Урок № _______
Українська революція і боротьба за збереження державності(1917-1921 рр.).
Мета: пояснити зміст понять «революція», «універсал», «соборність», розглянути перебіг основних подій Української революції, визначити внесок М. Грушевського у розвиток Української держави; удосконалити уміння працювати з різними історичними джерелами, виступати з повідомленням на історичну тему; викликати гордість за український народ, який боровся за створення соборної, незалежної України.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Дидактична гра «Історичний волейбол» пит..ст77
III. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Пригадайте, що вам відомо про Михайла Грушевського.
2. Назвіть головний здобуток Національно-визвольної революції українського народу, яку очолив Богдан Хмельницький.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
То Україну За всі роки неслави благословляв хрестом
Опромінений,Ласкою Божою у серце зранений
Андрій Первозванний.І засміялись гори,Зазеленіли...(Павло Тичина)
На уроці ми дізнаємося, яким подіям національної історії ХХ ст. присвятив свою ліричну поему Павло Тичина.
V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1. Яку подію називають Українською революцією?
Вступне слово вчителя+ перегляд відео УНР до 2,49
Словник Революція — докорінні зміни в житті суспільства.
Універсал — документ, у якому влада доводила до відома народу свої рішення.
Бесіда+запис осн.дат
1) Чи мала вплив на виникнення революційних настроїв в Україні Перша світова війна?
2) Чому Перша світова війна виявилася для українського народу братовбивчою?
3) Коли було утворено Центральну Раду? Хто її очолив?
4) Коли було проголошено ІІІ універсал, що він проголошував?
2. Боротьба за збереження української держави. Проголошення ЗУНР.
2.1. перегляд відео УНР до 4,04
Бесіда+запис осн.дат
1.З яким ворогом прийшлося боротись УЦР? 2. Коли було проголошено Четвертий Універсал?
2.2. Аналіз історичного документа(розд.матеріал)
2.3. перегляд відео УНР до кінця
Бесіда+запис осн.дат Якою була доля УНР?
2.5.Робота із джерелом ( роздатковий матеріал) Питання до учнів: коли відбувся Акт злуки УНР і ЗУНР ?
Словник Соборність — об’єднаність, цілісність, неподільність України.
Робота з картою
Покажіть на карті територію Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки, а також столиці цих державних утворень.
3. Михайло Грушевський — лідер революції
Перегляд відео М.Грушевський
Завдання
З’ясуйте історичне значення діяльності Михайла Грушевського.
4. Голодомор.
Перегляд та обговорення відео
VІ. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу
Завдання
1. Розшифруйте абревіатури: УЦР, УНР, ЗУНР.
2. Із кожною абревіатурою складіть речення.
3. На який рік Української революції припадає проголошення Акта злуки УНР та ЗУНР?
Метод «Мікрофон»
Чому події, які розгорнулися в Україні в 1917—1920 рр., історики називають революцією?
VІІ. Підсумки уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Робота із джерелом
Прослухайте уривок із Четвертого Універсалу Української Центральної Ради і дайте відповідь на запитання.
Із Четвертого Універсалу Української Центральної Ради (січень 1918 р.)
Народе України!
Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною, вільною, суверенною державою українського народу.
(Хрестоматія з історії України: посібник для вчителів / За ред. В. І. Червінського. — К.: Вежа, 1996. — С. 222—223.)
Запитання
У чому полягає історичне значення проголошення Четвертого Універсалу УЦР?
Робота із джерелом
1. Прослухайте уривок із Акта злуки УНР і ЗУНР і дайте відповідь на запитання.
З Акта Директорії про об’єднання всіх українських земель (1919 р.)
Віднині воєдино зливаються століттями відірвані одна від одної частини єдиної України — Західноукраїнська Народна Республіка (Галичина, Буковина й Угорська Русь) й Наддніпрянська Велика Україна. Віднині є єдина незалежна Українська Народна Республіка.
(Хрестоматія з історії України: посібник для вчителів / За ред. В. І. Червінського. — К.: Вежа, 1996. — С. 237)
У чому полягає історичне значення Акта злуки?
2. Опрацюйте текст джерела[1] і трьома змістовними реченнями передайте суть прочитаного. (Виступає по одному учню від кожного ряду.)
[1] Підготувати як роздавальний матеріал.