Урок у формі калейдоскопу "Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення "

Про матеріал
Урок формувє систему предметних компетентностей шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній; пояснити правила вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення; розвивати увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення; удосконалювати орфоепічні навички й навички роботи з таблицею та роздатковим матеріалом; удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; формувати правописні навички, пунктуаційну грамотність, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до краси рідної природи.
Перегляд файлу

Узагальнення та систематизація вивченого про складносурядне речення 

Мета (формування компетентностей):

 формувати систему предметних компетентностей шляхом  виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній; пояснити правила  вживання  розділових знаків між частинами  складносурядного речення; розвивати увагу, логічне мислення, усне  й писемне мовлення; удосконалювати орфоепічні навички  й навички   роботи з таблицею та роздатковим матеріалом; удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; формувати правописні навички, пунктуаційну грамотність, культуру усного й писемного  мовлення; виховувати любов до краси рідної природи.

Обладнання: міні-тексти, підручник, мультимедійна дошка.

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.

Хід уроку

І.Організаційний момент

- Доброго дня!
Сьогодні в нас знову цікавий урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну збагачення й розвитку мови.
Хай всі володіють знаннями чудово!

Цей урок ми проведемо у формі калейдоскопу.

Слово «калейдоскоп» іншомовного походження – це дитяча іграшка, всередині якої віддзеркалюються різнокольорові барвисті скельця, які постійно змінюються.

Тобто, це швидка зміна подій, вражень, образів. 

Отже, сьогоднішній урок буде насичений великою кількістю цікавих завдань та вправ. Тематика речень та завдань будуть нерозривно пов’язана з епіграфом уроку

У народі кажуть: «Чарівна природа милує нас у будь-яку пору року». Кожна пора по-своєму красива й прекрасна. Мабуть, немає жодної людини, яка була б байдужа до природи.

Що ви відчули, слухаючи пісню про осінь?

Висновок: отже, красу осені можна побачити, уявити, почути.

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

ПРИТЧА

Троє чоловіків тягнуть на собі каміння в місто. Піт застилає їм очі, мускули тремтять від напруження. Одного спитали:

- Що ти робиш?

- Тягну цей проклятущий камінь.

Другого спитали, що він робить?

- Заробляю собі і своїй родині на хліб насущний, - стомлено відповів другий.

Третій чоловік усміхнувся і сказав:

-  Будую дивовижний храм, котрий стоятиме вічно на радість і втіху людям.

     Тож, сьогодні ми будемо складати цеглинки дивовижного храму, що зветься “Складносурядне речення”, вони знадобляться вам у житті й ніколи не будуть тягарем, як двом першим чоловікам.

     Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною:  сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною.  Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щоб ваші знання, отримані сьогодні на уроці, були  не мінливими, а постійним й міцними.

Перегляд відео про осінь

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Записуємо в зошитах  дату, класна робота, тема уроку

Ознайомлення з карткою самооцінки учня на уроці 

А епіграфом нашого уроку будуть слова:

     Діти, та чи можна побудувати дім без фундаменту? (Ні)

     Тому сьогодні нашою надійною опорою стануть знання, які ви здобули на попередніх уроках при вивченні  складносурядних  речень.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Лінгвістична розминка

            Діти, давайте розпочнемо роботу з пригадування вивченого про складносурядне речення.

  1. Гра «так чи ні»

А зараз на вас чекає невеличка розминка у формі гри під назвою «Так чи ні». Правила прості. Ви повинні прочитати речення, осмислити і дати відповідь на наступне питання: «Твердження істинне чи хибне? Доповніть для підтвердження або спростуйте, назвавши правильний варіант».

1 . Речення поділяються на прості та складні  ( так)

2.    Речення в якому дві і більше граматичних основ називається простим ( ні)

3       Граматична основа речення - це підмет, присудок і означення (ні)

4 Реченння  поділяються на сполучникові й безсполучникові   (так)

5. Безсполучникові речення поділяються на сурядні й підрядні    (ні)

6. Сполучникові речення поділяються на складносурядні та складнопідрядні (так)

7. У  складносурядних  речення частини незалежні одна від одної      (так)

8. Складне речення може складатися з двох і більше основ ( так)

9.  До  складного речення не може входити односкладне речення  (ні)

10. Речення «Щастя, радість, доброта прийшли тепер до кожної оселі» є складним. (Ні, це просте речення, ускладнене однорідними підметами)

 

Молодці, гарно справились із завданням. Час переходити до наступного етапу нашого уроку.

V. Закріплення набутих знань у процесі практичної роботи з теми.

Перша цеглинка, яку ми закладемо у наш дивовижний храм – це пошукова робота

1.Найпростіше, що ми маємо уміти це знаходити складносурядні речення в тексті.

Тож ваше завдання виписати з тексту складносурядні речення і підкреслити в них граматичну основу та ___________________________________

                             І варіант               Золота осінь

Згасло веселе барвисте літо, і вересень став повноправним господарем у лісах, полях, на річках і ставках. Вранці вже незвично холодно, а вдень сонечко, наче на згадку про літо, весело пригріває.

     Сіре небо все частіше вкривають низькі та важкі хмари, і сіється дрібний надокучливий дощик.

    Ось повільно кружляє у повітрі кленовий лист. Старий дуб сумовито рипить на галявині, наче замислився перед тривалим зимовим сном.

ІІ віріант             Золота осінь

Пожовкла трава припала до самої землі, і тільки крихітні блідо-червоні зірочки вереску милують око.

Високо в небі роблять прощальне коло запізнілі ключі журавлів. Вони летять у вирій і сумно курличуть, наче ще раз нагадують, що прийшла осінь.

В таку мить у душу зазирає світлий смуток і ми поринаємо в роздуми про сенс нашого життя, про своє покликання.

  1. Наступною цеглиною буде завдання

Вправа «Чарівний мішечок» робота в групах

У чарівному мішечку вітри осеніназривали вам завдання – прочитати речення, схарактеризувати їх, знайти з-поміж них складносурядні, визначити звязок.

Кожна з груп одержує аркуші  із складносурядними реченнями, які їм треба «посортувати» відповідно до того, які розділові знаки ставляться між частинами ССР (розділові знаки пропущено).

3. А ми продовжуємо будувати дивовижний храм і наступна цеглинка, яку ми закладемо  – синтаксична палітра. Творче моделювання

Ви знаєте, що складне речення утворюється з простих. Тож, перед вами прості речення, з яких необхідно утворити не просто складні, а – складносурядні, за допомогою сполучників сурядності

-                     Записати речення й пояснити вживання розділових знаків.

1.       Завмирає  моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі.

2.     Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись уві сні.

3.     Осінній вітер в лузі свище , вербу хитаючи тонку; а я схиляюся ще нижче себе побачити в струмку.

4.     Не то осінні  води шуміли , не то  вітер бився в заломах провалля.

5.     Насувалися темні хмари, і  десь далеко  гуркотів грім,  але дощ ще не починався.

6.     Настав осінній ранок, і закричали півні на горищах.

7.     Чи то у лісі вітер завива, чи то осінь пісню нам співає

8.     Відлетіли у вирій шпаки, і влаштувалися на зимівлю горобці

9.     Вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів.

10.  Вітри гасають, і листя облітає з дерев.

11. Дощ холодний січе, і вітер дужий проймає до кісток.

12.  Лише борись, а щастя не втече.

    Рубрика «Культура мовлення»

На превеликий жаль, ми досить часто робимо помилки у своєму мовленні, і тому вам потрібно їх виправити.

Говорити на українській мові – говорити українською мовою

Приймати участь – брати участь

Одержати освіту – здобути освіту

Слідуючого дня – наступного дня

Учбовий процес – навчальний процес

Вірна відповідь – правильна відповідь

Оточуюче середовище – навколишнє середовище

Люба проблема – будь-яка проблема

  1. Заключною частиною нашої будівлі є дах. Так до роботи!
  1. Складносурядним є речення

А На вечірньому небі потьмяніли і щезли сріблясті зірки.

Б  Національна своєрідність зближує нації, а не роз’єднує їх.

В  Настане час – і піде все в архів.

Г  Хто своє носить, той чужого не просить.

  1. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Синоптики обіцяли поривчастий вітер… вибрати

А і зливу в другій половині дня.

Б але їхній прогноз не збувся.

В хоча ранок доволі спокійний.

Г ми подбали про стійкість намету.

  1. Виберіть рядок, у якому тільки єднальні сполучники

А і, проте, й, та(=і)

Б та(=але), чи, а, й

В ані..ані, й, та(=і), ні..ні

Г і..і, ні..ні, чи..чи, або

  1. Виберіть складносурядне речення із смисловим відношенням послідовності дій

А День до останку згорів, і лишилася нічка бліда.

Б Дощ пройшов – і Київ зеленіє.

В Ні повітря не ворухнеться, ні пташка не защебече.

Г Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

  1.   Кому НЕ ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій.

Б Без Слова немає обнови і часу мертвіє відлік.

  В Або розумне казать або зовсім мовчать.

 Г Лиш храм збудуй а люди в нього прийдуть.

  1. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)

А Багато міг би розказати вітер але у вітру голос пересох.

Б Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку.

В Проходять покоління по землі та кожне творчий слід свій залишає.

Г Глянуть не встигнеш і вік промайне.

Учитель: Перевірте правильність виконання завдання за допомогою ключа:

  1-В, 2-Б, 3-В, 4-А, 5-Б, 6-Г

За кожну правильну відповідь

VII.Узагальнення, підсумки уроку

1. Слово вчителя.

Ось урок наш закінчився, добре всі ми потрудились.

Ми побудували дивовижний храм, після того як Дещо повторили, а чогось навчились.

2 Зрозуміло, що кожна робота повинна мати свою винагороду. оцінку. (Робота з картками самооцінки)

Відеоролик «підсумок»

3.Метод „Мікрофон”

- Чи збагатив вас урок знаннями?

- Які труднощі траплялися?

- Що найбільше сподобалося робити на уроці?

Скласти сенкан до слова осінь, якщо буде час.

VIII. Домашнє завдання.Скласти невеличкий текст- розповідь 5-6 речень, використовуючи  складносурядні речення та сполучники сурядності  «Осінь чарівниця»

Я дякую вам за  плідну працю на уроці. Сподіваюсь, знання, отримані вами сьогодні, залишаться у вас надовго!

Тож, хто може підвести підсумок?

Над якою темою ми працювали?

Чого навчились?

 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку