19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок української літератури "Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Поезія "Як дитиною бувало…""

Про матеріал

Навчальна мета уроку: поглибити знання школярів новими фактами з дитинства Лесі Українки; ознайомити учнів з поезією «Як дитиною бувало…», формувати вміння аналізувати поезію, визначати тему та ідею, дослідити художні засоби

Перегляд файлу

План-конспект уроку

 

української літератури у 6 класі

 

 

Тема: Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Поезія  «Як дитиною бувало…».

Мета:

  • Навчальна: поглибити знання школярів новими фактами з дитинства Лесі Українки; ознайомити учнів з поезією «Як дитиною бувало…», формувати вміння  аналізувати поезію, визначати тему та ідею, дослідити художні засоби;
  • Розвивальна: розвивати вміння виразного читання та вміння аналізувати прочитане, розвивати асоціативне й логічне мислення, творчу уяву, збагачувати лексичний запас учнів;
  • Виховна: прищеплювати любов до літератури, до творчої спадщини Лариси Петрівни Косач, виховувати прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: дошка, на якій написано епіграф, намальовано кросворд «Дитинство Лесі Українки»;  орієнтовний текст доповідей (Додаток 1: диференційоване індивідуальне домашнє завдання); текст поезії «Як дитиною бувало…» (Додаток 5); роздатковий матеріал (картки для індивідуальної роботи, картки для розподілу на групи, таблиці для групової роботи).

 

 

ХІД УРОКУ

 

Найбільше багатство людини — така міцність духу,

при якій не бажаєш жодних багатств. (Гете)

 

І. Організація класу.

  • Привітання, перевірка присутності.
  • Перевірка готовності учнів до уроку.
  • Повідомлення теми уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  • Любі друзі, скажіть, будь ласка, з яким віршем ми познайомились на минулому уроці?
  • Пригадайте, якою на вашу думку є тема вірша «Мрії»? Визначте ідею?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.

 

Зверніть увагу, любі друзі, на епіграф нашого заняття Найбільше багатство людини — така міцність духу, при якій не бажаєш жодних багатств.»). Як ви розумієте це твердження?

 

Мікрофон «Як співвідносяться ці слова з характером поетеси?»

 

ІV. Формування нових понять і способів дії.

 

  • Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні

 

Повідомлення учнів (завчасно підготовлені – матеріали у Додатку 1)

 

Кросворд «Дитинство Лесі Українки»

 

img266

  1. Край, у якому народилася Леся Українка. (Волинь).
  2. Назва релігійного свята, на якому в дитинстві побувала Леся. (Водохреща).
  3. Найчастіше Леся Українка виступала як прозаїк, драматург чи поетеса? (Поетеса).
  4. На якому музичному інструменті добре грала Леся Українка? (Фортепіано),
  5. Країна, де жила Леся Українка в останні роки свого життя? (Грузія)
  6. Хто за походження м була Леся Українка? (Дворянка).
  7. З кого предмета написала Леся підручник для своєї сестри? ( з історії).
  8. Де навчалася Леся Українка? (Вдома).
  9. Як називається вірш Лесі Українки про захоплення переможеними, але такими, що не здалися, у вік лицарства? («Мрії»).
  10.       Що завадило Лесі ходити до школи? (Недуга)
  11.       Псевдонім матері Лесі Українки? (Олена Пчілка).
  12.       Прізвище знаменитого дядька Лесі? (Драгоманов).

 

  • Аналіз поезії «Як дитиною бувало…»

 

Читання віршу «Як дитиною бувало…» вчителем.

 

Мовчазне читання поезії учнями.

 

Еврестична бесіда:

  • Яку картину побачила героїня твору через віконце? Виразно прочи­тайте.
  • Чи завжди на морі буває тиша? З чим пов’язані зміни погодних умов на морі?
  • Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?
  • Про що свідчить бажання поетеси вирушати в морську подорож? Чи любите ви подорожувати? Чому?
  • Які риси характеру притаманні героїні твору?
  • Чому героїня твору не боїться труднощів під час мандрівки? Як це її характеризує?

 

Еврестичне завдання:

Любі друзі, скажіть, будь ласка, якою на вашу думку є тема вірша? Визначте ідею?

Запишімо в зошит тему та ідею (під диктовку учня, якщо зазначені категорії визначено правильно або під диктовку вчителя, якщо він підкорегував учнівську відповідьV. Застосування знань і формування умінь та навичок.

V. Застосування знань і формування умінь та навичок.

П’ятеро найменш активних учнів класу отримують письмові індивідуальні завдання (картки у Додатку 2)

 

Всі інші працюють усно

 

Робота за варіантами (словникова робота):

 

Дайте визначення понять

1 варіант

2 варіант

Драма

Епіграма

 

 

Вибіркове читання:

 Прочитайте дві останні строфи і скажіть:

  •    Про кого в них розповідається? (Вже про дорослу людину)
  •    Як тепер говорить лірична героїня про себе? («…забувши давню гордість, плачу я, щоб не сміятись»)
  •    Що змінилося? Чому так говорить Леся Українка? (Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба вміти стримувати емоції, застерігати себе від необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятися).

 

Робота в групах

(Розподіл на групи відбувається наступним чином: учні обирають картки, запропоновані вчителем. Картки з одного боку однакові, тому школярі не можуть знати наперед, у якій групі вони працюватимуть)

 

ЗАВДАННЯ: Заповніть стовпчик таблиці (Додаток 3), який відповідає номеру вашої групи.

 

Учні, які працювали з картками, завершують свою роботу та приєднуються до всього класу.

ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА «Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною бувало»» (Додаток 4)

VІ. Підсумок уроку.

Отже, наш урок добігає кінця… І закінчити його хотілось би словами Василя Гея

- Тарасової долі ти сльозинка?

Оцвітина волинського барвінку?

Чи просто квола, терпелива жінка?

- О ні, моя судьбо, я – Українка!

Дочка народу, що в своїй державі

Себе панам запродує за гріш

І на козацькій витоптаній славі

Йому вже риють яму грабарі.

Я Українка. Сміло чи зухвало

Себе святим іменням нарекла,

Аби його навік не поховала

Покори та безпамятства імла.

Пропоную вам продовжити наступні речення:

  • «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
  • «Сьогодні на уроці я навчився...»

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання.

  • Виписати із віршів Лесі Українки  «Як дитиною бувало..»,  «Мрії» рядки, які свідчили про такі риси характеру ліричної героїні: терплячість, гордість,  вразливість.
  • Ознайомити з  віршем «Тиша морська».

        За бажанням підготувати ілюстрації до поезій Лесі Українки «Мрії» або «Як дитиною бувало»».

 

Додаток 1

 

Повідомлення про дитинство поетеси (орієнтовні тексти доповідей)

 

1. Раннє дитинство (до 5 років)

Леся Українка народилася 25 лютого на чарівній Волині у дворянській сім’ї у місті Звягелі. Вона була другою дитиною в сім’ї. У дитинстві вона була жвавою і допитливою. У 4 роки добре читала, а в 5 уже написала досить змістовного листа своєму дядькові Михайлу Драгоманову.

2. Інтереси та захоплення маленької Лесі

Коли Лесі Українці виповнилося 5 років батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й сама бралася складати музичні твори. Леся знала понад десять іноземних мов, а також виявляла інтерес до малювання. Любила господарчу роботу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленькою – в 6 років навчилася шити і вишивати.

3.  Хвороба Лесі Українки

Та, скоро з Лесею сталося велике горе.  Коли Лесі виповнилося 10 років в Луцьку на свято Водохреща вона пішла, щоб подивитися як святять воду. Вона намочила ноги, бо понад годину простояла в холодній воді. Після цього у неї почала боліти права нога, згодом рука. Леся Українка захворіла на туберкульоз кісток. Згодом хвороба поширилась на легені та нирки. Ця хвороба мучила Лесю Українку все життя.

4.Подорожі поетеси

Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», коли дівчині було 13 років, з’явився перший друкований вірш «Конвалія». Вірші до друку відсилала її мати – Олена Пчілка. Вона підписував їх «Леся Українка». («Леся, бо дівчина була ще малою, А «Українка» означало «Дівчина з України). Леся Українка часто їздила на лікування в Крим, на Кавказ. Перша подорож до Одеси відбулася, коли  їй виповнилося 17 років. Саме тоді, милуючись з вікна поїзда милувалася красою рідного краю, написала вірш «Красо України, Подолля!».

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Індивідуальні завдання (картки однакові для п’ятьох учнів)

На які 2 частини можна поділити поезію? Коротко схарактеризуйте кожну.

 

 

 

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Знайдіть рядок за приголосними «ЩБЛТЬМНПТЛ»

______________________________________________________________

_______________________________________________________________

 

 

Додаток 3

 

Таблиця з завданнями для роботи в групах

 

Група 1

Група 2

Група 3

Визначте поняття

Епітет – це

_____________________

_____________________

_____________________

_________________________________________

Метафора – це

____________________

____________________

____________________

________________________________________

Риторичні оклики – це

________________________

________________________

Повторення – це

________________________

________________________

Знайдіть художній засіб\стилістичну фігуру у вірші Лесі Українки

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА
«Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною бувало»»

 

З огляду на зміст поезій «Мрії», «Як дитиною бувало», дайте визначення понять (макс. кількість балів – 4):

Драма – це

Епіграма – це

Лицар – це

Сперечник – це

 

Розв’яжіть тестові завдання за змістом вірша «Як дитиною бувало»  (макс. кількість балів – 4):

1.Який час зі свого життя згадує Леся Українка в поезії?

а) Період навчання в гімназії;

б) дитинство;

в) перебування на лікуванні в Ялті.

2.Чому героїня не зізнавалася нікому про свій біль?

а) Була гордою;

б) боялася лікарів;

в) не хотіла завдавати клопоту батькам.

3.Щоб не плакать, дівчина:

а) сміялася;

б) розважалася іграми;

в) вишивала хрестиком.

4.Який художній засіб використано поетесою у рядку: «То хоч в серце біль доходив»?

а) Епітет;

б) алегорію;

в) метафору.

 

Утворіть логічні пари. Поєднайте епітети, використані в поезії «Мрії», з тими іменниками, до яких вони належать (макс. кількість балів – 1).

Роки                                вродливі

Королівни                      переможці

Горді                               люто

Промовляли                   дитячі

 

Складіть сенкан «Леся Українка» (макс. кількість балів – 3)

ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА
«Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною бувало»»

 

З огляду на зміст поезій «Мрії», «Як дитиною бувало», дайте визначення понять (макс. кількість балів – 4):

Драма – це

Епіграма – це

Лицар – це

Сперечник – це

 

Розв’яжіть тестові завдання за змістом вірша «Як дитиною бувало»  (макс. кількість балів – 4):

1.Який час зі свого життя згадує Леся Українка в поезії?

а) Період навчання в гімназії;

б) дитинство;

в) перебування на лікуванні в Ялті.

2.Чому героїня не зізнавалася нікому про свій біль?

а) Була гордою;

б) боялася лікарів;

в) не хотіла завдавати клопоту батькам.

3.Щоб не плакать, дівчина:

а) сміялася;

б) розважалася іграми;

в) вишивала хрестиком.

4.Який художній засіб використано поетесою у рядку: «То хоч в серце біль доходив»?

а) Епітет;

б) алегорію;

в) метафору.

 

Утворіть логічні пари. Поєднайте епітети, використані в поезії «Мрії», з тими іменниками, до яких вони належать (макс. кількість балів – 1).

Роки                                вродливі

Королівни                      переможці

Горді                               люто

Промовляли                   дитячі

 

Складіть сенкан «Леся Українка» (макс. кількість балів – 3)

doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
3667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку