Урок у 2 класі "Знай, люби і бережи рідну природу!"

Про матеріал
Урок серед природи з літературного читання на основі літературного матеріалу на природничу тематику.
Перегляд файлу

Урок читання у 2 класі

Тема. Знай, люби і бережи рідну природу!

Матеріал до уроку: українські народні співаночки «Ой весна, весна...», «Вийди, вийди, сонечко», вірші Г. Бойка, І. Січовика, С. Жупанина, лічилки  В. Гринько, 

А. Камінчука, Д. Чередниченка, закличка і мирилка  А. Качана, Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба».

Мета: поглиблювати знання дітей про весняні явища у природі, їхні особливості;

розширювати уявлення про весняні звичаї українського народу;

розвивати уяву, мислення, пам'ять, увагу, вміння помічати красу довкілля;

виховувати інтерес та повагу до українського фольклору.

Тип уроку: урок серед природи.

                                      Зміст уроку:

I. Розвиток навичок читання.

1.Гра «Пильне око». Школярі читають слова із карток-блискавок: красна, весна, принесла, житечко, пшениця, пашниця, літечко, квіточки, діточки, зіллячко, подвір'ячко, полечко.

2.Відгадування загадки.

Тільки сонечко пригріло,

Вже розтанув білий килим.

 Клен радіє: певно, зна

В гості йде до нас ... (весна).

II. Вивчення нового матеріалу.

Українські народні співаночки «Ой весна, весна...», «Вийди,

вийди, сонечко».

1.Бесіда за ілюстрацією підручника.

-Кого ви бачите на малюнку? (Дівчаток.)

-Що вони роблять? (Танцюють.)

- Як ви гадаєте, що це за танець? («Подоляночка».)

-У що одягнені дівчатка? (В українські національні костюми.)

2.Розповідь вчителя.

Веснянка — це народна обрядова пісня з іграми і танцями, у якій оспівується пробудження природи, надії на врожай. Виконується вона тільки навесні.

-Чи «водили» ви хороводи з веснянками?

-Які?

З. Гра «Весна... Весна...».

Заздалегідь підготовлені дівчатка виходять, стають у коло й співають. Одна дівчинка виконує роль весни.

Дівчатка:

 Вийди, вийди, Іванку,

Заспівай нам веснянку!

Зимували, не співали —

Весну дожидали.

Весно, весно, наша весно,

Що ж ти нам принесла?

Дівчинка-весна:

 Всім хлоп'ятам по гудочку,

А дівчатам по віночку.

На дерева—цвіту,

А на поле — жита.

На травичку—росу,

На дівчаток — красу,

А на хлопчиків — сили,

Щоб росли і міцніли.

Вчитель: Спасибі тобі, весно, що завітала до нас. Жодна із пір року не оспівана так весело і ніжно, як весна. Весна — це сонце і тепло. Весна — це радість усьому живому, що прокинулося від зимового сну. Весна — це зелен-цвіт і пахощі квітів, весна — це надія. З давніх-давен за народним звичаєм до зу стрічі весни готувалися і дорослі, і дітвора. Виходили на пагорби за село і виводили веснянки. Сьогодні ми також зустріли красуню-весну.

4.Напівголосне читання учнями веснянок.

5.Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання. Спостереження за мовою співаночок.

-Про що запитують діти весну?

-Що вона їм відповіла?

-Розгляньте малюнки у підручнику (с. 128 -129).

-Прочитайте рядки, які до них стосуються.

-Що в дівчаток у руках, на головах?

- Чи вмієте ви плести віночки?

- До чого тягнуть руки хлопчики?

- Про що вони просять сонечко?

- Якого птаха ви бачите на малюнку?

-  Звідки і куди він летить?

- Прочитайте, які рими є у співаночках.

- Для чого потрібне сонечко людям, тваринам, рослинам?

- Поясніть, як ви розумієте такі вислови: «весна днем красна», «усяка па-шниця», «щоб квітчались діточки», «бабине зіллячко».

6.Виразне читання співаночок.

Під керівництвом учителя учні вчаться виразно читати співаночки, ви-значають логічні наголоси, паузи, темп і тон читання.

7. Виконання вивчених співаночок в хороводі.

III. Виконання завдань у «Читайлику».

Г. Бойко «Тими самими словами різні кажемо слова ми», І. Січовик «Сонце», С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...».

1.Читання віршів Г. Бойка та І. Січовика.

-Чим любить займатися Ігор?

-Як він це робить?

-Про що запитав у сестри брат?

-Як його звати?

2.Напівголосне читання віршів учнями. Спостереження за мовою віршів.

-Чим цікаві ці вірші?

        - Які близькі за значенням слова можете дібрати до слів охочий (ласий), жвавий (рухливий, моторний, меткий, спритний), залюбки (охоче, радо)!

 3.Робота над віршем С. Жупанина  «Грайте, грайте голосніше...».

-Відгадайте загадку.

Хто з нею добре знається,

До того озивається,

А хто не в лад її бере,

Аж по душі вона дере. (Скрипка)

4. Напівголосне читання вірша. Відтворення змісту прочитаного.

-До чого звертається хлопчик?

- Де чути музику?

-Як називається танець?(«Коломийка».)

-Хто з вас танцював цей танець?

-Який він за характером, темпом?

-З яким настроєм ви читатимете вірш?

-Які рядки потрібно читати із спонукальною інтонацією?

-Спробуйте проспівати вірш як пісеньку.

5. Виконання коломийки дітьми.

ІV.Робота над творами В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередниченко «Лічилки», А. Качан «Закличка», «Мирилка».

1.Бесіда.

-Коли ви у житті використовували лічилки, заклички, мирилки? Розка-жіть про це.

- Як ви гадаєте, що лежить в основі багатьох лічилок? (Прихована

лічба.)

-Кого вибирають лічилкою? (Ведучого у грі.)

 -Які мирилки ви знаєте?

 (Мир миром,

пироги з сиром,

 вареники в маслі,

ми дружечки красні,

 поцілуймося.)

 2.Напівголосне читання учнями лічилок, заклички, мирилки.

Відтворення змісту прочитаного.

-Звідки летіла лелека?

- На що вона сіла?

           -Що почала робити?

-Чи вдалося лелеці полічити всі зірки?

 -Прочитайте, як про це сказано у лічилці.

 -До кого звертаються діти у закличці?

 -Де живе равлик?

- Що йому пропонують діти?

3. Заучування лічилок, заклички, мирилки.

Учитель звертає увагу учнів на виразність, чіткість, паузи при перелічуванні.

4. Рухливі ігри з використанням вивчених лічилок.

V. Робота над віршем Н. Мовчан-Карпусь «Біля дуба».

1 .Складання опису дуба під час спостереження за ним на природі.

2.Відгадування загадки.

Мене просять і чекають,

А прийду — усі зразу втікають. (Дощ)

3.Читання вірша вчителем.

-Чи траплялися з вами такі події, як у вірші? Розкажіть про це.

4.Читання вірша дітьми.

-Який вірш за характером? (Жартівливий. )

-Визначте темп і тон читання.

 5.Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.

-Що робили діти?

-У які ігри вони гралися?

-Куди заховався дощ?

- Чия була черга втікати?

- Куди діти заховалися?

-Що зробив дощ?

-Чому вірш має такий заголовок?

-Які інші заголовки можна дібрати до нього?

-Які заклички про дощ ви знаєте? Заспівайте.

Іди, іди, дощику,

Зварим тобі борщику.

Тобі — каша, мені — борщ,

 Хай іде сильніший дощ.

 VІ. Підсумок уроку.

- З якими творами усної народної творчості ми  сьогодні з вами познайомилися?

- Де їх треба виконівати?

 

 

docx
Додав(-ла)
Серго Світлана
Додано
2 січня
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку