Урок української літератури « Вінок шани Кобзареві ,,Весна починається з Шевченка”. Картини довколишнього світу і природи в поезіях»

Про матеріал
Ознайомити із творамиТ.Шевченка, у яких майстер відтворює красу довколишнього світу, оспівує велич української природи, опрацювати ідейний зміст вірша ,,Садок вишневий коло хати”; розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них художні засоби, розвивати творчі здібності, пам'ять, уміння грамотно висловлювати власні думки, артистичні здібності; виховувати почуття поваги до поетичної творчості Т.Шевченка, власної родини, рідного краю.
Перегляд файлу

Відділ освіти виконавчого комітету Апостолівської міської ради

Апостолівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з  української літератури в 5 – Б класі на тему:

 

                     « Вінок шани Кобзареві ,,Весна починається з Шевченка.

 

                          Картини    довколишнього світу і природи в поезіях.

 

               ,, Садок вишневий коло хати – перлина пейзажної лірики.»

 

 

 

 

 

 

                                                                                           Підготувала

                                                                                           Савелова Тамара Вікторівна,

                                                                                           учитель української мови і      

                                                                                           літератури, спеціаліст

                                                                                           вищої категорії 

 

 

м. Апостолове

2019 рік

 

 

Урок з української літератури

Тема:    Вінок шани Кобзареві ,,Весна починається з Шевченка”. Картини 

               довколишнього світу і природи в поезіях.

               ,, Садок вишневий коло хати – перлина пейзажної лірики.

Мета:  продовжувати вивчення творчості Тараса Шевченка ,ознайомити із

             творами, у яких майстер відтворює красу  довколишнього світу,

             оспівує велич української природи, опрацювати ідейний зміст вірша

            ,,Садок вишневий коло хати;

             розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них художні

             засоби, розвивати творчі здібності, пам'ять, уміння грамотно

             висловлювати власні думки, артистичні здібності;

             виховувати почуття поваги до поетичної творчості Т.Шевченка,

             власної родини, рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет Шевченка, ілюстрації до його поезій, вінок ( основа),

             квітки, репродукції картин Т.Шевченка

                                  Щовесни, коли тануть сніги

                           І на рясті засяє веселка,

                           Повні сил і живої снаги

                                            Ми вшановуєм пам'ять Шевченка

                                                                         М.Рильський

 

Хід уроку

І Організаційний момент

  Сіла краса і ніжність.

  Сіла сила і гордість.

Вітаємо на уроці краси і  поезії. Подивіться один на одного, на мене, посміхніться. Із промінчиків добра, щирої посмішки, весняного настрою ми почнемо урок.

II.Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

Інтерактивна вправа «Вітання».  

Я всміхаюсь сонечку:   

- Здрастуй,золоте!

Я всміхаюсь квіточці : 

 - Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику :  

 - Лий мов із відра!

Усміхаюсь друзям я,     

 Зичу їм добра.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

    Разом із початком весни до нас приходить Шевченківське свято. Українці в ці дні намагаються внести квіточку шани у вінок Кобзареві – своєю працею, своїми досягненнями.  У вас на партах теж лежать квіточки.  Сьогодні ми разом сплетемо український вінок і присвятимо його генію, пророку Тарасу Григоровичу Шевченко. Кожний вид роботи – це квітка у наш віночок. На прикладі поезії Т.Шевченка ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків. А зробимо це цікавим способом . Зараз я Вас запрошую уявити себе в ролі працівників телебачення.

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку

   Увага! Увага! Телекомпанія ,,Шевченко  5 –Б класу розпочинає свою роботу. Ми працюємо в прямому ефірі. Як сумлінні журналісти давайте візьмемо ручки і запишемо тему уроку.

    Картини   довколишнього світу і природи в поезіях Шевченка.  ,, Садок вишневий коло хати – перлина пейзажної лірики.

Епіграфом уроку є слова Максима Рильського, поясніть їх.

Мета уроку: продовжувати вивчення творчості Тараса Шевченка ,ознайомити із  творами, у яких майстер відтворює красу  довколишнього світу,  оспівує велич української природи, опрацювати ідейний зміст вірша ,,Садок вишневий коло хати”;розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них порівняння, епітети, персоніфікацію,розвивати творчі здібності, пам'ять, уміння грамотно висловлювати власні думки;  виховувати почуття поваги до поетичної творчості Т.Шевченка, власної родини, рідного краю.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1.Перевірка домашнього завдання . Інтерактивна гра ,,Актуальне інтерв’ю

Зараз я ведуча телекомпанії і проведу гру ,,Актуальне інтерв’ю , де ми пригадаємо що ми знаємо про Шевченка.

- Де і коли народився Тарас Григорович Шевченко? ( 9 березня 1814 р. в с.Моринцях  Звенигородського повіту на Київщині)

- Яку долю ненародженої дитини побачила повитуха? (Бабка-повитуха таємниче розповіла матері, що побачила незвичайну долю новонародженого хлопчика.  «Виросте твій син неабияка людина – буде змагатись з панами та з царями... А за що – сама догадайся. Кажуть же, що народиться такий, що волю в панів одніме... Хто знає – може, це й він».)

- Що ви знаєте про батьків Шевченка? ( Мати Катерина , батько Григорій тяжко працювали на панщині)

- Хто доглядав маленького Тарасика в дитинстві? Чому цього не могли робити батьки?

- Чому сестра не завжди була уважною з молодшим братиком?( Бо сама ще дитина, хочеться з подругами в квача, ворона погуляти)

- Одного разу родина сіла вечеряти невесела, чому?( Зранку як пішов Тарас і не повернувся, привели чумаки)

- Чим захоплювався Тарас у дитинстві? ( Любив книжку, пісні кобзарів, розповіді про гайдамаків, ріс не зовсім слухняним, любив поблукати полями, повоювати в бур’янах з ворогами, ріс допитливим, змальовував усе, що бачив.)

- До чого прагнув Тарас найбільше? ( Потрапити до маляра, щоб навчив його малювати)

Так одного ясного зоряного вечора в дивовижному українському селі вів розмову маленький Тарасик із мамою. Про що ж вони говорили? Давайте послухаємо…

 Інсценізація уривка з повісті Степана Васильченка ,,В бурянах

- Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

- Так, синочку, правда.

- А чому так багато зірок на небі?

- Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

- Бачив, матусю, бачив… Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

- Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людина світить ясно, і світло це далеко видно.

- Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

- Старайся, мій хлопчику…( квіточки у вінок)

 

- Що залишилося від батька в спадщину? ( Драна довга батькова свита. Батько казав, що з Тараса буде велика людина або велике ледащо, тому спадщина йому не допоможе)

- Скільки років було Тарасу , як його викупили з кріпацтва? (24)

- Яким чином він став вільним? ( Карл Брюллов намалював портрет Жуковського у 1838 році. Портрет розіграли в лотерею, в якій взяла участь царська родина)

- Автором якої книги став Шевченко? (,,Кобзар, яку видав у 1840 році)

- Хто такі кобзарі? ( Колись у сиву давнину ходили старі люди, часто вони були сліпі, співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на старовинному інструменті – кобзі. Назва інструменту і дала назву – кобзарі.)

- А чому Шевченка називають Кобзарем? (Коли читаєш його твори, то  ніби чуєш ніжну , сумну пісню про тяжке життя народу)

2. Робота в групах .Асоціативне гроно

- Скласти асоціативне гроно «Тарас Шевченко».

 Поет Кобзар Кріпак Моринці Любив Україну Любив малювати

 – Скласти асоціативне гроно «Дитинство Тараса».

Сестра Бідність Цікавий Залізні стовпи Бур’яни Шукає дива

3. Асоціативна вправа «Кольоровий настрій»

Зобразити за допомогою кольорових олівців«Веселку почуттів Тараса»Пояснити її.

4. Поетична композиція (попередньо підготовлені учні декламують вірші Т.Шевченка)

Подивіться на виставку книг. Це видання «Кобзаря» різних років. Ось видання датоване 1840 роком. Ця книга у моїй родині передавалася з покоління в покоління. Ось сучасне видання цієї книги.

- У кого вдома є «Кобзар»?  Чи доводилося вам відкривати книгу, яка стала святинею для українського народу?

Давайте зараз разом перегорнемо окремі сторінки «Кобзаря» - святої для всіх українців книги, пригадаємо окремі поезії Т.Шевченка.

І учень            

Встала й весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають...
("Гайдамаки")

ІІ учень        

        Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо, любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала.

       ІІІ учень                  

Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
Сади рясні похилились,
Тополі по волі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.

ІV учень                    

       За сонцем хмаронька пливе, 
       Червоні поли розстилає 
       І сонце спатоньки зове 
       У синє море: покриває 
       Рожевою пеленою, 
       Мов мати дитину. 
       Очам любо. Годиночку, 
       Малую годину 
       Ніби серце одпочине, 
       З богом заговорить... 
       А туман, неначе ворог, 
       Закриває море 
       І хмароньку рожевую, 
       І тьму за собою 
       Розстилає туман сивий, 
       І тьмою німою 
       Оповиє тобі душу, 
       Й не знаєш, де дітись, 
       І ждеш його, того світу, 
       Мов матері діти.  [Перша половина 1849, 
        Косарал]

5. Обговорення. Теорія літератури.

  1. Що, на вашу думку, поєднує вірші Т.Г.Шевченка, які ви тільки-но прослухали? (У них зображені картини природи. Це пейзажна лірика).
  2. Що вам відомо про пейзаж? З якою метою його використовують у художній літературі?( Пейзаж – це опис місцевості, природи)
  3. Що називається ліричним твором? ( Твір, у якому життя відображається через думки, почуття, настрої ліричного героя)
  4. Що називається епітетом?
  5. Що називається персоніфікацією?( це художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображують як живу істоту)
  6. Які явища природи поетично змальовує поет? (Віє вітер, тече річка, цвіте червона калина, щебечуть пташки, зеленіють верби, сходить сонце, цвітуть сади тощо)

Слово вчителя.

Сьогодні на прикладі поезії Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати» ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків.

6.Виразне декламування учителем вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати» (на фоні співу солов’я)            

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих.

      7. Словникова робота

Хрущ - великий жук родини пластинчастовусих, завдовжки 23 -32 мм, з коренастим, широким і сильно опуклим тілом.

Плугатарі, орачі - люди , які орали на полі, ходять за плугом.

 

8.Розповідь учителя про історію створення вірша.   

Важко навіть уявити, що теплий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати» поет створював у холодному підземеллі Петропавлівської фортеці в Петербурзі.1847 року Шевченка заарештували за його діяльність у Кирило-Мефодіївському братстві. Воно ставило за мету допомогти звільнити простий народ з-під панського ярма.  Поета привезли до Петербурга й ув’язнили в казематі, у камері-одиночці . Каземат – це приміщення, де тримали в’язнів. Тут майстер слова написав 13 поезій, серед яких «Садок вишневий коло хати».Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у в’язниці, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав «У казематі». Можна уявити, як поет з  сумом згадував ті хвилини особливого сімейного щастя, яке переживала вся родина, збираючись весняними і літніми тихими вечорами в садку за вечерею.

 

9.Виразне читання поезії учнями.

 

 

10.Бесіда  за  змістом ,,Скринька запитань

  1. Яку пору року описано у творі? (Зачитайте)
  2. Який час зображено у творі? ( Вечір) Доведіть.
  3. Знайдіть у тексті твору ознаки, які вказують на те, що дія у вірші відбувається саме у травні.(Цвітуть вишні, хрущі гудуть, «плугатарі з плугами йдуть», спів соловейка).
  4. Що змальовує Шевченко на лоні вишневого садка?(Життя української родини)
  5. Чому пісня підбадьорює втомлених селян?( Селяни повертаються з роботи втомлені, але співають пісні)
  6. Чи милуються люди в поезії красою садка? Чому? Обгрунтуйте.
  7. Яким було життя селян за часів кріпацтва?
  8. Чому дія відбувається біля хати ( Бо хата -  це берегиня, те місце, де людина почуває себе в безпеці)
  9.   Чому, на вашу думку, донька подає вечеряти? (Допомагає втомленим батькам.).
  10. Як поет описує родину?( Шевченко змальовує дружню сім’ю, де панує любов, повага, гармонія. Сім’я вечеря коло хати. Все тут символізує Україну)
  11.  А ви часто вечеряєте всією родиною? Коли це буває?
  12. Опишіть уявний образ матері з твору. ( Турботлива, піклується про дітей, повчає та навчає їх, вона гарна господиня, працьовита)
  13. Як ви розумієте рядки: ,, А мати хоче научати, так соловейко не дає( Мама підкоряється красі солов’їного співу. Соловей дуже гарно співає, тому їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі)

   Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя                  Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.

   Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу.

     Жанр: пейзажна лірика.

  1. Знайдіть художні скарби .

Хрущі гудуть, зіронька встає, соловейко не дає научати – метафори.

Садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки.

зменшено-пестливі слова — зіронька, соловейко, діточок

14. Давайте знайдемо в поезії слова, що передають український колорит і випишемо їх у зошит.( Садок вишневий, хрущі, зіронька, соловейко)

15. Скажіть, а чи може бути якась інша хуртовина не снігова? Уявіть її, опишіть.

    16.  Якими кольорами ви б передали настрій вірша «Садок вишневий коло хати»? Чому? Чи погоджуєтесь ви з тим, що у вірші відчувається тиха радість?  

10.Складання асоціативного ряду.  

  • Підберіть асоціації  до слова «сім’я».

Сім’я: підтримка, щастя, довіра, любов, батьки, діти…

11. Фізкультхвилинка.     Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати»

  Усе у вірші просто і ясно. Проте відчувається щось потаємне, нерозгадане. Швидка зміна картин зближує вірш із кіномистецтвом. Ось і ми зараз пропонуємо переглянути мультфільм «Садок вишневий коло хати…»

 

  1.               Які враження від перегляду мультфільму?Скажіть, що ви сприймаєте в поезії зором, а що слухом? Що ви «бачили» і «чули», слухаючи вірш?

Назвіть зорові образи.( Садок вишневий, батьківська хата, плугатарі, Дівчата, матері. Зіронька)

А що ми чуємо? Назвіть слухові образи.( Гудіння хрущів,  спів дівчат, тьохкання соловейка,  нічна тиша. )

13.Порівняльна  характеристика  поезії  і  картини Т. Шевченка «Селянська родина»

Темі родини Шевченко присвячував не лише свої вірші, але й картини.

Завдання

  1. Давайте уважно розглянемо картину Т.Г.Шевченка «Селянська родина».
  2. Кого і що зображено на картині? (Хата, родина: чоловік, жін­ка, дитина, дідусь.) Яким настроєм пройнята картина? (Сум, печаль.) Яке враження вона викликає?
  3. Порівняйте вірш і картину. Який із цих творів більш точно і правдиво відображає тогочасну дійсність?

 Учень. На полотні бачимо  подвір'я та стареньку хату під солом'яною покрівлею. Тут наприкінці довгого літнього дня зібралася селянська сім'я:  батьки, їхній синочок і старий дід. Малюк, мабуть, ненароком розбив горщика. Першим порухом батька було покарати сина за шкоду. Лагідним жестом мати заступається за дитину. Заспокоєний дружиною батько в одній руці бере люльку, а другою тягнеться до сина, щоб його приголубити. Під ногами в людей крутиться цікавий до всього дворовий пес.

Неподалік на призьбі сидить і гріється у промінні призахідного сонця сивий дідусь. Він заглиблений у свої думки .

Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це й його доля.

   Картина «Селянська родина» знаходиться у Державному музеї Т. Г. Шевченка.

   Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну домівку.               

                              Поставлю хату і кімнату,

                              Садок – райочок насаджу.

                              Полежу я і походжу

                              В своїй маленькій благодаті

                              Та в однині – самотині

                              В садочку буду спочивати.

                              Присняться діточки мені,

                              Веселая присниться мати…      

 

Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки ( показ плаката). Але передчасна смерть стала на заваді. 10 березня 1861 р. серце Кобзаря зупинилося. Не судилося.

12.Літературна  гра ,,КонструюванняГрупова робота

   Найкращим пам’ятником Тарасові є живе слово народу, яке відобразилося в прислів’ях та приказках про Тараса.

   Складіть правильно й запишіть

1. з, Шевченком, набирається, той, знається, розуму, Хто ( Хто з Шевченком знається, той розуму набирається)

2. прочитав, Шевченка, той, Хто, став, багатший, серцем. ( Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став)

3. сяють, твори, зорі, ясні, мов, Шевченкові ( Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі)

 

13.Жартівлива вікторина

Здавна український народ славився іскристим гумором та яскравою дотепністю. Давайте і ми пожартуємо. Пропонуємо жартівливу вікторину.

 1. Що слугує аеродромом для хрущів?   (вишні)

2.  Хто сперечається з матір’ю?   (соловейко)

3.  Хто одночасно ввечері співає?   (дівчата і солов’ї)

4. Що світить уночі?   (зіронька)

5.  Кого втома не бере?   (дівчат)

 

VII. Узагальнення і систематизація знань.

  1.               Із запропонованих  опорних слів складіть сенкани про Т.Г.Шевченка.

   Кобзар, пророчий, вірить, карається, Шевченко , віддає життя за Україну , талановитий , мучиться, світоч , бореться , безсмертний , патріот ,  люблячий , страждає, вірить у щасливе майбутнє народу , не кається , сподівається.   

VIII. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Ми доторкнулися до поетичних перлин Шевченкового слова. Недаремно вірш назвали перлиною української лірики, бо в ньому возвеличуються найдорожчі українцю цінності: сім’я, Батьківщина, власна культура. Тож давайте плекати їх у власних думках.

Благословен той день і час, 
Коли прослалась килимами 
Земля, яку сходив Тарас 
Малими босими ногами, 
Земля, яку скропив Тарас 
Дрібними росами-сльозами.(М.Рильський)

Послухайте пісню,,Моя Земля у виконанні Ярмишко Дарї . І давайте прикрасимо наш віночок барвистими квітками, вшановуючи великого Кобзаря.

 

Оголошення оцінок.

 IX. Домашнє завдання.        

  1. Вивчити напам’ять «Садок вишневий коло хати».
  2. Дібрати епітети до слова «край», записати в зошити.

 

 

 

 

doc
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
1219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку