Тема: Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .
Мета:
• навчальна: удосконалювати навички характеризувати персонажів ( Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
• розвивальна:розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;
• виховна: виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Дорогі діти, я рада нашій новій зустрічі, а тому хочу, щоб вона пройшла не даремно. Щоб після нашого уроку у вас залишилися лише приєні емоції та гарні сподівання.
ІІ. Мотивація до уроку.
Спини мене отямся і отям
така любов буває раз в ніколи
вона ж промчить над зламаним життям
за нею ж будуть бігти видноколи
вона ж порве нам спокій до струни
вона ж слова поспалює вустами
спини мене спини і схамени
ще поки можу думати востаннє
ще поки можу але вже не можу
настала черга й на мою зорю
чи біля тебе душу відморожу
чи біля тебе полум’ям згорю.
(Ліна Костенко)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.
Вправа «Незакінчене речення»
1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).
2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).
3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).
4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).
5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).
6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).
7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).
8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).
9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).
10) Цигани виявилися... (злодіями).
11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).
12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Робота з текстом твору.
А зараз звернімося до змісту повісті.
• Якими ж були Остап і Соломія, ці молоді люди, які так віддано і щиро кохали?( цитати з тексту)
• Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія? (обоє)
2. Вправа «Асоціативний кущ» за поданою хмаркою слів
- Діти, от ми з вами говоримо, що в Остапа і Соломії було справжнє кохання. А що ж , на вашу думку,є кохання? Запишіть, будь ласка, ваші асоціації до слова кохання, вибравши потрібне з хмарки слів.
3. Робота з текстом
Прагнення до волі втеча з рідного краю переправа через річку
поранення Остапа пожежа у плавнях арешт Остапа
прагнення Соломії врятувати коханого загибель Соломії дорога воля
( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся, ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).
Дійсно, кохання – це вірність і відданість, взаємодопомога і взаєморо-зуміння, саме вони допомагають долати будь - які перешкоди, керують вчинками людей.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
(Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»)
(Кохання залишається жити в Остапові)
Відповідь: воля, кохання, боротьба.
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Закінчи думку»
VII. Домашнє завдання.
Заповніть таблицю
Риси характеру |
||
Соломії |
спільні |
Остапа |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|