Тема. Леонід Глібов. Байка «Вовк і Кіт». Розповідь про видатного українського байкаря. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника.
Мета : закріпити знання учнів про видатного українського байкаря Леоніда Глібова; допомогти усвідомити основну думку байки «Вовк і Кіт», вчити пояснювати алегоричні образи, коментувати прихований зміст, робити власні зіставлення описаного в байці із реальним сьогоднішнім життям;
розвивати навички виразного вдумливого читання, вміння висловлювати свої думки, робити висновки, інсценізувати байку;
виховувати високі моральна якості дитини, прагнення до добра й справедливості.
Обладнання. Портрет Л. Глібова, мультимедійна дошка, мультфільм «Вовк і Кіт», листи самооцінювання.
Перебіг уроку
Для того байка коле під ребро,
Щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
Федр
I.Організаційний момент. Емоційна готовність до уроку
Вправа позитивного емоційного налаштування на урок. Слово вчителя:
-Діти, подивіться один одному в очі, посміхніться та побажайте успіхів під час уроку.
II.Оголошення теми, з’ясування цілей уроку , епіграф
( слайди 1,2, 3)
III. Актуалізація опорних знань
1.Вступна бесіда за питаннями:
- Чому і з чого може сміятися людина?
- Який буває сміх? (Доброзичливий і злий).
Слово вчителя.
- Дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не поранити людську душу. Завдання це нелегке, бо людину замало любити, потрібно дбати ще й про її моральне здоров’я! Не все й не завжди можна сказати прямо та відверто. На щастя, в українській літературі є такий жанр, як байка, яка дає можливість, хоч і в прихованій формі, указувати людям на їхні вади й недоліки.
Леонід Глібов – неперевершений майстер української байки. Він умів пильно підмічати в житті всі негаразди, а потім шукав дотепне, влучне слово, щоб висміяти чи покепкувати з цього.
Тож пригадаймо, що ми вже знаємо про автора Л. Глібова?
2. Асоціативний диктант ( слайд 4)
• « Квітчастий королик»;
• 13 років;
• Ніжинський ліцей вищих наук ;
• «Черниговский листок»;
• 36 творів;
• Валуєвський циркуляр;
• 107;
• Дідусь Кенир.
3. Теоретичний диктант із взаємоперевіркою (слайди 5 -6)
А зараз пригадаємо основні теоретичні відомості, які нам будуть необхідні під час уроку.
• Особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в різкому висміюванні негативного – це ... (сатира);
• Відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні – це... (гумор);
• Повчальний висновок у байці називається... (мораллю);
• Невеликий, здебільшого віршований повчально- гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту – (байка).
• Інакомовлення, перенесення властивостей з одного предмета чи явища на інше, з метою показати їх суттєві риси – (алегорія).
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Опрацювання байки Л. Глібова «Вовк і Кіт».
Слово вчителя. Байка Леоніда Глібова «Вовк і Кіт» - це повчальна розповідь про те, як важливо підтримувати дружні стосунки з людьми і нікому не завдавати зла. Вдома ви мали прочитати байку. Тож перевіримо, як уважно ви її читали.
- Кіт на сонечку …
- Добрим чоловіком, на думку кота, був …
- У Степана Вовк украв …
- Вовк боявся Дем’яна, бо …
- Трохим був злий на вовка, бо…
- Вовк символізує…
А зараз переглянемо мультфільм, послухаємо інтонацію, з якою потрібно читати байку, а після того читатимемо байку ланцюжком.
Тема. Діалог Вовка та Кота. Намагання Вовка уникнути відповідальності за вчинене ним зло.
Ідея. Людина завжди має відповідати за свої вчинки.
Проблематика. Вибір , лицемірство, відповідальність за свої вчинки.
-Чи справді Вовк може стати у пригоді Котові?
( Знайти і зачитати рядки, як Вовк звертається до Кота)
-Це щирі слова чи порожня обіцянка?
- Чому Вовк звертається до Кота на «Ви», а Кіт до нього на «ти»?
- Які людські вади показує автор через алегоричний образ Вовка?
(підлість, дурість, недалекоглядність).
- У змалюванні образів переважає гумор чи сатира?
- Яка мораль байки?
- Чого навчає нас байка?
(відповідальності за свої вчинки, потрібно жити за законами моралі і не чинити зло іншим, робити добро).
V. Узагальнення і систематизація вивченого на уроці
1.Інсценізація байки (слайд 11)
2.Бесіда (для тих, хто не брав участь у інсценізації)
- Які ознаки байки ви побачили в інсенізації? Доведіть,що це байка?
3.Робота з прислів’ями (слайд 12)
Вибрати прислів’я, які ілюструють мораль байки.
4.Проблемні запитання (слайд13)
-Чи актуальна байка в наш час?( Потрібно завжди відповідати за свої вчинки).
- Чи відоме Вовкові поняття академічної доброчесності?
- Що б ви порадили Вовкові?
- Який урок із даної байки винесли для себе?
5.Робота з епіграфом (слайд14)
- Як ви розумієте слова Федра?
VI. Підсумок уроку. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
Зі змісту байок ми не тільки сміємося, а й черпаємо народну мудрість. Байка навчає нас добра, справедливості, порядності, викриває негативні прояви в житті людей і спонукає до їх подолання. Після роботи над байкою « Вовк і Кіт» ми з’ясували, що потрібно жити за законами моралі й робити людям добро. Народна мудрість гласить: « Що посієш, те й пожнеш». Тож, дорогі діти, робіть добро і воно до вас вернеться сторицею.
(Робота з листами самооцінювання)
VII. Домашнє завдання