Урок української літератури. 8 клас"Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».

Про матеріал
Розробка уроку української літератури для 8 класу за повістю М.Коцюбинського "Дорогою ціною"
Перегляд файлу

Тема: Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .

Мета:

 навчальна: удосконалювати навички характеризувати  персонажів ( Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;

 розвивальна:розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;

 виховна: виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Хід  уроку

І.  Організаційний момент.

- Дорогі діти, я рада нашій новій зустрічі, а тому хочу, щоб вона пройшла не даремно. Щоб після нашого уроку у вас залишилися лише приєні емоції та гарні сподівання.

ІІ. Мотивація до уроку.

  • А зараз я хочу, щоб ви поглянули на екран та прослухали пісню «Спини мене», яка була написана на вірші однієї з моїх улюблених поетес Ліни Костенко. А виконує її сучасний виконавець Фіолет. Послухайте, будь ласка

Спини мене отямся і отям

така любов буває раз в ніколи

вона ж промчить над зламаним життям

за нею ж будуть бігти видноколи

вона ж порве нам спокій до струни

вона ж слова поспалює вустами

спини мене спини і схамени

ще поки можу думати востаннє

ще поки можу але вже не можу

настала черга й на мою зорю

чи біля тебе душу відморожу

чи біля тебе полум’ям згорю.

(Ліна Костенко)

  • Вам сподобалось ? Про що ця пісня? Так , про кохання. І на нашому сьогоднішньому уроці ми також говоритимемо про кохання. Тож тема нашого уроку «Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв»

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

-  Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.

 Вправа «Незакінчене речення»

1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота  з  текстом  твору.

А  зараз   звернімося  до  змісту повісті.

 Якими  ж були  Остап  і  Соломія, ці  молоді  люди,  які  так   віддано  і  щиро  кохали?( цитати з тексту)

 Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія? (обоє)

  • А чи зрадила Соломія свого чоловіка? ( З Євангелія:»Що Бог поєднав, те людина вовік не роз’єднає»)

     2.  Вправа «Асоціативний кущ» за поданою хмаркою слів 

- Діти, от ми з вами говоримо, що в Остапа і Соломії було справжнє кохання. А що ж , на вашу думку,є кохання? Запишіть, будь ласка,  ваші асоціації до слова кохання, вибравши потрібне з хмарки слів.

 

3. Робота з текстом

  • Чи щире кохання головних героїв? Свою думку підтвердіть
  • Про що мріяли Остап і Соломія?(воля)
  • Складіть сюжетний маршрут персонажів «Шлях до волі»

 

Прагнення до волі втеча з рідного краю      переправа через річку

поранення Остапа     пожежа у плавнях      арешт Остапа     

прагнення Соломії врятувати коханого       загибель Соломії       дорога воля

  • Чому Соломія покинула свого чоловіка й пішла за Остапом? Зачитайте цей уривок.
  • На які вчинки йде Соломія заради кохання?

( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся, ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).

  • Як  характеризують  героїню  ці вчинки?
  • - Про кого думає Остап, коли залишився на самоті ?
  • Як проявляються почуття Остапа до Соломії? (Більш скупо, але він кохає Соломію)
  • Чи відчував у душі Остап, що Соломія його кохала?
  • Зачитайте цитату, де зображено думки Остапа, коли він думає про смерть. Чому він хоче жити?
  • Знайдіть і зачитайте епізод, коли до Остапа прийшов вовк. Прокоментуйте майстерність Коцюбинського в змалюванні цієї напруженої сцени.
  •  Що давало сили героям долати такі великі труднощі?(кохання)

 

Дійсно, кохання – це  вірність  і  відданість, взаємодопомога  і  взаєморо-зуміння, саме  вони  допомагають  долати  будь - які  перешкоди, керують вчинками людей.

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

  • А чи знайшли наші герої своє щастя? Чи збулися їхні мрії?

(Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»)

  • Фінал повісті трагічний. Гине Соломія, Остап залишається самотнім. Але чи обривається зі смертю Соломії їхнє кохання?

(Кохання залишається жити в Остапові)

  • - Чи до кінця свого життя Остап зберіг вірність? Зачитайте останні монологи  Остапа. Чим він живе? «Половина  мене  лежить  на  дні  Дунаю, а  друга  чекає й не дочекається, коли  злучиться  з  нею»
  • Що чує в душі все своє життя Остап?(Поклик Соломіїної душі)
  • Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба.

  • Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Закінчи думку»

  • Сьогодні я зрозумів/ла , що …
  • Мене вразило, що…

VII.  Домашнє завдання.

Заповніть таблицю

Риси характеру

Соломії

спільні

Остапа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
15247
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку