Тема:
"Україна — незалежна держава. Символи держави: Герб, Прапор, Гімн, державна мова їх значення. Творці Української держави"
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організація класу.
Ми вам раді ,добрі люди,
і вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
на урок у 3 клас.
II. Актуалізація опорних знань
1.Переказ ученицею казки В.Сухомлинського
БЕЗ БАТЬКІВЩИНИ ЖИТТЯ - НЕ ЖИТТЯ
На березі великого озера народився Журавлик. Підріс, полюбив рідну землю. Але наближалася зима. Журавлик пристав до зграї інших журавлів і полетів далеко на південь. Там вічне літо, яскраве сонце. У лісах зелені, сині, папуги літають.
А наш журавлик прилетів, роздивився й засумував. Ніщо його не радує - ні пташині пісні, ні привітне сонце. Ось одного разу підлетів до журавлика голубий папуга і запитав:
- Чого сумуєш? Чом гнізда не мостиш, журавлят не виводиш?
Мовчить журавлик, нічого не відповідає, тільки на північ поглядає.
Раптом насторожився, прислухаючись до чогось. Здалеку долинув журавлиний клич:
- Пора в дорогу! Змахнув журавлик крильми.
- Куди ж ти летиш? - здивувався папуга. - Адже там холодно. Поживеш кілька місяців та й знову до нас повернешся. І що ж там хорошого на твоїй холодній півночі?
- А хороше те, що я там народився, - відповів журавель. - Там моя Батьківщина. А без Батьківщини життя - не життя.
Сказав це журавлик і полетів доганяти своїх товаришів.
2.Вірш Л. Пилип’юк
З далекого краю, з далеких світів
журавлик на крилах додому летів,
минав океани, ліси і моря,
вдивлявсь крізь тумани - чия то земля?
Чиї то долини, чиї то бори,
чиє то гніздечко гойдають вітри?
Пізнав Батьківщину: «Моя це земля,
моє це гніздечко, і мова моя!»
3.Заучування вірша методом ейдетики.
Учитель: Пролітаючи над нашою рідною землею,що можна побачити з висоти пташиного польоту? (відповіді учнів)
Батьківщина - це ліс і поле,
Це домівка наша і школа,
Це гаряче сонячне коло.
Батьківщина - це праця і свято,
Батьківщина - це мама і тато,
Батьківщина - це рідна мова,
Як веселка вона кольорова.
Сад зелений і небо синє,
Все це є у моїй Батьківщині.
4.Акровірш
Мовчки прочитайте вірш, спробуйте знайти ключове слово сьогоднішнього уроку. Як називається такий вірш?
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня.
Аніж зелений в чужині рай.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
ІІІ.Повідомлення теми і завдань уроку.
-Діти, як ви здогадались, мова на сьогоднішньому уроці йтиме про чарівну землю, назва якої - Україна, про її символи.
1.. Інтерактивна вправа «Ґронування».
Які слова-прикметники спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово Україна? (Діти говорять: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра, хлібосольна.)
2.Бесіда.
Україна - наша ненька,це отча земля, рідний край, де ви народилися,це наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся і до сьогоднішнього дня бореться за свободу й незалежність.
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1..Повiдомлення учнів
Багато чого ви уже знаєте про Україну,а от нові відомості для вас підготували
географ,історик,міжнародний оглядач,культуролог нашого класу. Надамо їм слово.
Географ
• Простiр землi, яку заселяють українцi, є таким великим, що аби перетнути його пiшки iз заходу на схiд, треба йти 90 днiв, долаючи щодня 30 км.
Територiя України простягається iз заходу на схiд на 1316 км, а з пiвночi на пiвдень — на 893 км.
• Нашими найближчими сусiдами є росiяни, бiлоруси, поляки, чехи, словаки, угорцi, румуни, молдавани, болгари.
Історик
Історія народу починається з тих часів, котрі зафіксовані в історичній пам'яті народу. А як свідчать знахідки, наша пам'ять сягає епохи мамонтів і років нам так тисяч з двадцять. Тоді наші предки утворили державу Аратта,що складалася з двох частин:північної – Борусії(Київа), і південної - Оріяни. Слов'яни Борусії мали спокійнішу вдачу і осідло хазяйнували на своїх землях, а оріони освоювали далекі землі.Далі була Запорізька Січ - найдемократичніша держава у тодішньому світі.
Міжнародний оглядач
Жити в сучасному світі ізольовано від інших країн неможливо. Велику роль відіграють міжнародні організації .28країн Європи об’єдналися і утворили Європейський Союз. Тепер спільно приймають закони, розробляють правила для поліпшення життя європейців. У Європейського Союзу є свій прапор і своя грошова одиниця (валюта) – євро.
Культуролог
. Без культури будь-яка нація виявляється незахищеною і вразливою в сучасному світі. Тільки культура може зробити нас потрібними в Європі. Видатні українці: княгиня Ольга, що прийняла християнство, князь Ярослав Мудрий, який заснував школи та бібліотеки, гетьман Богдан Хмельницький, що встановив дипломатичні стосунки з країнами Європи, поет Тарас Шевченко, поетеса Леся Українка, лікар, що робив складні операції на серці Микола Амосов, педагог Василь Сухомлинський, живописець Катерина Білокур, рекордсмен-легкоатлет Сергій Бубка, який подолав 6м14см та багато інших наших співвітчизників, що прославили Україну.
2.Слова вчителя
• Україна — це держава, в якій ми з вами проживаємо за певними правилами.
По ньому ми живем із вами –
це основний закон держави.
(Конституція)
Маємо Конституцiю — Основний Закон. Її прийнято Верховною Радою України 28 червня 1991 року.
• 24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежностi України.
Україна є суверенною i незалежною, демократичною, правовою державою.
V. Опрацювання матерiалу .Практична робота.
Роботу над темою продовжимо,складаючи пазли. Щоб покласти їх на мiсце, треба виконати певнi завдання. То ж до роботи!
Пазл 1. Бліц-турнір«Знання дiтей — майбутнє нації».
— Щоб поставити пазл на місце, треба дати вiдповiдi на запитання
• Якi гори є на територiї України? (Кримські, Карпати.)
• Назвiть найвищу гору Карпат? (Говерла, 2 061 м.)
• Які моря є на територiї України? (Чорне, Азовське.)
• Яка найбiльша рiчка? (Дніпро.)
• Основний закон України. (Конституцiя.)
• Державна мова України. (Українська.)
• Найголовнiший майдан нашої країни. (Майдан Незалежності.)
• Кого називають Кобзарем України? (Т.Г.Шевченка.)
• Що святкують українцi 28 червня? (день Конституції.)
Пазл 2 «Здоровi дiти для країни».
Фiзкультхвилинка «Веселi українці».
Пазл 3. «Державнi символи України.»
— Кожна країна свiту обов’язково повинна мати свої символи. Що ж означає слово символ? (Символ — це умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища.)
— Україна також має свої символи. І щоб цей пазл покласти на мiсце, нам треба розгадати загадки
А)Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім. –
То ж попробуй відгадати.
(Герб)
(Де було виявлено тризуб ? )
Державний Герб - офіційна емблема держави, зображувана на прапорах, грошових знаках, печатках, документах. Малий Державний Герб України - тризуб на синьому тлі. Це дуже старовинний знак. Багато століть назад, запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображає старовинну зброю: лук, меч. Нею наші прадіди мужньо билися з ворогами, виборювали волю для свого народу.
Наш герб - тризуб,
Це воля, слава й сила.
Б)Синьо – жовте полотнище
гордо майорить.
Це – ознака сили й слави
Української держави.
Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти.
(Прапор)
Робота з підручником
(Чи можна говорити,що наш прапор жовто-синій?)
Наш прапор - синьо-жовтий. А можна сказати, що він жовто-синій? Ні! Не можна. Бо за правилами кольори прапора читаються згори донизу.
В)По радіо звучить щоденно
патріотична пісня,
що возвеличує Вкраїну
і прославля навічно.
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють.
( Гімн)
Робота з підручником
(Що потрібно робити,коли на урочистих подіях звучить гімн?)
Це - урочиста пісня - це символ нашої державної єдності. Слухати гімн потрібно стоячи, з гордо піднесеною головою. Національним Гімном України є «Ще не вмерла Україна», слова Павла Чубинського, музика - Миколи Вербицького.
Пазл 4. «Народна скарбничка».
— Щоб поставити пазл на мiсце, нам треба з’єднати частинки народних прислiв’їв.
З ’єднати народних прислів’ їв частинки
Буде не складно для кожної дитинки.
Людина без Вiтчизни, ... (як соловей без пiснi).
Всюди добре, ... (а вдома найкраще).
Кожному мила, ... (рідна сторона).
За рiдний край, ... (життя вiддай)!
Де рідний край, там і під ялиною рай.
До свого краю кожного чоловіка тягне.
Всюди на світі добре, а в Вітчизні найліпше.
За своїм краєм серце болить.
Дорога та хата, де родила мене мати.
Людина без Вітчизни, що соловей без пісні.
Без верби і калини немає … України.
Жить – Вітчизні … служить.
Кожна травичка на своєму корені росте.
Рідний край – земний рай.
З рідної сторони і ворона мила.
Нема кращого у світі, ніж своя сторона.
За морем тепліше, та дома миліше.
Закони знати – державу захищати.
Хто Гімн знає – Україну прославляє.
Гімн співай – на грудях руку тримай.
Конституцію вивчати – права і обов'язки знати.
Де прапор піднімають, там Україну величають.
Кожна пташка свою пісню співа, кожна людина свій гімн зна.
Гербом дорожи – Україні служи.
Прапор цінуй, герб оберігай – Конституції закони пам'ятай.
По Конституції жити – народу служити.
Прапор над нами – перемога за нами.
Гімном день починати – Україну величати.
Пазл 5. «Подорож Україною».
Робота в парах «Назви міста України».
У парах попрацюємо,
містами України помандруємо
Кожен парта має написати назви міст України на задану літеру
Чи не забули ви про правильність написання власних іменників?
Довiдник для вчителя
«К»: Київ, Канiв, Кременчук, Кривий Рiг,
«Х»: Херсон, Харкiв, Хмельницький.
«Л»: Львiв, Луганськ, Луцьк.
«Д»: Донецьк, Днiпро, Днiпродзержинськ.
«П»: Полтава, Прилуки, Путивль.
«М»: Миколаїв, Миронiвка, Мукачеве.
«В»: Вiнниця, Володимир-Волинський.
«Ж»: Житомир, Жмеринка,
«І»: Iвано-Франкiвськ, Ірпiнь, Ізмаїл.
«Я»: Яготин, Яремча.
«А»: Алушта, Алчевськ, Антрацит.
«Т»: Тернопiль, Тростянець, Трускавець.
«У»: Ужгород, Умань.
«З»: Запорiжжя, Золотоноша, Знам’янка.
«О»: Одеса, Охтирка, Очакiв.
Пазл6.. Підбір рими до вірша «Україна»
Щоб карту України до кінця зібрати,
треба у вірші риму підібрати.
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …. (світі!)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (джерельця.)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки… (глибокі.)
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже …(сучасні.)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела.)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (чудова.)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – …( моя Україна.)
VІ. Робота з картою.
— Ви склали всi пазли й отримали карту України.
Україна за площею найбільша серед країн Європи. Протяжність усього кордону України 7643 км.
— Що вам нагадують обриси територiї нашої держави? (Букет, крила птаха, серце тощо)
— Хай кожен iз вас на пір ячку напише побажання для своєї країни.(Діти малюють, потім прикріплюють свої побажання навколо карти .)
VII. Підсумок уроку.
Добіг до кінця наш урок. Нехай же слова, які ви чули тут проростуть у ваших серцях, щоб завжди ви пам’ятали і пишалися тим, що ви – українці. Бережімо свою рідну землю і її святині – Герб, Прапор, Гімн. І лише тоді нас пошанує світ.
Ми є діти українські,
хлопці і дівчата,
Рідний край наш – Україна,
красна і багата.
Рідне небо, сонце ясне,
місяць, зорі срібні.
Присягаєм: край наш рідний
над усе любити,
Рідний народ шанувати
і для нього жити.
Пісня «Розкажу про Україну»
Дякую вам, діти,з а гарну на уроці роботу,
тепер чекатимемо весни і журавлів прильоту.