10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок у 6 класі "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

Оголошення теми та мети уроку

  • - Телекомпанія Веикомихайлівка -TV тастудія «School- online» представляють пізнавально – розважальний проект « Незвіданий світ Іменника»! ( СЛАЙД 2 )
  • -Це перший урок з циклу уроків про іменник. Ми з вами згадаємо граматичні категорії цієї частини мови, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. І якщо ми все гарно засвоїмо, то на наступних уроках будемо тільки доповнювати та конкретизувати вивчене.
Перегляд файлу

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати  вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;

            розвивати творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях; 

            виховувати любов до своєї держави, до української мови

Тип уроку: урок засвоєння нових знань; урок-телестудія

Перебіг року

І. Організаційний момент

- Доброго дня, дорогі діти. Сьогодні я буд вашою вчителькою. Звати мене Анастасія Дмитрівна. А з вами ми познайомимося  під час роботи. Я сподіваюся, ви будете мені допомагати?

Ось сигнал звінок нам дав,

працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

Урок скоріше починаймо!

Посміхніться один одному, посміхніться мені. І нехай наш урок пробіжить так же легко, як посмішка пробігла на ваших чарівних личках!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Скажіть, будь ласка, ви любите дивитися телевізор? Останнім часом екрани нашого телевізора заполонили різного роду телепроекти та реаліті-шоу.  А ви б хотіли стати учасником такого проекту та побачити себе на екранах?

Я пропоную вам сьогодні в уяві полинути до віртуальної студії. Для цього нам потрібно сказати такі слова: « Нове ми хочемо дізнатись, до студії мерщій дістатись!»  ( СЛАЙД 1 )

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

  •  Телекомпанія Веикомихайлівка  -  TV та  студія «School- online» представляють пізнавально – розважальний проект « Незвіданий світ Іменника»! ( СЛАЙД 2 )
  • Це перший урок з циклу уроків про іменник. Ми з вами згадаємо граматичні категорії цієї частини мови, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. І якщо ми все гарно засвоїмо, то на наступних уроках будемо тільки доповнювати та конкретизувати вивчене.

Отже,  сьогодні ви побачите:

  1. «Факти» з Іменником ( або 1000 і 1 факт про іменник)
  2. Служба розшуку ( або відчуй себе Шерлоком Холмсом)
  3. У світі природи ( або без верби і калини нема України)
  4. Світ навиворіт ( або люби і знай свій рідний край)
  5. Майстер - шеф ( або смакуй українське)
  6. Файна Юкрайна
  7. Актуальне інтерв’ю
  8. Лото – Забава ( або виграє той, хто грає – пізнає той, хто вчить)
  • Розгорніть ваші зошити та запишіть сьогоднішнє число та тему уроку

IV. Опрацювання  теоретичного матеріалу

  • І розпочинає  роботу студії  програма « Факти з Іменником»
  • Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.

 

  • Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше. ( Тому вивчаймо іменники, бо вони у всьому, що нас оточує)

 

 

  • Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди : чоловічий,жіночий,та речовий. Пізніше Арістотель запропонувати замінити останній термін – „середній рід”.

 

  • Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає,що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив,що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

 

  • Скажіть, а для чого нам потрібно знати, як правильно утворити ту чи іншу форму слова? ( Наше мовлення показує нашу освіченість)

2.  А з нами на зв’язку  « Служба розшуку»

 Зараз на екрані з’являться загадки.  Ваша задача – знайти правильну відповідь на них.

У кожного з нас є країна

Красива, невпинна, чарівна.

Рідніше в ній сонце нам світить,

А ще усміхаються квіти.

Її берегти ми повинні

Найкращу у цілому світі,

Адже ми усі її діти.

 

Символ є у нашій долі —

То ж бо кольорів краса —

Ясно-жовтий — колос в полі,

Голубий — то небеса.

 

Голосних акордів звуки

І любов наша хай линуть,

Ми прославимо в нім навіки

Нашу славну Україну.

 

  • Скажіть, які запитання можна поставити до слів, які ви щойно називали?   ( хто? Що?)

Ось і перша ознака іменника – називає речі і відповідає на запитання   хто? Що?

3.  – А нас чекає наступна передача - « У світі природи»

Прочитайте спроектований на екран текст. Назвіть слова –іменники. Поставте до них питання.

Бувало, сядемо до столу, нал..є нам мати молока. І раптом падає додолу ч..рствий окраєць ж..тняка. Тоді нас мати й научила окра..ць хліба цілувать, як дар з..млі, як батька силу, той скарб священ..ий цінувать.  (Д. Луценко)

У залежності від того, на яке питання відповідає іменник виділяють назви істот і неістот. Ось і друга ознака іменника.

4. А нас чекає мандрівка  у передачі « Світ навиворіт»

ТУРАГЕНСТВО "ЯР-КАРПАТИ " -  ОРГАНІЗУЄ ДЛЯ ВАС ЦІКАВІ ПОДОРОЖІ ЗАХОДОМ УКРАЇНИ ТА ВІДПОЧИНОК У КАРПАТАХ

Ми даємо Вам унікальну можливість підкорити найвищі вершини Українських Карпат, побувати в найвіддаленіших куточках Прикарпаття, Закарпаття, дізнатись про традиції та культуру Гуцульщини, Покуття. Наші тури та екскурсії вирізняються охопленням багатьох напрямків: від екскурсійно-пізнавального до активного та екстремального. Ми робимо все, щоб мандрівки наших гостей були цікавими та комфортними.

 - Власні і загальні назви.

5.  Ми не зупиняємося  і чекаємо виходу в ефір наступної програми – «Майстер – шеф».

Я попрошу вийти по 1 представнику з кожного ряду. Ви відчуєте зараз нелегку долю суддів на цьому проекті.  Перед вами – тарілки з продуктами. Ви маєте пізнати за смаком страву та назвати її.

Хліб                               Капуста                                Сало

Вареник                         Ковбаса                               Насіння

Часник                           Морква                                Яблуко

Що об’єднує  ці страви  в своїй групі ( один рід) + сказати за 4 відміни.

 

А у нас рекламна пауза. Всі ви знаєте, що професія ведучого дуже нелегка. Він має чітко говорити, зрозуміло, виразно. Пропоную вам відчути себе ведучими.

У діброві - дуби,

Під дубами - гриби,

Трава - між грибами,

Хмарки - над дубами.

 

Шило шубку Шурі шило,

Шовком, шерстю, шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу.

 

Мишка раз прийшла до кішки,

Уклонилась кішці в ніжки,

Кішці – смішки,

Мишці – нітрішки

-  Молодці, гарні диктори з вас вийшли б! А на черзі наступна передача.

5.   Є у світі країна, з якою не зрівняється жодна у світі.   Є в неї гори високі, і моря глибокі, і чорноземи родючі. І проживають там красиві жінки й роботящі чоловіки. Це  все  є найбільшим скарбом країни,  назва якої Файна Юкрайна!

А Українські землі – найкращі у всьому світі.

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов'ї. (М. Бакая)

Випишіть іменники. Вкажіть чисто, відмінок. Випишіть 1 речення, визначте синтаксичну роль іменників. Що ми знаємо про числа? Скільки в українській мові відмінків?

V. Узагальнення та систематизація знань

«Актуальне інтерв’ю» .  Слово інтерв’ю пішло з англійської й означає „бесіда”. Прослухайте декілька запитань з теми „Іменник”.

        Яка частина мови називається іменником?

       На які запитання відповідають іменники?

Чи змінюється іменник за родами?

Скільки чисел у іменника?

Чим відрізняється власна назва від загальної?

Яка синтаксична роль іменника?

   VІ. Підбиття підсумків, оголошення оцінок.

  • Скажіть, що нового ви дізналися на уроці? Як ви вважаєте, чи знадобляться вам ці знання у житті?
  • Хто не купував жодного разу лотерейних білетів, у того є нагода отримати їх зараз. Але це – незвичайні білети. В них кожна цифра відповідає літері алфавіту. Розгадавши цю загадку ви дізнаєтесь, який головний приз нашого незвичайного уроку! «Лото – Забава»
  • Які ви молодці, дякую вам за роботу. А на останок скажіть, будь ласка, побажання один одному, мені, гостям, виражене іменником.  Я ось, бажаю вам добра.

VII. Пояснення домашнього завдання

  • Напишіть невеликий твір-мініатюру  на тему « Моя улюблена телепередача», використовуючи власні назви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Stankevych Natalia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Stankevych Natalia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
4527
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку