Розробка уроку "Жіночі образи в творчості Тараса Шевченка"

Про матеріал

Нестандартна цікава розробка на тему "Жіночі образи в творчості Тараса Шевченка" (за поемами "Катерина", "Наймичка", "Марія") у форматі телепередачі "Стосується кожного". Урок можна використати як узагальнення після вивчених творів.

Перегляд файлу

Тема. Жіночі образи в поемах Т. Г. Шевченка  «Катерина», «Наймичка»,       «Марія».

Мета: домогтися усвідомлення учнями змісту поем, у яких порушено проблему покритки і материнства; розкрити сюжет і образи поеми через соціальний конфлікт; показати трагізм долі покритки у 19 ст., жертовну любов жінки – матері до своєї дитини; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, соціальну, продуктивної творчої діяльності, здоров’язберігаючу. Розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, спостережливість, творчі здібності, вміння логічно і критично мислити, грамотно висловлювати власні думки, почуття; робити ґрунтовні й виважені висновки.

Виховувати доброту, милосердя, співчуття до знедолених, почуття відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань. Урок-телепередача «Стосується кожного».

Обладнання: плакат до уроку, збірка «Кобзар», тексти поем, ІКТ, вислови видатних людей про матір.

Методи, прийоми, форми роботи: індивідуальна робота, бесіда, виразне читання, «Незакінчені речення», рольова гра «Я - герой твору», «Діаграма Вена», «Займи позицію», «Дискусійна трибуна»

Випереджальне завдання: ознайомитися зі змістом поем Тараса Шевченка.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

    Учитель.

- Доброго дня! Привітайте наших гостей.

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд1.JPG- Сподіваюся, ми з вами будемо гарно працювати, а для цього вам треба слухати уважно, працювати - старанно, відповідати - думаючи. Бажаю Вам успіху!

II. Мотивація навчальної діяльності.

1-й слайд,  під музику.

Читаю напам'ять.

Життя  мов ріка, що тече без упину.

Епохи, століття проходять повз нас.

Неначе роману гортаєм сторінки

Міняються люди, міняється час.

Міняється все, не міняється жінка –

Красива і добра, сувора й сумна.

Вона - особистість, вона наче зірка,

Що поглядом всіх спопеля.

  • Світ  постав зі слова, і Україна постала зі слова, і слово те було Шевченкове. В образній галереї Кобзаря поряд з великими постатями борців постають образи жінки, сестри, коханої, матері, трудівниці.  Тема, про яку ми будемо сьогодні говорити, є складовою програми ЗНО.

 

ІІІ. Підготовка до сприймання навчального матеріалу.

  1. Слово учителя.

Вмикаю музику на 1 слайді.

  • Ми сьогодні проведемо урок, як ви вже зрозуміли, у форматі телепередачі «Стосується кожного». Це урок-телепередача, який змінює життя, застерігає нас уберегтися від помилок у майбутньому. А герої нашого випуску незвичайні – жіночі образи Шевченкових поем «Катерина», «Наймичка», «Марія».

 На дошці читаю тему, учні записують у зошит число, вид роботи, тему.

 

  1. Оголошення мети та інструктаж учнів.
  • Ви мали випереджальне домашнє завдання – прочитати поеми. У студії нашій буде відбуватися опитування щодо того, яка повинна бути жінка-матір, кому ви симпатизуєте з цих героїнь, виведемо формулу жіночого щастя, порівняємо образи, будемо розвивати культуру зв'язного мовлення…(Демонструю опору). Перед вами лежать опитувальники-фреймові опори, які ви будете протягом уроку заповнювати і отримаєте бали за роботу. Також ви зможете отримати незалежні від суб'єктивної думки вчителя бали, тестуючись на ноутбуках.

 А головне – висловлюйте власну думку, ви на це маєте право!

 

  1. Актуалізація знань.

Слайд 2. Перевірка

  • C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд2.JPGПеред тим як розпочати, давайте згадаємо літературознавчі поняття, необхідні для усвідомлення теми.

           Вправа на співставлення «Повторення термі-

           нів».

          Отже, а зараз на нас чекає три історії – три долі.

 

ІV. Сприймання навчального матеріалу.

Слайд 3. Заставка до телепередачі

  1. C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд3.JPGПеред нами перша історія – історія героїні Катерини з однойменної поеми  Т. Шевченка, що написана 1838 року, присвячена В.Жуковському на згадку про день викупу з кріпацтва.

 «ЦІНА ГАНЬБИ. УРОК НА ВСЕ ЖИТТЯ».

Проблемні питання.

  • Чи може мати покинути свою дитину, як зозуля?
  • Що керувало вчинками  такої жінки?
  • Де були найрідніші люди?

На ці питання ми з вами зараз отримаємо відповіді.

До нас завітав лісоруб, що знайшов дитину холодного зимового вечора на шляху. Послухаємо його історію.

Лісоруб. (У ролі лісоруба хлопець, який говорить від 1-ї особи).

Наші журналісти розшукали Івася, сина Катерини, давайте послухаємо його.

Івась. (У ролі Івася хлопець, який говорить від 1-ї особи).

Учні повертаються на місця.

 

Учитель.

  • Зверніть увагу! Шевченко перший в українській літературі ввів у композицію поеми поняття ліричний відступ, в якому показує своє ставлення до героїні. Автор співчуває, називає її небогою, Катрусею і разом з тим засуджує те, що дівчина знехтувала законами народної моралі.

Не слухала Катерина ні батька, ні неньки,

Покохала москалика, як знало серденько.

Не дві ночі карі очі любо цілувала,

Поки слава на все село недобрая стала.

Односельці розказували, що …

…Що москалі вертаються та в неї ночують.

Нехай гине ледача дитина, коли не зуміла себе шанувати.

 

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд4.JPG? Чому так жорстоко повелися батьки з дочкою після народження москалевого сина? Яка історія Катерини? Про це розкажуть найкраще батьки жінки.  Наші журналісти зустрілися  з ними, дивімось на екран. Відео 2. Розмова з батьками.

(Двоє учнів озвучують за батьків, виразно читають).

Мати. (2 розділ)

Що весілля, доню моя?

А де ж твоя пара?

Де світилки з друженьками,

Старости, бояре?

В Московщині, доню моя!

Іди ж їх шукати,

Та не кажи добрим людям,

Що є в тебе мати.

Проклятий час-годинонька,

Що ти народилась!

Якби знала, до схід сонця

Була б утопила…

 

Батько.

Чого ждеш, небого? (пауза)

Нехай тебе Бог прощає

Та добрії люди.

 

Обговорення експертів. - Дайте свої поради у цій ситуації. Відповіді учнів.

Учитель-ведучий. (Підсумок). Дійсно, частіше ми засуджуємо тих людей, які потребують нашої допомоги.

 

? Чи тільки одна Катерина винна у тій ситуації, що сталася з нею? А коханий москалик не буде звітувати перед Богом за свій гріх – обман?

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд5.JPG

Відео. Обговорення.

Отже, яка ціна ганьби? Катерина – жертва обставин чи дітовбивця?

 

Експерти. (Діти висловлюють свої думки)

  1. Жодна мати не має права дитину наражати на небезпеку.
  2. Ніщо не виправдовує такий безвідповідальний вчинок. Ми відповідальні за тих, кого народили.

 

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд6.JPG2. Звучить заставка.

- А зараз на нас чекає друга  історія – історія Ганни із поеми «Наймичка».

ТАЄМНИЦЯ ВСЬОГО ЖИТТЯ. ЧИ ВАРТО ТАК ДОВГО МОВЧАТИ?

Розберемось, чи може син пробачити  матері її таємницю життя?

  • C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд7.JPGПослухаємо Катерину, дружину Марка. Яке ставлення  було Ганни до Марка і Марка до Ганни? Під відео говорить.

Катерина. (Від 1-ї особи говорить про Ганну, дає характеристику).

  • А зараз послухаємо самого Марка.

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд8.JPGМарко. (Від 1-ї особи говорить про матір).

  • Давайте подивимось, як провела останні хвилини життя  Ганна. Увага на екран. Відео «Зізнання Ганни».

 

Питання експертам.

? Чи мала право так довго мовчати Ганна? Оправдовуєте чи засуджуєте Ганну?

? Чому Ганна, як і Катерина, не вернулася до батьків з дитиною?

 Відповіді учнів-експертів.

Підсумок учителя. Отже, народна мораль була жорстока. І дівчата-покритки боялись засудження, зневаження в суспільстві.

__________________________________________________________________

3. Заставка музична. Під музику  вчитель розказує і ставить проблемне питання.

  • C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд10.JPGТретя історія – історія Марії.

«Життя в ім'я Сина. Це під силу кожному?»

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд11.JPGУчитель. Це жінка-матір, чия любов не знає перешкод, чиєю груддю вигодуваний той, що врятував людство від зла.

  • Увага на екран, давайте згадаємо історію цієї жінки. Відео про Марію.
  • Шевченкова Марія (як і Катерина, і Ганна) стала покриткою, але не з власного бажання і не через москаля, а від апостола. І її врятував від  ганьби й смерті чоловік  на ім'я Йосип. Давайте послухаємо цього чоловіка.

Вихід Йосипа.  Від 1-ї особи розповідає історію Марії.

 

Вправа «Фотоапарат»

  • C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд12.JPGУ поемі «Марія» багато незрозумілих слів, тож зараз з'ясуємо їх значення. Запишіть до опори значення цих слів
  • До якої лексичної групи належать названі вами слова? Запишіть це слова до зошитів.

 

 

Слово експертам.

?  На які жертви пішла Марія заради сина? Як називається така любов?

 (Жертовна любов. ЇЇ життя повністю належало сину).

? То чи під силу кожній жінці жити так, як Марія.

 

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд9.JPGХвилинка релаксу. Жінка-мати дарує дитині життя, а природа-мати – перші весняні квіти. Перепочиньте, щоб набратись сил для подальшої роботи.

 

 

V. Застосування набутих знань.

1. Розглянемо діаграму Вена, знайдемо спільне і відмінне для цих трьох жіночих образів. На перетині кіл впишемо спільне. Окремо в кожному колі впишемо відмінне для кожного образу.

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд14.JPG            ?  Отже, чи еволюціонує жіночий образ у творчості Шевченка?

            ?  Яка героїня вам симпатизує?

 

  1. Отож насамкінець давайте виведемо формулу жіночого щастя.  Слайд

    Жіноче щастя = дитина+ кохання +сім'я…

 

3.Тестування.  Взаємоперевірка.  Виставлення оцінок.

    - Зробіть тест, за кожну правильну відповідь отримаєте 1 бал.

  1. Кому присвячено поему   «Катерина»

А) К. Брюллову

Б) Є. Гребінці

В) І. Сошенку

Г) В. Жуковському

2. У творі «Катерина» Т. Шевченко порушує проблему

  А) жінки-кріпачки

  Б) жінки-покритки

  В) жінки-наймички

  Г) жінки-жебрачки

3. Рік написання поеми “Катерина”

А) 1838

Б) 1845

В) 1859

Г) 1861

4. Трохим, Настя, Марко – герої  поеми

А) «Катерина»

Б) «Наймичка»

В) «Марія»

Г) «Тополя»

5. Який жіночий образ  еволюціонує , проявляє найвищий  ступінь любові до дитини

А) «Катерина»

Б) «Наймичка»

В) «Марія»

Г) «Кавказ»

6. З приводу чого зажурились батьки Катерини

А) неврожаєм

Б) її хворобою

В) непорозумінням  із сусідами

Г) відсутністю  чоловіка в дочки

7. Через що милий полишив Катерину

А) москаль вирушив у похід до Туреччини

Б) вона йому набридла

В) на цьому наполягли батьки

Г) бо вона народила дитину

8. Яка з поем написана Шевченком у ранній період творчості?

А) «Катерина»

Б) «Наймичка»

В) «Марія»

9. Що символізують сини у творах?

А) нещастя, біль

Б) майбутнє, добро

В) бідність

10. До якої лексичної групи належать слова псалом, упованіє, пречистая?

А) діалектизми

Б) біблеїзми

В) неологізми

11. Новим елементом композиції  поем Т. Шевченка є

А) ліричні відступи

Б) звертання

В) художні засоби

Г) своєрідна побудова строф

12. Тип зображення у поемі «Катерина»

А) романтичний

Б) реалістичний

В) символістський

Г) міфологічний

 

C:\Users\Dell\Desktop\урок\кола Вена\Слайд15.JPGVІ. Оцінювання.

VІІ. Підсумки уроку.

Вправа «Незакінчене речення».

 

 

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Допрацювати і вивчити фреймову опору
  2. На 1-6 б. написати сенкан до слова «мати».
  3. На 7-12 б.  написати роздум «Материнство – довічна посада».

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
6016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку