урок Українська лялька - мотанка,як оберіг.Історія виникненя та традиції виготовлення.

Про матеріал
1.Ознайомлення учнів з історією виникнення ляльки-мотанки як уособлення образу людини, визначити символіку народної ляльки, навчати створювати власну ляльку-мотонку. 2. Виховувати творчу активність, інтерес до мистецтва, акуратність в роботі.
Перегляд файлу

«Українська лялька-мотанка, як оберіг.

Історія виникнення та традиції  виготовлення».

Урок образотворчого мистецтва   (7-клас)

Епіграф уроку:     Моя лялька-мотанка

                                 Ниточкою змотана,

                                 Оберіг мій на землі,

                                 Талісман мені в житті.

Мета уроку:

Освітні:

  • Когнітивна (пізнавальна) – чуттєво-емоційне сприйняття, вміння бачити, виявлення пізнавальної активності.
  • Креативна (творча) – асоціативно-образне мислення, виявлення фантазії, уяви у створенні власних образів у художньо-практичній діяльності
  • Комунікативна –  різноманітність творчих проявів.

Розвиваючі:

  • Полікультурна –  викликати цікавість до творчості, оволодіння досягненнями культури, загальнолюдських  цінностей.
  • Інформаційно-пізнавальна – вміння опрацьовувати та використовувати

          інформацію з різних джерел.

Виховні:

  • Любов до національних традицій, звичаїв, виховувати патріотизм.
  • Виховувати художньо-естетичний смак

Предметні компетентності:

  • дослідити символічне значення мотанки;
  • сприяти розвитку колористості зорової візуальної культури;
  • сформувати і вдосконалити знання , вміння виготовлення ляльки-мотанки;

 

        Міжпредметні зв'язки – використовувати знання отримані на уроках   історії, художньої праці, етики.

       Продуктивної творчої дослідницької діяльності – стимулювання

       продуктивної творчої діяльності через створення ситуацій успіху,

        заохочення учнів.

      Саморозвиток та самоосвіта – сприяти розвитку навичок самостійної роботи, активізувати творчу ініціативу учнів.

     Завдання уроку:

1. Ознайомлення учнів з історією виникнення ляльки-мотанки як уособлення образу людини, визначити символіку народної ляльки, навчати створювати власну ляльку-мотонку

                   2. Виховувати творчу активність, інтерес до мистецтва,

                      акуратність в роботі.

  Тип уроку: комбінований урок

  Методи навчання:

  • інформаційно – рецептивний (пояснювально- ілюстративний),  
  • репродуктивний (відтворюючий) – словесні (розповідь, бесіда);
  • наочні  (ілюстрація,  демонстрація); практичні (вправи).

Форма організації: вивчення нового матеріалу

    Практичне завдання: визначити символіку народної ляльки, робити ескіз, навчити створювати власну ляльку-мотонку.

  Обладнання:
клапті білої тканини 15х15 см, декілька клаптів кольорової тканини 9×9 см, шматки синтепону або вати, нитки (акрил, бавовна, шерсть — на власний смак), нитки муліне для волосся ляльки, картонні стовпчики від кулінарної фольги чи плівки

   Візуальний ряд: презентація , фотозображення ляльок-мотанок , різни види українських народних і сучасних ляльок-мотанок, зразки українських народних  ляльок –мотанок.  

Словник уроку: оберіг, обряд, ритуал, сакральний.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • берегти та примножувати традиції українського народу;
  • визначити символіку народної ляльки;
  • Створювати власну ляльку-мотанку

 

ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент.

1.Привітання.Перевірка готовності учнів до уроку.

2.Оголошення теми

   Сьогодні ми на уроці дізнаємося про історію, виникнення ляльки ,про найпопулярніших ляльок у різних народів, а також про те, яке значення мала лялька в різні історичні епохи не тільки для дітей,а й для дорослих.

 

  • Який образ виникає у вас в свідомості при слові «Лялька»   
  • Для чого придумали іграшки?
  • Яким є їхнє призначення

 

Учитель супроводжує розповідь демонстрування наочності  (дошка)

Лялька –це модель людини, яка зараз у нас використовується лише як дитяча іграшка.

   Традиційні ляльки, виготовленні з таких матеріалів , як глина  та дерево,були знайдені у Північній  і Південній Америці, Азії та Європі. Людей які створювали дивовижних ляльок називали Лялькарями, про ляльок яких  створювали лялькарі , люди складали легенди та казки  й передавали  ці оповідки з покоління в покоління.

  • В яких відомих вам казках головними героями є лялька?

(відповіді учнів)

Так, усім відома українська казка  «Івасик-Телесик». Чоловік із жінкою, які не мали дітей, зробили ляльку з дерева, колихали її в колисці, й лялька ожила, перетворилася на дитину. У відомій казці Олексія Товстого «Буратіно»  розповідається про ляльковий театр, що оживає там кожна  лялька.

3.Вивчення нового матеріалу.

  • Чи знаєте ви, в яких народних обрядах використовували символічних ляльок?

У традиційних обрядах народів Європи відзначали тісний зв’язок  процесу виготовлення ляльки з продовженням роду та ритуалами родючості. Існував культ Великої Праматері, яка народила все суще, яка береже життя й оновлює його образ цієї  богині. Культ Великої Праматері  ми зустрічаємо на грецьких амфорах, у свячених космогонічних піснях, які дійшли до нас під назвою колядок. До сьогодення дійшли обрядові зображення певних стихій  чи символів природи з трави або дерева –та Марена (символ Води й Вогню на святі Івана Купала), Масляна (яку роблять, коли проводжають зиму і зустрічають весну. Купайло

 

Слайд №2

Найвідоміша лялька в Україні – лялька мотанка, що зроблена з тканини та ниток. Це один із найдавніших символів, який єднає різні культи та традиції. Лялька – мотанка є  права давнім сакральним оберегом. Сакральний оберіг – це священний предмет або символ, покликаний захищати свого власника і його оселю від бід, приносили в дім щастя і достаток.

Ми сьогодні з Вами зробимо цей оберіг для наших воїнів з воїнської частини Національної гвардії № 3056, але спочатку дізнаємося історію української народної ляльки – мотанки - як оберіг.

Слайд №3

Перші ляльки-мотанки з'явилися ще 5000 років тому і поширеними були практично в кожній країні. Тоді ці ляльки були схожими між собою, адже виготовляли їх лише із шматків тканини та матеріалу, який замотували всередину.

Сама назва ляльки - «мотанка» походить від поняття «мотати», а загальний вигляд такої ляльки представляє собою фігурку людини, як правило жіночу або дитячу, виготовлену зі шматків тканини.  Для створення такої ляльки не можна було використовувати ножиці, голки та інші колючо-ріжучі предмети. Тканину рвали руками на маленькі клаптики, а потім змотували їх нитками.​ Лялька-мотанка не має обличчя. Замість нього зображено хрест – знак сонця, або ж просто залишено біле полотно.

Слайд №4,5

Українська мотанка відома з часів Трипільської культури. Ще саме вона символізувала?

Українська народна лялька є символом добра та злагоди в кожній українській родині. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі ще немає.
Українська мотанка – це ошатно вдягнена та оригінально прикрашена лялька. Здавна у кожній українській родині вона виконувала роль оберега, була символом жіночності та мудрості. За повір'ям, саме вона берегла сімейний затишок, добробут та захищала від злих сил.

Слайд №6-9

За призначенням ляльки поділяються на обрядові , оберегові, ігрові.

 В основі української ляльки – мотанки хрестоподібна фігура, де є єдина об’ємна деталь – це голівка. Її виготовлення – це найважливіший момент процесу створення ляльки –мотанки. Коли майстер змотує спіраль – символ безкінечності буття і вічності,покриваючи її клаптиком тканини, вкладає свої думки й наміри : для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти і в чому допомагати своєму майбутньому власникові.

    Одним з найдавніших образів в українській народній культурі є Берегиня.     Це символ життя і родючості, Матері всього сущого, яка дає життя і оберігає.

 

Слайд №10

Лялька-мотанка не випадково не має обличчя. Адже вона виникла не як іграшка,  а як сакральна річ. Наші предки вважали, що лялька з певними вираженими рисами обличчя – будь то очі чи ротик – може прив’язувати до себе душу того, хто нею грається, що може понести за собою небажані наслідки. Для того,  щоб лялька-мотанка стала справжнім оберегом, потрібно обличчя викласти хрестом. Хрест тут є й оберегом - символом Сонця, життя і нових починань, - символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). Обов`язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.

Слайд №11

Усі елементи одягу мотанки є символічними:

Лялька –мотанка має бути вдягнена у світлу вишиту сорочку, нижню спідничку і запаску. Усі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи минулий,теперішній і майбутній, обов’язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють добробут. Також повинен бути головний убір – очілок, стрічка чи хустка,що символізує зв’язок з небом.

Слайд № 12

 Якщо ляльку роблять на добробут та здоров’я родини – для одягу добирають червоно-зелені відтінки. Потужну захисну силу мають ляльки, виготовлені з натурального конопляного полотна – це універсальний оберіг від нещастя і

4. Практична робота .

Ознакии справжньої української мотанки

https://etnoxata.com.ua/image/catalog/stat/mot/00.jpeg

Справжня мотанка виготовляється без використання швів. Виготовляючи лялько майстри намотують або закутують, а для кріплення використовують стрічки та нитки, якими просто обмотують деталі та фіксують їх вузликами. При виготовлення дотримуються головного правила - лялька повинна мати хрестоподібний вигляд.

Голову ляльки формують з невеличкого клаптика тканини, в середину якого вкладають кульку з ниток, інших клаптиків чи вати. Таку заготовку голови обмотують хрест на хрест нитками, символічно зображуючи лице ляльки. Тулуб з головою з’єднують також нитками, туго обмотуючи ними тільце ляльки від голови до низу та перпендикулярно тулубу формуючи тим самим руки мотанки. З підручних матеріалів виготовляються одяг, прикраси та головні убори чи зачіски. Тут варіації обмежуються лише  вашою фантазією.

Як би там не було, проте мотанка все ж зберегла в собі певні сакральні знання та силу. Такий сувенір, особливо виготовлений власними руками,

 

може стати родинним оберігом та родинним спадком, котрий ввібрав в себе вікові знання та вірування.

5.Самостійна робота.

Лялька-мотанка: історія, створення, значення 1/1

6. Актуалізація набутих знань.

  • Які матеріали використовували в Україні для виготовлення різних іграшок?
  • Що таке лялька-мотанка? Для чого її створювали?
  • Які матеріали раніше використовували для виготовлення ляльки-мотанки?
  • Яке символічне значення має одяг ляльки-мотанки?

7. Підсумок уроку

1. Підбиття підсумків .


 

 

 

 

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ

«СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА№80»

ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

УРОК ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

В 7- А КЛАСІ

 

«УКРАЇНСЬКА ЛЯЛЬКА-МОТАНКА, ЯК ОБЕРІГ.

ІСТОРІЯ ВИНЕКНЕННЯ ТА ТРАДИЦІЇ ВИГОТОВЛЕННЯ.»

F:\Метод робота-19\Урок лялька-мотанка\моя лялька-мот..jpg

 

 

 

                                               Підготувала:

                                               Вчитель образотворчого мистецтва

                                              Прядко С.Г.

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
2117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку