Розробка уроків 186 – 187 «Я досліджую світ» 2 клас
Вчитель Кравчук Ірина Вікторівна
Тема: «Україна – мій рідний край»
Підручник: І.О. Большакова, М.С. Пристінська. 2 клас, частина 2.
Мета: розширити і вдосконалити знання учнів про нашу державу, викликати інтерес до пізнання Вітчзни, сприяти формуванню ключових предметних компетентностей, виховувати патріотизм, любов до рідного краю, рідної мови.
Очікувані результати навчання; мовно-літературна галузь
- сприймає монологічне висловлення (казки, розповіді, вірші, інструкції до виконання завдань тощо) з конкретною метою [2 МОВ 1-1.1-3]
- розповідає про те, що зацікавило в усному повідомленні [2 МОВ 1-1.3-1];
- ставить запитання до усного повідомлення для отримання додаткової інформації [2 МОВ 1- 1.3-2];
- підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення [2 МОВ 1-1.6-1]; - обговорює зміст і форму простого медіатексту (світлини, фотоколаж, листівка, мультфільм), виявляє (з допомогою вчителя / вчительки) очевидні ідеї у простих медіатекстах природнича галузь
- описує Україну, її найважливіші географічні об’єкти, показує розташування України на карті [2 ПРО 2-3.1-2]; соціальна і здоровʹязбережна галузь
- дотримується правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях [2 СЗО 3-1.4-6];
- об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри [2 СЗО 3-4.4-6];
- виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді), погоджуюсь із рішенням команди [2
СЗО 3-4.4-7];
громадянська та історична галузь
- представляє загальні відомості про Україну [2 ГІО 5-8.3-1]
Обладнання: акровірш «Україна», мультфільм «Мапа», портрет В.Сосюри, прислів’я.
Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему.
1. Відгадайте загадку.
- Чи здогадалися ви, яка тема нашого уроку?
- Впродовж декількох тижнів ви дізнаєтеся про найважливіші географічні об’єкти на карті України, ознайомитеся з державними і народними символами України, більше дізнаєтеся про своє рідне село.
2. Асоціативний кущ «Україна».
(Батьківщина, Вітчизна, батьківська хата, вишиванка, козаки, калина, герб, прапор, гімн, вінок, рушник…) ІІ. Основна частина.
1. Робота з підручником с. 42.
- Прочитай і поясни вислови про Україну. (завдання 1)
- Що розказали про Україну учні? Прочитай висловлювання дітей. (завдання 2)
- Що б ти міг додати до цього?
2. Перегляд мультфільму «Це наше і твоє. Що таке мапа» https://www.youtube.com/watch?v=bnbU3_l65HI&t=23s
3. Робота в зошиті з друкованою основою с 30, завдання 1 .
- Роздивіться карту нашої Батьківщини. В Україні понад 1000 міст, 73000 річок. Київ – столиця України, який розташований на берегах найбільшої річки Дніпро.
- На карті України обведи назву столиці.
- Червоним кольором зафарбуй область, де ти живеш.
- Жовтим кольором розфарбуй місця, де ти хочеш побувати.
4. Інтерактивна вправа. Доповни речення, використовуючи підказку.
Україна – мій ____________. Я тут живу. Україна – це ____________. Я її ________________. Тут живуть мої __________________.
Довідка: рідний край, держава, громадянин, громадянка, батьки.
5. Робота в групах.
Гра «Збери прислів’я»
1 група
Немає на світі другої України, |
немає другого Дніпра. |
Людина без Вітчизни, |
як соловей без пісні. |
Там земля мила, |
де мама народила. |
2 група
За морем тепліше, |
та вдома миліше. |
Україна – мати , |
за неї треба головою стояти. |
Батьківщину, як батьків, |
на чужині не знайдеш. |
3 група
У рідному краю |
і сонце ясніше світить |
Рідна сторона - мати, |
а чужа – мачуха. |
В чужім краю |
і солов’ї не співають. |
Фізкультхфилинка «Ми – українці» https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww
6. – Багато письменників писали про Україну, серед них – Володимир Сосюра.
Він писав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя»
7. Робота з підручником с. 43, завдання 1.
- Уважно роздивіться невеликі малюночки, прочитайте рядки під ними. - До чого закликає поет?
За допомогою таких малюнків, які називаються піктограми, легко вивчити вірш. Прочитайте ще раз вірш, але без слів – підказок.
- Прочитайте рядки далі.
- Створіть малюнки – позначки до цих рядків.
- Чому поет називає Україну вишневою?
- Прочитай текст в підручнику.
- ВИШНЯ – символ рідної землі та України, матері й дівчини-нареченої.
Вона символізує Світове Божественне дерево, тому і називається «вишнею» від слова «вишина», а також «Вишній», той, що найвище, тобто Всевишній Бог.
- Крім цього, вона символізує вічну весну-літо, красу та взаємну любов. Гілки вишні мають магічну силу: за допомогою розколотої і в цьому ж місці зв’язаної вишневої гілочки проганяли дитячу хворобу – зростеться гілочка, то й хвороба зникне; дівчата на вишневих галузках гадали про своє заміжжя – зацвіте до Нового року посаджена в хатній діжці молода вишенька, то й дівчина наступного року одягне вінець молодої; застромлена під дах оселі вишнева гілка служить оберегом.
https://www.youtube.com/watch?v=XROBvBZxzi0
- Прочитайте, що сказано в тексті про солов’я .
- Подивіться на цю пташечку і послухайте спів солов’я . https://www.youtube.com/watch?v=Q9MdD51VAdM
- Чому поет називає нашу мову солов’їною?
8. Цікаві факти про українську мову.
1 Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів.
2 В українській мові найбільша кількість слів починається на літеру “П”.
3 Найменш уживаною літерою українського алфавіту є літера “Ф”.
4 В українській мові безліч синонімів. Наприклад, слово “горизонт” має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овид.
5 Назви всіх дитинчат тварин є іменниками середнього роду: теля, котеня, жабеня.
6 Українська мова багата на зменшувальні форми. Зменшувальну форму має навіть слово “вороги” – “вороженьки”.
ІІІ. Підсумок уроку.
Що дізнались на уроці? Чого навчились? Красивий, щедрий, рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!
І пам’ятай, що Україна починається з тебе!