Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича «Тарас-пастух»

Про матеріал

Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича «Тарас-пастух;

удосконалювати вміння аналізувати твори живопису;

вчити «читати» жанрову картину, створювати за її змістом оповідання; розвивати творчу уяву дітей;

виховувати любов до рідної мови та літератури
Перегляд файлу

Урок з української мови в 6 класі

 

 

Тема: Зв’язне мовлення. Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича «Тарас-пастух»

Мета:

  • удосконалювати вміння аналізувати твори живопису;
  • вчити «читати» жанрову картину, створювати за її змістом оповідання; розвивати творчу уяву дітей;
  • виховувати любов до рідної мови та літератури.

Обладнаня: репродукція картини С.Їжакевича «Тарас-пастух», книги-альбоми «Мистецька Україна», портрет Т.Г.Шевченка, презентація.

 

Хід уроку

 

І Актуалізація опорних знань

1. Вчитель читає рядки

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється—ожива
Як їх почує!..
Знать, от бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..

«Мікрофон»

  • Хто автор цих поетичних рядків? (Т.Г.Шевченко)
  • Чому, на вашу думку, ми в березні відзначаємо шевченкові дні? (обґрунтуйте свою думку)
  • Що нового ви дізналися, вивчаючи творчість видатного Кобзаря?

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

Виступ учениці 6-Б класу Вічевої Влади про Т.Г.Шевченка-художника(розповідь учениці, перегляд альбомів).

 

2. Вчитель читає рядки з оповідання С.Васильченка «В бурянах»

 

     Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про  нього,  можна  було  б сказати, що це легенда, коли б усе те дiялось не перед нашими очима.  Менi

хотiлось i почати повiсть про поета, як починаються казки.

   За широкими морями, за лiсами дрiмучими ще й за горами кам'яними  в  не

нашiй, далекiй сторонi був  колись  веселий  край,  розкiшний  i  багатий,

заворожений злими людьми, зневолений двома неволями. Одна неволя  панська,

а друга - царська. I жили там рабами в тяжкiй чужiй  роботi  завороженi  в

неволю люди. Свiт їм було зав'язано, говорити - заказано, ходили нiмi...

   * * *

   Україна... В одному вже тiльки цьому словi i для нашого  уха  i  навiть

для уха чужинцiв бринить цiла музика смутку i  жалю...  Україна  -  країна

смутку i краси, країна, де найбiльше люблять волю  i  найменше  мають  її…

3. Виступ учениці 6-Б класу Гаркушу Анни про дитинство Т.Шевченка

Учениця виразно читає напамять  «Мені тринадцятий минало…»

 

ІІІ Оголошення теми та мети уроку

Учні самостійно формулюють тему й мету уроку.

 

ІV Основний зміст роботи

  1. Перегляд презентації
  2. Ознайомлення з жанрами живопису, творчістю художника С.Їжакевича.
  3. Вступне слово вчителя

     А тепер, коли ви вже дізналися дещо про Їжакевича, поговоримо про те, в чому ж перетинаються долі двох великих творців, де ж відбувається злиття їх творчого генія. У всіх вас на парті планшети з ілюстрацією картини. У мене чорно-біла копія цього малюнка (показує картину «Тарас-пастух»). Як ви вже побачили, вона належить пензлю Їжакевича.

  • Як назвав свою картину художник?
  •  Що нагадує вам цей малюнок?
  • Ілюстрацією до якого вірша Шевченка він є?
  • А тепер подивіться уважно, що в картині є таке, про що не говориться у вірші?

 Так, ви правильно помітили, що на малюнку пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше проросте талантом і славою України.

4.Робота з роздатковим матеріалом

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовний план оповідання

Вступ

Завязка

 

Основна частина

Розвиток дії

Кульмінація

 

Висновок

Розвязка

 

Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став  круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.

Лексична робота(учні підбирають епітети)

  • Небо –
  • Трава –
  • Брилик –
  • Дитинство –

 

  1. Колективне складання твору-оповідання за планом (усно).
  2. Написання твору-оповідання на чернетці (бажано, щоб кожен учень дібрав до оповідання цікавий заголовок)

V Підбиття підсумків уроку

Учитель: Ось і закінчився наш урок-присвята, урок-спогад.

  1. Опитування- інтерв’ю (метод «Мікрофон»)
  • Кому ж  був присвячений наш урок?
  • Що об’єднує ці  великі імена?
  • Чи сподобалась вам письменницька робота?
  • З якими труднощами ви зіткнулись?

Страшні  слова,  коли  вони  мовчать,
Коли  вони  зненацька  причаїлись,
Коли  не  знаєш,  з  чого  їх  почать,
Бо  всі  слова  були  уже  чиїмись.

Хтось  ними  плакав,  мучився,  болів,  
 із  них  почав  і  ними  ж  і  завершив.      
 Людей  мільярди,  і  мільярди  слів,  
 а  ти  їх  маєш  вимовити  вперше!        

Все  повторялось:  і  краса,  й  потворність.  
Усе  було:  асфальти  й  спориші.  
Поезія  -  це  завжди  неповторність,
якийсь  безсмертний  дотик  до  душі.  ( Ліна Костенко)

 

VІ  Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

Закінчити роботу над твором, переписати у зошит, самостійно дібравши заголовок.

Додаток

 

 

 

Орієнтовний план оповідання

Вступ

Завязка

 

Основна частина

Розвиток дії

Кульмінація

 

Висновок

Розвязка

 

 

Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став 

круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.

 

Лексична робота(учні підбирають епітети)

  • Небо –
  • Трава –
  • Брилик –
  • Дитинство –

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 травня 2018
Переглядів
4041
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку