Мета: підбити підсумки контрольної роботи «Іменник як частина мови»;
проаналізувати допущені учнями типові помилки;
виробляти в учнів уміння аналізувати й виправляти власні помилки.
Аналіз контрольної роботи. Іменник як частина мови
Мета: підбити підсумки контрольної роботи «Іменник як частина мови»;
проаналізувати допущені учнями типові помилки;
виробляти в учнів уміння аналізувати й виправляти власні помилки.
Тип уроку: узагальнення вивченого матеріалу
Обладнання: підручник, тести, комп’тери, планшети
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. ЗАГАЛЬНА ОЦІНКА ВЧИТЕЛЕМ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ
III. ОГОЛОШЕННЯ ОЦІНОК
IV. КОЛЕКТИВНА РОБОТА УЧНІВ НАД ПОМИЛКАМИ
V. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА УЧНІВ НАД ПОМИЛКАМИ.
Тест- взаємоперевірка
(середній рівень)
1 варіант
1. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до І відміни:
а) матуся, матір, сестра, сусідка;
б) Галина, Марія, Либідь, Лідія;
в) душа, доня, дитя, дорога;
г) квітка, пташка, земля, пороша.
2. Позначте рядок, у якому подано всі іменники спільного роду:
а) білоручка, дармоїд, гуляка, нездара;
б) сірома, непосида, вереда, плакса;
в) староста, листоноша, нероба, неук;
г) базіка, маля, бідолаха, суддя.
3. Іменники середнього роду життя, обличчя, колосся належать до:
а) 1 відміни ; б) 2 відміни; в) 3 відміни; г) 4 відміни.
4. Позначте рядок, у якому іменник зоря не є членом речення:
а) Нічка розсипала зорі золотистії.
б) Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
в) Вечірня плакала зоря.
г) Сиплють ночі у тумани зорі сургучеві.
5. Позначте рядок, у якому всі іменники позначають абстрактні поняття:
а) правда, ранок, годинник, хвилина;
б) доброта, спів, здоров'я, метр;
в) кмітливість, жарт, книжка, сміх;
г) правило, Дніпро, сутінки, закон.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі орудного відмінка однини мають закінчення -ею (-єю):
а) доля, судьба, суддя, вежа;
б) душа, надія, оранжерея, пуща;
в) шабля, куля, перемога, ноша;
г) тополя, крапля, вода, хвиля.
7. Позначте рядок, у якому всі іменники-власні назви пишуться з великої літери і в лапках:
а) книгарня Сучасник, кінотеатр Глобус, місто Прага;
б) казка Котигорошко, ріка Дніпро, опера Лебедине озеро;
в) поема Євшан-зілля, конкурс імені Петра Яцика;
г) оповідання Олівець, пісня Два кольори, торт Київський.
8. Позначте рядок, усі іменники в якому не мають множини:
а) молоко, листя, Дніпро, молодь;
б) далеч, мідь, гай, Микола;
в) зелень, дівчина, Оксана, радість;
г) золото, декорація, Говерла, братерство.
9. Позначте речення з граматичною помилкою:
а) Сад пишається золотими осінніми шатами.
б) Опале листя розпросторює незрівнянний аромат осені.
в) До школи сестра пішла в новому пальто.
г) Хмари помалу наливаються сірим свинцем.
10. Позначте рядок, усі іменники в якому у формі орудного відмінка пишуться з апострофом:
а) верф, лазур, паморозь;
б) кров, матір, любов;
в) Руф, віддаль, кіновар;
г) Об, подорож, глазур.
11. До якої відміни належить іменник тім'я?
а) 1 відміна; б) 2 відміна;
в) 3 відміна; г) 4 відміна.
12. Ім’я по батькові батька (матері) увести до самостійно складеного речення, розібрати за будовою.
2 варіант
1. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до ІІ відміни:
а) виноград, вогнище, плем'я, лебідь;
б) ясен, водій, лівша, дощ;
в) вікно, князь, лицар, роздоріжжя;
г) шлях, автомобіль, поштар, слоненя.
2. Позначте рядок, у якому подано всі іменники спільного роду:
а) трудяга, читака, дівча, ябіда;
б) замазура, бідолаха, нероба, причепа;
в) листоноша, зівака, свекруха, задавака;
г) приблуда, невидимка, тюхтій, роззява.
3. Іменники середнього роду ім'я, плем'я належать до:
а) 1 відміни; б) 2 відміни;
в) 3 відміни; г) 4 відміни.
4. Позначте рядок, у якому іменник мати є підметом:
а) Ми любимо так Україну, як матір на світі одну.
б) Рідна мати моя, ти ночей не доспала.
в) Буду матері слово у серці носити.
г) І мудра мати нас проводить у світи.
5. Позначте рядок, у якому всі іменники позначають збірні назви :
а) дітвора, студентство, учні, молодь.
б) козацтво, Січ, колосся, малеча;
в) гілля, дубняк, бір, гімназисти;
г) парубота, юнацтво, воїнство, молодь.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі орудного відмінка однини мають закінчення -ею (-єю):
а) межа, надія, перемога, робітниця;
б) тиша, площа, непосида, суддя;
в) вельможа, лівша, дружина, левиця;
г) п'ятниця, сестриця, сім'я, теща.
7. Позначте рядок, у якому всі іменники-власні назви пишуться з великої літери і в лапках:
а) сестра Олена, пес Йогурт, кінотеатр Веселка;
б) вірш Заповіт, книга Кобзар, журнал Соняшник;
в) цукерки Червоний мак, вулиця Каштанова;
г) місто Чернівці, байка Вовк і Кіт, пісня Цвіте терен.
8. Позначте рядок, усі іменники в якому мають форму лише множини:
а) солі, води, сталі, грязі;
б) Карпати, ножиці, окуляри;
в) іменини, канікули, макарони, вермішель;
г) ясла, заробітки, хащі, радощі.
9. Позначте рядок, у якому подано незмінювані іменники :
а) листоноша, сирота, староста, нечупара;
б) Баку, Токіо, Київ, Кіото;
в) метро, поле, вікно, кашне;
г) табу, інкогніто, портмоне, кіно.
10. Позначте рядок, усі іменники в якому у формі орудного відмінка пишуться з подвоєнням:
а) мідь, сіль, радість, тінь;
б) відповідь, мати, юнь, Січ;
в) міць, вісь, галузь, ніч;
г) осінь, любов, молодь, верф.
11. До якої відміни належить іменник доля?
а) 1 відміна ; б) 2 відміна; в) 3 відміна; г) 4 відміна.
12. Дібрати й записати іменник, який без НЕ не вживається, розібрати це слово за будовою.
Коментар учителя
Індивідуальна робота
Тест-онлайн (достатній рівень)
Правопис складних іменників
1. Разом треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А пів/Києва, напів/імла, пів/ягоди, пів/ялинки |
|
||||||||||
2. Разом треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А пів/Чехії, пів/апельсина, пів/години, пів/яви |
|
||||||||||
3. Обидва слова треба писати через дефіс у рядку |
|||||||||||
А фіолево/жовтий, гори/цвіт |
|
||||||||||
4. Обидва слова треба писати через дефіс у рядку |
|||||||||||
А мерехтливо/зоряний, видно/край |
|
||||||||||
5. Разом треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А теле/зірка, міні/автомобіль, біо/кефір, радіо/станція |
|
||||||||||
6. Разом треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А фото/сесія, теле/марафон, стерео/кінозал, макро/космос |
|
||||||||||
7. Разом треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А а/біо/генез, димо/пуск, осмо/таксис |
|
||||||||||
8. Окремо треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А на/гріх, на/безвік, на/бігу, на/брудершафт |
|
||||||||||
9. Разом треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А на/витяжку, на/віч, на/перебій, над/силу |
|
||||||||||
10. Через дефіс треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А крило/подібний, круг/земельний, легко/доступний, лейб/гвардієць |
|
||||||||||
11. Окремо треба писати кожне слово рядка |
|||||||||||
А аеро/гамма/спектро/метрія, екс/директор, аж/ніяк, акордно/оплачуваний |
|
||||||||||
12. Укажіть рядок, у якому всі слова іншомовного походження пишуться разом |
|||||||||||
А анти/вірус, екстра/чорний, мега/фон, екс/директор |
|
Правильні відповіді: |
|
1 - Г |
7 - А |
Коментар учителя
Самостійна робота (високий рівень)
Створити короткі графічні повідомлення у стилі емоджі (смайлики) на вивчені правила.
(Емоджі (з японської 絵 — картинка, 文字 — знак, символ) – сучасний вид онлайн-комунікації, що передбачає миттєву передачу тексту та емоцій за допомогою коротких смс-повідомлень та мікрокартинок відповідного змісту.)
Перевірка правильності виконання.
VI. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Оцінювання відповідей учнів.
Короткий коментар
VIII. Домашнє завдання
*Написати творчу роботу, використовуючи складні іменники та власні назви або створити онлайн-словник, в якому гіф-зображення будуть поєднуватись з текстовою частиною.
(Гіфки, (з англійської Graphics Interchange Format — «формат для обміну зображеннями») – це послідовність з невеликої кількості статичних кадрів, які, змінюючи один одного, створюють ефект рухливого зображення, анімації.)
1