Мета: розглянути природно-географічні умови Єгипту та його населення; вивчити процес утворення держави в Стародавньому Єгипті; визначити роль держави в єгиптян; удосконалити навички роботи зі словником, складання схем; розвивати вміння пояснювати своє ставлення до культу фараона у Стародавньому Єгипті; виховувати неприйняття рабства як суспільного явища, поважати людське життя та гідність.
Обладнання: презентація № 1, атласи ( для 6 класу), зошити, підручники, словнички з історії
Тип уроку: комбінований
Урок № 10
Тема: Давній Єгипет (5 годин)
Утворення Єгипетської держави
Мета: розглянути природно-географічні умови Єгипту та його населення; вивчити процес утворення держави в Стародавньому Єгипті; визначити роль держави в єгиптян; удосконалити навички роботи зі словником, складання схем; розвивати вміння пояснювати своє ставлення до культу фараона у Стародавньому Єгипті; виховувати неприйняття рабства як суспільного явища, поважати людське життя та гідність.
Обладнання: презентація № 1, атласи ( для 6 класу), зошити, підручники, словнички з історії
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда із запитаннями:
Сьогодні ми розпочнемо подорож до загадкової країни Єгипет. Сьогодні ця країна є одним з найвідоміших туристичних центрів. Ви б хотіли туди поїхати? А що для цього потрібно?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Перегляд відеоролика
Обговорення:
Ви зрозуміли про що йшла мова у ролику?
Тепер я бачу, що ви повністю готові до подорожі і ми вирушаємо!
ІV. Формування очікуваних результатів
Познайомимось із нашим маршрутом:
- схарактеризуємо природні умови та розташування Єгипту;
- розглянемо як виглядали стародавні єгиптяни;
- пояснимо як виникла держава Єгипет;
- дізнаємось для чого будували піраміди;
- висловимо своє ставлення до культу фараона у Стародавньому Єгипті
V. Вивчення нового матеріалу
Робота з атласами ( стор. 4) та картою ( на слайді)
Учитель:
Саме річка Ніл дала життя державі Єгипет, яка утворилась 7-10 тисяч років тому. А ви вже знаєте, що чим старша держава тим більше пов’язаних з нею легенд існує. Давайте почуємо декілька з них.
Розповіді учнів (випереджувальне завдання).
Учитель:
Як же виглядали перші єгиптяни? Вони були не схожі на сучасних жителів Єгипту. Зараз цю країну населяє інший народ – араби (фото на слайді). А раніше тут жили єгиптяни. Вони були стрункі, навіть худорляві, з трохи подовженими головами та темним кучерявим волоссям. У багатьох знатних єгиптян були навіть світлі очі. Одяг був дуже простий, у чоловіків – пов’язка на стегнах – схенті, у жінок – сукня на бретелях – калазіріс. Шили одяг з льону.
Виникнення держави Єгипет
Учитель:
Ви вже знаєте, що стародавнім людям було дуже важко протистояти природі поодинці, тому вони об’єднуються у групи. Які форми організації первісного суспільства ви вже вивчали?( Відповіді учнів)
Ось і єгиптяни теж для обробки землі і будівництва каналів об’єднувались у общини на чолі з правителями – вождями. Єгипет поділявся приблизно на 40 общин або номів, на чолі з номархами.
Згодом усі ці номи об’єднались у Нижній та Верхній Єгипет.
У 3000 р. до н. е. цар Верхнього Єгипту Міна завоював Нижній Єгипет і утворив єдину державу зі столицею – м. Мемфіс.
Робота з підручником
Знайдіть на стор. 54 державні символи влади Єгипту. Як вони виглядали?
Словникова робота
Знайдіть у підручнику визначення слів фараон, держава ( стор. 54-55). Запишіть слова до словничків.
VІ. Фізхвилинка
Слайд-шоу про Єгипет під час якого можна порухатись під музику.
Будівництво пірамід
Учитель:
Фараон був не тільки правителем Єгипту. Його вважали богом і поклонялись. На честь фараонів будували цілі гробниці, які розташовувались у пірамідах. На лівому березі Нілу є Долина Царів де ховали померлих фараонів.
Повідомлення учнів про Великі піраміди та Сфінкса. (Випереджувальне завдання).
Роль держави в житті єгиптян
Користуючись текстом підручника та вже почутим матеріалом давайте теж збудуємо піраміду «Склад суспільства в Стародавньому Єгипті». ( Схема на слайді).
Евристична бесіда
VІІ. Рефлексія
Експрес тест на листочках:
А)плем’я
Б)рід
В)община
Г)держава
А)ном
Б)місто
В)село
Г)регіон
А)Міна
Б)номарх
В)фараон
Г)Хеопс
А)плем’я
Б)рід
В)община
Г)держава
VІІІ. Підведення підсумків
Порівняння очікуваних результатів з досягненнями (на слайді)
Оцінювання учнів
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати § 8-9, словникова робота: виписати терміни: ном, номарх; вивчити терміни.
Стор. 61-62 опрацювати.
Підготувати індивідуальні завдання за групами (6 робочих груп, кожна розглядає окремий прошарок населення).