Урок "Зірка Мензатюк . Пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». Фантастичне та реальне у творі."

Про матеріал
Даний конспект уроку з української літератури на тему "Зірка Мензатюк . Пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». Фантастичне та реальне у творі" проводиться у п'ятому класі, що навчається за НПП "Інтелект України".
Перегляд файлу

Тема. Зірка Мензатюк . Пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». Фантастичне та реальне у творі.

Мета: формувати ключові компетентності : вільне володіння та спілкування державною мовою; навчання протягом життя; громадянську та соціально – культурну.

Предметні: систематизація знань навчального матеріалу, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури, читацьку активність.

Інформаційні: навички роботи з книгою, навички і вміння аналітичного характеру;

Загальнокультурні: формування естетичного смаку, виховання почуття любові до книг, рідного слова, культури українців .

Тип уроку: (нестандартний) поліфунціональний урок.

Обладнання: портрет Зірки Мензатюк, карта «Історико – географічні землі України», ментальна карта «Таємниця козацької шаблі».

Фантастика дає можливість створювати модель завтрашнього дня

Герберт Вернер Франке, письменник -фантаст

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.Привітання .

 

2.Емоційне налаштування.

 

II.Мотиваційно-орієнтаційний етап  .

1.Розгорніть зошити на с. 26 урок 4. Прочитайте тему уроку та підкресліть ключові слова( учитель підкреслює їх у темі уроку , що написана на дошці ).

2.Робота з епіграфом уроку.(Прочитайте  епіграф .Як ви його розумієте?).

III.Етап цілепокладання.

- Як ви думаєте ,які завдання ми поставимо перед собою ,дивлячись на тему уроку ?(на дошці учитель прикріплює ключові дієслова в ході відповідей учнів )

-Повторюємо вивчене на попередніх уроках .

-Знайомимося з біографією Зірки Мензатюк .

-Дізнаємося  нові літературні терміни .

-Відкримаємо історію створення повісті.

-Читаємо  «Таємницю козацької шаблі».

IV.Етап цілереалізації.

1.Виконуючи перше завдання нашого уроку, розглянемо вправу  Я ЦЕ ЗНАЮ .

Яке слово є зайвим у кожному рядку? Думку обґрунтуйте.

 Хто є автором твору  «Пектораль» зі збірки «Київські казки»?

Отже , можемо перейти до наступного завдання та  продовжити  знайомство з життєвим та творчим шляхом Зірки Мензатюк.

2.У вправі « Ерудит» ви , слухаючи   диктора ,запамятаєте в якому регіоні України народилася письменниця .

Після прослуховування учні відповідають ,що авторка народилася на Буковині.

-  Розгорнули зошити на с. 47(карта) та обвели кордони Буковини. ( Один учень  обводить кордони Буковини на карті  « Історико-географічні землі України» біля дошки).

- Тепер ми можемо записати  відомості, яких не вистачає в анкеті письменниці на

с. 28.Учні заповнюють у зошитах, а також на плакаті, що розміщений на дошці.

3.За жанром твір «Таємниця козацької шаблі»- це пригодницька повість. І сьогодні на уроці дізнаємося нове про пригодницькі твори , виконуючи завдання №5 на с. 29.

 Цю інформацію учні читають вголос, підкреслюючи ключові слова та сполучення слів .

  • Який заголовок можна дібрати до тексту ?
  • Які ключові слова та сполучення слів ви підкреслили ?
  • Які назви відомих пригодницьких творів зустріли у тексті ?
  • Підніміть руку ті , в кого були в житті пригоди ,які можна назвати пригодницькими ?

4. Які два  світи поєднала  авторка  у творі? Про  фантастичне в художньому  творі  дізнаємося, виконавши  вправу «Читання тексту рядками».(Закриваємо аркушем усі рядки, крім першого, прочитуємо один рядок тексту на кожний удар метронома , дивлячись на лінію . Закінчивши читання,  розказати , які ключові слова тексту і про що в ньому йдеться).

!! Вправа на покращення зору ( потерти долоні ,закрити ними очі).

5. Наступна вправа «Запамятовую ефективно» знайомить нас  із поняттям  «детектив».(Закриваємо аркушем усі рядки, крім першого . На рахунок «один» «сфотографуй» рядок ; на рахунок «два» пошепки перекажи собі «сфотографоване» і так кожне наступне речення із трьох.Потім повторюємо все правило.)

 !!Ми довго напружували зір і тому потрібно виконати  фізкультхвилинку для очей . Увага на екран!

6.Тепер можемо перейти до виконання наступного завдання та дослідити  історію створення повісті . А  допоможе нам у цьому  вправа «Я- дослідник» на с.29. Уважно читаючи текст мовчки, міркуємо, що надихнуло авторку . Дайте відповідь, продовживши речення ,що розміщені на екрані . (1. На створення пригодницької повісті  «Таємниця козацької шаблі» мене надихнула…2.Особливе враження на мене справила…)

!!Ми довго і плідно працювали , а зараз розімнемося та проведемо фізкультхвилинку «Лише у нас на Україні».( 2 учениці перед дошкою показують вправи під музику).

7. Перед тим як перейти до роботи над твором Зірки Мензатюк « Таємниця козацької шаблі» виконаємо вправу «Я –допитливий».(Учні переглядають відеоколаж , запам’ятовують значення слів та відтворють словничок у зошиті , за потреби скориставшись довідкою . Перевіряємо як запам’ятали (один з учнів виходить із зазначеним словом , а інший - із його поясненням, утворюючи логічну пару).

8. І ми готові перейти до останнього завдання уроку та почати знайомство із твором . Уважно слухаючи аудіозапис першого розділу повісті, слідкуємо за диктором  , розгорнувши с.14  хрестоматії .Під час читання запамятайте імя незвичайного героя .

- То яким було імя незвичайного героя ?  Підкресліть його в тексті .

- Чому , на вашу думку,письменниця приділила багато уваги цьому персонажу ?

- Зачитайте та підкресліть у  тексті  портретні та поведінкові деталі незвичайного героя .

Поміркуйте, чи мають характер предмети, що нас оточують.

 V. Емоційно - рефлексійний етап.

- Молодці! Гарно працювали і настав час, підсумовуючи, відповісти на кілька нескладних запитань.

- За жанром твір Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»-це…

- Детектив –це…

- Я розумію, що фантастика допомагає…( як повязано із епіграфом)

- Чи сподобався вам урок ?

2.- Чи заінтригував вас початок твору ?

Виконуючи домашнє завдання, ви продовжите знайомство із наступними розділами твору та заповните табличку на с.32 завдання №2 , як виконували це неодноразово при вивченні твору Г.Малик «Пригоди Алі…». А вправу № 1 виконають ті, хто хоче отримати додаткові бали.

Запис домашнього завдання (Урок 4 . Вправа №2 с.32 – обов’язково ,№1-за бажанням).

 

До побачення. Дякую за урок.

Лунає продовження пісні «Лише у нас на Україні».

 

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
1691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку