Тема: Початок Великого переселення народів. Падіння Західної Римської імперії.
Мета:
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
називати час вторгнення «варварів», гунів, дати поділу Римської імперії на Західну і Східну, падіння Західної Римської імперії, «варварські» племена, які поселилися на території Римської імперій;
показувати на карті територію розселення «варварських» племен, напрями вторгнення гунів і вандалів;
застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни: «Велике переселення народів», «варвар», «вандалізм»;
пояснювати причини кризи Римської імперії, її поділу на Західну і Східну, падіння Західної Римської імперії;
визначати місце історії стародавнього світу в історії людства.
ХІД УРОКУ
(1 слайд)
Уявна подорож до Римської імперії 3-4 ст.
Вступне слово учителя. Вітання
Діти, оскільки ми знаходимося на вимушеній самоізоляції, я вас запрошую здійснити уявну подорож до Римської імперії у 3-4 ст. Нагадую, що ми продовжуємо вивчати розділ «Римська імперія».
(2 слайд)
Як йдеться в середньовічній приказці, яка з легкістю увійшла в нашу літературну мову, «всі дороги ведуть в Рим!»
СЛАЙДИ 1-9
Отже, починаємо! Я буду демонструвати на екрані презентацію і мені знадобиться ваша допомога. На слайдах будуть з’являтися різні ілюстрації, а ви повинні сказати що це таке.
Отже, наша подорож показала, що життя у Римській імперії було різним. Заможні городяни жили у палацах або будували собі великі заміські особняки – домуси. Бідні жили у багатоповерхових, багатоквартирних будинках – інсулах. Селяни займалися сільським господарством працюючи на орендованій землі. Але спільним для усіх жителів імперії стала проблема сусідства з новими племенами варварів.
10 слайд ФІЛЬМ
11 слайд
І тема нашого уроку «Початок Великого переселення народів. Падіння Західної Римської імперії». (§ 49)
План
3. Причини падіння Західної Римської імперії.
РОБОТА З КАРТОЮ 12 слайд
Отже, ми визначили місця розселення варварських племен.
13 слайд
Ці племена ще не знали держави. Органами управління у них були рада старійшин, вождь та народні збори. У години небезпеки плем’я захищали збройні загони на чолі з вождем. Влада військового вождя трималася на авторитеті та силі.
Із IIІ ст. почався рух величезних мас варварів на просторах Євразії. Події цього грандіозного переселення, що відбувалися у IV—VI ст., вчені називають Великим переселенням народів.
Велике переселення народів – назва масових рухів варварських племен у напрямку Римської імперії у IV ст. (у зошит). Прочитати визначення з підручника (с.217) та порівняти.
Варварські племена, які оселилися на території Західної Римської імперії, створювали свої власні держави. Їх називають варварськими королівствами. У 7 класі ми будемо більш досконало вивчати ці королівства.
Захоплення Риму Аларіхом 14 слайд
У 410 році племена вестготів на чолі з вождем Аларіхом захопили «вічне місто». Аларіх піддав Рим нищівному пограбуванню. Вестготи три доби грабували Рим, але не залишилися в ньому, а пішли в римські провінції. Тим часом інші варварські племена — вандали, свеви й алани захопили інші провінції колись могутньої імперії.
Вторгнення гунів 15 слайд
У 40-х рр. V ст. вождем гунів став Аттіла (?—453 p.). Хоробрий і талановитий полководець, який мріяв про завоювання світу. Він прославився грабунками та насиллям, тому християни прозвали його «бичем божим». Аттіла спочатку напав на Східну Римську імперію. У 447 р. його війська підійшли до Константинополя і змусили імператора заплатити величезний викуп (400 кг золота). Західна імперія погодилась на викуп у 1400 кг золота.
16 слайд
У 451 р. війська Аттіли вдерлися на землі Західної Римської імперії, в Галлію, і взяли в облогу місто Орлеан. Вестготи, що володіли цими землями, звернулися по допомогу до Риму. Римські війська на чолі з імператором Флавієм та королем вестготів Теодоріхом зняли облогу з Орлеана. (КАРТА)
Щоб дати відсіч могутньому супротивникові, свої сили об’єднали римляни, франки, вестготи, бургунди, алани, сакси. Вирішальна битва між союзниками і гунами відбулася на Каталаунських полях. Вона була однією з найкривавіших битв давнини в Європі. У ній загинуло близько 62 тис. воїнів. Завдяки мужності вестготського короля Теодоріха та стійкості римської піхоти битву було виграно. Розгромлена армія Аттіли залишила межі Римської імперії. У 453 р. Аттіла несподівано помер після власного весілля. Його держава розпалася.
17 слайд
Вторгнення вандалів
Західна Римська імперія, яка вистояла у війні з могутніми гунами, невдовзі зазнала нападів вандалів із території Північної Африки, де вони створили могутню державу на чолі з королем Гейзеріхом. Захопивши острів Сицилія, вандали перетворили його на зручний плацдарм для нападу на Рим. У 455 р. вони взяли колись неприступну для ворогів столицю Західної Римської імперії. Два тижні вони грабували й руйнували Рим. Тисячі жителів «вічного міста» загинули, захищаючи домівки, тисячі були перетворені на рабів. Було знищено культурні досягнення багатьох поколінь народів імперії, зруйновано архітектурну велич гордовитого Риму, втрачено шедеври мистецтва.
18 слайд
Відтоді поняття «вандалізм» вживають, коли йдеться про безглузду жорстокість і знищення здобутків культури.
19 слайд
Із того часу західноримські імператори вже не мали реальної влади. Їх контролювали варварські вожді. Символічно, що останній імператор, як і легендарний правитель Риму, мав ім’я Ромул. У 476 р. Ромул Августула позбавив влади вождь остготів Одоакр, а символи його влади відправив до Константинополя.
Тисячолітній Рим упав, а Західна Римська імперія зникла з карти світу. На її території утворилася велика кількість варварських королівств.
20 слайд
Причини падіння Західної Римської імперії
Внутрішні: соціально-економічна криза
Зовнішні:
Традиційно рік падіння Західної Римської імперії вважають закінченням історії стародавнього світу. Але життя тривало, почався новий період в історії Європи — Середні віки.
21 слайд
Діти, ми сьогодні обробили велику кількість інформації, але щоб ми могли скористатися нею далі, варто розвивати довготривалу пам'ять. Одним з найкращих способів є пригадування, створення певних асоціацій. Тому я вам пропоную пригадати з якими подіями пов’язані певні дати.
22 слайд
Вправа «3*2*1»
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Заключне слово вчителя
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 23 слайд