Мета:
узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про прикметник як частину мови; розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас та вдосконалювати граматичну структуру мовлення учнів; виховувати любов та повагу до матері як берегині роду.
Аналіз контрольної роботи. Прикметник як частина мови
Мета:
узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про прикметник як частину мови; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх;
розвивати вміння чітко висловлювати свої думки, логічне мислення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас та вдосконалювати граматичну структуру мовлення учнів; удосконалювати навички роботи в групі;
виховувати любов та повагу до матері як берегині роду
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: інформаційні картки, роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Установчо - мотиваційний етап.
1.Організаційний момент.
Прикметник — це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
а сонце — щире, золоте,
а небо — лагідне й погідне,
життя — прекрасне, дороге.
А очі в мами — добрі, ніжні,
а голос — чистий і дзвінкий,
а руки — теплі і надійні,
а погляд — сонячний, ясний.
2. Асоціація
Які асоціації у вас, діти, викликає слово "мама"
мама
↓↓↓↓↓
люба добра ніжна гарна ласкава
- Яка частина мови допомогла створити асоціативний кущ? ( прикметник )
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми узагальнимо й систематизуємо вивчений матеріал про прикметник як частину мови, удосконалимо орфографічні навички, вміння усного й писемного мовлення, працювати колективно, індивідуально, в парах і групах, виявимо найкращих знавців, найуважніших слухачів, найретельніших дослідників, поговоримо про роль матері у житті кожного з нас.
1. Вправа «Очікування». Прийом «Незакінчені речення»
- Дозвольте взяти у вас інтерв'ю. «Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»
На цьому уроці я повторю …
На уроці я навчуся…
На уроці мене чекає…
А я очікую, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, швидко виконуватимете завдання . Зможете аналізувати, порівнювати, робити висновки, удосконалите вміння оцінювати свою роботу і роботу товаришів.
ІІІ. Узагальнення і систематизація вивченого
1. Повторення відомостей про прикметник. Прийом "Мозковий штурм"
Як називаються слова , що виражають ознаку предмета?
Як змінюються прикметники ?
Що виражають ступені порівняння прикметників?
Як відрізнити якісні прикметники від відносних?
Які прикметники означають приналежність чого –небудь особі чи тварині?
Коли відносні прикметники стають якісними?
На які питання відповідають прикметники?
Якими членами речення бувають прикметники?
Чи всі прикметники мають ступені порівняння?
Які форми має вищий ступінь порівняння?
За допомогою чого можна посилити значення найвищого ступеня порівняння?
На які питання відповідають присвійні прикметники?
Залежно від чого прикметники поділяються на тверду і м`яку групи?
Які прикметники вказують на ознаку прикметника , що виражається більшою чи меншою мірою?
У чому полягає різниця між повною і короткою формами прикметників?
2.Вправа "Лексичне моделювання". Робота в группах (ряди)
Поширте речення прикметниками. Визначте групу прикметника за значенням, а також його рід, число, відмінок.
І ряд:
Із давніх-давен зверталося і звертається людство в піснях і молитвах, віршах і поемах до своєї берегині — до матері, уславлюючи її благословенне ім'я.
ІІ ряд:
Мати дарує людині життя, надихає на добрі справи, віддає все, що має: тепло своєї душі, своє серце і безмежну любов.
ІІІ ряд:
Її колискові супроводжують нас протягом всього життя, а мудре слово допомагає долати труднощі.
ІУ ряд:
Саме цьому образові присвячені найкращі твори відомих українських митців: Т.Шевченка і Лесі Українки, В. Симоненка і А. Малишка.
3. Вправа "Літературна мозаїка"
Учитель. Кобзарю була добре відома доля жінки-матері в тогочасному суспільстві. З великою любов'ю згадує Шевченко свою матір:
…вночі
На свічку Богу заробляла;
Поклони тяжкії б'ючи,
Пречистій ставила, молила,
Щоб доля добрая любила
Її дитину…
Мати з дитиною – це найсвітліший образ для Шевченка, образ, який поєднує в собі красу, ніжність і благородство:
У нашім краї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Учитель. Прочитати вірш, назвати прикметники, що вживаються у вірші, яка їх роль? Зробити морфологічний розбір виділеного прикметника Яка форма прикметників жіночого роду зустрічається в уривках, з якою метою? (повна нестягнена, для досягнення римування)
А в уривку з вірша В.Симоненка "Лебеді материнства" мати служить дороговказом для вже дорослого сина, благословляє його на дружбу, кохання, щасливе сімейне життя:
…Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
У хмельні смеркання мавки чорноброві
Ждатимуть твоєї ніжності й любові.
Будуть тебе кликать у сади зелені
Хлопців чорночубих диво-наречені.
Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
Робота в парах. Випишіть рядки, які, на вашу думку, звучать як заповідь. Розібрати прикметник як частину мови.
(перша пара, що виконала завдання, озвучує розбір прикметника як частину мови, інші перевіряють)
Учитель: Яскраво зображено образ матері в усній народній творчості. Які прислів'я й приказки про матір ви знаєте?
4. Вправа "Граматичне редагування"
Фронтальна робота:
Виправити помилки та записати правильно форми прикметників:
Немає миліше дружка, ніж найбільш рідніша матінка.(найрідніша)
Саме цінніше і дорожче на світі - це мати і батько. (найцінніше і найдорожче)
Нема у світі цвіту цвітнішого, як маківочки, нема ж і роду, більш ріднішого матіночки.(ріднішого)
У кого мати рідненька, у того й сорочка біленька.
Чому від слів рідненька, біленька не можна утворити ступенів порівняння?
5. Орфографічна хвилинка
Самостійна робота .
1. Вставити пропущенні букви або розкрити дужки.
Праз..кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний, (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований, (не)широкий, а вузький, ранок був (не)холодний.
6. Гра « Хто швидше»
1.Антонім до слова чорний.
2.Вищий ступінь порівняння прикметника глибокий( проста форма)
3.Прикметник від слова олово.
4.Синонім до прикметника низький .
5.Прикметник від іменника Запоріжжя
6.Найвищий ступінь порівняння прикметника зелений
V. Підсумок. Оцінювання
1. Рефлексія . Прийом «Мікрофон».
* На уроці я навчився…
* Я дізналася, що…
* Які види роботи на уроці вам сподобались?
Учитель . Чи досягли ви очікуваних результатів?
VІ. Домашнє завдання.
Повторити правила з теми «Прикметник» (п.26-36 на С.143-181 ), *скласти кросворд із прикметників.