Тема. Зірка Мензатюк . Пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». Фантастичне та реальне у творі.
Мета: формувати ключові компетентності : вільне володіння та спілкування державною мовою; навчання протягом життя; громадянську та соціально – культурну.
Предметні: систематизація знань навчального матеріалу, який стосувався знань про життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури, читацьку активність.
Інформаційні: навички роботи з книгою, навички і вміння аналітичного характеру;
Загальнокультурні: формування естетичного смаку, виховання почуття любові до книг, рідного слова, культури українців .
Тип уроку: (нестандартний) поліфунціональний урок.
Обладнання: портрет Зірки Мензатюк, карта «Історико – географічні землі України», ментальна карта «Таємниця козацької шаблі».
Фантастика дає можливість створювати модель завтрашнього дня
Герберт Вернер Франке, письменник -фантаст
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання .
2.Емоційне налаштування.
II.Мотиваційно-орієнтаційний етап .
1.Розгорніть зошити на с. 26 урок 4. Прочитайте тему уроку та підкресліть ключові слова( учитель підкреслює їх у темі уроку , що написана на дошці ).
2.Робота з епіграфом уроку.(Прочитайте епіграф .Як ви його розумієте?).
III.Етап цілепокладання.
- Як ви думаєте ,які завдання ми поставимо перед собою ,дивлячись на тему уроку ?(на дошці учитель прикріплює ключові дієслова в ході відповідей учнів )
-Повторюємо вивчене на попередніх уроках .
-Знайомимося з біографією Зірки Мензатюк .
-Дізнаємося нові літературні терміни .
-Відкримаємо історію створення повісті.
-Читаємо «Таємницю козацької шаблі».
IV.Етап цілереалізації.
1.Виконуючи перше завдання нашого уроку, розглянемо вправу Я ЦЕ ЗНАЮ .
Яке слово є зайвим у кожному рядку? Думку обґрунтуйте.
Хто є автором твору «Пектораль» зі збірки «Київські казки»?
Отже , можемо перейти до наступного завдання та продовжити знайомство з життєвим та творчим шляхом Зірки Мензатюк.
2.У вправі « Ерудит» ви , слухаючи диктора ,запам’ятаєте в якому регіоні України народилася письменниця .
Після прослуховування учні відповідають ,що авторка народилася на Буковині.
- Розгорнули зошити на с. 47(карта) та обвели кордони Буковини. ( Один учень обводить кордони Буковини на карті « Історико-географічні землі України» біля дошки).
- Тепер ми можемо записати відомості, яких не вистачає в анкеті письменниці на
с. 28.Учні заповнюють у зошитах, а також на плакаті, що розміщений на дошці.
3.За жанром твір «Таємниця козацької шаблі»- це пригодницька повість. І сьогодні на уроці дізнаємося нове про пригодницькі твори , виконуючи завдання №5 на с. 29.
Цю інформацію учні читають вголос, підкреслюючи ключові слова та сполучення слів .
4. Які два світи поєднала авторка у творі? Про фантастичне в художньому творі дізнаємося, виконавши вправу «Читання тексту рядками».(Закриваємо аркушем усі рядки, крім першого, прочитуємо один рядок тексту на кожний удар метронома , дивлячись на лінію . Закінчивши читання, розказати , які ключові слова тексту і про що в ньому йдеться).
!! Вправа на покращення зору ( потерти долоні ,закрити ними очі).
5. Наступна вправа «Запам’ятовую ефективно» знайомить нас із поняттям «детектив».(Закриваємо аркушем усі рядки, крім першого . На рахунок «один» «сфотографуй» рядок ; на рахунок «два» пошепки перекажи собі «сфотографоване» і так кожне наступне речення із трьох.Потім повторюємо все правило.)
!!Ми довго напружували зір і тому потрібно виконати фізкультхвилинку для очей . Увага на екран!
6.Тепер можемо перейти до виконання наступного завдання та дослідити історію створення повісті . А допоможе нам у цьому вправа «Я- дослідник» на с.29. Уважно читаючи текст мовчки, міркуємо, що надихнуло авторку . Дайте відповідь, продовживши речення ,що розміщені на екрані . (1. На створення пригодницької повісті «Таємниця козацької шаблі» мене надихнула…2.Особливе враження на мене справила…)
!!Ми довго і плідно працювали , а зараз розімнемося та проведемо фізкультхвилинку «Лише у нас на Україні».( 2 учениці перед дошкою показують вправи під музику).
7. Перед тим як перейти до роботи над твором Зірки Мензатюк « Таємниця козацької шаблі» виконаємо вправу «Я –допитливий».(Учні переглядають відеоколаж , запам’ятовують значення слів та відтворють словничок у зошиті , за потреби скориставшись довідкою . Перевіряємо як запам’ятали (один з учнів виходить із зазначеним словом , а інший - із його поясненням, утворюючи логічну пару).
8. І ми готові перейти до останнього завдання уроку та почати знайомство із твором . Уважно слухаючи аудіозапис першого розділу повісті, слідкуємо за диктором , розгорнувши с.14 хрестоматії .Під час читання запам’ятайте ім’я незвичайного героя .
- То яким було ім’я незвичайного героя ? Підкресліть його в тексті .
- Чому , на вашу думку,письменниця приділила багато уваги цьому персонажу ?
- Зачитайте та підкресліть у тексті портретні та поведінкові деталі незвичайного героя .
Поміркуйте, чи мають характер предмети, що нас оточують.
V. Емоційно - рефлексійний етап.
- Молодці! Гарно працювали і настав час, підсумовуючи, відповісти на кілька нескладних запитань.
- За жанром твір Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»-це…
- Детектив –це…
- Я розумію, що фантастика допомагає…( як пов’язано із епіграфом)
- Чи сподобався вам урок ?
2.- Чи заінтригував вас початок твору ?
Виконуючи домашнє завдання, ви продовжите знайомство із наступними розділами твору та заповните табличку на с.32 завдання №2 , як виконували це неодноразово при вивченні твору Г.Малик «Пригоди Алі…». А вправу № 1 виконають ті, хто хоче отримати додаткові бали.
Запис домашнього завдання (Урок 4 . Вправа №2 с.32 – обов’язково ,№1-за бажанням).
До побачення. Дякую за урок.
Лунає продовження пісні «Лише у нас на Україні».