Засвоїти основні поняття уроку про нашу державу як незалежну, демократичну, Соціальну і правову шляхом глибокого розкриття кожного з цих питань на основі тексту підручника і фактів суспільного життя України; формувати громадянське почуття, прагнення берегти і захищати конституційні засади, що стали гідним втіленням боротьби попередніх поколінь за незалежність; формувати вміння учнів аналізувати нормативно – правові акти, порівнювати їх; виховувати в учнів розуміння, що сучасна Україна – правонаступниця державних утворень, що існували на її території.
Тема: Україна на шляху до незалежності.
Мета: засвоїти основні поняття уроку про нашу державу як незалежну, демократичну,
Соціальну і правову шляхом глибокого розкриття кожного з цих питань на основі тексту підручника і фактів суспільного життя України; формувати громадянське почуття, прагнення берегти і захищати конституційні засади, що стали гідним втіленням боротьби попередніх поколінь за незалежність; формувати вміння учнів аналізувати нормативно – правові акти, порівнювати їх; виховувати в учнів розуміння, що сучасна Україна – правонаступниця державних утворень, що існували на її території.
Обладнання: Конституція України, Декларація про державний суверенітет України, Акт проголошення незалежності України.
Основні поняття: Конституція України – Основний закон України, суверенітет, самовизначення, незалежність, всенародне обговорення, референдум, способи прийняття Конституції.
Тип уроку: формування та вдосконалення знань, умінь і навичок.
Структура уроку
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Індивідуальне завдання.(біля дошки)
Скласти перелік державних утворень, що існували на території сучасної України в різні часи.
Бесіда.
Колективна робота за завданням.
Надайте аргументовану відповідь, якою мірою відповідали ознакам держави утворення, що існували на території України в різні часи.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Результатом багатовікових державотворчих пошуків українського народу, важливим етапом на шляху до незалежності держави стало прийняття Верховною Радою Української РСР Декларації про державний суверенітет України (прийнята 16 липня 1990р) і Акта проголошення незалежності України ( прийнятий 24 серпня 1991р.)
Робота з документом.
Робота в групах.(2)
Опрацювати текст Декларації про державний суверенітет України та текст Акту проголошення незалежності України, визначити і занотувати в зошити основні положення цих документів.
Декларація про державний суверенітет України закріплює :
проголошує :
Акт проголошення незалежності України має три такі основні положення:
Імітаційне завдання.
Уявіть себе депутатами Верховної Ради України, які зібралися на засідання в перші дні після проголошення незалежності України. Визначте, які проблеми постали в цей період перед державою, що перш за все потрібно вирішити.
В Україні питання про правову і державотворчу спадщину було вирішено Законом України «Про право наступництво України» прийнятим 12 вересня 1991р.
Це закон визначає чинність нормативно – правових актів Української РСР, лінію державного кордону України; підтверджує міжнародні зобов’язання держави; надає громадянство України.
Самостійна робота
Опрацювати § і тезисно розкрити основні етапи розробки, обговорення та прийняття Конституції України 1996р.
3. Особливості правового статусу Конституції України.
Повідомлення учня.
Бесіда на повторення.(пригадати з Всесвітньої історії)
Закріплення.
Бесіда.
Підсумок уроку.
Конституція є Основним Законом будь – якої держави. У більшості сучасних держав прийняті і діють конституції. Не є виключенням і наша країна. Зміст Основного Закону буде розглянуто на подальших уроках.
Тема: Основні засади Конституції України.
Мета: ознайомити учнів з основними засадами Конституції України; розкрити вміння
Використання нормативно – правових актів для аналізу певних ситуацій; виховувати повагу до державних символів України.
Обладнання: Конституція України, зображення державних символів України, карта «Адміністративно – територіальний устрій України».
Основні поняття: Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України, пряма дія Конституції, адміністративно – територіальний устрій України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура уроку:
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Конституція України стоїть на першому місці в законодавстві країни і містить основи національної системи. Вона є важливим політико – правовим документом довгострокової дії, що закріплює засади державної політики України.
Виступ творчої групи. «Загальні засади Конституції України».
Колективна робота за завданням.
Бесіда.
Дайте визначення поняття «Форма держави», назвіть її складові.
Робота з документом.
Знайдіть в тексті Конституції України вказівки на форму держави України.
2.Адміністративно – територіальний устрій України.
Бесіда.
Робота з поняттям.
Адміністративно – територіальний устрій – поділ території держави на певні частини з метою підвищення ефективності управління державою.
Україна відповідно до ст..2 Конституції України є унітарною державою, тобто державою, територія якої поділяється на територіальні одиниці, що не мають державних ознак, суверенітету. Окремі адміністративні одиниці можуть мати статус територіальної автономії.
Робота з документом.
Опрацювати ст.. 133 Конституції України, назвати систему адміністративно – територіального устрою України.
Повідомлення учня.
ІІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Колективна робота за завданнями.
ІУ. Підсумки уроку.
Характеристика України, яка надається в Конституції, визначає шлях її розвитку; вказує, що положення Конституції України підтверджують цю характеристику; наголошує на необхідності відчуття поваги до державних символів України.