Мета даного уроку - формувати позитивну мотивацію учнів на роботу на уроці; розвивати правильне відношення до свого здоров′я, бажання гарно вчитись, пізнавати нове. Розширити знання учнів про нашу державу Україну, продовжувати ознайомлювати з державними та народними символами України; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейського об′єднання; виховувати шанобливе ставлення до рідного краю, його традицій.
Конспект уроку
з Я у світі
на тему:
«Україна – європейська держава»
3 клас
Тема: “Україна – європейська держава”
Мета: Формувати позитивну мотивацію учнів на роботу на уроці; розвивати правильне відношення до свого здоров′я, бажання гарно вчитись, пізнавати нове. Розширити знання учнів про нашу державу Україну, продовжувати ознайомлювати з державними та народними символами України; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейського об′єднання; виховувати шанобливе ставлення до рідного краю, його традицій.
Обладнання: Таблиця з державними символами України , народні символи України, карта України, карта Європи, плакат з акровіршем, конституція України, ілюстративний матеріал: потяг з вагонами, сонечко, промінці сонечка; Прапор Євросоюзу; музичні записи: « Гімн ЄС», «Гімн України», пісня « Як у нас на Україні», відеофізкультхвилинка, відеоролики по темі уроку.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні ми з вами будемо мандрувати однією країною. А якою країною ми будемо мандрувати, розгадаєте?
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без батьківщини.
Так , правильно, це Україна.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: (учні читають запис на дошці)
« Україна – європейська держава»
– Вирушимо ми сьогодні у пізнавальну подорож. У якій пригадаємо символи, традиції, звичаї України. Дізнаємося про Україну, як європейську країну.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Відгадування загадки.
– На чому поїдемо, дізнаєтесь відгадавши загадку.
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на пероні. (Потяг)
Діти, потяг , яким ми вирушаємо має назву, але вагони переплутались і назва не читається. Допоможіть прочитати!
– Молодці, потяг має назву «ПЕРЕМОГА». Чому він так називається, як ви думаєте? ( відповіді дітей).
Ми прийшли в школу, щоб навчитись перемагати труднощі, бути успішними, досягати поставленої мети.
– Потяг вирушає! (Діти сидячи за партами імітують рух потяга)
2. Читання віршів про Україну. (Зупинка 1).
У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитина побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця, чисту зелену травичку і тисячі різних квітів, які радували серце своїм розмаїттям. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів, і вона найдорожча за все на світі. Вона єдина, де ми почуваємо себе вдома, затишно і привітно. Тільки в рідному краю людина почуває себе захищеною, стійкою, впевненою, бо вона вдома. Де б хто не був, все одно повертається до своїх батьків, до свого дому, в свій рідний край, на свою Батьківщину, на рідну Україну.
Діти, а згадайте вірші про рідну хату, Україну.
Учень 1 :
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов’я.
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ.
Цвітуть волошки сині в житі,
Звідсіль ведуть дороги в світ.
Учень 2:
І найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький шлях кудись зорить.
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі…
Мій рідний краю, Україно!
Найкраще місце на землі!
( Відеоролик «Найдивовижніші місця України» ).
3.Вікторина. (Зупинка 2).
Обов′язок кожного українця добре знати історію та традиції свого народу. Спробуємо ми свої сили і дамо відповіді на запитання.
* Назва нашої держави? (Україна.)
* Столиця України? (Київ.)
* Основні кольори нашого прапора? (Синій і жовтий.)
* Назвіть державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор України.)
*Коли Україна здобула свою незалежність ( 24 серпня 1991 р)
* Рослини – символи України. (Верба і калина.)
* Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро.)
* З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю.)
* Частина світу, в якій знаходиться наша Батьківщина. (Європа.) (За потребою вчитель надає підказку).
4. Відеофізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія». (Зупинка 3).
5. Державні символи України. (Зупинка 4).
. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Впізнає її з-поміж інших. Як ви впізнаєте свою державу, українців серед інших народів?
Так, перш за все країну відрізняють державні символи. Назвіть їх. Що вони являють собою? ( Відповіді дітей ).
Герб (тризуб) — емблема, символічний знак (зображення) що належить державі, населеному пункту, дворянському роду або окремій особі тощо.
Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів XVIII століття Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги. А ще у тризубові відображено триєдність життя – це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Послухайте вірші, які підготували ваші однокласники.
Герб
Наш герб – тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям. Н.Поклад
Прапор – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. Національний прапор України — це синьо-жовтий прапор. Синій – це колір неба, води, миру, а жовтий – колір хліба, життя. Бере початок ще з 14 століття.
Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте -жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом
Українським в Україні. Н.Поклад
Гімн – урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь.
У сьогоднішньому світському значенні — це урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту, який вживається здебільшого як символ держави (поряд з іншими атрибутами: прапором, гербом тощо).
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста.
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги. Н.Поклад
(звучить Гімн держави.)
Кожна держава має свої закони, в яких прописано усі права та обов’язки громадян. Що є основним законом нашої держави?
Прочитайте, про що записано у статтях 1 і 10 Конституції України.
Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова. Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.
6. Народні символи України. ( Зупинка 5 ).
(Калина) Калина є символом дівочої краси. Вона росте майже на кожному подвір’ї. Також ця рослина є цілющою. Без верби і калини – нема України.
(Вінок) Український віночок вважається дівочим оберегом, а також сьогодні це модний аксесуар.
(Рушник на дошці) Український рушник – це також народний оберіг.
Які ви ще знаєте народні символи України, або ми їх ще називаємо оберегами?
7. Україна – європейська держава. ( Зупинка 6 ).
Наша держава розташована у частині світу, яка має назву Європа. Україну часто називають серцем Європи, адже центр Європи знаходиться на нашій території. Україна межує з державами, що входять до складу Європейського Союзу Польщею, Словаччиною, Угорщиною. Хоча поки наша держава не є членом ЄС, проте ми з вами можемо називатися європейцями. Адже наш народ поділяє європейські цінності.
Перед вами карта світу. Це розгорнута, зменшена модель Землі вона поділена на сушу – материки і воду. Найбільший материк Євразія. Він поділений на Європу і Азію. Зараз Україна – одна з найбільших держав Європи , населенням більш як 42 млн. чоловік. Вона межує із сімома країнами світу. Наша Батьківщина – центр Європи.
Що ж таке Європа?
Європа – це і територія, об’єднання багатьох держав для спільного вирішення проблем, це і спільні гроші , це і спільний дім для десятків різних націй та народів . У Європі знаходиться 45 незалежних держав, які об′єднались у Євросоюз. Прапор Євросоюзу 12 золотих зірок на фоні безхмарного неба. Україна є частиною Європи. Ми повинні все робити, аби прискорити вхід у європейську співдружність. А це можливо лише за умови , що разом будемо збагачувати Україну, дбати про її авторитет, підвищувати добробут громадян. І уже цього літа був встановлений безвізовий режим, для подорожей українців , що для нас є дуже важливо.
Ну, що ж , подорожуємо далі. Щоб цікавіша була наша подорож пропоную вам прослухати Гімн Європейського Союзу «Ода до радості» відомого німецького композитора Бетховена.
(Звучить гімн «Ода до радості» Бетховена)
8. Що означає бути європейцем?
-це бути патріотом своєї держави;
-це поважати людей інших національностей, з повагою ставитися до їх звичаїв і традицій;
-це прагнення миру у всьому світі;
-дотримання законів;
-це свобода слова й вибору, але не вседозволеність.
( Відеоролик про європейські цінності ).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Люби і знай свої звичаї. ( Зупинка 7 ).
Ось ми і приїхали на останню зупинку « Люби і знай свої звичаї».
Ми українці маємо свої відмінності від інших народів: звичаї , обереги, символи,страви, які відрізняють нас від інших і прославляють.
Проведемо гру і перевіримо, чи справжні ви українці?
Я читатиму перелік предметів, страв, оберегів ,тощо, а ви визначите один з них, що належить українському народу.
-Лелека, слон, мавпа.
-Пальма, калина, ялина.
-Вишитий рушник, віяло, матрьошки.
-Місяць, зірка, тризуб.
-Чорнобривці, кактус , гвоздика.
-Віночок, хустинка, шапка.
-Суп , борщ, уха.
– Молодці, ви справжні маленькі українці.
VI. Підсумок уроку.
– Ось наша подорож по Україні і завершилась. З набутими знаннями можемо повертатись до класу. Напевне, усі ви зрозуміли, на якій унікальній землі живемо. Ми маємо те, чим варто пишатися, і у нас є чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі. Я вам бажаю мирного неба і завжди лагідного теплого сонечка. (вчитель кріпить на дошку сонечко без промінців)
-Щоб сонечко нас зігрівало, ми подаруємо йому промінці . ( паперові промінці лежать на партах )
-На промінцях продовжте речення «Після цього уроку я знаю, що …» і відповідь озвучте та прикріпіть до нашого сонечка.
Пісня «Як у нас на Україні».