Урок у 9 класі на тему "Одномембранні органели клітини"

Про матеріал

розробка уроку розробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка урокурозробка уроку

Перегляд файлу

 

 

Тема  уроку:Одномембранніорганели  клітин.

Мета:

  • навчальна:  вивчитиособливості будови та функції одномембранних органел;

встановити та проаналізувати взаємозв'язок між будовою та функціями,

які вони виконують;

  • розвиваюча:розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів;

продовжувати формувати вміння працювати з підручником та

додатковою літературою, ма­люнками, схемами, порівнювати,

узагальнювати, робити висновки, сприяти розвитку інтересу до вивчення

біології;

  • виховна:формувати етичні стосунки в колективі (взаємодопомогу, доброзичливість).

Тип уроку:засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Форма уроку:колективно – групова (робота в малих групах).

Основні поняття та терміни:клітина,органели,цитоплазма,мембрана,одно

мембранні органели, ЕПС(гранулярна,

гладенька), комплекс Гольджі, лізосама, вакуоль.

Обладнання і матеріали: електронні мікрофотографії органел клітини,схеми, плакати будови органел; технічні засоби:мультимедійний проектор, мультимедійна дошка, ноутбук; презентації до уроку, підручник, додаткова література, роздатковий матеріал.

 

 

 

Вчитель. Шановні гості, учні!Дозвольте привітати вас у стінах нашої школи.(Тримає в руках квіткову рослину в стані цвітіння — психологічний прийом для зосередження уваги та створення спокійної атмосфери.) У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й листки. А чи можуть ці органи існувати окремо? Ні! Тож і вчителя без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об'єднаємо свої зусилля для кращого опанування нового матеріалу. Я розраховую  на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. А тепер зверніть увагу на дошку.

Девізом нашого уроку я пропоную взяти слова:

Не просто слухати,а чути.

Не просто дивитися,а бачити.

Не просто відповідати,а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Який рівеньіснуванняживаї матерії ми вивчаємо?

2.Яка наука вивчає клітинний рівень життя?

3.Що таке клітина?

4.Який вчений відкрив клітину?(портрет Роберта Гука)

 

5.Будова клітини(підписати складові будови). Демонстрація.  (1 слайд), (2 слайд)

 

6. Хто в клітині головний.

Казка (рольова гра).

Хто в клітині головний

1

Що за гамір чути недалечко?

То в клітині знову суперечка.

Сперечаються ядро і лізосоми

Цитоплазма, вакуолі й рибосоми.

Мучить їх питання всіх одне:

Що ж в клітині справді головне?

2

Першим слово узяло ядро,

Мовило щось депутатським тоном:

Я, найважливіше, безумовно,

То на мене міряйте корону!

Не надоїте без мене молока, я в собі вміщаю ДНК.

А оскільки маю добре серце, то в мені формується ядерце

3

Ви розумне, та, звичайно, не одне.

Краще всі послухайте мене,

Бо найголовніша тільки я –

Ваша мудра мітохондрія

Кожен знає. І оце не блеф

Я ж бо синтезую АТФ.

А без АТФ, як без води,

Як відомо – не туди, і не сюди.

4

  • Ми. Учасники лихо долі,

Вірні для клітини центріолі.

Ми усі традиції шануєм –

Веретено поділу формуєм

5

  • Сперечатись нам не стане духу

Ми всього лиш органели руху,

Ми клітину серед дня, чи серед ночі

Перемістимо куди вона захоче

6

  • З виду ми маленькі й некрасиві,

Але в біосинтезі важливі.

Ми завжди працюєм без утоми,

Чесні, трудолюбні рибосоми.

7

  • Так – у мене назва екзотична

Сітка ваша ендоплазматична.

Я – красуня серед вас єдина,

І відома на усю клітину.

8

Ви прості, та я вже не така,

Я шорстка буваю і гладка.

Біосинтез у мені білків,

Як би це без мене світ прожив?

9

  • Теж мені, красуня – тільки назва

          Ви забули ще про цитоплазму.

Та без, мене ви були б на дні

Ви усі знаходитесь в мені.

Мінерали необхідні накопичу,

Обмін проведу енергетичний,

Транспортую різні речовини,

Це ж найголовніше у клітині.

10

Ну й навіщо нам оці ножі?

Я – могутній апарат Гольджі.

 Влітку і узимку без утоми

Я в собі формую лізосоми.

Ти лише на мене подивись!

Розібратись, то якби не я

Не було б клітини аж ніяк.

11

Довго органели сперечались,

Тільки головного не дізнались:

Правда в тому, що лиш тільки разом

Можуть діяти вони, як за наказом.

 

(3 слайд)

 

Я ще раз нагадую,що клітина є відкрита біологічна система,тобто система,де різні складові частинки об’єднані в єдине ціле і яка регулює свої процеси.Тобто це не просто пакет в який покидали ядро, цитоплазму, органели які як завгодно там розміщуються. Ні це є система організована,у якій  завдяки цитоскелету відбувається розміщення органел в певному місці клітини і зрозуміло ,що ці частини   клітини виконують певні функції.

 

 

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

 

ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

 

План

  1. Загальна характеристика одномембранних органел клітини.
  2. Будова, властивості та функції:

а -  ендоплазматичної сітки, 

б -  комплексу Гольджді,

в - лізосом,

г - вакуолей.

 

  1. Біологічне значення одномембранних органел  в клітині та для організму.

 

Розповідь

Ми продовжуємо вивчати клітинний рівеньорганізаціїживоїприроди. Сьогодні ми з вами поговоримо про будову і функції одномембранних органел. (4 слайд)

-Що собою являють органели.(5 слайд)

Отже говоримо про одномембранні органели.

Сукупність органел,оточених однією мембраною, утворює вакуомклітини.Органели,що їх містить вакуом,-це пухирці, диски та сітчасті структури.

До одномембранних органел клітини відносять ендоплазматичну сітку, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі.

На минулому уроці ми створили 4 домашні. творчі міні-групи .

Кожна  мінігрупа класу отримала випереджувальне завдання. Ознайомити групу з певною органелою клітини за планом. В процесі презентацій груп ви складаєте опорний конспект у вигляді таблиці. (6 cлайд)

 

У клітині синтезується величезна кількість різних речовин. Частина з них використовується на власні потреби (синтез АТФ, побудова органел,накопичення поживних речовин) частина виводиться з клітини і використовується на побудову оболонки (клітини рослин і грибів), глікокаліксу (клітини тварин).Нукопичення цих речовин і переміщення їх з однієї частини клітини в іншу,або виведення за її межі відбувається в ситемі замкнутих цитоплазматичних мембран – ендоплазматичній мережі та комплексі Гольджі, що становлять транспортну систему клітини.

 

Центральним  у вакуомі є ендоплазматичний ретикулум- безперервна мережа трубочок і цистерн, що займає значну частину клітини.

- Презентація І групи. (ендоплазматична сітка)

 

 (Доповнення)

 

 Коли в склянку налити води і накидати туди 150 речовин там ніколи не вібудеться 150 реакцій. Чому? Тому, що продукт однієї реакції буде блокувати перебіг іншої,тому необхідно створити своє мікросередовище,свою пробіку,свою цистерну, свою порожнину  у якій відбудеться власна хімічна реакція,тому ЕПС насамперед бере участь у розділенні цитозолю на окремі компартменти (частинки) у яких відбувається своя хімічна реакція.

 

Ендоплазматична сітка функціонально пов”язана з комплексом Гольджі, яка є однією з універсальних органел клітин еукаріотів.

 

  • Презентація ІІ групи. (комплекс Гольджі)

 

Отже , як ви вже зрозуміли однією з функцій комплексу Гольджі є формування лізосом,які у вигляді пухирців,оточених мембраною,відокремлюються від цієї органели.

 

  • Презентація ІІІ групи. (Лізосоми)

 

(Доповнення)

Первинна лізосома пухирець який відірвався від комплексу Гольджі,що має власні ферменти. Пригадуйте, живлення амеби звичайної шляхом фагоцитозу у клітину надходять тверді речовини утворюється фагоцитарний міхурець який зливається з первинною лізосомою і утворює травну вакуолю,тобто що,вже є чим перетравлювати і є що перетравлювати.

 

Я хочу доповнити, що за допомогою лізосом відбувається апоптоз–запланована загибель клітин в організмі людини. Так під час ембріонального розвитку закладаються різноманітні органи організму людини,спочатку формується опорно-рухова система,але всі пальчики в дитини зрослися.а потім іде апоптоз-запланована загибель клітин,яка забезпечує утворення не з’єднаних,а окремих пальчиків.

 

До одномемранних органел клітини належать і вакуолі, які мають вигляд порожнин заповнених рідиною.

 

  • Презентація  ІV групи. (Вакуолі)

Отже ви прослухали презентції всіх груп,законспектували, я думаю що і зрозуміли. Підводячи підсумок я хочу вам ще раз нагадати, що всі одно мембранні органели клітини утворюють єдину вакуолярну систему. Я попрошу вас  відкрити підручники на сторінці 58 розглянемо схему взаємоперетворень рисунок 10.3

Комплекс Гольджі є полярною органелою з одного боку до нього надходять пухирці (везикули), що утворилися на ендоплазматичній сітці, а з іншого боку постійно відбувається відшарування таких пухирців. Тому ми кажемо ,що ця органела полярна. В комплексі Гольджі відбувається сортування,маркерування і дозрівання різноманітних речовин.Вдумайтеся,що означають дані слова.В першу чергу у комплексі Гольджі відбувається утворення складних сполук гліколіпідів , глюкопротеїдів, тобто вже утворилися прості сполуки в канальцях ЕПС надійшли вони у вигляді пухирців до диктіосоми комплексу Гольджі і починається маркерування (позначення) і сортування,під час якого клітина вирішує чи білок залишиться працювати в середині клітини, чи буде виділений назовні, а також,  що цей ліпід зв’яжеться з цим білком, а цей вуглевод зв’яжеться з цим ліпідом утворюючи складні сполуки макромолекули, які зрозуміло самі по собі вийти за межі мембрани комплексу Гольджі не можуть,тому вони виводяться у вигляді пухирців, якщо такі пухирці містять гормони, то він підходить до зовнішньої мембрани і викидає ці речовини шляхом екзоцитозу, це називається везикулярний транспорт, тобто у вигляді везикул,пухирців  відбувається  і надходження речовин в клітину шляхом ендоцитозу і виведення. Зрозуміло, що така везикула підходить до плазматичної мембрани і розкривається , то відновлюється плазматична мембрана. На комплексі Гольджі утворюються первинні і вторинні лізосоми.

 

1. Заповнення таблиці

Будова та функції  одно мембранних  органел

Органели

Визначення

Особливості будови

Основні функції

Ендоплазматична сітка

Ендоплазматична сітка (ЕПС),абоендоплазматичнийретикулум (ЕПР) – система порожнин у вигляді мікроскопічних канальців та їхніх потовщень (цистерн), обмежені мембраною та сполучаються між собою.

Складається із системи дрібних вакуолей і канальців, які з'єднані між собою. Обмежене одинарною мембраною товщиною 5-7 нм. Розрізняють два основні типи ендоплазматичної сітки — гладеньку і гранулярну. На мембранах гранулярної ендоплазматичної сітки розташовані рибосоми

-Синтез білків,ліпідів,вуглеводів,деяких гормонів.

-Транспорт речовин по клітині та до комплексу Гольджі.

-Утвореннявакуолей.

-Накопичення кальцію.

Апарат Гольджі

це особлива частина метаболічної системи цитоплазми, яка бере участь у процесі виділення і формування мембранних структур клітини

Ця органела утворена системою диктіосоми мають вигляд стовпчиків із 5-20 пласких мембранних мішечків (цис­терн), які розподілені в цито­плазмі окремо або з'єднуються в одну структуру

-Модифікація білків;накопичення, хімічні зміни і пакування в пухирці синтезованих речовин-синтез деяких полісахаридів, фор­мування клітинної мембра­ни, утворення лізосом, скоротливих вакуолей

Вакуолі

Вакуолі – (від лат. vacuus — “порожній”) порожнини, заповнені клітинним соком – складним розчином різноманітних водорозчинних сполук.

 

Мають вигляд порожнин, розта­шованих у цитоплазмі й запо­внених рідиною

  • травленням їжі;
  • регулюють внутрішньо – клітинний тиск, виводячи надлишок води;
  • у рослин підтримують тургор клітини, забарвлюють певні типи клітин і частини рослин, містять запасні поживні речовини.

Лізосоми

Лізосоми(з грец.Lysis— розчинення,soma— тіло) — це полімерні мембранні органели, які знаходяться в клітинах майже всіх типів.

Мають вигляд пухирців, які оточені одинарною мембраною. Містять набір гідролітичних ферментів. Комплекс Гольджі синтезує первинні лізосоми, які містять неактивні форми ферментів. Після злиття лізосом з ендоцитозними пухирцями або зі структурами клітини, які треба зруйнувати, утворюються вторинні лізосоми, ферменти в яких активізуються

-Перетравленняречовин;

-розщеплення відмерлих частин клітини;

- участь у фагоцитозі

Пероксисоми

Мікротільця органели кулястої форми, діаметром близько 0,3-1,5 мкм.

Виявлені в клітинах різних організмів.Розташовані поблизу мембран ендоплазматичної сітки, мітохондрій,пластид. Містять різноманітні ферменти. Живуть 5-6 діб.Нові утворюються внаслідок поділу.

-перетворення жирів на вуглеводи

-розщеплення токсичного гідроген пероксиду Н2О2 до кисню та води

-поглинання кисню під час світлової фази фотосинтезу.

 

VІ. Підсумок уроку:

1. Інтерактивна вправа « Мікрофон »

 - На уроці ми вивчили …

 - Мене зацікавило, що …

 - Ці знання мені знадобляться …

 

Тести.

 

1.До складу вакуому клітини входять:

а) немембранні органели

б) мітохондрії та хлоропласти

в) лізосоми та апарат Гольджі

г) ядро та цитоплазма.

 

2.Назвіть органели, які мають поверхневий апарат,що складається з однієї мембрани:

а) рибосоми

б) ендоплазматична сітка

в) мітохондрії.

 

3.Визначте функції, які в клітині виконує ендоплазматична сітка:

а) участь у формуванні лізосом

б) біосинтез білків, ліпідів, вуглеводів

в) участь у формуванні мітохондрій

 

4.Визначте, з яких органел походять зазначені органели еукаріотичної клітини:

 

Органели-попередники

Органели,які походять від інших

А. Лізосоми

Б. Ендоплазматична сітка

В. Комплекс Гольджі

1. Вакуолі з клітинним соком

2.Травні вакуолі

3. Скоротливі вакуолі

4.Хлоропласти

 

 

5.Оберіть з наведених нижче тверджень вірне:

а) мікропіхурці утворені апаратом Гольджі, беруть участь в утворенні лізосом

б) у цистернах апарату Гольджі відбувається синтез вуглеводів

в) апарат Гольджі приймає участь у побудові плазматичної мембрани

г) апарат Гольджі – структура характерна лише для деяких клітин еукаріотів.

 

6.Які з наведених нижче тверджень вірні?

а) лізосоми округлі тільця, оточені мембраною

б) лізосоми не містять ферментів, тому не можуть розчеплювати органічні сполуки

в) існує єдиний вид лізосом – первинні лізосоми

г) первинні лізосоми формуються за допомогою апарату Гольджі.

 

7. Основна функція вакуолей полягає у:

а) збереженні і передачі спадкової інформації

б) накопиченні поживних речовин,підтриманні форми клітини

в)забезпечення дозрівання, транспорту та розподілу речовин у клітині

г) накопиченні та знешкодженні отруйних для організму речовин.

 

8. Основна функція апарату Гольджі полягає у:

а) збереженні і передачі спадкової інформації

б) накопиченні поживних речовин,підтриманні форми клітини

в)забезпечення дозрівання, транспорту та розподілу речовин у клітині

г) накопиченні та знешкодженні отруйних для організму речовин

 

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати п.10. Творчим групам підготувати повідомлення про двомембранні органели клітини.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гальчук Олександр Васильович
    Дякую за прекрасну розробку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
6445
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку