Інтегрований урок ( українська мова і трудове навчання). Урок стимулює у дітей бажання відчувати красу природи, збагачувати словниковий запас, виховувати дбайливе і бережне ставлення до навколишнього середовища.
Українська мова
4 клас
Учитель: О. Д. Бадзюк
Розділ. Знання про мову, мовні уміння
Тема. Поєднання однорідних членів речення за допомогою сполучників. Залежні слова при однорідних членах речення.
Мета. Продовжувати удосконалювати знання про структуру речення,
виробляти вміння визначати однорідні члени речення. Формувати уміння визначати залежні слова при однорідних членах речення. Розвивати спостережливість, мовлення, вміння робити висновки, узагальнення. Стимулювати бажання відчувати красу природи.
Трудове навчання
Тема. Робота з рослинними матеріалами. Аранжування букетів та композицій з натуральних та штучних квітів.
Мета. Продовжити роботу по формуванню уміння аранжувати букети та композиції з натуральних та штучних квітів. Удосконалювати уміння працювати з ножицями та клеєм. Розвивати творчу активність, уміння працювати в групах, уміння лаконічно висловлювати думки, інтерес до роботи із природним матеріалом. Збагачувати словниковий запас. Виховувати дбайливе і бережне ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку. Інтегрований урок.
Обладнання. Мультимедійний супровід до уроку, паперові квіти, картки для
самостійної роботи, таблиці «Різновиди композицій»
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми проведемо цікавий урок, де будуть поєднані українська мова та трудове навчання.
Слайд №1
- Спільною темою для них природа є і наша творчість.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Пригадаймо вивчене з української мови і пограймо в гру «Мовний аукціон», а двоє учнів попрацюють біля дошки самостійно.
1. Гра «Мовний аукціон»
- Я маю паперові квіти ціною в 2 бали кожна. Я їх буду дарувати тим, хто даватиме правильні відповіді на запитання.
а) найпростіші відомості про речення;
б) відомості про члени речення;
в) відомості про види речень;
г) відомості про однорідні члени речення ( без сполучників);
д) відомості про поєднання однорідних членів за допомогою сполучників.
- Скільки балів ви отримали за роботу?
- Це лише старт. У процесі роботи ви їх зможете отримати ще більше, а в кінці уроку обміняти на оцінку.
2. Перевірка виконаної роботи біля дошки
- Перевіримо самостійну роботу.
1а. Індивідуально-групове опитування ( виконується на дошці)
Завдання № 1
Запиши, підкресли однорідні члени речення
Посеред міста Біла Церква, мов стрічка, розкинулась річка Рось. Вона в’ється між лугами, огинає густий ліс. Широкі верби і клени шумлять над рікою.
- Перевірте, чи правильно виконана робота?
- Назвіть вид першого речення та його основу, другорядні члени речення. Доведіть твердження. Назвіть орфограми та поясніть правопис.
- Назвіть вид другого речення та його основу, другорядні члени речення. Доведіть твердження. Які побачили орфограми? Поясніть правопис.
- Назвіть вид третього речення та його основу, другорядні члени речення. Доведіть твердження. Поясніть, чому між однорідними членами речення немає коми?
- Мені сподобалися ваші твердження і докази.
( У процесі опитування діти отримують паперові квіти за правильні відповіді.)
VI. Формування нових знань
- Зверніть увагу на екран. Прочитайте правило.
Слайд №2
Однорідні члени речення можуть з`єднуватись за допомогою сполучників і, й, але, та, а.
Перед сполучниками а, але, та (в значенні але) завжди ставиться кома.
Слайд №3
- Зверніть увагу, що кому завжди ставимо перед сполучниками а і але, тому я їх виділила червоним кольором.
( Діти пригадують приказки, складають речення)
- Що нового ви дізналися з правила? Чого не знали?
- Ви зрозуміли суть правила?
Перейдемо до практичної роботи.
Слайд №4
- Я пропоную вам скласти речення за схемами і записати у зошит. Тема «природа».
( Записи коментуються)
а) ... ________ і _________ ________....... .
б) _______ ________ ..., але _______.... .
в) _______ ________ …… , а _______ _______ .
- Поясніть орфограми в даних реченнях.
- Чому у другому і третьому реченнях поставили коми?
- Яке правило ми застосовували під час роботи?
- Чи є серед речень, що виписували вдома про ліс ті, які б відповідали одній із схем?
- Ваші відповіді переконливі . Перевіримо виконання другої картки.
Слайд №5
Завдання № 2
Доповни речення однорідними членами.
У саду ростуть______________________ .
Широко розляглися лани_______________________ .
У лісі живуть___________________________ .
- Чи є речення, що з’єднані за допомогою сполучників?
- Оскільки ви «чарівники», то можете на основі виконаної роботи дещо змінити так, щоб у реченнях з’явилися сполучники.
Колективна робота ( Звернутись до речень з картки)
- Чи можна поширити ці речення іншими словами? Що для цього потрібно зробити?
Слайд №6
- Зверніть увагу на екран. Чи можете пояснити суть цього твердження?
Однорідні члени речення можуть мати при собі залежні слова.
- Що ж це означає?
- На прикладі першого речення давайте перевіримо це правило.
У саду ростуть розлогі яблуні, гнучкі абрикоси, витончені персики.
У саду ростуть фруктові дерева, а в полі цвітуть маки та волошки.
- За зразком поширте наступні речення.
Коментована робота біля дошки.
VII. Узагальнення знань
Слайд № 7
Робота за схемою.
1. Гра «Система позначок»
- Попрацюємо за схемою. Я показую значок, а ви розшифровуєте його зміст.
- Як можемо позначити залежні слова при однорідних?
VIII. Хвилинка каліграфії
- На каліграфічній хвилинці ми запишемо сполучники, щоб з ними подружитись і під час письма про них не забувати, про правило пам’ятати.
І(й), а, але
IX. Робота з підручником
Вправа 85
- Прочитайте текст і знайдіть речення з однорідними членами речення.
Над зеленими лісами і широким і привільним степом над повноводими ріками пролітає лагідний вітер. Перебирає він стеблини золотої пшениці, бавиться вусатими ячменями і голубить ніжні шовкові трави. Та ось махне вітер своїми дужими крилами, злетить у голубе піднебесся, вдариться в кучеряві верхів’я дубів,заколише замріяні верби над тихим ставом. І від того вітру співає рідна земля. Повняться співом її безкраї простори.
- Прочитайте текст і знайдіть речення з однорідними членами.
- Зачитайте потрібні речення.
- Спишіть перше речення. Поставте у ньому розділові знаки. Визначте основу речення та однорідні члени.
- Доведіть, що дані речення - текст. Визначте його тему і мету. Яке речення вас найбільше вразило? Чим?
X. Інструктаж до домашнього завдання
- Випишіть із читанки 4 речення з однорідними членами та підкресліть їх.
Вступна бесіда
Слайд №8
Сенкан
Природа.
Дивовижна, мрійлива.
Чарує, закохує, манить.
Відкриває безмежні можливості для творчості.
Життя.
- На даний урок ви підготували природні матеріали для букетів та композицій. Що ви підготували для уроку? ( Діти висловлюють думки реченнями із однорідними членами та зі сполучниками.)
- Що можна виготовити з даного матеріалу?
- Коли ми використовуємо букети?
- Зверніть увагу, ви у своїх реченнях перелічуєте випадки, коли ми прикрашаємо життя квітами. Інколи ви вживаєте сполучники, інколи будуєте речення з однорідними членами і залежними словами. Тобто тепер ви, навіть на слух, можете вилучати і аналізувати такі орфограми , і в цьому вам допомагає уміння інтонувати речення.
ХІ. Повідомлення завдань
- Сьогодні ми будемо аранжувати.
Слайд № 9
Словникова робота
- Яке лексичне значення слова «аранжування»?
- Аранжування – це порядок, улаштування.
- Майстерність створення квіткових композицій різноманітних форм називається – аранжуванням.
- Я вважаю, що складаючи речення, ми теж займаємося їх аранжуванням ( словесна композиція)
- Складіть «словесну композицію» із слів діти, принесли.
( Учні добирають слова і утворюють речення з однорідними членами і залежними словами)
- Молодці, ви чудово аранжуєте речення.
ХІІ. Вивчення нового матеріалу
- Історично склалися такі основні форми композицій із квітів:
Слайд № 10
1) букет; 2) вінок; 3) гірлянда; 4) корзина; 5) панно.
- Під терміном «квіткова композиція», з одного боку, розуміють конкретний твір із квітів, листя, гілок, коріння тощо, а з іншого — його побудову.
Слайд № 11
- Усе, що створила природа – прекрасне. Квіти – маленькі, лагідні, ніжні, беззахисні, несуть свою красу людям. І, якщо ми вже зірвали квітку, то не маємо права не продовжити її життя у вишуканих композиціях, букетах, ікебанах.
Слайд № 12
- Розгляньте таблицю і зверніть увагу на побудову композицій.( Додаток)
- Які різновиди композицій ви можете назвати?
- Сьогодні ви будете працювати в групах.
- Підійдіть до столів, де лежить природний матеріал та вази. Проаналізуйте принесені вами матеріали, і спробуйте створити композиції в групах.
- Пам’ятайте, що кожен має право на слово, його думка є цінною і має право на життя. Довершенність будь-якої квіткової композиції залежить не тільки від того, які квіти беруть для її створення. Із найпростіших польових квітів можна зробити чаруючий око вінок, букет, панно. Водночас, найкрасивіші і найдорожчі квіти можна так поєднати між собою, що вони втратять свою природну привабливість. Працюйте зі смаком.
- Під час роботи придумайте «захист» для своєї композиції. Це може бути речення чи коротка розповідь про вашу спільну роботу, реклама вашої роботи чи композиції. Ваша словесна композиція повинна містити речення з однорідними членами, залежними словами, сполучниками.
ХІІІ. Інструктаж до роботи
Повторення правил роботи в групі, з ножицями, утримання робочого місця.
XIV. Практична робота
- На осінніх клумбах горять жовтогарячі чорнобривці, різнокольорові айстри, полум’яніють вогниками останні жоржини. Ці дива української природи не можуть залишити байдужими нікого, проте усю цю красу треба вміти бачити та відчувати.
Творча робота
Складання захисту роботи.
XV. Підсумок уроку
Слайд № 13
Продовжте речення
Замініть підкреслені слова однорідними членами речення.
- Для створення композицій ми використали природний матеріал.
Слайд №14
Учні.
Творчі, неординарні.
Відкривають, пізнають, квітнуть.
Усмішка майбутнього і квітка сьогодення.
Душа.