Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Конспект уроку

Про матеріал

Мета: повторити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки, поділ за значенням, синтаксичну роль; збагачувати словниковий запас учнів; формувати пізнавальну, мовну, творчу компетентності учнів шляхом розвитку умінь розпізнавати частини мови в реченні та текстах; використовувати іменники у власних висловлюваннях; виховувати зацікавленість до рідної мови, традицій та минулого нашого народу.

Перегляд файлу

1

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: повторити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки, поділ за значенням, синтаксичну роль; збагачувати словниковий запас учнів; формувати пізнавальну, мовну, творчу компетентності учнів шляхом розвитку умінь розпізнавати частини мови в реченні та текстах; використовувати іменники у власних висловлюваннях; виховувати зацікавленість до рідної мови, традицій та минулого нашого народу.

Обладнання: підручник, таблиця «Іменник як частина мови», дидактичний матеріал, мультимедійна дошка.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф уроку:    "...І як би не змінювався світ, куди б не закинула тебе                                                                       доля, завжди оберігай у серці ті духовні скарби,                                                         які дістались тобі у спадок від попередніх поколінь..."

А. Сокіл

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення позитивного настрою:

   1. Слово вчителя

 Ось вже дзвоник пролунав,

 Весь наш клас за парти став,

 Станьте рівно, як годиться,

 Чи все на парті, подивіться?

 До праці, думаю, готові,

 Усміхнені всі і здорові.

 Що ж, до роботи, починаєм,

 Усім я успіху бажаю.

   Учні, але перш, ніж почати працювати, давайте з вами пригадаємо правила роботи в класі: (слайд 1)

  • Кожна думка важлива. Не бійся висловитися.
  • Ми не сміємося з чужих помилок.
  • Ми маємо право помилятися, бо вчимося.
  • Ми завжди допомагаємо один одному.
  • Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба - запитуємо.
  • Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Фронтальне опитування:

1. Як називається розділ науки про мову, що вивчає слова як частини мови? (Морфологія)

2. Класи слів, які характеризуються спільними ознаками: загальним значенням, граматичним значенням, синтаксичною роллю...це...(частини мови)

3. Скільки в українській мові частин мови? (Десять)

4. Скільки самостійних частин мови? (Шість)

5. Скільки службових частин мови? (Три)

6. Яка частина мови не належить ні до службових, ні до самостійних? (Вигук)

7. Які частини мови є членами речення? (Самостійні)

8. Які частини мови не відповідають на питання? Назвіть їх. (Службові: прийменник, сполучник і частка)

9. Назвіть самостійні частини мови.

10. Яка частина мови відповідає на питання хто? що?

2. Робота з таблицею "Частини мови"(слайд2)

3. Розподільний диктант. Записати подані слова в 4 колонки: іменники, прикметники, дієслова, числівники (слайд 3)

 Молодий, Трійця, троїстий, молодиця, осиротів, вільний, свято, три, безкоштовні, краса, заплітати, дванадцять, товаришувати, Україна, вишити, одна третя, любисток, рідна, обійстя.

(Перевірка написаного-слайд 4)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя

 Діти, як ви вже напевно здогадалися, сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати одну з десяти частин мови. Спробуйте здогадатись , про яку саме частину мови йдеться?

Всі на світі добре знають, що предмет я означаю.

Хто чи що? - ви запитайте, і про мене все дізнайтесь.

    Я істота й неістота: парта, зайчик, дошка, котик.

    Маю рід, число, відмінок і чотири аж відміни.

    Хто я? Знайте достеменно: називаюсь я ...(іменник)

   Отже, як ви і зрозуміли, мова піде про самостійну частину мови - іменник. Запишіть тему та епіграф нашого уроку в зошитах. (слайд 5). На сьогоднішньому уроці ми з вами повторимо й систематизуємо знання про іменник як частину мову, його граматичні ознаки, синтаксичну роль; навчимося розпізнавати іменники в реченнях та текстах, використовувати їх у власному висловлюванні, а також торкнемося деяких сторінок культури та звичаїв нашого народу.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями матеріалу

1. Робота з підручником - параграф 23.

2. Робота з таблицею "Іменник як частина мови"(слайд 6)

 

V. Виконання вправ і завдань на закріплення знань

 

Завдання 1. З тексту під диктовку виписати тільки  іменники .

 Прийшла зима. Випав сніг. Настали морози, вкрилися кригою ріки. В селі закінчено господарські роботи. Господарі ховають реманент, лагодять сани, їздять до млина. Господині прядуть, а дівчата вишивають. Надходить час традиційних розваг молоді. Насамперед дівчата та хлопці збиралися на вечорниці.

 Вечорниці 13 грудня незвичайні. Починаються вони з випікання Калити - цієї найвеличнішої ознаки святкового торжества. Випікають цей хліб дівчата у хаті жінки, де будуть проходити вечорниці. В обов'язки господині входило навчати дівчат, допомагати їм порадою і ділом, тримати лад на вечорницях. За це молодь платила господарці переважно харчами.

(Учні зачитують виписані іменники)

 

2. Фізкультхвилинка (слайд 7)

Спочатку смачно потягніться,

Потім сусіду посміхніться.

В вікно погляньте, станьте прямо,

Порухайте руками і ногами.

Тепер поставте руки в боки,

Зробіть на місці кілька кроків.

Поверніться вліво, потім вправо:

Корисна для хребта ця вправа.

Поверніть голову, розправте плечі.

Ну, за роботу братись вже до речі!

 

3. Вибірково-розподільний диктант (слайд 8)

Запишіть іменники в три стовпчики: у перший — чоловічого роду; у другий — жіночого; у третій — середнього. З’ясуйте, які із записаних іменників відносяться до істот, які — до неістот.

Благословенним і чарівним вважається той край, де барвінок росте…

У народі живе чудова легенда про походження рослини… Увійшли якось вороги в одне село й винищили там увесь народ.  Лише один парубок й одна дівчина сховались у лісі. Але й їх знайшли бусурмани. Парубка люті вороги зарізали, а дівчину задушили. Ото з парубочої крові виріс барвінок, а з уст дівчини полилася чиста вода. (Л. Науменко)

 

4. Тренувальна вправа (слайд 9)

Запишіть речення, підкресліть іменники. Якими членами речення вони виступають? Який можна зробити висновок про синтаксичну роль іменників? Зробити синтаксичний розбір другого речення.

Не обходяться без барвінку на жодному весіллі. Вінки з вічнозеленого лискучого листя символізують подружню вірність, міцність шлюбу. Барвінок є також і символом краси.

 

5. Лінгвістична гра (слайд 10)

Назвіть якомога більше іменників, в яких кожне наступне слово повинно починатися кінцевою буквою попереднього.

Зразок:  Харків — вулиця - яблуко...

 

6. Самодиктант.  З поезії Тараса Шевченка "Тече вода в синє море...", яку учні вивчили на уроці української літератури, виписати іменники.

 

7. Робота з картками в парах. З поданих текстів виписати іменники, визначити рід і число.

 

8. Творче конструювання (слайд11).  Відновити з поданих слів прислів'я, записати їх, підкреслити  в них іменники.

1. Гречка,аби, нехай, буде, не, суперечка.

2. Той, питає, і, має, хто, розум, людей.

3. Вдарити, той, хто, собаку, знайде, хоче, камінець.

4. Свині, крила, і, коли, вона, б, зрила, б, небо.

5. Сіли, хліб, двоє, весь, недужих, та, й, поїли.

 (Прислів'я:  1. Нехай буде гречка, аби не суперечка. 

 2. Хто людей питає, той і розум має . 

 3. Хто хоче собаку вдарити, той камінець знайде.  

 4. Коли б свині крила, вона б і небо зрила . 

 5. Двоє недужих сіли та й весь хліб поїли.

 

9. Розподільно-словниковий диктант. Записати слова у дві колонки: назви істот та неістот (слайд 12). З двома з них скласти і записати речення.

 Дівчина, Батьківщина, радість, оселя,  Дніпро, матуся, Карпати, Шевченко, село, верба, українець, прадід, веселка, селянин, рушник, м'ята, селянин, козак, легенда, побратим

.

10. Гра "Чарівник". Пропонуємо оживити предмети - утворити від іменника, який відповідає на питання що?, спільнокореневе слово - іменник, який відповідає на питання хто?Наприклад, банк - банкір.

 Київ, космос, Україна, навчання, праця, ліки, бібліотека, хліб, школа, Манява, кобза, робота.

 

VІ. Узагальнення вивченого. Метод "Мікрофон".

Для мене найцікавішим на уроці було...

 

VІІ. Підсумок уроку, оцінювання учнів

Слово вчителя.

 Ось і підійшли ми з вами до закінчення нашого уроку. Оскільки ми зуміли виконати усі завдання, які були поставлені перед нами, то я з певністю можу сказати, що з іменником як частиною мови всі ви потоваришували. Ми будемо й надалі вивчати, розпізнавати вивчені частини мови. Знайте, що відомості про них знадобляться вам кожного разу під час виконання вправ, написання творчих завдань, усних відповідей, створення власних висловлювань на різноманітні теми. Частини мови завжди вам стануть у пригоді. А ви віддячуйте їм шанобливим ставленням та влучним вживанням у своєму мовленні.

 Дмитро Білоус у вірші писав: "Іменник взяв собі на плечі велике діло - визначати речі". Сподіваюсь, ви зрозуміли, як важливо не просто тримати у пам'яті якусь інформацію про іменник, а й уміти використовувати  ці знання на практиці.

 Безмежний і цікавий світ речей,

 Істот, рослин і явищ у природі!

 В житті не вистачить ні днів нам, ні ночей,

 Щоб їх красу збагнуть, величну й горду.

 Та помічник в людини гарний є -

 Його іменником у мові величають,

 Бо всім речам імення він дає,

 Рослин, істот він якось називає.

 Не можна бути справжнім українцем, не знаючи історію, культуру свого народу, і, зрозуміло, мову. Бо " народ без мови - це обмова, народ без мови -не народ"

 

VІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал пар.23

2) Виконати вправи 190, 191.

3) Індивідуальне завдання: записати 5 речень про традиції своєї сім'ї, підкреслити в них іменники, визначити їх синтаксичну роль.

doc
Додано
13 травня 2018
Переглядів
2457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку