Оголошення теми та мети уроку
Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
розвивати творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях;
виховувати любов до своєї держави, до української мови
Тип уроку: урок засвоєння нових знань; урок-телестудія
Перебіг року
І. Організаційний момент
- Доброго дня, дорогі діти. Сьогодні я буд вашою вчителькою. Звати мене Анастасія Дмитрівна. А з вами ми познайомимося під час роботи. Я сподіваюся, ви будете мені допомагати?
Ось сигнал звінок нам дав,
працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
Урок скоріше починаймо!
Посміхніться один одному, посміхніться мені. І нехай наш урок пробіжить так же легко, як посмішка пробігла на ваших чарівних личках!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Я пропоную вам сьогодні в уяві полинути до віртуальної студії. Для цього нам потрібно сказати такі слова: « Нове ми хочемо дізнатись, до студії мерщій дістатись!» ( СЛАЙД 1 )
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Отже, сьогодні ви побачите:
IV. Опрацювання теоретичного матеріалу
2. А з нами на зв’язку « Служба розшуку»
Зараз на екрані з’являться загадки. Ваша задача – знайти правильну відповідь на них.
У кожного з нас є країна
Красива, невпинна, чарівна.
Рідніше в ній сонце нам світить,
А ще усміхаються квіти.
Її берегти ми повинні
Найкращу у цілому світі,
Адже ми усі її діти.
Символ є у нашій долі —
То ж бо кольорів краса —
Ясно-жовтий — колос в полі,
Голубий — то небеса.
Голосних акордів звуки
І любов наша хай линуть,
Ми прославимо в нім навіки
Нашу славну Україну.
Ось і перша ознака іменника – називає речі і відповідає на запитання хто? Що?
3. – А нас чекає наступна передача - « У світі природи»
Прочитайте спроектований на екран текст. Назвіть слова –іменники. Поставте до них питання.
Бувало, сядемо до столу, нал..є нам мати молока. І раптом падає додолу ч..рствий окраєць ж..тняка. Тоді нас мати й научила окра..ць хліба цілувать, як дар з..млі, як батька силу, той скарб священ..ий цінувать. (Д. Луценко)
У залежності від того, на яке питання відповідає іменник виділяють назви істот і неістот. Ось і друга ознака іменника.
4. А нас чекає мандрівка у передачі « Світ навиворіт»
ТУРАГЕНСТВО "ЯР-КАРПАТИ " - ОРГАНІЗУЄ ДЛЯ ВАС ЦІКАВІ ПОДОРОЖІ ЗАХОДОМ УКРАЇНИ ТА ВІДПОЧИНОК У КАРПАТАХ
Ми даємо Вам унікальну можливість підкорити найвищі вершини Українських Карпат, побувати в найвіддаленіших куточках Прикарпаття, Закарпаття, дізнатись про традиції та культуру Гуцульщини, Покуття. Наші тури та екскурсії вирізняються охопленням багатьох напрямків: від екскурсійно-пізнавального до активного та екстремального. Ми робимо все, щоб мандрівки наших гостей були цікавими та комфортними.
- Власні і загальні назви.
5. Ми не зупиняємося і чекаємо виходу в ефір наступної програми – «Майстер – шеф».
Я попрошу вийти по 1 представнику з кожного ряду. Ви відчуєте зараз нелегку долю суддів на цьому проекті. Перед вами – тарілки з продуктами. Ви маєте пізнати за смаком страву та назвати її.
Хліб Капуста Сало
Вареник Ковбаса Насіння
Часник Морква Яблуко
Що об’єднує ці страви в своїй групі ( один рід) + сказати за 4 відміни.
А у нас рекламна пауза. Всі ви знаєте, що професія ведучого дуже нелегка. Він має чітко говорити, зрозуміло, виразно. Пропоную вам відчути себе ведучими.
У діброві - дуби,
Під дубами - гриби,
Трава - між грибами,
Хмарки - над дубами.
Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю, шви обшило.
Вийшла шубка прехороша
Нашій Шурі на порошу.
Мишка раз прийшла до кішки,
Уклонилась кішці в ніжки,
Кішці – смішки,
Мишці – нітрішки
- Молодці, гарні диктори з вас вийшли б! А на черзі наступна передача.
5. Є у світі країна, з якою не зрівняється жодна у світі. Є в неї гори високі, і моря глибокі, і чорноземи родючі. І проживають там красиві жінки й роботящі чоловіки. Це все є найбільшим скарбом країни, назва якої Файна Юкрайна!
А Українські землі – найкращі у всьому світі.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов'ї. (М. Бакая)
Випишіть іменники. Вкажіть чисто, відмінок. Випишіть 1 речення, визначте синтаксичну роль іменників. Що ми знаємо про числа? Скільки в українській мові відмінків?
V. Узагальнення та систематизація знань
«Актуальне інтерв’ю» . Слово інтерв’ю пішло з англійської й означає „бесіда”. Прослухайте декілька запитань з теми „Іменник”.
Яка частина мови називається іменником?
На які запитання відповідають іменники?
Чи змінюється іменник за родами?
Скільки чисел у іменника?
Чим відрізняється власна назва від загальної?
Яка синтаксична роль іменника?
VІ. Підбиття підсумків, оголошення оцінок.
VII. Пояснення домашнього завдання