мова» 10 клас, автор О.В.Заболотний, В.В.Заболотний.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент (Привітання, налаштовування учнів на роботу).
Викладач: Вітаю всіх присутніх на уроці. Зичу приємних вражень та відчуттів нашим гостям. А вам, мої учні, я бажаю гарного робочого настрою і сподіваюсь на вашу плідну співпрацю. Усміхніться й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуймося на роботу. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б’ється — теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі.
ІІ. Повiдомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда з учнями:
Викладач: Ім′я, яке людина отримує відразу після народження, з яким людина не розлучається ніколи. Воно має бути дзвінким та красивим.
Ти знаєш, про що твоє ім’я? Магічні літери велику силу мають. Це твоя суть, це є душа твоя, Щодня тебе ним люди всі вітають.
|
І тому на уроці ми будемо говорити про ім’я, ім’я по батькові, а тема нашого уроку звучить так: «Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові». (Запис теми)(Слайд)
Отже, сьогодні на уроці ми повторимо особливості написання й відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові; будемо знаходити такі іменники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки.
ІІІ. Перевірка теоретичних відомостей і первинних умінь та навичок з теми, застосування яких буде потрібним на уроці
◙Яким способом утворюються чоловічі і жіночі імена по батькові?
(Суфіксальним способом.)
◙ За допомогою яких суфіксів утворюються чоловічі та жіночі імена по батькові?
(Чоловічі імена по батькові утворюються за допомогою суфікса – ович; Жіночі імена по батькові утворюються за допомогою суфікса –івн(а), -ївн(а). Наприклад: дмитро – Дмитрович, Микола - Миколайович )
◙ А як творяться імена по батькові з імен Лука, Ілля, Яків, Кузьма, Сава, Хома?
( Імена по батькові творимо за допогою суфікса -ич, -іч, їх потрібно запам′ятати.
В імені Григорій при творенні імені по батькові випадає ій – Григорович, Григорівна, а до основи імені Микола додається ай – Миколайович, Миколаївна.)
Визначте автора, назву твору та утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові.
Прочитайте речення на екрані, знайдіть імена по батькові та визначте їх твірну основу:
(читають, називають слово, твірну основу).
Гей, гуляють козаки! Десять гетьманів і 12 шефів зібрались на частування до вінницького козака Віктора Палевського. Куштували заливне, м’ясний салат, буженину з яблуками, щуку в маку, галушки і шоколадні варенички.
Кращі шеф-кухарі продовжують збиратись та ділитись цікавинками, пригощати один одного унікальними стравами, експериментувати з рецептами, щоб здивувати зрештою нас, споживачів, відвідувачів ресторанів та гостей нашого міста смачними наїдками.
Повний список учасників виглядає так: Борис Євгенійович Сиченко («Мармарис»), Макар Миколайович Теймуразов («Батискаф»), Андрій Іванович Леженко («Aura»), Михайло Олексійович Яровий («Шпігель», Хмельницький), Олександр Григорович Яворський («Південна брама», Хмельницький), Сергій Якович Трончук (кафе «Хуторок», Козятин), Петро Остапович Марковський («Люди Fusion Place»), Валерій Романович Редько («Старий замок»), Євген Артемович Завгороднюк («Canape»), Дмитро Сильвестрович Гринь («American Bar & Grill»), Василь Ілліч Крикун («Гості»), Тарас Петрович Теличко («Слов’янський двір»), Віктор Євгенович Палевський («Гетьман»).
Євгенійович - Євген
Миколайович - Микола
Іванович - Іван
Олексійович – Олексій
Григорович – Григорій
Якович – Яків
Остапович – Остап
Романович – Роман
Артемович – Артем
Сильвестрович – Сильвестр
Ілліч – Ілля
Петрович – Петро
Євгенович - Євген
Викладач: На попередніх уроках ми повторювали відміни іменників. Подумайте і дайте відповідь як відмінюються чоловічі та жіночі імена по батькові?
(Чоловічі імена по батькові відмінюються як іменники ІІ відміни, що належать до мішаної групи Миколи Григоровича, Ігорем Леонідовичем.
Жіночі імена по батькові відмінюються як іменники першої відміни, що належить до твердої групи: Галиною Луківною, Світлану Михайлівну.)
6. Дослідження – моделювання(біля дошки)
а) Провідміняти чоловічі та жіночі імена по батькові, позначити закінчення (колективно)
Н. Іван Васильович Н. Тетяна Сергіївна
Р. Івана Васильовича Р. Тетяни Сергіївни
Д. Івану Васильовичу Д. Тетяні Сергіївні
З. Івана Васильовича З. Тетяну Сергіївну
О. Іваном Васильовичем О. Тетяною Сергіївною
М. у Івана Васильовича М. у Тетяни Сергіївни
б) Скласти речення, щоб чоловічі і жіночі імена по батькові стояли в родовому і орудному відмінках.
Учні слухали розповідь Івана Васильовича (Р.в.) з великою цікавістю.
Наша група дуже любить ходити у походи з Тетяною Сергіївною (О.в.).
ІV. Робота над закріпленням знань, умінь і навичок учнів
Викладач: Ми діти своїх батьків. Кожен із нас несе у собі відгомін роду. У деяких родинах імена передаються із покоління в покоління. Вони є символом та оберегом роду.
Записати у вигляді генеалогічного дерева імена та імена по батькові членів свого роду. (Презентація за бажанням, 2 учні)
Викладач: У навчальному закладі ви проводите більшу частину свого часу, тож пригадаємо імена та по батькові наших викладачів, майстрів виробничого навчання, але все це відбудеться у формі гри.
Вправа422, ст..167
І.Варіант. Виправити помилки, допущені в реченнях на екрані.
1. Найвидатнішим українцем усіх часів вважається Тарас Григорійович (Григорович) Шевченко.
2. Руслані Степанівній (Степанівні) Лижичко вдалося вибороти перше місце на міжнародному пісенному конкурсі «Євробачення».
3. До Києва завітала Софія Михайловна (Михайлівна) Ротару.
4. Сьогодні Василю Саничу (Олександровичу) виповнилося п’ятдесят років.
5. Директор коледжу Любов Миколівна (Миколаївна привітала студентів з початком навчального року.
Готуємося до ЗНО
Тестування
► Виконайте тестові завдання.
1. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Анатоліївна;
Б Євгенівна;
В Спиридонівна;
Г Аркадієвна;
Д Григорівна.
2. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Олексіївна, Лукович;
Б Віталіївна, Павлович;
В Львівна, Григорович;
Г Адамівна, Аркадійович;
Д Хомівна, Андрієвич.
3. Правильно утворене ім′я по батькові від усіх імен, окрім:
А Романівна, Лукич;
Б Савівна, В’ячеславович;
В Олексіївна, Олегович;
Г Іллінічна, Тарасович;
Д Василівна, Свиридович.
4. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Юр’ївна, Остапович;
Б Валеріївна, Савович;
В Миколівна, Назарович;
Г Ярославівна, Кузьмич;
Д Іванівна, Антонович.
5. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Федорівна, Зиновійович;
Б Дмитрівна, Григорійович;
В Ільківна, Валер’янович;
Г Миколаївна, Богданович;
Д Геннадїївна, Семенович.
6. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Аркадієвна, Аркадійович;
Б Володимирівна, Володимирович;
В Захарівна, Захарович;
Г Олексіївна, Олексійович;
Д Матвіївна, Матвійович.
7. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Григорійович, Петрович;
Б Назарівна, Кузьмівна;
В Миколайович, Петрівна;
Г Андрійович, Савівна;
Д Павлівна, Степанович.
8. Правильно утворене ім′я по батькові від усіх імен, окрім:
А Юрій - Юріївна;
Б Лука - Луківна;
В Хома - Хомівна;
Г Олексій - Олексівна;
Д Микола - Миколайович.
9. Правильно утворене ім′я по батькові від усіх імен, окрім:
А Анатолій – Анатолійович;
Б Олекса –Олексович;
В Валерій –Валерйович;
Г Анатоль – Анатольович.
Д Вельмишановний добродію Андріє!
10. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Іллівна, Дмитрівна;
Б Хомівна, Петровна;
В Яківна, Григорівна;
Г Євгеніївна, Юліанівна;
Д Євгенівна, Луківна.
VІ. Підсумок уроку
Метод «Доповнення» (Доповніть відповіді)
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання
1. Скласти розповідь на тему «Ця людина є для мене прикладом», використовуючи прізвища, імена та імена по батькові, які мають відношення до вашої професії