Комбінований урок, метою якого є: уточнити і розширити знання учнів про основу речення; удосконалювати уміння будувати речення різних типів за даною основою. Розвивати уміння зв'язно висловлювати думки, формулювати твердження та доводити їх, уміння працювати самостійно та в групі, поважати думки інших, коректно виправляти допущені помилки та неточності. Розвивати усне мовлення, культуру писемного мовлення. Виховувати інтерес до слова і мови свого народу.
Українська мова
4 клас
Учитель: О.Д.Бадзюк
Розділ. Знання про мову, мовні уміння.
Тема. Основа речення. Зв’язок слів у реченні.
Мета. Уточнити і розширити знання учнів про основу речення; удосконалювати уміння будувати речення різних типів за даною основою. Розвивати уміння зв’язно висловлювати думки, формулювати твердження та доводити їх, уміння працювати самостійно та в групі, поважати думки інших, коректно виправляти допущені помилки та неточності. Розвивати усне мовлення, культуру писемного мовлення. Виховувати інтерес до слова і мови свого народу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання. Диск із музичним записом, мультимедійний супровід до уроку.
Хід уроку
І. Організаційна частина
- Продзвенів уже дзвінок, час почати нам урок.
- Девізом нашого уроку будуть слова: «Будьте уважними до слова. Висловлюйте думки так, щоб кожне слово було почуте не лише вухами слухачів, а й серцем».
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Чи любите ви гратися?
- Розпочнемо з гри.
Слайд №1
Гра « Інтерв’ю»
- Давайте відповідь на запитання, не повторюючи відповідей однокласників. Старайтеся бути послідовними у своїх відповідях, щоб наступному учневі було легко сформулювати продовження вашої думки.
- Що ти знаєш про речення?
- Зачитайте речення з домашньої вправи з інтонацією, яку дібрали.
- Зачитайте виписані речення. Поясніть розділові знаки.
- Вдома вам потрібно було підібрати речення про осінь. Будь ласка, зачитайте їх. Визначте вид речення за метою висловлювання. Доведіть свої твердження.
- Дякую за красиві речення і влучні відповіді.
ІІІ. Каліграфічна хвилинка
Слайд №2
Гра « Відкрий скриньку знань»
з’я, п’я, м’я, б’ю, п’ю, в’є
- Запишіть у зошиті зразки за алфавітом, враховуючи першу букву. Наведіть приклади слів з апострофом.
- Побудуйте спонукальне речення про написання слів з апострофом.
ІV. Повідомлення теми і мети, мотивація навчальної діяльності
Слайд №3
Гра «Коректор»
- Прочитайте інтонаційно правильно запис на дошці.
Мамо дай мені свою ручку, я уроки робитиму
А чому ти нехочеш писати своєю
Та моя ж помилки робить
- Чи все правильно записано на дошці? Виправте помилки та прокоментуйте свої дії.
- Я бажаю кожному з вас писати грамотно і товаришувати з королевою Орфографією.
Слайд №4
- Знайдіть «ключ» і прочитайте тему уроку.
уоусунуовуа уруеучуеунунуя
Слайд №5
Гра «Незакінчене речення»
- Продовжте речення:
Сьогодні ми дамо визначення поняттю …
Будемо будувати…
Почуємо …
- Отже, ми розкриємо і уточнимо зміст поняття «основа речення», визначатимемо і складатимемо речення за поданою основою, помилуємося красою осені через слово.
V. Вивчення нового матеріалу
Слайд №6
1. Гра «Нісенітниця»
- Пограємо в гру «Нісенітниця».
Будуть грати ведучий і три команди по шестеро учнів. Ведучою буду я. На смужці паперу ви записуватимете відповідь на одне з моїх запитань. Наприклад, я ставлю перше запитання: де? Один учень із групи записує будь-яке слово, що може бути відповіддю на це запитання, і загортає смужку так, щоб інші не бачили, що він написав. Потім передає смужку іншому члену команди, той пише відповідь на наступне запитання .
Запитання: коли? де? як? що робить? яке? що?
(Діти по черзі пишуть відповіді на кожне з них. Після того, як усі дадуть відповіді на запитання, гра закінчується.
Учні розгортають смужки і читають записи).
- Чи можна назвати ваш спільний запис реченням? Чому?
Вірш
Коли ми розмовляємо iз вами,
То вимовляємо слова ми.
Слова цi мiж собою зв’язанi,
У словосполучення ув’язанi.
Як цi словосполучення з словами
Зв’язати мiцно-мiцно ланцюгам,
То речення це є обов’язково.
Такi закони має наша мова.
- Складіть самостійно речення за цими ж запитаннями.
- Отже, який висновок ми повинні зробити?
2. Робота з підручником
Вправа 64
Слайд №7
- Уявіть картину або ж подивіться на екран.
Звучить музика, учитель читає текст із вправи 64.
Сьогодні в лісі справжній листопад! Клени обсипаються від найменшого подиху вітерцю. Гаснуть осінні вогневі барви. На восковому листі з’являються брудні плями. Деякі листки, засихаючи, скручуються в дудочку. Коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка.
- Що найбільше вразило?
- Прочитати ці речення ви зможете у вправі 64.
- Доведіть, що це текст. Визначте його тип.
- Доберіть заголовок.
- Хто є автором цих слів? Які його твори ви читали?
3. Коментоване письмо
- Спишіть виділені речення, коментуйте орфограми.
- Визначте основу речення.
- Як називаються слова, що не є основою речення?
- Яка їх роль у реченні?
- Замініть синонімами поняття «основа речення».
4. Гра «Фантазери»
- Пофантазуйте. Що було б, якби ми говорили реченнями без другорядних членів.
- Отже, будьте уважними до слова. Висловлюйте думки так, щоб кожне слово було почуте не лише вухами слухачів, а й серцем.
VІ. Фізкультхвилинка
VІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
Вправа 65
Навкруги був невеличкий гайок. Осінь уже поклала на нього свою важку руку. Жовте листя, тремтячи й коливаючись у повітрі, тихо раз по раз сідало на землю, вкриваючи її пишним золотим накриттям. На землі вже лежав товстий і м’який шар тонкого листя. Падаючи з дерева, нове листя тихо і якось таємно шелестіло.
- Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.
- Яке речення для вас є найкрасивішим?
- Випишіть основу кожного речення.
- Назвіть іменники із залежними від них словами. Продовжте цей ряд.
- Побудуйте до тексту питальне речення.
Слайд №8
3. Гра « Модельєр»
«Одягніть» основу речення в інший «одяг».
(Осінь поклала, листя сідало.)
Вправа 66
Цей дощ – мине! По ринвах, по листках збіжить вода блакитна і весела. Роса голубими струмочками із листя на землю тече. Довго дзвеніли роси незбиті. Вилився в тугу спів солов’я. В ранковім озері купаються зірки. Під дощ заснули голуби у тихім затінку ліщини. Наш стяг – пшениця у степах під голубим склепінням неба. А небо – тихе і безмовне.
- Прочитайте. Усно назвіть основу кожного речення.
- Є випадки, коли роль присудка може виконувати іменник. Про це ви більше дізнаєтеся у наступних класах.
4. Гра «Хованки»
- Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні, замініть їх синонімами і запишіть у зошит.
Учні зачитують почергово слова, називають синонім до нього із тексту або інший синонім, записують у зошит.
( Дощ мине - закінчиться, збіжить вода – стече вода, дзвеніли роси – сяяли, вилився в тугу – сум, купаються зірки – відбиваються…)
- Які цікаві слова почули?
- Користуйтесь найбільшим скарбом свого народу і перед вами відкриються ворота безмежних можливостей.
VIIІ. Домашнє завдання
- Вдома ви продовжите роботу із синонімами, виконавши вправу 67. Випишете із тексту усі дієслова зі зв’язаними з ними словами. Пригадаєте правило написання частки «не» з дієсловами.
Доберете речення із художньої літератури про ліс.
ІХ. Підсумок уроку
Слайд№9
Сенкан
І варіант складіть сенкан «Урок», а ІІ варіант – «Речення».
Урок.
Цікавий, корисний.
Навчає, розважає, надихає.
Віконце у чарівний світ.
Крок.
Речення.
Красиве, розумне.
Запитує, розповідає, спонукає.
Ключ у спілкуванні.
Слово.