Урок " Українське бароко"

Про матеріал
Урок розроблено за програмою «Мистецтво» для 5-9 класів (інтегрований курс «Мистецтво» 8-9 класи) авторів Л.Масол, О.Коваленко.
Перегляд файлу

Конспект уроку « Мистецтво» 8 клас

Тема. Українське бароко.

Мета: (формувати компетентності): предметні (уявлення про українське бароко; вдумливе сприймання художніх творів; розуміння понять (феномен українського бароко, іконостас, гравюра); логічне мислення; удосконалені виконавські навички); ключові (уміння вчитися; готовність відшукати нові шляхи художньо-творчого розвитку; інформаційно-цифрову: використання  мультимедійних засобів; прагнення до творчої самореалізації; соціальну та громадянську: готовність до комунікації; самостійність і мобільність у творенні ідей та ухваленні рішень; дбайливе ставлення до народних традицій і надбань своєї й інших культур; обізнаність і самовираження у сфері культури стилю бароко; толерантне ставлення до культурного розмаїття регіонів світу; усвідомлення потреби збереження культурної та матеріальної спадщини; формувати в учнів інтерес до культурних надбань українського народу; виховувати шанобливе ставлення до пам’яток минулого, а також високі моральні якості на кращих зразках національної культури.

Тип уроку: комбінований урок.

Оснащення: підручник, медіа засоби, візуальний ряд (презентація на тему українське бароко), слухання хорового  партесного співу М. Ділецького, укр.нар. мелодії у виконанні троїстої музики відеофрагменти.

 Перебіг уроку

 

І. Організація класу .

Вітання.

Обмін очікуваннями, сподіваннями.

 

На дошці ви бачите 3 предмета   рюкзак, м’ясорубка і  корзина. На партах у вас є стікери.    Ваше завдання на кінець уроку записати на них і покласти :

у  Рюкзак,  якщо із  уроку  ви взяли для себе щось нове, корисне, цікаве;

у  М’ясорубку, якщо те, що  побачили чи почули, вам треба обміркувати;

у  Корзину, якщо вважаєте, щось вам зовсім не сподобалось, не потрібне і зайве для вас.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

На минулих уроках ми з вами ознайомились із кращими зразками мистецтва бароко. Давайте пригадаємо  деякі поняття з вивчених тем.

  1. Фронтальне опитування
  • Що таке бароко?
  • В якій країні зародилося мистецтво бароко та хто став його найкращими представниками в цій країні? (зародилося  бароко в Італії, його представники – Франческо Борроміні та Джованні Берніні).
  • У якому з видів мистецтва вперше проявився стиль бароко? (В архітектурі).
  • Назвіть основні характеристики стилю бароко? (театральність, барвистість декоративна пишність образів).
  • Які нові  жанри стиль бароко приніс в музичне мистецтво? (фуга, опера, ораторія, кантата).
  • Що відрізняє українську архітектуру бароко від європейської? (Поєднання із традиціями народної архітектури).
  • Які міста України вважаються « перлинами українського бароко»? ( Київ, Львів).
  • Як ще  називають  період українського бароко?  Чому? (козацьке )
  • Назвіть пам’ятки архітектури бароко в Україні? (Андріївська церква , Маріїнський палац, Львів собор св. Юра, Тернопільщина Почаївська Лавра)
  • Якими є досягнення український живописців доби бароко? ( іконопис.іконостас)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми, мети, головних завдань уроку.

Сьогодні ми продовжимо вивчати  українське бароко та познайомимось з музикою українського бароко. Тема нашого уроку « Музика українського бароко». ( слайд 1 )

      Попри консерватизм церковної обрядовості, до української церковної музики проникали традиції народного хорового співу. Одноголосний знаменний розспів ( слайд 2 )  поступився місцем багатоголосному церковному співу а капела-партесному співу. (Слайд3) за окремими партіями.(слайд 4 ). Тексти партесних творів співали слов′яно-руською мовою, кількість голосів – від 3 до 12, іноді 16, 24, і навіть 48 ( слайд 5) . Із появою партесного співу виник новий нотний запис. Крюки поступилися місцем досконалішому  п'ятилінійному  київському знам'ю, або квадратній київський нотації ( слайд 6 ). Партесні концерти були проявом музичного бароко в Україні, тому відзначалися грандіозністю композиції, багатством хорових тембрів, яскравістю хорового звучання. Українські митці, опановуючи досягнення польської й західноєвропейської техніки церковного хорового письма, не відмовлялися від своїх традицій, створюючи українську модель барокової церковної музики. Партесний спів яскраво представлений у творчості Миколи Павловича Ділецького ( слайд7) .Микола Ділецький, композитор, учений, музичний просвітитель, хоровий регент (диригент). Його кредо - утвердження ідеї високого професіоналізму в мистецтві. З ім’ям М.П. Ділецького пов’язане глибоке оновлення вітчизняної професійної музики. Саме він першим з українських композиторів докладно виклав технічну суть лінійної, нотної системи, партесного співу і партесної композиції в музично-теоретичному трактаті «Мусікійська граматика» ( слайд 8)

  • Слухання хорового  партесного співу М. Ділецького ( слайд 9)
  • Схарактеризуйте свої почуття від прослуханої музики.

       У побуті українців поступово поширюється інструментальне музикування, у маєтках магнатів організовуються хорові капели, оркестри. Провідним осередком культури, зокрема й музичної, була Києво-Могилянська академія та колегіуми, де існували хори, оркестри, театри. Більш детально про це ми ознайомимось переглянувши наступне відео

  • ( Відео слайд 10).

     У 16-17 ст. в Україні виокремився як самостійний вид мистецтва театр, що мав кілька різновидів. Найпоширенішими були народний, кріпацький і шкільний театр.

      Обгрунтував принципи  шкільної драми Феофан Прокопович- реформатор барокового театру.  (слайд 11). Відповідно до програми навчання викладачі поетики писали тексти декламацій і діалогів. Проте учні не тільки розігрували готові п’єси, а й брали участь  в їх створенні; під час канікул вони влаштовували « рекреаційні» вистави просто неба. Шкільний репертуар містив переважно різдвяні та великодні драми, а також п’єси морального та історичного змісу. Барокові риси шкільної драми проявилися в контрастному зіставленні драматичного й комічного. Між актами серйозної шкільної драми виконувалися гумористичні інтермедії, епізоди з народного побуту. Вистави супроводжували хоровий спів, звучання кантів та інструментальної музики.

  •  ( слайд 12) Які музичні інструменти зобразили студенти колегіуму, малюючи Олімп? Чи є з поміж них українські?

Із різдвяною шкільною драмою, що має давнє коріння в українській обрядовості, тісно пов'язаний національний ляльковий театр вертеп.

  • Чи знаєте ви, що таке вертеп?

Вертеп (слайд 13). ( у перекладі зі старослов’янської – печера)- явище театральної творчості, що можна водночас визначити як перший народний ляльковий театр і як ранній народний музичний театр та як варіант драматичного театру. Перші зафіксовані свідчення про вертеп датовано 1666р. Авторами, постановниками та виконавцями вертепних дійств були студенти Києво-Могилянської академії. Для розігрування вертепного дійства зазвичай використовували двоповерхову дерев’яну скриню, що мала вигляд будиночка, відкритого з одного боку для глядачів (слайд 14). Підлогу сцени обох ярусів прорізували щілинами, крізь них протягували дріт, на якому закріплювали дерев’яних ляльок. Цих ляльок водили актори.  Вистава мала дві частини – релігійну та народну побутову.

     Козацька доба – час розвитку пісенних і танцювальних жанрів народної музики. Характерною постаттю  не тільки музичної, а усієї культур України тієї епохи став козак-бандурист, який втілював патріотичні ідеали волелюбного й героїчного козацтва. Надзвичайну популярність мали в Україні народні картини « Козак Мамай».(слайд15, 16) Образ народного улюбленця малювали не тільки на папері чи полотні, а й на стінах, дверях, посуді, вважаючи своєрідним оберегом.

  • Відео про Козака Мамая.(слайд 17) Поміркуйте, які риси українського народного характеру він втілює. І чому ця тема не втрачає актуальності в наш час?

(втілював патріотичні ідеали героїчного козацтва)

Одним із самобутніх явищ музичного життя українського народу того часу було ансамблеве  виконавство « троїстих музик».(слайд 18). Троїста музика – старовинний тип ансамблю на українських, білоруських, російських землях, що виник  у 17 ст. Провідним інструментом у троїстих музик є скрипка або цимбали, сопілка і бубон.

  • Слухання укр..нар. мелодії у виконанні троїстої музики (слайд 19)
  • Яким є емоційний зміст музики і який настрій вона передає?
  • Визначте на слух, які народні інструменти звучать?

Підсумок. ( слайд 20)

  • З яким видом мистецтва ми познайомилися?
  • Що найбільше  сподобалось на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Що корисного почули на уроці?

Давайте поглянемо що ви записали на своїх стікерах  :

  • у  Рюкзак,  якщо із  уроку  ви взяли для себе щось нове, корисне, цікаве;
  • у  М’ясорубку, якщо те, що  побачили чи почули, вам треба обміркувати;
  • у  Корзину, якщо вважаєте, щось вам зовсім не сподобалось, не потрібне і зайве для вас.

 

Отже  ми з вами завершили тему  бароко. Я сподіваюся що все що ви дізналися на уроках було для вас корисним і цікавим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дєрусова Ілона Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тріфонова Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 жовтня 2021
Переглядів
2562
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку