Урок "Українська народна казка "Мудра дівчина". Народне уявлення про добро і зло"

Про матеріал
Розробка уроку "Українська народна казка "Мудра дівчина". Матеріал, який має зорієнтовано-особистісне спрямування, спонукає п'ятикласників міркувати, аналізувати.
Перегляд файлу

Тема. Українська народна казка „Мудра дівчина”. Народне уявлення про  добро і зло.

 

Мета: продовжити знайомство з українськими народними казками;

опрацювати зміст казки „Мудра дівчина”; формувати вміння

характеризувати героїв казки, давати їм власну оцінку, вчити учнів

визначати головну думку твору, визначати засоби, якими у творі

досягається ця мета; формувати вміння читати в особах; виховувати

здатність виходити зі скрутного становища і перемагати;

поглиблювати почуття любові та поваги до батьків.

Епіграф: Мудрість – найкраще багатство.

Народне прислів’я

 

Хід заняття

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдання заняття. Актуалізація опорних знань.

  1. Виставка-гра „У картинній галереї”.

Кожен учень коментує свою роботу, представлену на виставці малюнків на тему „Добро і зло”, зачитує вислови з казок, якими підписані роботи.

Доцільно коментувати учнівські ілюстрації до художніх творів за приблизним зразком

    Чому на вашій ілюстрації переважають такі кольори?

    Які казкові герої символізують Добро? А які – Зло? На кого ви хотіли б бути схожим?

    Розкажіть із власного досвіду, як ви зробили комусь добро?

    Чи часто ви чинили зло людям? Що відчували тоді?

  1. Коментування ілюстрацій з підручника, наголошуючи, що художник-ілюстратор узагальнив різні епізоди казки.
  2. Виступи учнів із домашніми творчими роботами. Взаємооцінювання (можна за допомогою кольорових карток).
  3. Представлення учнями вибраних уривків із казок для ілюстрацій.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.     Словникова робота: тлумачення лексичного значення слів хорти”,сто локіт”, „гринджоли”, „рундук”

2.     Аналіз змісту казки, вибіркове читання.

    Чому виникла суперечка між двома братами? Як вони намагалися її розв’язати?

    Прочитайте, чому пан загадав братам загадку? Зачитайте її.

    Як цю загадку відгадав багатий брат? Прочитайте загадку, яку запропонувала Маруся.

    Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадку відгадала донька бідняка.

    Скільки ще загадок відгадала дівчинка? Прочитайте текст, де йдеться про другу й третю загадку.

    Під час читання якого епізоду ви хвилювалися, а де посміхалися?

3.     Осмислення змісту та головної думки казки. Бесіда за питаннями

    Чому батько звертається за допомогою не до сусідів, а до своєї юної доньки?

(Так з давніх-давен заведено в Україні: приймаючи якесь рішення, людина повинна порадитись із членами родини. Якщо в батька не було синів, це право поширювалось і на дочок).

    Ким була Маруся для батька? Які стосунки панували між ними?

(Маруся була для батька не просто дочкою, вона ще була його порадницею, другом, опорою в житті).

    Що вам найбільше сподобалося в характері Марусі, у її діях, поведінці?

(Неабияке враження справила мудрість дівчини, її вміння відгадувати складні загадки, глибока повага дочки до батька, бажання йому допомогти, смілива вдача дівчини).

    Кому передусім симпатизує автор казки? (Народ). А над ким доброзичливо кепкує або й відверто насміхається?

    Елементи творчого проекту: як виконала б подібні завдання героїня фантастичної казки?

(Мабуть, покликала б на допомогу фантастичних персонажів, вдалася до чарівних дій, як це робила, наприклад, царівна жаба).

    Чи випадково казка називається саме „Мудра дівчина”, а не „Розумна дівчина”?

4.     Характеристика дійових осіб (робота в групах згідно з правилами її проведення).

Найбільшу увагу звертати на характеристику Марусі. Можна використати приблизний план:

  • Хто така Маруся?
  • Якою я уявляю її зовнішність?
  • Риси характеру дівчини:

-         доброта, любов та повага до батька;

-         кмітливість, винахідливість, оптимізм;

-         працьовитість.

Як ставляться до Марусі творці казки (народ)?

Яке твоє ставлення до героїні?

 

Характеристику батька, пана, брата можна узагальнити у формі таблички

 

Батько

Пан

Брат

Добрий, чесний, роботящий, боязливий, люблячий

Ледачий, нерозсудливий, самолюбивий

Зажерливий, скупий, дурний, облесливий

 

5. Вправи з виразного читання (Важливо проводити після опрацювання змісту твору та характеристики персонажів. Пропонується дві форми проведення вправ

Можна провести виразне читання діалогів в особах. Наголосити учням, що потрібно:

-         вибрати відповідний тон;

-         уміти переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;

-         відтворити в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;

-         пам’ятати про роль жестів, міміки

Можна провести колективну роботу учнів над окремими реченнями казки на зразок:

 

Речення

Завдання і завдання учителя

Визначення учнями інтонації читання

От дурниця, а не загадка!

Чи справді загадка була простою? Передайте зверхність, самовпевненість багача.

Байдуже, з насмішкою.

Що є ситнішим над панські кабани, прудкіше над панські хорти, а миліше над грошей?

Чи правильно відгадано загадку? Яку рису багача висміяно тут? Передайте інтонацією самовпевненість, самолюбство багача.

Самозадоволено, пихато, глузливо.

Бідний прийшов додому, думав та й зажурився.

Як ви ставитесь до бідного брата? Передайте інтонацією свої почуття.

Прихильно, зі співчуттям.

 

ІV Закріплення вивченого матеріалу

  1. Мікрофон:

    Сформулюйте основну думку казки „Мудра дівчина”

(Казка засуджує вчинки таких багатіїв, які наживають багатство не розумом чи власною працею, а за рахунок використання чужої праці).

    Чого навчає казка „Мудра дівчина”?

(Казка радить не втрачати оптимізму, уміти знаходити вихід з будь-якої скрутної ситуації, а не зневірятися).

    Яким відомим прислів’ям можна охарактеризувати головну думку?

(Не багатство красить людину, а розум). Як перегукується це прислів’я з епіграфом до заняття?

  1. Рефлексивно-оцінювальний етап.

    Що найцікавішим було для вас на занятті? Що найбільше запам’яталося?

    А чи з вами радяться батьки? Чи готові ви їм допомогти у скрутні хвилини?

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку