Урок "Українська писанка"

Про матеріал
Мета : Закріплювати уявлення дітей про давнє, величне християнське свято Великдень і народні традиції його святкування. Вчити малювати орнаменти на писанках, ознайомлювати із символікою знаків на писанках. Розвивати фантазію, пам'ять, мислення. Виховувати любов до свого народу, повагу до його традицій, минулого і сучасного.
Перегляд файлу

Українська писанка

Заняття для старших дошкільнят

 

        Мета : Закріплювати уявлення дітей про давнє, величне християнське свято     

                Великдень і народні традиції його святкування. Вчити малювати  

                  орнаменти на писанках, ознайомлювати із символікою знаків на  

                  писанках. Розвивати фантазію, пам'ять, мислення. Виховувати любов   

                  до свого народу, повагу до його традицій, минулого і сучасного.

              Матеріал : писанки, зразки орнаментів, вірші, аудіо запис українських  

                мелодій, фарби, пензлі, фломастери, тичок, вологі серветки, фартушки.

       Попередня робота: екскурсія в краєзнавчий музей, розучення гаївок,   

                закличок і їх виконання, рухливі народні ігри.

 

                    Хід заняття:

      Вихователь:

   Доброго дня! Я вас вітаю, добра, щастя, здоров'я бажаю!

- Діти, скажіть, яка тепер пора року?

-  А яка вона весна? (Лагідна, гарна, тепла).

- Яке весняне свято ми відзначили у березні?

- А які будемо святкувати у квітні? (Великдень, День космонавтики).

 

            Квітень

Квітень – славний квітникар,

Сонечко нам рясно

Уквітчає календар

Першим цвітом – рястом,

Космонавтам склав букет

В їхній день на славу.

В кошик на Великдень

Писанки поставив.

                 Тамара Коломієць

 

Вихователь.  Яка чудова пора року -  весна! Як багато втіхи дарує вона всім нам – дорослим і дітям! І саме на час оновлення природи, на радісну весняну пору припадає одне з найвеличніших і найдавніших християнських свят – Великдень. Адже в цей день воскрес Ісус Христос, який прийняв смерть заради людей. І понесли Його учні по землі Євангліє -  Добру Новину про те, що колись так само Господь воскресить і людей, які вірують у нього й живуть за його заповідями. Люди більше не побачать ні смерті, ні хвороб, ні нещасть. Радіючи цій добрій Новині і святкуючи Воскресіння Господнє, люди пов'язали з ним два символи перемоги життя над смертю. Це яйце, в якому зароджується нове життя, і хліб, який дає нам сили.                                                                                                     (Вихователь пропонує дітям відгадати, в якій руці у неї заховано подарунок для них. Простягає стулені кулаки – діти висловлюють свої припущення. Зрештою вихователь розкриває обидві долоні й показує розписане яйце)

 

  Вихователь.

-Діти, ви знаєте що це таке? (Писанка. Розфарбоване й розмальоване візерунками яйце – символ життя).

 - А хто з вас пригадає вірші про писанку?

 

Діти по строфі розповідають вірш Віри Паронової.

 

У неділю свято – Свято Великоднє.

Буду малювати писанку сьогодні!

 

Ось яйце кругленьке в мене на долоньці,

Як земля маленька у промінні сонця,

 

Думаєте, легко землю розписати?

Треба добре серце й щиру душу мати,

 

Розпишу я цвітом з краю і до краю –

Великодня радість на землі буває.

 

Вихователь пропонує покачати яєчком по руці.

 

  - Отже, Великдень не обходиться без писанки. Ще в давнину люди шанували писанку. Для наших пращурів вона була символом зародження життя, символом сонця, тепла і вічності. Дотепер вважають, що писанка приносить щастя. Крашанками та писанками обмінюються, дарують їх рідним та друзям.

    У давні часи освячену писанку клали до першої купелі немовляти, щоб зростало сильним і сміливим. Писанку приорювали в полі, щоб краще родило жито-пшениця і всяка пашниця. Ввечері у відро з водою клали великоднє яєчко і вірили, що той, хто зранку вмиється цією водою, буде гарним, як весна.

 

Вихователь кладе писанку у відро, бризкає водою на дітей.

 

-  Ось і я окропила вас цією чарівною водою, дивіться, якими ви стали ми гарними. Тільки раз на рік – на Великдень – випадає нам умитися водою, де писанки лежали.

Малювати писанки – дуже давня традиція нашого народу. І сьогодні ми теж продовжимо її.

  - Діти, від якого слова походить слово «писанка»? (Від слова «писати»).

  - Що ми знаємо про писанку? (Писанки бувають різного кольору, з різними візерунками, орнаментами).

Писанка малюється воском. А потім наноситься фарба. Вона лягає на яйце, а на віск не береться. Так проявляється візерунок, нанесений воском.

     Крім писанок розрізняють ще крашанки, дряпанки, крапанки, мальованки.

Крашанка – яйце одного кольору, яке фарбують найчастіше в окропі з лушпинням цибулі чи штучним барвником. Вона – найдавніший гість на Великодньому столі.

Дряпанка – яйце, пофарбоване в один колір, на якому потім голкою чи шилом вишкрябують орнамент, дряпанки ще називають шкрябанками.

Крапанку роблять накрапуючи на яйце воском візерунок і опускаючи його у барвник.

Мальованки розписують пензликом, фломастером тощо. Що ми сьогодні з вами і зробимо.

-Але ми не сказали, які бувають орнаменти. Давайте пригадаємо. (Рослинний,тваринний, геометричний, побутовий).

    Беручи в руки розмаїто-барвисте яйце, ми, передусім, милуємося його орнаментом. А чи замислюємося ми над його історією, символікою, над  тим, що означає, наприклад : «трикутник», «зоря», «хрест»?

     Орнаменти, що найчастіше зустрічаються на писанках, тісно пов'язані з нашим життям. Кожен знак, кожна лінія мають своє значення. Давайте уважно роздивимося найтиповіші мотиви – символи українських орнаментів. Що вам нагадує цей знак?

 (Вихователь показує картку з намальованим колом. Сонечко. Воно зігріває всю землю своїми променями).

- Що символізує сонце? (Життя, радість). Коло – знак сонця, носій світла і життя.

-А цей знак на що схожий? (На зорю).

-А де ми можемо побачити зорі? (На небі).

- Зоря є знаком неба. Хрест – це символ Всесвіту. Він є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року. А цей знак, схожий на граблі, є символом дощу, плодючості, очищення. Трикутник – символом вогню та безсмертя. Символом безкінечного життя також є гілка. Хвилі, криві лінії, лінії без початку і кінця символізують вічність.

   Бачу, вам уже хочеться якнайшвидше почати роботу. Тож, знаючи ці знаки – символи, ви теж можете намалювати їх на яєчку, як дівчинка з віршика Катерини Перелісної:

 

Гарна писанка у мене, мабуть кращої нема.

Мама тільки помагала, малювала я сама.

Змалювала дрібно квіти, вісім хрестиків малих

І дрібнюсіньку ялинку, й поясочок поміж них.

 

Хоч не зразу змалювала, зіпсувала п'ять яєць.

А як шосте закінчила тато мовив : «Молодець!»

Я ту писанку напевно для себе як зразочок залишу.

А для тата і для мами  я ще кращі розпишу.

 

Хай музика допоможе вам творити красу і добро.

(Звучать спокійні народні мелодії)

 Самостійна робота дітей.

Виставка дитячих робіт.

Підсумок заняття

Писанка – це неповторне багатство, наше прекрасне національне мистецтво. Вона вічна, як сам український життєлюбний народ…

Тож даруймо одне одному писанки! На щастя, на долю! А разом з ними найкращі вітання, щирі побажання добра і щастя!

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2022
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку