Ознайомити учнів із завданнями виконавчої влади і поняття «вертикаль виконавчої
влади»; сформувати розуміння необхідності її створення; формувати вміння учнів
аналізувати причинно – наслідкові зв'язки між явищами політико – правового життя країни; формувати вміння учнів визначити найдоцільніший шлях вирішення життєвих проблемТема: Виконавча влада в Україні.
Мета: ознайомити учнів із завданнями виконавчої влади і поняття «вертикаль виконавчої
влади»; сформувати розуміння необхідності її створення; формувати вміння учнів
аналізувати причинно – наслідкові зв’язки між явищами політико – правового життя країни; формувати вміння учнів визначити найдоцільніший шлях вирішення життєвих проблем.
Обладнання: Конституція України, схема «Вертикаль виконавчої влади».
Основні поняття: Кабінет Міністрів України – уряд України, місцеві державні адміністрації.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:
Хід уроку.
І. організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Індивідуальні завдання.(біля дошки)
Колективна робота за завданнями.
Цифрова розминка. наведіть юридичне значення цифр: 5 , 35, 450, 21, 10.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття та завдання виконавчої влади.
Бесіда.
Куди ви звернетесь за допомогою у вирішенні таких побутових проблем, як відключення подачі води, нерегулярна робота автобусів на маршруті?
З метою організації повсякденного життя країни та громадян, виконання рішень, прийнятих законодавчою владою, Президентом країни, створені органи виконавчої влади. Виконавча влада забезпечує виконання законодавства, рішень Верховної Ради України, Президента України, виконання державних програм розвитку країни, але одночасно саме органи виконавчої влади забезпечують умови повсякденного життя кожної людини, організують та забезпечують діяльність установ і органів освіти, охорони здоров’я, культури, внутрішніх справ.
2. Уряд – Кабінет Міністрів України.
3. Місцеві органи виконавчої влади.
Розгляд єдиним блоком.
Робота з документом.
Кабінет Міністрів повинен співпрацювати як з Верховною Радою, так і з Президентом України. Таким чином діє принцип взаємо врівноважень та взаємо обмежень гілок влади.
Органи виконавчої влади
Вищий орган кабінет міністрів
Центральний орган Міністерства, державні комітети,
Центральні органи виконавчої
Влади із спеціальним статусом
Місцеві органи
Рада Міністрів АРК, обласні
державні адміністрації, міські
держадміністрації м. Києва,
Севастополя.
Районі державні адміністрації
Вивчення питання теми в групах.
Уявіть себе учасниками наради, яка визначає структуру нового уряду.
Завдання
Визначити, яке міністерство необхідніше створити в Україні. Відповідь обґрунтуйте.
Підведення підсумків.(групи по черзі виступають з доповіддю по досягнуті результати.)
Про місцеві органи виконавчої влади , повернемося до початку уроку, з питання.
Звернемося до схеми, органи виконавчої влади з’єднані стрілочками зверху до низу, що означає призначення на посаду керівників адміністрації «зверху до низу», підпорядкованість нижче стоячих адміністрацій вищим, обов’язковість звітування та відповідальність перед вищими органами і, звідси, єдність діяльності органів усіх рівнів виконавчої влади. Такий підхід дозволяє говорити про наявність в України «Вертикалі виконавчої влади».
ІУ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Колективна робота за завданнями.
Підсумки.
Розгалужена система виконавчої влади повинна забезпечити гідне життя кожної людини, для вирішення багатьох власних проблем громадянин має звертатися саме до різних структур місцевої виконавчої влади.
Робота з документами.
Опрацювати текст ст.. 140 Конституції України і визначити, що таке місцеве самоврядування, які органи його здійснюють.
Звернуть увагу : взаємозалежність органів місцевої виконавчої влади і відсутність такого підпорядкування та значною мірою автономність органів місцевого самоврядування.
Колективна робота за завданнями.
Робота з документом.
Опрацювати текст ст.. 141 Конституції України, порівняти порядок обрання і строк повноважень Верховної ради України і Президента України з порядком обрання і строком повноважень органів місцевого самоврядування.
Повноваження органів місцевого самоврядування.
Вивчення питання теми в групах.
Уявіть себе депутатами місцевої Ради або членами певної комісії місцевої ради, яка має розглянути питання своєї сфери компетенції.
Завдання групам.
Критерії для порівняння |
ВРУ |
Органи місцевого самоврядування |
Склад |
450 |
Різна кількість в різних місцевих радах |
Вимоги до віку кандидатів у депутати |
21 |
18 |
Порядок роботи |
На постійній основі, не допускається суміщення депутатської діяльності,з будь – якою іншою |
Поєднують депутатську роботу з основною професійною діяльністю. |
повноваження |
Законодавчий орган, орган, який вирішує питання загальнодержавного рівня. |
Представницькі органи, вирішують питання відповідного регіону, населеного пункту. |