Матеріали з української мови"Вивчення творів Т.Г.Шевченка на уроках української мови в 1 класі"

Про матеріал

Матеріали для уроків української мови "Вивчення творівТ.Г.Шевченка на уроках української мови в 1 класі"

Перегляд файлу

 

Використання творів Т.Г. Шевченка на уроках української мови в  1 класі.

                                Є імена, що увібрали   в себе живу душу  народу,

                                стали часткою його життя. Таким ім’ям для нас

                                 стало ім’я Т.Г. Шевченка, чия поезія викликає

    в людях почуття гордості і захоплення своєю

    красою, силою і народною мудрістю.

                                                    Є. Шаблівський

 

Учні 1 класу знайомляться з постаттю Т. Г. Шевченка, починаючи з першого уроку навчання в школі. Під час якого учням стисло, в доступній формі розповідається про життя і творчість поета.                                                                                                                                                                         В добукварний період, під час уроку роботи з дитячою книжкою на тему «Знайомства з книжкою. Книжки бувають різні», ознайомлюючи дітей із різними видами книг, слід згадати про «Кобзар» Т.Г. Шевченка, знайти її серед книг в куточку читача, пригадати декілька поезій відомих учням.                                                                      Основним завданням букварного періоду є вивчення та письмо всіх букв української абетки, формування вмінь читати, розвиток мовлення першокласників. Вчителю слід підбирати такі види вправ, які б сприяли вирішенню даних завдань.                                          Я пропоную ряд вправ з української мови,  основою яких є уривки творів Т.Г Шевченка. Дані вправи сприяють кращому засвоєнню учнями навчального матеріалу, знайомлять з творами Т.Г. Шевченка, розвивають мовлення, память, мислення, навики читання.               Вони мають пропедевтичний характер. Оскільки допоможуть учням в майбутньому на уроках літературного читання краще орієнтуватись при вивченні творчості

 Т.Г. Шевченка.

Вивчення букви  «А».

  1. Вивчення чистомовки

А – а – а  -  червона калина

А  - а – а  -  пташечка зраділа                                          2. Гра «Впіймай звук» { a }

Зачитую текст, а учні почувши даний звук плескають в долоні.

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина – дитина.

Любо, любо стало

Пташечка зраділа

І защебетала.

( «Зацвіла в долині»)

  1. Скласти схему речень

Зацвіла в долині червона калина

Пташечка зраділа і защебетала

  1. Звуковий аналіз слова «калина»

 

Вивчення букви «О».

  1. Гра «Впіймай звук»  [ O ]

Ну що б, здавалося, слова …

Слова і голос – більш нічого.

А серце бється -  ожива,

Як їх почує!...

( «Ну що б, здавалося, слова … »)

  1. Назвіть слова з вірша, де звук [ o ]  є на початку слова, в середині, в кінці ( ожива, слова, голос, почує, здавалося, що, нічого)
  2. Складання схем речень.

Сонце заходить

Гори чорніють.

На синє небо виходить зоря.

  1. Звуко-складовий аналіз слів «сонце», «гори», «небо»

 

  1. Визначте, який звук повторюється в усіх цих словах.  { o } Звук { o} на письмі позначається буквою о

 

  • Запишіть рядочок букви о.
  • Запишіть рядочок букви о, поєднавши її з уже вивченими буквами ( оа, оу).

 

Вивчення букви «У».

  1. Гра «Хто? Що?»

Зачитую вірш , а учні плескають в долоні. 1 варіант, коли почують слово, що відповідає на питання хто? 2 варіант, коли почують слово на питання що?

 

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть,

                                       ( «Садок вишневий коло хати»)

  1. Словникова робота.

Плуг – сільськогосподарське знаряддя.

Плугатарі – люди, що орють землю плугом.

  1. Назвіть слова , в яких зустрічається звук [ у ].

(хрущі, гудуть, плугатарі, плуг, йдуть, ідучи, ждуть).

  1. Складіть схему речення.

Плугатарі з плугами йдуть.

 

  1. Який звук зустрічається в цьому реченні  найчастіше [у]. А який звук ми вже вивчили? [а]. В яких словах зустрічаються обидва ці звуки? ( Плугатарі, плугами). Які букви їх позначають ( а, у)

 

Вивчення букви  И.

 

  1. Гра «Впіймай звук» [и].

                            Розкажи, як за горою                         Сонечко сідає,                                                                                                                                  Як у Дніпра веселочка                                                                                                           Воду позичає.                                                                                                                                      Як широка сокорина                                                                                                  Віти розпустила.                                                                                   

 З вірша ( «Княжна»)

  1. Підберіть слова до поданих схем.

                     Пригадайте речення із цими словами.

  1. Складіть схему цього речення.

 

  1. В якому слові зустрічаються всі вивчені нами звуки?    ( розпустила). Випишіть із цього слова вивчені нами букви ( а, у, о, и ).

 

Вивчення букви М.

  1. Гра «День ніч». За командою «Ніч!» учні заплющують очі. Їхнє завдання, прослухавши текст вірша, назвати слова, в яких зустрічається звук [ м] . Зачитую текст вірша:

Якби мені, мамо, намисто,

То пішла б я завтра на місто,

А на місті, мамо, на місті

Грає, мамо, музика троїста.

( «Якби мені, мамо, намисто»)

За командою «День!» учні розплющують очі і називають слова зі звуком [м] ( мені, мамо, намисто, місто, музика ).

  1. Гра «Добери слово»

 

  1. Вибіркове письмо. На дошці записані  слова намисто, музика, мамо. Завдання для учнів виписати поєднання букви м з іншими вивченими буквами ( ми, ма, мо, му, ами, амо).                                               4. Диктант слова «мамо» з творчим завданням замінити останню букву.

Мамо, мама, мами, маму.

 

Вивчення букви  І.

  1. Гра «Впіймай звук [ і ]»

Реве та стогне Дніпр широкий

Сердитіий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе чоьвен в синім морі,

То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали

Ніхто ніде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались

Та ясен раз у раз скрипів.

( «Причинна» )

  1. Гра «Добери ознаку»

Дніпр який? (широкий)

Вітер який? (сердитий)

Верби які? (високі)

Місяць який? (блідий)

Морі якому? (синім)

Півні які? (треті)

  1. В якому з поданих слів звук [ і ] зустрічається двічі? (півні). Складіть звуко-складову модель слова.
  2. Зі слів «місяць», «морі» виписати перший склад.

 

Вивчення букви Н.

  1. Вивчення чистомовки

Ні-ні-ні – і виріс я на чужині.

На-на-на – наша славная країна

Ан-ан-ан – мій талан

( «І виріс я на чужині»)

  1. Складіть схему речення

На синє небо виходить зоря.

 

  1. Випишіть перше слово з речення.
  2. Запишіть останню букву ( но, ни, ну, ні, им)
  3. Гра «Буква н стала».

Запишіть буквосполучення з буквою н в середині         ( ані, ани, уна, ина, іні, они, інм, мні, мна …)

 

     Вивчення букви В.

  1. Гра  «Впіймай звук [в]».

Вітер з гаєм розмовляє

Шепче з осокою,

Пливе човен по Дунаю

Один за водою.

Пливе човен води повен…

( «Вітер з гаєм розмовляє»)

  1. Скласти звуко-складову модель слів «вітер», «човен».
  2. Пригадайте речення зі словом «човен», а допоможе вам у цьому схема речення. 
  3. Випишіть із даного речення поєднання букви в з и та о. ( ив, ов, во, ов).
  4. Доповніть дані буквосполучення іншими буквами так, щоб утворити слова ( нива, мова, нова, умова, вона).

 

Вивчення букви Л.

  1. Вивчення чистомовки

Лі-лю-лі – питала зозулі

Ла-ла-ла – зозуля кувала, правдоньку казала

(« Сова»)

  1. Робота з індивідуальними картками.

1)Підкресліть в тексті такі буквосполучення: оло, али, ал, олі, ла, ало, ло, лі, іл.

   І золотої й дорогої

Мені, щоб знали ви не жаль

Моєї долі молодої:

А іноді така печаль

Оступить душу, аж заплачу.

А ще до того як побачу

Малого хлопчика в селі.

Мов одірвалось од гіллі.

( «І золотої й дорогої…»)

  1. Випишіть дані буквосполучення в зошит.
  1. Утворіть і запишіть слова з даними буквосполученнями. ( віл, лава, малина…)
  2. Зробіть звуко-складовий аналіз утворених слів.

 

 

 

Вивчення букви С.

  1. Гра «Зловіть слово»  (зі звуком [ c ])

На великдень, на соломі

Против сонця, діти

Грались собі крашанками

Та й стали хвалитись

Обновами. Тому к святкам

З лиштвою пошили

Сорочечку. А тій стьожку ,

Під стрічку купили.

Кому шапочку смушеву,

Чобітки шкапові,

Кому свитку. Одна тільки

Сидить без обнови

Сиріточка, рученята

Сховавши в рукава.

( «На великдень, на соломі»)

  1. Словникова робота «крашанка», «лиштва», «стьожка», «смушева», «шкапові», «свитка».
  2. Зробіть звуко-складовий аналіз слів «солома», «сорочечка», «стрічка», «свитка», «сиріточка».
  3. Запишіть слово «солома». Утворіть з даного нові слова і запишіть ( сом, сам, оса, масло…)

Вивчення букви К.

  1. Робота з деформованим текстом.

3)Ловить ряску, розмовляє

   З дітками своїми.

2)А качечка випливає

    З качуром за ними.

1)Хлюпочуться качаточка

    Поміж осокою

( «Тече вода з-під явора…»)

  1. Складіть схему 1-го речення.

 

  1. Пригадайте слова з вірша в яких перший і останній склад ка ( качечка, качаточка )

 

  1. Гра «Додай склад». Додайте до складу кА ще один, щоб утворити слова ( кава, мука, каса, ласка, маска, лавка…). Запишіть утворені слова.

 

Вивчення букви П.

  1. Гра «Полічіть слова». Учні слухають уривок вірша при цьому лічать слова із звуком [п] [п’]

На панщині пшеницю жала,

Втомилася і не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку за снопом

Розповила, погодувала,

Попестила, і ніби сном,

Над сином сидя задрімала.

( «Сон»)

  1. Назвіть слова зі  звуком [п] [ п’], що означають дію предмета ( пішла, пошкандибала, попестила, розповила).
  2. Диктант слів : снопи, Іван, воно, син, сон.
  3. Складіть речення з поданих слів.

Вивчення букви Р.

  1. Виписати з вірша вивчені букви , буквосполучення, слова.

 

Ой діброво – темний гаю!

Тебе одягає

Тричі на рік… Багатого

Собі батька маєш

Раз укриє тебе рясно

Зеленим покровом,

Аж сам собі дивується

На  свою діброву…

( «Ой діброво – темний гаю»)

  1. Складіть звукову модель слів «рік», «діброва».
  2. Випишіть слово рік, утворіть нові слова змінюючи чи добавляючи голосні ( рік, рак, ріка, рука, роки).

Вивчення букви Т.

  1. Гра «Впіймай слово».

Тече вода край города

Вода ставом стала

Прийшло дівча воду брати

Брало, заспівало.

Вийшли з хати батько й мати

В садок погуляти,

Порадитись, кого б то їм

Своїм зятем звати ?

( «Тече вода з-під явора»)

  1. Скласти звуко-складову модель слів «вода», «батько», «мати», «садок».
  2. Скласти схему речення: Тече вода край города.

 

  1. Диктант речення: Вода ставом стала.

 

 

 

Вивчення букви Е.

  1. Гра «Впіймай і запиши склад з буквою е». Текст слід читати в повільному темпі, щоб учні встигали подумати і записати.

Мені тринадцятий минало

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

…Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо і село

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

( «Мені тринадцятий минало»)

  1. Скласти схему речення, попередньо визначивши його межі: І сонце гріло, не пекло.
  2. Диктант слів: мені, минало, весело, небо, село, пекло.
  3. Відгадайте слово           с е л о

                                               1 2 3 4                    4 1 2 3

  1. Утворіть нові слова з слова весело, забравши один звук чи склад. ( село, весло).

Вивчення букви Д.

  1. Гра «Впіймай слово з двома звуками [д] , [д‘]»

І досі сниться: під горою

Між вербами та понад водою,

Біленька хаточка. Сидить

Неначе й досі сивий дід…

( «І досі сниться»)

  1. Диктант слів: досі, під, гора, над, вода , дід.
  2. Доберіть слова до поданих звукових моделей:
  3. Скласти речення зі словом «дід».

 

Вивчення букви З.

  1. Гра «Склади пазл». Діти отримують картки з словами. Зачитую перше слово, а учні способом підбору визначають наступні. При потребі слід корегувати  відповіді учнів. Склавши кожну строфу учні виходять на середину зі своїм словом і стають один за одним в правильному порядку. В кінці вчитель зачитує вірш, учні повторюють, роблять крок вперед, коли звучить їхнє слово. Повинна утворитись своєрідна хвиля.

                Зацвіла в долині

                Червона калина,

                 Ніби засміялась

     Дівчини-дитина.

    Любо, любо стало

    Пташечка зраділа 

    І защебетала.

( «Зацвіла в долині»)

  1. Диктант слів :долина, калина, дитина, зраділа.
  2. Утворіть і запишіть нові слова із слова «зраділа» (лад, діра, зір, лід, дар)

 

Вивчення букви Б.

  1. Гра «Впіймай звук [б]».

 Був собі дід та баба.

 З давнього-давна у гаї над ставом

 Удвох собі на хуторі жили,

 Як діточок двоє,-

 Усюди обоє.

( « Наймичка»)

 

 

  1. Зоровий диктант.

На дошці записано речення: Був собі дід та баба. Учні читають речення, запамятовують написання слів. Потім закривають написи, записують. Далі звіряють написане з дошкою.

  1. Звуковий аналіз слова «баба».

 

Вивчення букви Г.

  1. Прочитати вірш, знайти слово зі звуком [г].

      Сонце гріє, вітер віє

  З поля на долину,

  Над водою гне з вербою

      Червону калину і

  На калині одиноке

  Гніздечко гойдає

     А де ж дівся соловейко?

    Не питай, не знає.

( «На вічну память Котляревському»)

  1. Скласти звуко-складову модель слова «гніздечко» 
  2. Диктант слів: вітер, долина, верба, гніздо, калина, поле.
  3. Утворіть нові слова за зразком

Гніздо – гніздечко

Вітер – вітерець

Верба – вербонька

Калина – калинонька

Поле – полечко.

 

Вивчення букви Ч.

  1. Випишіть буквосполучення з буквою ч.

  Сімя вечеря коло хати

  Вечірня зіронька встає

  Дочка вечерять подає

  А мати хоче научати,

  Так соловейко не дає.

( «Садок вишневий коло хати»)

  1. Звуко-складовий аналіз слова «дочка».
  2. Списати з друкованого тексту речення

   А мати хоче научати.

 

Вивчення букви Й.

  1. Випишіть слово з буквою й.

       Вітре буйний, вітре буйний!

       Ти з морем говориш,-

   Збуди його, заграй ти з ним,

   Спитай синє море.

   Воно знає, де мій  милий.

   Бо його носило,

      Воно скаже, синє море

   Де його поділо.

( «Думка»)

  1. Запишіть перше речення:

Вітре буйний, вітре буйний!

  1. Складіть схему даного речення.

 

Вивчення букви Х.

  1. Гра «Впіймай звук [х]».

         І дід, і баба у неділю

         На призьбі вдвох собі сиділи

      Гарненько, в білих сорочках.

         Сіяло сонце, в небесах

 Ані хмариночки, та тихо,

 Та любо, як у раї

 Сховалося у серці лихо,

 Як звір у темнім гаї.

( «Наймичка»)

  1. Запишіть слова, вставляючи пропущені букви :

Д.д, б.б., пр..з.б., с.нц., хм.р.н.чк., л.х., зв.р .

    3. Диктант

          На призьбі вдвох собі сиділи

      Гарненько, в білих сорочках.

         Сіяло сонце, в небесах ані хмариночки.

  1. Звуко-складовий аналіз слова «хмариночки»

 

Вивчення букви Ж.

  1. Прочитайте речення

     І виріс я на чужині,

     І сивію в чужому краї.

( «І виріс я на чужині »)

  1. Випишіть слова з буквою ж ( чужині, чужому).
  2. Диктант

      Важко в світі жити сироті без роду

( «Думка»)

 

Вивчення букви Ш.

  1. Скласти речення з поданих слів :
  1. Тому  святкам лиштвою з пошили сорочечку
  2. Шапочку кому смушеву , чобітки шкапові.
  1. Записати складені речення в зошит.

 

Вивчення букви Ї.

  1. Диктант

      Минули літа молодії,

      холодним вітром од надії

      уже повіяло.

( «Минули літа молодії»)

  1. Звуко-складовий аналіз слова «надії».
  2. Списування з друкованого тексту

         І золотої, й дорогої

         Мені, щоб знали ви не жаль

         Моєї долі молодої

( «І золотої, й дорогої»)

 

Вивчення букви Я.

                    Встановіть межі речення, запишіть його

                       Увсякогосвоядоляісвійшляхширокий

( «Сон»)

  1. Відновіть речення і запишіть.

   Я сап нятаяг аз ломсе.

( «Мені тринадцятий минало»)

  1. Складіть схеми поданих речень.
  2. Звуко-складовий аналіз слова «ягнята»

 

 

Вивчення букви Ю.

  1. Диктант.

      Над Дніпровою сагою

      Стоїть явір меж лозою.

      Меж лозою з ялиною,

      З червоною калиною.

     А калина з ялиною

     Та гнучкою лозиною,

     Мов дівчаточка із гаю

    Виходжаючи, співають.

( «Над Дніпровою сагою»)

  1. Зробіть звукову модель слова «співають».

 

 

Вивчення букви Є.

  1. Вибірковий диктант. ( записують слова з буквою  є).

         Тече вода в синє море,

         Та не витікає;

         Шука козак свою долю,

         А долі немає.

         Пішов козак світ за очі;

         Грає синє море,

         Грає серце козацькеє,

         А думка говорить.

( «Думка»)

  1. Поясніть значення вислову «світ за очі».

 

Вивчення букви Ц.

  1. Списування з друкованого тексту.

      Не цвіти ж, мій цвіте новий,

      Нерозвитий цвіте.

( «Маленькій Маряні»)

  1. Поясніть значення слів «цвіти», «цвіте».
  2. Складіть звукову модель слова «цвіт». [- = о -].

 

 

Вивчення букви Щ.

  1.  Відновіть текст.

Що рнієчо дан дієво,

Сьщо лебі каєблу.

Літає при лосоковей

Нічщо бещетита.

( «Причинна»)

  1. Випишіть слова з буквою щ.
  2. Зробіть звуко-буквенний аналіз слів «щоніч», «щебетати».

 

Правопис слів з апострофом.

  1. Словниковий диктант.

Сім’я, б’ється, в’яне, пом’янути, м’ята, п’ять, дев’ять, солов’ї, м’який, пір’їна,  матір’ю, пам'ять, подвір’я, бур’ян, хлоп’я, в’ється.

  1. Гра «Утвори слово з апострофом».

Солома – соломяний

Трава –

Горобець –

Ластівка –

Кропива –

Соловей –

 

Правопис мякого знака.

 

  1. Словниковий диктант.

Вільний, день, місяць, летять, тополенька, калинонька, тьма, ненька, батько, призьба, перстень, летять, маленький, знають, мальви, біль.

  1. Гра «Утворіть слова з «ь» ».

Мала – маленька

Висока –

Тополя –

Рука –

Серце –

Біла –

 

 

Правопис великої букви в іменах і прізвищах людей, назвах міст, сіл, річок.

 

  1. Словниковий диктант.

Дніпро, Дунай, Україна, Київ, Глухів, Урал, Чигирин, Марко, Ганна, Оксана, Трохим, Настя, Іван, Марія, Йосип, Петро, Микола, Катерина,Марта, Гриць, Ярема, Черкаси, Вільшана, Волинь.

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку