Пропонований конспект уроку містить систематизований матеріал, зразки наочності, опорну логічну схему з даної теми. В основі розробки уроку лежить технологія критичного мислення.
Урок розроблений до підручника "Історія України. 8 клас" авт. М.Н.Гупан, І.І. Смагін, О.І. Пометун
Тема: «Україна за гетьмана Івана Виговського»
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок
Обладнання: підручник, атласи, роздатковий матеріал
Результати навчальної діяльності:
Знаю: 1658 р. – Гадяцька угода; 1658-1659 рр. – українсько-московська війна; 8-9 липня 1659 р. – Конотопська битва;
Розумію: поняття «Руїна», правління І. Виговського;
Умію: обгрунтувати власні судження про діяльність І. Виговського, проаналізувати зміст і визначити сутність Гадяцької угоди.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя.
Пояснити назву розділу 4 «Козацька Україна наприкінці 50-х років ХVІІ на початку ХVІІІ ст.», ознайомити учнів із змістом навчально-пізнавальної діяльності та кількістю годин, відведеною на його вивчення, формою проведення тематичного контролю тощо. Проблемне питання. ???
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування:
Назвати дати основних битв Національно-визвольної війни …
Назвати дати укладання Зборівського, Білоцерківського договорів, Березневих статей, Кам’янецької угоди, Віленського перемир’я…
Якими були соціальні наслідки Національно-визвольної війни?
1. Обрання І. Виговського гетьманом
Розповідь учителя.
Наприкінці життя Б. Хмельницький намагався добитися консолідації суспільства, стабільності держави, збереження суверенітету, хоч і обмеженого, України. На його думку цього можна було досягти встановлення спадкової монархії, об’єднанням навколо гетьмана всіх станів суспільства. У квітні 1657 року старшинська рада ухвалила про встановлення спадкового гетьманства – передачі влади після смерті гетьмана його молодшому сину Юрію. Оскільки Юрію не було 16 років, йому призначили опікуна – генерального писаря І. Виговського.
У цей час в Україні склалася досить складна політична і соціально-економічна ситуація. (Робота з підручником (п.1 абзац 1). Учні самостійно визначають і по черзі записують на дошці.)
Повідомлення учнів про І. Виговського (випереджальне завдання)
Іва́н Виго́вський
(бл.1608 — 27 березня 1664) — український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорозького, голова козацької держави
у Наддніпрянській Україні (1657-1659), Великий князь Руський (1658—1659).
Правління |
|
Обрання |
|
Інші титули |
|
Біографічні дані |
|
Релігія |
|
Народження |
|
Смерть |
27 березня 1664 |
Дружина |
NN Яблонська |
Другий шлюб |
|
Діти |
|
Династія |
|
Батько |
Які факти з біографії Виговського свідчать про його адміністративний і військовий досвід?
2. Розповідь учителя про внутрішню і зовнішню політику І.Виговського.
Завдання учням: «На основі розповіді визначити основні напрямки внутрішньої і зовнішньої політики»
Самостійна робота. Визначити основні положення Гадяцької угоди 1658 р. (робота з документом)
Мапа кордонів Республіки Трьох Народів згідно з Договором Тип договору – міжнародний Підписаний 16 вересня 1658 р. передбачав входження Гетьманщини до складу Речі Посполитої під назвою «Великого Князівства Руського» як третього рівноправного члена двосторонньої унії Польщі і Литви. Передбачалася також ліквідація Берестейської унії. Основні перетворення залишилися на папері, оскільки Сейм Речі Посполитої ратифікував договір у значно урізаному вигляді, скасувавши його головні положення. |
|
|
|
УМОВИ |
договору:
|
3. Українсько-московська війна 1658-1659 рр. Конотопська битва.
Розповідь учителя (супроводжується роботою з картою і схемою битви, таблицею)
Конотопська битва |
|||||||
Українсько-Московська війна (1658—1659) |
|||||||
|
|||||||
Сторони |
|||||||
Козаки Виговського |
Московське царство |
||||||
Командувачі |
|||||||
Іван Виговський, |
Олексій Трубецькой, Семен Пожарський, Семен Львов, Іван Безпалий |
||||||
Військові сили |
|||||||
30 000 козаків Правобережних полків |
100 000 - 150 000 |
||||||
Втрати |
|||||||
4 000 козаків, 6 000 татар убитими |
30 000 вбито (5 000) |
4. Як розпочалась Руїна.
Самостійна учнів робота з підручником (п. 3)
Робота з термінами та поняттями.
Громадянська війна – форма політичної боротьби, що являє собою збройну сутичку між соціальними групами задля досягнення певних політичних цілей, головною з яких є досягнення повноти державної влади.
Руїна – термін, яким позначають процес занепаду й спустошення України під час громадянської війни, гострої боротьби старшини за владу й постійної агресії сусідніх держав.
ІІІ. Закріплення нових знань.
1. Робота зі схемою. (Додаток 1)
Тестові завдання.
1. Упишіть у порожні квадрати дати або події, які відбулися за гетьмана І. Виговського
Серпень 1657 |
|
Старшинська рада в Чигирині ухвалює рішення передати гетьманство до повноліття Ю. Хмельницького І. Виговському |
|
|
|
|
|
Генеральна рада в Корсуні визнала гетьманом І. Виговського. Укладення союзу зі Швецією |
|
|
|
Травень 1658 р. |
|
|
|
|
|
|
|
Укладення Гадяцької угоди |
|
|
|
28-29 червня 1659 р. |
|
|
|
|
|
Вересень 1659 р. |
|
|
2. Оберіть твердження, які стосуються Гадяцької угоди 1658 р.
А Україна, Польща й Литва утворювали федерацію трьох самостійних держав, об’єднаних лише спільно обраним королем.
Б Україна в межах Київського, Чернігівського й Брацлавського воєводств ставала незалежною державою під назвою «Велике князівство Руське».
В Угода передбачала перехід під владу гетьмана території Київського воєводства.
Г Найвища законодавча влада у Великому князівстві Руському мала належати депутатами від усіх земель князівства, а виконавча – зосереджуватися в руках гетьмана, який би обирався довічно й затверджувався королем.
Д Польська шляхта поверталася до своїх володінь на території Брацлавського й Чернігівського воєводств, а селяни мусили виконувати довоєнні повинності в маєтках своїх власників.
Е Домовилися також про встановлення реєстру в 10 тисяч козаків.
Ж Православна церква мала такі самі права, як і римо-католицька. Передбачалося створення двох університетів, причому один з них отримував статус академії (Києво-Могилянська академія), а також колегіумів, гімназій, різних шкіл і друкарень.
3. Із листа гетьмана І. Виговського: «Я йшов, щоб звільнити з облоги нана Гуляницького, неспішно, чекаючи на хана, і тільки-но той прибув, ми поквапилися і дня 29 червня, в день Св. Петра й Павла ставши біля Соснівської переправи, застали там п’ятнадцять тисяч москви, котра боронила одну переправу». Про яку подію йдеться?
Робота над проблемним питанням.
Пам’ять Івана Виговського увічнено в сучасній Україні. Чи вважаєте ви його видатним діячем?
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 24 підручника.
Додаток 1
Смерть
Б. Хмельницького
Іван Виговський
Ситуація
на Україні