Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича «Тарас-пастух;
удосконалювати вміння аналізувати твори живопису;
вчити «читати» жанрову картину, створювати за її змістом оповідання; розвивати творчу уяву дітей;
виховувати любов до рідної мови та літературиУрок з української мови в 6 класі
Тема: Зв’язне мовлення. Твір-оповідання за жанровою картиною І.С.Їжакевича «Тарас-пастух»
Мета:
Обладнаня: репродукція картини С.Їжакевича «Тарас-пастух», книги-альбоми «Мистецька Україна», портрет Т.Г.Шевченка, презентація.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
1. Вчитель читає рядки
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б'ється—ожива
Як їх почує!..
Знать, от бога
І голос той, і ті слова
Ідуть меж люди!..
«Мікрофон»
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Виступ учениці 6-Б класу Вічевої Влади про Т.Г.Шевченка-художника(розповідь учениці, перегляд альбомів).
2. Вчитель читає рядки з оповідання С.Васильченка «В бур’янах»
Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це легенда, коли б усе те дiялось не перед нашими очима. Менi
хотiлось i почати повiсть про поета, як починаються казки.
За широкими морями, за лiсами дрiмучими ще й за горами кам'яними в не
нашiй, далекiй сторонi був колись веселий край, розкiшний i багатий,
заворожений злими людьми, зневолений двома неволями. Одна неволя панська,
а друга - царська. I жили там рабами в тяжкiй чужiй роботi завороженi в
неволю люди. Свiт їм було зав'язано, говорити - заказано, ходили нiмi...
* * *
Україна... В одному вже тiльки цьому словi i для нашого уха i навiть
для уха чужинцiв бринить цiла музика смутку i жалю... Україна - країна
смутку i краси, країна, де найбiльше люблять волю i найменше мають її…
3. Виступ учениці 6-Б класу Гаркушу Анни про дитинство Т.Шевченка
Учениця виразно читає напам’ять «Мені тринадцятий минало…»
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Учні самостійно формулюють тему й мету уроку.
ІV Основний зміст роботи
А тепер, коли ви вже дізналися дещо про Їжакевича, поговоримо про те, в чому ж перетинаються долі двох великих творців, де ж відбувається злиття їх творчого генія. У всіх вас на парті планшети з ілюстрацією картини. У мене чорно-біла копія цього малюнка (показує картину «Тарас-пастух»). Як ви вже побачили, вона належить пензлю Їжакевича.
Так, ви правильно помітили, що на малюнку пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше проросте талантом і славою України.
4.Робота з роздатковим матеріалом
Орієнтовний план оповідання
Вступ Зав’язка |
|
Основна частина Розвиток дії Кульмінація |
|
Висновок Розв’язка |
|
Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.
Лексична робота(учні підбирають епітети)
V Підбиття підсумків уроку
Учитель: Ось і закінчився наш урок-присвята, урок-спогад.
Страшні слова, коли вони мовчать,
Коли вони зненацька причаїлись,
Коли не знаєш, з чого їх почать,
Бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі. ( Ліна Костенко)
VІ Оцінювання
VІІ Домашнє завдання
Закінчити роботу над твором, переписати у зошит, самостійно дібравши заголовок.
Додаток
Орієнтовний план оповідання
Вступ Зав’язка |
|
Основна частина Розвиток дії Кульмінація |
|
Висновок Розв’язка |
|
Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став
круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.
Лексична робота(учні підбирають епітети)