Тема: У. Старк. «Маленька книжка про любов». Тема перших почуттів підлітків
Мета: використовуючи можливості навчального діалогу, розкрити тему перших почуттів підлітків; формувати в учнів розуміння кохання та стосунків між людьми; звернути увагу на майстерність У. Старка у створенні художньої реальності світу підлітків; розвивати навичк; сприяти формуванню в учнів кращих людських якостей.
Хід уроку
Любов – це вагоме слово
У. Старк
Любов – вона різна, і в кожного своя. Любов – це не те, що приходить невідомо звідки. Любов – це те, що ми робимо самі для інших людей.
Коментоване читання
Завдання:
1.Прочитайте уривок з твору.
- Спробуйте уявити портрет Ельси.
- Прослідкуйте, які емоції відчуває Фред
-Чому цей розділ називається «Іспит з кохання»?
-Які «іспити» були ще у стосунках Фреда та Ельси?
«Іспит з кохання»
«….Подивився на Ельсу і відчув тепло.
…за що люблю її, а не, скажімо, Інґрід чи Анн-Марі. Більшість у нашому класі сказали б, що ці дівчата симпатичніші. І самі Інґрід та Анн-Марі вважають себе красунями. Вони належать до тих дівчат, із яких малюють картини. А от Ельса — сильна і з кучерявим каштановим волоссям, що завжди неначе наелектризоване.
До того ж вона гугнявить.
Та все ж мені стає тепло лише тоді, як я дивлюся на неї, а не на якусь іншу дівчину.
Чого воно так?
Ельса має одну-єдину особливість: коли вона міряється з кимось силою рук, то неодмінно перемагає. Бо виявляється сильнішою. Одного разу вона поборола Конрада, що вважав себе найдужчим у класі. Навіть запевняв усіх, що програв навмисне, бо вона дівчина. Але ніхто йому не повірив. Відтоді він її не терпить.
Хоча я люблю її не за те, що вона перемагає, коли міряється силою рук.
Цього так просто не поясниш.
…Коли я знову звів на неї очі, щоб придивитися, чи не оминув я, бува, чогось іще, …..
Я уявив собі, як вона усміхнеться до мене на перерві. Це було єдине, чого я хотів: розвеселити її!
Але тоді я не взяв до уваги одне. Те, що від любові людина стає страшенно незграбною.
(Милуючись Ельсою, Фред помітив у її зошиті помилку. Він написав записку з правильною відповіддю і хотів передати, але раптом зачепив рукою пенал, який гупнув на землю. Учні і вчителька подивилися на Фреда. Папірець впав з його рук, і вчителька прочитала записку. Вона сказала, що так нечесно і запитала, навіщо Фред допомагає дівчинці)
— Чому ж ти вирішив допомогти Ельсі, якщо вона тебе не просила?
Ну, що я міг відповісти? Що зробив це тому, що закохався і мене кидає в жар, чи варто мені тільки подивитись на неї? Що сподівався: раптом вона потім мимохідь усміхнеться мені на перерві?...»
Робота над темою уроку
Прослідкуємо за тим, як народжується почуття кохання
Фред Ельса
Невисокий, слабкий фізично сильна
Чутливий , сором’язливий рішуча
Вирішив бути відважним.
У школі після першої перерви Фред вирішив поговорити з Ельсою. Пожертва (шоколадка) заради любові лежала у його кишені. Та Фред чомусь втратив дар мови, не міг нічого сказати, а потім запропонував, що за дешево дістане їй ялинку. Ельса відмовилася, бо вже мала ялинку. Вона запитала, навіщо він вчора осоромив її. Хлопець хотів відповісти, але почервонів і втік.
Треба вчитися бути хоробрим.(скелет)
Фред написав Ельсі записку з вибаченням і крапнув з флакончика трішки парфумів. Лист він не підписав. Фред побачив, що Ельса читає його листа. Хлопчик почав хвилюватися, але дівчинка сховала лист у свій портфель, туди ж поклала пакетик з подарунком.
Ельса стояла з Конрадом і сказала, що він – дурень( показав на Польщу, шукаючи Париж) Конрад копнув сніг і обсипав ним Ельсі пальто. Фред кинувся захищати Ельсу, хоч Конрад був найсильнішим в класі. Раптом Фред відчув удар в ніс, побачив кров і заплакав. Ельса вигнала Конрада, набрала снігу в хустинку і приклала до Фредового носа.
Кульмінаційний момент дитячого кохання – заступництво Фреда за Ельсу, коли Конрад її образив. Фред навіть постраждав, у нього тече кров з носа, а Ельса лікує його снігом… Фред потім буде говорити, що в нього «незначна воєнна травма».
3.Подарунок на Різдво взаємність
Ельса запропонувала провести Фреда додому.
Вони йшли додому: з одного боку йшов найкращий друг, а з іншого – дівчина, заради якої Фред пожертвував своїм носом. Дівчинка подякувала за лист і сказала, що Фред їй теж подобається. Потім вони зайшли до Гранфоша по ялинку. Вибір був уже не великий. Фред вибрав велику криву ялинку з гарною верхівкою. Дівчина занесла ялинку до Фредового дому і сказала, що відкриє свій подарунок завтра. А потім обняла хлопця і подарувала подарунок – кишенькове люстерко. Вона сказала, що коли Фред гляне у нього, то побачить того, кого вона любить.
Прочитайте уривок
«…Фред дивиться у люстерко, яке йому подарувала Ельса: «Ти побачиш в ньому того, кого люблю». «А потім був дзвінок від Ельси… – Агов? Де ти? – спитала вона. – I`m in Heaven, – відповів я. – Це означає: Я в небі. Та я знаю, – відповіла Ельса. – Побачимося завтра? А чом би й ні, – відповів я…»
Висновок: Отже, завдяки Ельсі Фред долає страх і йде на жертви, вчиться розуміти й поважати думку іншої людини. Завдяки їй він відкриває собі себе — хлопця, в якого можна закохатися.
Запишіть у вигляді сходинок шлях до взаємного кохання Фреда та Ельси
Взаємність I`m in Heaven
Здивування, турбота
Повага, симпатія
Рефлексія
Пісня «Щока до щоки» є ліричним лейтмотивом повісті «Маленька книжка про любов». Це символ безмежного кохання, яке переживають батьки Фреда. Водночас це мрія про мирний світ (без війни).
Небеса, я на небесах,
Моє серце б’ється так, що я ледь можу говорити.
Здається, я знайшов своє щастя, яке шукав,
Коли ми з тобою танцюємо щока до щоки.
Небеса, я на небесах,
Усі мої щоденні турботи,
Здається, щезають, це подібно на смугу везіння у гравця,
Коли ми з тобою танцюємо щока до щоки.
Чи можна вважати цю пісню символом нового почуття любові, яке народжується в душі Фреда?
Домашнє завдання
Закінчіть речення
Історія Фреда та Ельси мене навчила….
Мені хочеться вірити, що …