Матеріали для уроків української мови "Вивчення творівТ.Г.Шевченка на уроках української мови в 1 класі"
Використання творів Т.Г. Шевченка на уроках української мови в 1 класі.
Є імена, що увібрали в себе живу душу народу,
стали часткою його життя. Таким ім’ям для нас
стало ім’я Т.Г. Шевченка, чия поезія викликає
в людях почуття гордості і захоплення своєю
красою, силою і народною мудрістю.
Є. Шаблівський
Учні 1 класу знайомляться з постаттю Т. Г. Шевченка, починаючи з першого уроку навчання в школі. Під час якого учням стисло, в доступній формі розповідається про життя і творчість поета. В добукварний період, під час уроку роботи з дитячою книжкою на тему «Знайомства з книжкою. Книжки бувають різні», ознайомлюючи дітей із різними видами книг, слід згадати про «Кобзар» Т.Г. Шевченка, знайти її серед книг в куточку читача, пригадати декілька поезій відомих учням. Основним завданням букварного періоду є вивчення та письмо всіх букв української абетки, формування вмінь читати, розвиток мовлення першокласників. Вчителю слід підбирати такі види вправ, які б сприяли вирішенню даних завдань. Я пропоную ряд вправ з української мови, основою яких є уривки творів Т.Г Шевченка. Дані вправи сприяють кращому засвоєнню учнями навчального матеріалу, знайомлять з творами Т.Г. Шевченка, розвивають мовлення, пам’ять, мислення, навики читання. Вони мають пропедевтичний характер. Оскільки допоможуть учням в майбутньому на уроках літературного читання краще орієнтуватись при вивченні творчості
Т.Г. Шевченка.
Вивчення букви «А».
А – а – а - червона калина
А - а – а - пташечка зраділа 2. Гра «Впіймай звук» { a }
Зачитую текст, а учні почувши даний звук плескають в долоні.
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина – дитина.
Любо, любо стало
Пташечка зраділа
І защебетала.
( «Зацвіла в долині»)
Зацвіла в долині червона калина
Пташечка зраділа і защебетала
Вивчення букви «О».
Ну що б, здавалося, слова …
Слова і голос – більш нічого.
А серце б’ється - ожива,
Як їх почує!...
( «Ну що б, здавалося, слова … »)
Сонце заходить
Гори чорніють.
На синє небо виходить зоря.
Вивчення букви «У».
Зачитую вірш , а учні плескають в долоні. 1 варіант, коли почують слово, що відповідає на питання хто? 2 варіант, коли почують слово на питання що?
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть,
( «Садок вишневий коло хати»)
Плуг – сільськогосподарське знаряддя.
Плугатарі – люди, що орють землю плугом.
(хрущі, гудуть, плугатарі, плуг, йдуть, ідучи, ждуть).
Плугатарі з плугами йдуть.
Вивчення букви И.
Розкажи, як за горою Сонечко сідає, Як у Дніпра веселочка Воду позичає. Як широка сокорина Віти розпустила.
З вірша ( «Княжна»)
Пригадайте речення із цими словами.
Вивчення букви М.
Якби мені, мамо, намисто,
То пішла б я завтра на місто,
А на місті, мамо, на місті
Грає, мамо, музика троїста.
( «Якби мені, мамо, намисто»)
За командою «День!» учні розплющують очі і називають слова зі звуком [м] ( мені, мамо, намисто, місто, музика ).
Мамо, мама, мами, маму.
Вивчення букви І.
Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитіий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе чоьвен в синім морі,
То виринав, то потопав.
Ще треті півні не співали
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались
Та ясен раз у раз скрипів.
( «Причинна» )
Дніпр який? (широкий)
Вітер який? (сердитий)
Верби які? (високі)
Місяць який? (блідий)
Морі якому? (синім)
Півні які? (треті)
Вивчення букви Н.
Ні-ні-ні – і виріс я на чужині.
На-на-на – наша славная країна
Ан-ан-ан – мій талан
( «І виріс я на чужині»)
На синє небо виходить зоря.
Запишіть буквосполучення з буквою н в середині ( ані, ани, уна, ина, іні, они, інм, мні, мна …)
Вивчення букви В.
Вітер з гаєм розмовляє
Шепче з осокою,
Пливе човен по Дунаю
Один за водою.
Пливе човен води повен…
( «Вітер з гаєм розмовляє»)
Вивчення букви Л.
Лі-лю-лі – питала зозулі
Ла-ла-ла – зозуля кувала, правдоньку казала
(« Сова»)
1)Підкресліть в тексті такі буквосполучення: оло, али, ал, олі, ла, ало, ло, лі, іл.
І золотої й дорогої
Мені, щоб знали ви не жаль
Моєї долі молодої:
А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі.
( «І золотої й дорогої…»)
Вивчення букви С.
На великдень, на соломі
Против сонця, діти
Грались собі крашанками
Та й стали хвалитись
Обновами. Тому к святкам
З лиштвою пошили
Сорочечку. А тій стьожку ,
Під стрічку купили.
Кому шапочку смушеву,
Чобітки шкапові,
Кому свитку. Одна тільки
Сидить без обнови
Сиріточка, рученята
Сховавши в рукава.
( «На великдень, на соломі»)
Вивчення букви К.
3)Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
2)А качечка випливає
З качуром за ними.
1)Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою
( «Тече вода з-під явора…»)
Вивчення букви П.
На панщині пшеницю жала,
Втомилася і не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
Воно сповитеє кричало
У холодочку за снопом
Розповила, погодувала,
Попестила, і ніби сном,
Над сином сидя задрімала.
( «Сон»)
Вивчення букви Р.
Ой діброво – темний гаю!
Тебе одягає
Тричі на рік… Багатого
Собі батька маєш
Раз укриє тебе рясно
Зеленим покровом,
Аж сам собі дивується
На свою діброву…
( «Ой діброво – темний гаю»)
Вивчення букви Т.
Тече вода край города
Вода ставом стала
Прийшло дівча воду брати
Брало, заспівало.
Вийшли з хати батько й мати
В садок погуляти,
Порадитись, кого б то їм
Своїм зятем звати ?
( «Тече вода з-під явора»)
Вивчення букви Е.
Мені тринадцятий минало
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
…Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо і село
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
( «Мені тринадцятий минало»)
1 2 3 4 4 1 2 3
Вивчення букви Д.
І досі сниться: під горою
Між вербами та понад водою,
Біленька хаточка. Сидить
Неначе й досі сивий дід…
( «І досі сниться»)
Вивчення букви З.
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчини-дитина.
Любо, любо стало
Пташечка зраділа
І защебетала.
( «Зацвіла в долині»)
Вивчення букви Б.
Був собі дід та баба.
З давнього-давна у гаї над ставом
Удвох собі на хуторі жили,
Як діточок двоє,-
Усюди обоє.
( « Наймичка»)
На дошці записано речення: Був собі дід та баба. Учні читають речення, запам’ятовують написання слів. Потім закривають написи, записують. Далі звіряють написане з дошкою.
Вивчення букви Г.
Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину і
На калині одиноке
Гніздечко гойдає
А де ж дівся соловейко?
Не питай, не знає.
( «На вічну пам’ять Котляревському»)
Гніздо – гніздечко
Вітер – вітерець
Верба – вербонька
Калина – калинонька
Поле – полечко.
Вивчення букви Ч.
Сім’я вечеря коло хати
Вечірня зіронька встає
Дочка вечерять подає
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
( «Садок вишневий коло хати»)
А мати хоче научати.
Вивчення букви Й.
Вітре буйний, вітре буйний!
Ти з морем говориш,-
Збуди його, заграй ти з ним,
Спитай синє море.
Воно знає, де мій милий.
Бо його носило,
Воно скаже, синє море
Де його поділо.
( «Думка»)
Вітре буйний, вітре буйний!
Вивчення букви Х.
І дід, і баба у неділю
На призьбі вдвох собі сиділи
Гарненько, в білих сорочках.
Сіяло сонце, в небесах
Ані хмариночки, та тихо,
Та любо, як у раї
Сховалося у серці лихо,
Як звір у темнім гаї.
( «Наймичка»)
Д.д, б.б., пр..з.б., с.нц., хм.р.н.чк., л.х., зв.р .
3. Диктант
На призьбі вдвох собі сиділи
Гарненько, в білих сорочках.
Сіяло сонце, в небесах ані хмариночки.
Вивчення букви Ж.
І виріс я на чужині,
І сивію в чужому краї.
( «І виріс я на чужині »)
Важко в світі жити сироті без роду
( «Думка»)
Вивчення букви Ш.
Вивчення букви Ї.
Минули літа молодії,
холодним вітром од надії
уже повіяло.
( «Минули літа молодії»)
І золотої, й дорогої
Мені, щоб знали ви не жаль
Моєї долі молодої
( «І золотої, й дорогої»)
Вивчення букви Я.
Встановіть межі речення, запишіть його
Увсякогосвоядоляісвійшляхширокий
( «Сон»)
Я сап нятаяг аз ломсе.
( «Мені тринадцятий минало»)
Вивчення букви Ю.
Над Дніпровою сагою
Стоїть явір меж лозою.
Меж лозою з ялиною,
З червоною калиною.
А калина з ялиною
Та гнучкою лозиною,
Мов дівчаточка із гаю
Виходжаючи, співають.
( «Над Дніпровою сагою»)
Вивчення букви Є.
Тече вода в синє море,
Та не витікає;
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі;
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить.
( «Думка»)
Вивчення букви Ц.
Не цвіти ж, мій цвіте новий,
Нерозвитий цвіте.
( «Маленькій Мар’яні»)
Вивчення букви Щ.
Що рнієчо дан дієво,
Сьщо лебі каєблу.
Літає при лосоковей
Нічщо бещетита.
( «Причинна»)
Правопис слів з апострофом.
Сім’я, б’ється, в’яне, пом’янути, м’ята, п’ять, дев’ять, солов’ї, м’який, пір’їна, матір’ю, пам'ять, подвір’я, бур’ян, хлоп’я, в’ється.
Солома – солом’яний
Трава –
Горобець –
Ластівка –
Кропива –
Соловей –
Правопис м’якого знака.
Вільний, день, місяць, летять, тополенька, калинонька, тьма, ненька, батько, призьба, перстень, летять, маленький, знають, мальви, біль.
Мала – маленька
Висока –
Тополя –
Рука –
Серце –
Біла –
Правопис великої букви в іменах і прізвищах людей, назвах міст, сіл, річок.
Дніпро, Дунай, Україна, Київ, Глухів, Урал, Чигирин, Марко, Ганна, Оксана, Трохим, Настя, Іван, Марія, Йосип, Петро, Микола, Катерина,Марта, Гриць, Ярема, Черкаси, Вільшана, Волинь.