Практичне заняття: Урок – конференція
Тема: давні мешканці України.
Мета: ознайомити учнів з основними етапами заселення теренів сучасної України різними племенами та народами, їх заняттями , побутом, культурою, матеріальним та духовним світом. Розвивати хронологічну, просторову компетентності, вміння самостійного пошуку та оприлюднення інформації, критичного мислення.
Обладнання: мультимедійний проектор, авторська презентація на відповідну тему ( додається )
Хід конференції
Вступне слово вчителя: як відомо терени України здавна заселяли різні народи. Давайте звернемось до попереднього заняття і згадаємо, що ми знаємо про поняття "народ " і "етнос"?
( Ланцюг асоціацій)Учитель пропонує пригадати які стародавні народи відомі учням, з якими сучасними країнами дані народи викликають асоціації в учнів, які з них проживали на території сучасної України ?
Після відповідей даних учнями вчитель за потреби доповнює відповіді учнів та нагадує , що напередодні учнів було розподілено на групи , які отримали завдання підготувати виступи про народи, що в різний час населяли терени України. Клас розподіле-но на п’ять груп, кожна з яких готує доповіді:
1-а група: Трипільці – найдавніші хлібороби на українських землях.
2-а група: Кіммерійські племена на теренах України.
3-а група: Скіфи –один з найдавніших народів Стародавнього світу.
4-а група: войовничі Сармати на землях України.
5-а група: наші предки - давні слов'яни.
Також вчитель наголошує, що при підготовці доповідей учням пропонувалось звернути особливу увагу на окремі позиції, роздає учням аркуші паперу з таблицею де зазначені дані позиції та пропонує під час відповідей робити нотатки в таблиці, щоб наприкінці заняття мати цілісну картину подій заселення української території різними племенами і народами в давні часи.
Зразок таблиці:
Звертаємо увагу на: |
Наші нотатки: |
Період часу |
|
Територія розселення |
|
основні заняття |
|
Матеріальний світ |
|
Духовний світ |
|
Робота в групах (виступи учнів): (виступи учнів для унаочнення супроводжуються мультимедійною презентацією, що розроблена вчителем)
Робота з картою: учні, прослухавши повідомлення представників кожної групи, позначають на контурній карті місця розселення давніх мешканців України керуючись відповідними слайдами мультимедійної презентації
Виступ 1-ї групи: учитель робить вступне слово, наголошує що трипільці – доіндоєвропейське населення, вони не є предками слов'ян, однак вони – перше осіле населення на території України, перші, хто тут став займатися землеробством, гончарством, одні з перших стали застосовувати мідь. їх господарські здобутки, способи спорудження та оздоблення житла, орнаментування кераміки безперечно були запозичені і засвоєні пізнішим населенням – давніми слов'янами, а отже й українцями.
Виступи учнів першої групи згідно пунктів плану наведеного в таблиці
Учитель узагальнює сказане учнями 1-ї групи та надає слово другій групі.
Виступ 2-ї групи: учитель зазначає, що кіммерійці – найдавніший народ української історії, який був південним сусідом праслов'ян. . Їх остаточне походження не з'ясоване. Кіммерійський народ складався з племен, об'єднаних у союзи на чолі з царями-вождями. Військо кіммерійців формувалось з загонів вершників, які були добре озброєними.
Виступи учнів другої групи згідно пунктів плану наведеного в таблиці Учитель узагальнює та доповнює сказане, повідомляє що за мовою кіммерійці, вірогідно, були іранцями. Розвиток їхнього суспільства був зупинений навалою скіфів.
Виступ 3-ї групи: учитель повідомляє, що скіфи – один з найдавніших народів Стародавнього світу, про життя скіфів, їх побут, звичаї, релігію, суспільний лад, зовнішній вигляд докладно розповідає грецький історик і географ Геродот у своїй праці "Історія". Його розповіді підтверджуються археологічними дослідженнями скіфських пам'яток.
Виступи учнів третьої групи згідно пунктів плану наведеного в таблиці
Після доповіді учнів учитель зазначає, що в своєму розвитку скіфське суспільство досягло стадії переходу від варварства до цивілізації. На рубежі IV-III ст. до н. е. почався занепад цієї могутньої держави і на більшій її території з'явились нові кочові племена.
Виступ 4-ї групи: учитель надає слово учням, що готували доповіді про сарматські племена.
Виступи учнів четвертої групи згідно пунктів плану наведеного в таблиці
Учитель доповнює сказане учнями зазначає що сармати були вправніші за скіфів у військовій `справі, використовували досконалішу зброю. З часом частина сарматського населення була асимільована місцевими слов’янськими племенам
Виступ 5-ї групи: учитель надає слово учням, що готували повідомлення про давньослов’янські племена на території нашої країни.
Виступи учнів п'ятої групи згідно пунктів плану наведеного в таблиці
Після доповіді учнів учитель зазначає що історичним центром східного слов'янства здавна було Середнє Подніпров'я, де проживали поляни. Їхніми східними сусідами були сіверяни, далі знаходилися землі радимичів, в'ятичів. На захід од полян мешкали деревляни й дреговичі та інші східнослов’янські племена. Саме східні слов'яни і були пращурами сучасних українців.
Закріплення вивченого ( мікрофон)
Учитель дякує учням за їхні відповіді та пропонує звернувшись до таблиці що її заповнювали учні протягом заняття зробити загальний висновок про заселення території України представниками різних народів за зразком:
Підсумки заняття: учитель робить загальний висновок із сказаного учнями, підводить підсумки заняття, дякує учням за роботу та анонсує тему наступного заняття.
Джерела і література: