Урок у 6 класі на тему: «Джерела українських фразеологізмів. Фразеологізми в ролі членів речення».

Про матеріал

Конспект комбінованого уроку в 6 класі на тему: «Джерела українських фразеологізмів. Фразеологізми в ролі членів речення». Складений до підручника:

Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 6 класу ЗНЗ / О. П. Глазова. − К. : ВД «Освіта», 2014. − 240 с.

Перегляд файлу

Урок української мови в 6-му класі

Тема. Джерела українських фразеологізмів. Фразеологізми в ролі членів речення.

Мета: ознайомити учнів із джерелами українських фразеологізмів; формувати вміння визначати синтаксичну роль фразеологізмів; розвивати пам’ять, увагу; виховувати ціннісне ставлення до мудрості народної.

Тип уроку: комбінований.

Підручник. Глазова О. П. Українська мова : підруч. для 6 класу ЗНЗ / О. П. Глазова. − К. : ВД «Освіта», 2014. − 240 с.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

  • Що ми називаємо фразеологізмом?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

Ахіллесова п’ята − недолік, мінус, найслабша ланка.

Дамоклів меч − загроза, небезпека.

Мідасів суд − невігластво.

Слуга Мельпомени − актор.

Спочивати на лаврах − насолоджуватися успіхом.

Сізіфова праця − нескінченна робота.

Авгієві стайні − забруднене місце.

V. Вивчення нового матеріалу.

Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 64  65).

  • Назвіть джерела фразеологізмів.

Виконання вправ.

Із мовлення трудівників

Із творів УНТ

Піти на свій хліб;

повертати голоблі назад;

стригти під одну гребінку

Текли медовії ріки;

на ясні зорі і на тихі води;

жива вода; сорому захопити

Казка про білого бичка (курочку рябу) − що-небудь надумане, вигадане.

Битий небитого везе − уводити в оману.

Ловися, рибко, велика й маленька, − примовка на прибуток.

З мовлення

військових

моряків

музикантів

спортсменів

поле битви;

офіцерська честь

триматися на плаву;

кинути якір;

чекати біля моря погоди;

брати на буксир;

викинути за борт

фальшива нота;

заключний акорд;

грати першу скрипку;

співати в унісон

вийти на фінішну пряму;

честь прапора;

удар нижче пояса;

друге дихання;

забити гол у свої ворота;

штрафний майданчик;

передати естафету;

заборонений прийом

Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 66).

  • Які усталені висловлювання належать до фразеологізмів?

Виконання вправи.

1. Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий?

2. Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти!

3. Не поет, хто забуває про страшні народні рани, щоб собі на вільні руки золоті надіть кайдани!

4. У мудреця багатство відіграє службову роль, а в дурня − панівну.

Опрацювання теоретичного матеріалу (С. 67).

  • Якими ЧР можуть бути фразеологізми?

Виконання вправи.

1. Безбатченки й трутні засміються на кутні.

2. Ви не носіть за пазухою камінь.

3. Він не виносив сміття з хати, щоб хтось комусь не мовив щось.

4. Артилерія тут була курям на сміх.

5. Так важко зректися свого кольору білій ґаві!

6. Кіт заснув і в вус не дує, а собака сторожує.

VІI. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда за питаннями:

  • Назвіть джерела фразеологізмів.
  • Які усталені висловлювання належать до фразеологізмів?
  • Якими ЧР можуть бути фразеологізми?

VІIІ. Підсумки уроку. Виставлення оцінок.

IX. Домашнє завдання.

docx
Додано
9 травня 2018
Переглядів
4656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку