Урок читання у 2 класі
Тема. Знай, люби і бережи рідну природу!
Матеріал до уроку: українські народні співаночки «Ой весна, весна...», «Вийди, вийди, сонечко», вірші Г. Бойка, І. Січовика, С. Жупанина, лічилки В. Гринько,
А. Камінчука, Д. Чередниченка, закличка і мирилка А. Качана, Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба».
Мета: поглиблювати знання дітей про весняні явища у природі, їхні особливості;
розширювати уявлення про весняні звичаї українського народу;
розвивати уяву, мислення, пам'ять, увагу, вміння помічати красу довкілля;
виховувати інтерес та повагу до українського фольклору.
Тип уроку: урок серед природи.
Зміст уроку:
I. Розвиток навичок читання.
1.Гра «Пильне око». Школярі читають слова із карток-блискавок: красна, весна, принесла, житечко, пшениця, пашниця, літечко, квіточки, діточки, зіллячко, подвір'ячко, полечко.
2.Відгадування загадки.
Тільки сонечко пригріло,
Вже розтанув білий килим.
Клен радіє: певно, зна
В гості йде до нас ... (весна).
II. Вивчення нового матеріалу.
Українські народні співаночки «Ой весна, весна...», «Вийди,
вийди, сонечко».
1.Бесіда за ілюстрацією підручника.
-Кого ви бачите на малюнку? (Дівчаток.)
-Що вони роблять? (Танцюють.)
- Як ви гадаєте, що це за танець? («Подоляночка».)
-У що одягнені дівчатка? (В українські національні костюми.)
2.Розповідь вчителя.
Веснянка — це народна обрядова пісня з іграми і танцями, у якій оспівується пробудження природи, надії на врожай. Виконується вона тільки навесні.
-Чи «водили» ви хороводи з веснянками?
-Які?
З. Гра «Весна... Весна...».
Заздалегідь підготовлені дівчатка виходять, стають у коло й співають. Одна дівчинка виконує роль весни.
Дівчатка:
Вийди, вийди, Іванку,
Заспівай нам веснянку!
Зимували, не співали —
Весну дожидали.
Весно, весно, наша весно,
Що ж ти нам принесла?
Дівчинка-весна:
Всім хлоп'ятам по гудочку,
А дівчатам по віночку.
На дерева—цвіту,
А на поле — жита.
На травичку—росу,
На дівчаток — красу,
А на хлопчиків — сили,
Щоб росли і міцніли.
Вчитель: Спасибі тобі, весно, що завітала до нас. Жодна із пір року не оспівана так весело і ніжно, як весна. Весна — це сонце і тепло. Весна — це радість усьому живому, що прокинулося від зимового сну. Весна — це зелен-цвіт і пахощі квітів, весна — це надія. З давніх-давен за народним звичаєм до зу стрічі весни готувалися і дорослі, і дітвора. Виходили на пагорби за село і виводили веснянки. Сьогодні ми також зустріли красуню-весну.
4.Напівголосне читання учнями веснянок.
5.Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання. Спостереження за мовою співаночок.
-Про що запитують діти весну?
-Що вона їм відповіла?
-Розгляньте малюнки у підручнику (с. 128 -129).
-Прочитайте рядки, які до них стосуються.
-Що в дівчаток у руках, на головах?
- Чи вмієте ви плести віночки?
- До чого тягнуть руки хлопчики?
- Про що вони просять сонечко?
- Якого птаха ви бачите на малюнку?
- Звідки і куди він летить?
- Прочитайте, які рими є у співаночках.
- Для чого потрібне сонечко людям, тваринам, рослинам?
- Поясніть, як ви розумієте такі вислови: «весна днем красна», «усяка па-шниця», «щоб квітчались діточки», «бабине зіллячко».
6.Виразне читання співаночок.
Під керівництвом учителя учні вчаться виразно читати співаночки, ви-значають логічні наголоси, паузи, темп і тон читання.
7. Виконання вивчених співаночок в хороводі.
III. Виконання завдань у «Читайлику».
Г. Бойко «Тими самими словами різні кажемо слова ми», І. Січовик «Сонце», С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...».
1.Читання віршів Г. Бойка та І. Січовика.
-Чим любить займатися Ігор?
-Як він це робить?
-Про що запитав у сестри брат?
-Як його звати?
2.Напівголосне читання віршів учнями. Спостереження за мовою віршів.
-Чим цікаві ці вірші?
- Які близькі за значенням слова можете дібрати до слів охочий (ласий), жвавий (рухливий, моторний, меткий, спритний), залюбки (охоче, радо)!
3.Робота над віршем С. Жупанина «Грайте, грайте голосніше...».
-Відгадайте загадку.
Хто з нею добре знається,
До того озивається,
А хто не в лад її бере,
Аж по душі вона дере. (Скрипка)
4. Напівголосне читання вірша. Відтворення змісту прочитаного.
-До чого звертається хлопчик?
- Де чути музику?
-Як називається танець?(«Коломийка».)
-Хто з вас танцював цей танець?
-Який він за характером, темпом?
-З яким настроєм ви читатимете вірш?
-Які рядки потрібно читати із спонукальною інтонацією?
-Спробуйте проспівати вірш як пісеньку.
5. Виконання коломийки дітьми.
ІV.Робота над творами В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередниченко «Лічилки», А. Качан «Закличка», «Мирилка».
1.Бесіда.
-Коли ви у житті використовували лічилки, заклички, мирилки? Розка-жіть про це.
- Як ви гадаєте, що лежить в основі багатьох лічилок? (Прихована
лічба.)
-Кого вибирають лічилкою? (Ведучого у грі.)
-Які мирилки ви знаєте?
(Мир миром,
пироги з сиром,
вареники в маслі,
ми дружечки красні,
поцілуймося.)
2.Напівголосне читання учнями лічилок, заклички, мирилки.
Відтворення змісту прочитаного.
-Звідки летіла лелека?
- На що вона сіла?
-Що почала робити?
-Чи вдалося лелеці полічити всі зірки?
-Прочитайте, як про це сказано у лічилці.
-До кого звертаються діти у закличці?
-Де живе равлик?
- Що йому пропонують діти?
3. Заучування лічилок, заклички, мирилки.
Учитель звертає увагу учнів на виразність, чіткість, паузи при перелічуванні.
4. Рухливі ігри з використанням вивчених лічилок.
V. Робота над віршем Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба».
1 .Складання опису дуба під час спостереження за ним на природі.
2.Відгадування загадки.
Мене просять і чекають,
А прийду — усі зразу втікають. (Дощ)
3.Читання вірша вчителем.
-Чи траплялися з вами такі події, як у вірші? Розкажіть про це.
4.Читання вірша дітьми.
-Який вірш за характером? (Жартівливий. )
-Визначте темп і тон читання.
5.Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.
-Що робили діти?
-У які ігри вони гралися?
-Куди заховався дощ?
- Чия була черга втікати?
- Куди діти заховалися?
-Що зробив дощ?
-Чому вірш має такий заголовок?
-Які інші заголовки можна дібрати до нього?
-Які заклички про дощ ви знаєте? Заспівайте.
Іди, іди, дощику,
Зварим тобі борщику.
Тобі — каша, мені — борщ,
Хай іде сильніший дощ.
VІ. Підсумок уроку.
- З якими творами усної народної творчості ми сьогодні з вами познайомилися?
- Де їх треба виконівати?