«У СВІТІ ВІДЧУТТІВ»
УРОК-ПОДОРОЖ ДЛЯ УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
З ТЕМИ «СЕНСОРНІ СИСТЕМИ», 8 КЛАС
МЕТА: закріпити та узагальнити інформацію з теми «Сенсорні системи», перевірити якість отриманих знань, розвивати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, для дослідно-пошукової роботи, формувати в учнів навички самостійної та командної роботи, виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
ТИП УРОКУ: нестандартний урок-подорож для закріплення знань
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ.
ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Сьогодні ми відправимося в подорож науково-дослідною лабораторією «У світі відчуттів». Станції, на яких ми будемо зупинятися, мають свій код і завдання, яке потрібно буде виконати. Екскурсійна група може мати не більше десяти учнів, тому об’єднаємося в ІІІ групи і в кожній виберемо ролі: керівник групи, художник-реставратор, інженер-конструктор, пошуковець, науковець, лікар, валеолог.
Екскурсійні групи сформовані, визначенні обов'язки - можемо вирушати в подорож. Після виконання завдання, кожна група представляє завдання. Керівник групи оцінює активність та ефективність учасників своєї групи.
ІІІ. ПОДОРОЖ «У СВІТІ ВІДЧУТТІВ». (На екрані, дошці, тощо назва станції)
1. Анатомічна станція.
Для виконання завдання запрошується художник-реставратор.
З пазлів скласти зображення органу сенсорної системи, назвати його
та які відчуття забезпечує.
(І група – око, ІІ група – вухо, ІІІ група - шкіра).
2. Конструкторське бюро. (Листок, клей, конверт із завданням)
Завдання інженеру-конструктору. Із запропонованих термінів скласти структурно-логічну схему.
(І група – Будова вуха, ІІ група - Будова ока, ІІІ група – Будова вестибулярного апарату)
( Приклади завдань: І – Будова вуха: зовнішнє вухо, середнє вухо, внутрішнє вухо, вушна раковина, зовнішній слуховий прохід, барабанна перетинка, стремінце, молоточок, коваделко, Євстахієва труба, завитка, кортіїв орган.
ІІ – Будова ока: білкова оболонка, судинна оболонка, сітківка, склера, рогівка, війковий м’яз, райдужка, зіниця, кришталик, склисте тіло, колбочки, палички.
ІІІ – Вестибулярний апарат: мішечки, ампули, півколові канали, макула, купула, отолітова мембрана, волоскові клітини, опорні клітини, вестибулярний нерв, центр кори великих півкуль.)
3. Пошуково-дослідна станція.
Завдання пошуковцю. Знайти в додаткових джерелах інформацію про наведені факти
І група - Налічується 73 епітети, які характеризують прояви болю. Говорять про біль гострий, тупий, колючий, давлячий, пронизливий, глухий, нестерпний. Як можна пояснити природу болю? Корисний чи шкідливий біль?
ІІ група – Видатний німецький композитор Людвіг Ван Бетховен, коли почав втрачати слух, знайшов оригінальний спосіб слухати музику. Він брав один кінець своєї тростини у зуби, а другий притискав до деки рояля і таким чином слухав музику. Що давало змогу слухати музику глухому композиторові?
ІІІ група – Око часто порівнюють із фотоапаратом, а сітківку – з фотолабораторією. Поясніть, яким чином роботу фотоапарата можна порівняти з функцією ока, а процес, що здійснюється на сітківці – з фотолабораторією.
4. Інтелектуальна станція.
Завдання науковцю – знайдіть назви наведених означень. (Групи по черзі називають свої відповіді. Наприклад І група 1, 4, 7, 10, 13, ІІ група - 2, 5, 8, 11, 14, ІІІ група - 3, 6, 9, 12, 15)
1. Вид порушення зору, при якому зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають позаду сітківки.
2. Фоторецептори, які дуже чутливі до дії світла.
3. Розлад колірного зору, або часткова колірна сліпота.
4. Фоторецептори, які сприймають колір, форму і деталі предмета.
5. Еластичне прозоре двоопукле тіло ока, що забезпечує акомодацію.
6. Внутрішня оболонка очного яблука.
7. Круглий отвір у центрі райдужки.
8. Система, що забезпечує сприйняття і переробку інформації щодо явищ внутрішнього і зовнішнього середовища організму.
9. Спірально закручений канал, який виконує функцію слуху в перетинчастому лабіринті.
10. Спеціальні клітини, що перетворюють різні види хімічних речовин на нервовий імпульс.
11. Найменша слухова кісточка.
12. Здатність сенсорних систем пристосовувати рівень своєї чутливості до інтенсивності дії подразника.
13. Рецептори, що сигналізують про больові відчуття.
14. Місце виходу зорового нерва із сітківки.
15. Що є стимулом для збудження пропріорецепторів?
5. Медична станція.
Завдання лікареві – дайте поради пацієнтам, які звернулися за консультацією.
І група - У людини, що працює підривником у кар’єрі став погіршуватися слух. Які поради Ви можете йому дати для вирішення цієї проблеми?
2 група - У жінки нежить, вона частково втратила нюхові та смакові відчуття? Як пояснити та що порадити людині?
3 група - У підлітка під час нежиті почало закладати вухо і навіть виникати больові відчуття. Як пояснити таке явище та що порадити батькам дитини?
Вся група працює із завданням на встановлення відповідності.
Порушення |
Симптоми |
|
А.Нечітке бачення віддалених предметів. |
|
Б. Розлад колірного зору. |
|
В. Значне погіршення сутінкового зору. |
|
Г. Нечітке бачення предметів, розташованих близько до очей. |
|
Д. Запалення структур вуха |
|
Е. Стан тривалих та сильних подразнень вестибулярного апарату, що передаються на центри, які регулюють роботу внутрішніх органів |
|
Є. Запалення слизової оболонки носової порожнини |
|
Ж. Запалення внутрішньої частини повіки |
|
З. Порушення бінокулярного зору |
|
І. Накопичення і ущільнення вушної сірки |
6. Станція «В здоровому тілі – здоровий дух».
Завдання валеологу. (Працює вся група, або 2-3 експерти)
І група - Для того, щоб стати космонавтом, треба довго та настирливо тренуватися. Які особливі вправи та з якою метою запроваджують у космічному центрі підготовки пілотів?
І група - До Вас завітав молодий юнак, який бажає обрати професію парфумера. Яких порад він має дотримуватися для плідної та тривалою роботи за фахом в майбутньому?
І група - У дівчини-студентки погіршився зір. Які рекомендації ви їй надасте?
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
V. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ.